K Kurt-olsson skrev:
@fribygg

Vi antar att jag bara hinner lägga en rad längst ner med board. tre stycken längst nere på högra sidan av taket horisontellt.

Jag är lite rädd för att regn/fukt ska skada kanterna på övre delen av boarden om den ligger utan överlapp länge vilken den kan göra då jag bara kommer upp 2-3 dagar / månad.

Vad tror du om att tejpa ovansidan och kanterna på boarden som är exponerade mot det öppna?
Overkill eller en bra ide, och ska jag sen kanske tom behålla tejpen?
Overkill, dyrbart och tidskrävande, låt boarden gå upp under befintliga takpannor medans du gör färdigt nedre boardraden.

Du behöver nog prioritera om och ägna taket mer tid, se till att få det tätt nu medans det är sommar.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Overkill, dyrbart och tidskrävande, låt boarden gå upp under befintliga takpannor medans du gör färdigt nedre boardraden.

Du behöver nog prioritera om och ägna taket mer tid, se till att få det tätt nu medans det är sommar.
Tack! Kör på så gott jag kan. :) Tätt är det redan idag men man vill ju kunna sova gott om natten när hösten kommer.

Stort tack åter för din input.

K Kurt-olsson skrev:
Jag var otroligt korkad som inte filmade taket mer noggrant sist.
Välkommen i klubben för de efterkloka.
Allt är självklart när man står där och har rivit sig in någonstans och man tror att den minnesbilden sitter fast kristallklart i minnet. Det upptäcker man senare, när man håller på att lägga igen och ngt frågetecken dyker upp, att så inte är fallet. Då ångrar man att man inte lade mer tid på att dokumentera noggrant varje detalj med bilder och skisser med alla mått utsatta på t ex underliggande regelverk som man behöver kunna träffa med spik/skruv. Det gäller särskilt gamla hus där inga standardmått gäller och där allt är snett och vint.

K Kurt-olsson skrev:
Det ser ut som det bara är ett faltak på ladugården.
Det kan det ha varit, tidigare, men nog ser det ut som tegeltak på bilden.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Välkommen i klubben för de efterkloka.
Allt är självklart när man står där och har rivit sig in någonstans och man tror att den minnesbilden sitter fast kristallklart i minnet. Det upptäcker man senare, när man håller på att lägga igen och ngt frågetecken dyker upp, att så inte är fallet. Då ångrar man att man inte lade mer tid på att dokumentera noggrant varje detalj med bilder och skisser med alla mått utsatta på t ex underliggande regelverk som man behöver kunna träffa med spik/skruv. Det gäller särskilt gamla hus där inga standardmått gäller och där allt är snett och vint.
Stämmer 100% och framförallt det där "klart jag kommer ihåg hur det här är uppbyggt!". Jag minns att jag blev glad när jag rev taket för att jag upptäckte att det fanns både strö och bärläkt. Men tittar jag på bilderna blir jag osäker om det är faltak med endast bärläkt.

Sjukt irriterande att jag inte kan sitta här hemma och planera för planen förändras om det inte der ut som jag minns under taket. :)

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det kan det ha varit, tidigare, men nog ser det ut som tegeltak på bilden.
Stämmer. Nu när jag "minns rätt" så är det enkupigt tegel.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.