18 327 läst ·
244 svar
18k läst
244 svar
Sommarhusdrömmen i Södermanland
Du kan ju ha en våd takpapp över skarven mellan nytt och gammalt tills nästa gång du kommer till huset.K Kurt-olsson skrev:
Det här kan faktiskt lösa detta.F fribygg skrev:
Sen tänkte jag lite fel angående att hinna en rad. Det är ju "bara" lägga på board och läkta på övriga tak förutom takfoten.
Det är bara den som är dålig så det är bara där jag behöver lägga massa extratid.
Fan, du kanske ha löst det @fribygg
Jag ska testa detta och se hur glipan blir uppifrån samt sidorna och se om man kan täta på nåt vettigt sätt.
Du behöver ju inte övertänka det, på med boarden, säkra den med ströläkten.K Kurt-olsson skrev:Det här kan faktiskt lösa detta.
Sen tänkte jag lite fel angående att hinna en rad. Det är ju "bara" lägga på board och läkta på övriga tak förutom takfoten.
Det är bara den som är dålig så det är bara där jag behöver lägga massa extratid.
Fan, du kanske ha löst det @fribygg
Jag ska testa detta och se hur glipan blir uppifrån samt sidorna och se om man kan täta på nåt vettigt sätt.
Gå ner eller ta åtminstånde en kall dryck.
Bestäm sen om du ska ta en rad board till, eller täcka skarven mot gamla taket till du kommer nästa gång.
Är lite skraj för höststormarna som kommer om man inte kan lämna taket i bra skick innan man drar.F fribygg skrev:
Men jag får helt enkelt täcka skarven på toppen och sidorna på ett bra sätt.
Övertänka är min paradgren tyvärr. Värst är när man inte är vid huset och bara spekulerar ifrån bilder etc. Man kan hamna i ett jobbigt nästan maniskt tillstånd.
Du behöver ha på taket på bostadsbyggnaden innan det kommer några höststormar, sluta med alla sidoprojekt, skit i uthus och isolering tills bostaden är under tätt tak som håller åtminstånde 25år.K Kurt-olsson skrev:Är lite skraj för höststormarna som kommer om man inte kan lämna taket i bra skick innan man drar.
Men jag får helt enkelt täcka skarven på toppen och sidorna på ett bra sätt.
Övertänka är min paradgren tyvärr. Värst är när man inte är vid huset och bara spekulerar ifrån bilder etc. Man kan hamna i ett jobbigt nästan maniskt tillstånd.![]()
Ta hjälp om du inte fixar det eller tänk om och lägg (eller låt lägga) TRP 20 så det blir tätt fort.
Klicka här för att svara