20 978 läst ·
273 svar
21k läst
273 svar
Sommarhusdrömmen i Södermanland
Overkill, dyrbart och tidskrävande, låt boarden gå upp under befintliga takpannor medans du gör färdigt nedre boardraden.K Kurt-olsson skrev:@fribygg
Vi antar att jag bara hinner lägga en rad längst ner med board. tre stycken längst nere på högra sidan av taket horisontellt.
Jag är lite rädd för att regn/fukt ska skada kanterna på övre delen av boarden om den ligger utan överlapp länge vilken den kan göra då jag bara kommer upp 2-3 dagar / månad.
Vad tror du om att tejpa ovansidan och kanterna på boarden som är exponerade mot det öppna?
Overkill eller en bra ide, och ska jag sen kanske tom behålla tejpen?
Du behöver nog prioritera om och ägna taket mer tid, se till att få det tätt nu medans det är sommar.
Tack! Kör på så gott jag kan.F fribygg skrev:
Stort tack åter för din input.
Välkommen i klubben för de efterkloka.K Kurt-olsson skrev:
Allt är självklart när man står där och har rivit sig in någonstans och man tror att den minnesbilden sitter fast kristallklart i minnet. Det upptäcker man senare, när man håller på att lägga igen och ngt frågetecken dyker upp, att så inte är fallet. Då ångrar man att man inte lade mer tid på att dokumentera noggrant varje detalj med bilder och skisser med alla mått utsatta på t ex underliggande regelverk som man behöver kunna träffa med spik/skruv. Det gäller särskilt gamla hus där inga standardmått gäller och där allt är snett och vint.
Det kan det ha varit, tidigare, men nog ser det ut som tegeltak på bilden.K Kurt-olsson skrev:
Stämmer 100% och framförallt det där "klart jag kommer ihåg hur det här är uppbyggt!". Jag minns att jag blev glad när jag rev taket för att jag upptäckte att det fanns både strö och bärläkt. Men tittar jag på bilderna blir jag osäker om det är faltak med endast bärläkt.Oldboy skrev:
Välkommen i klubben för de efterkloka.
Allt är självklart när man står där och har rivit sig in någonstans och man tror att den minnesbilden sitter fast kristallklart i minnet. Det upptäcker man senare, när man håller på att lägga igen och ngt frågetecken dyker upp, att så inte är fallet. Då ångrar man att man inte lade mer tid på att dokumentera noggrant varje detalj med bilder och skisser med alla mått utsatta på t ex underliggande regelverk som man behöver kunna träffa med spik/skruv. Det gäller särskilt gamla hus där inga standardmått gäller och där allt är snett och vint.
Sjukt irriterande att jag inte kan sitta här hemma och planera för planen förändras om det inte der ut som jag minns under taket.
Håller på att diskutera med ChatGPT om hur jag isolerat mitt tak på kattvinden.
Taket kommer att vara helt oisolerat med undantag den ena sidan av kattvinden där trapphuset är. Tidigare isolering var cellplast och vindpapp inanför det. Alltså väldigt tätt. Taket under är helt friskt trots denna täta isolering. Skadorna är pga vattenläckan endast.
Jag funderar på att lägga in 45mm träfiberisolering med 70cm luftspalt mot taket. Men har svårt att göra luftspalt med fullt flöde pga kortlingar och att taket ligger direkt mot hammarbandet.
Vad säger ni? Köra på ändå eller ska jag aktivt ta upp hål i kortlingar och jacka ur hammarband.
Bra att göra detta samtidigt som jag lagar taket då jag lätt kan jacka ur kortlingarna isåfall...
Taket kommer att vara helt oisolerat med undantag den ena sidan av kattvinden där trapphuset är. Tidigare isolering var cellplast och vindpapp inanför det. Alltså väldigt tätt. Taket under är helt friskt trots denna täta isolering. Skadorna är pga vattenläckan endast.
Jag funderar på att lägga in 45mm träfiberisolering med 70cm luftspalt mot taket. Men har svårt att göra luftspalt med fullt flöde pga kortlingar och att taket ligger direkt mot hammarbandet.
Vad säger ni? Köra på ändå eller ska jag aktivt ta upp hål i kortlingar och jacka ur hammarband.
Bra att göra detta samtidigt som jag lagar taket då jag lätt kan jacka ur kortlingarna isåfall...
Ok, kanske bäst. På med nya taket och skulle det behövas så fixar jag det inifrån istället senare.F fribygg skrev:
En bra nyhet är att jag kan kapa det gamla planktaket med 90 graders skärning istället för att gera som jag tänkte göra först. Det kommer att spara mig mycket tid. Sedan tänkte jag inte skarva mer än två brädor på samma ställe. En verkar overkill men max två rekommenderas för att inte få en stor generalskarv.
Gavelns utsprång kommer jag att lösa med att sätta urjackade bärläkter horisontellt som skall skruvas i den lagade takfoten. Det finns ju inget regelverk inifrån på hörnet av huset tyvärr.
Taket är tätt, det fixade jag med board underifrån direkt, men behöver såklart fixas ordentligt.F fribygg skrev:
Dock blir detta något oddset eller annan live-betting sajt kan lägga upp. Game on! Hehe
Fosterställning nr 2.
Hammarbandet är helt ruttet, det är kört. Spenderade en timma på att sula ur för att sedan se hur ruttet det är på utsidan mot panelen.
Rötan gå också in i stolpen som är hörnn på takkupan.
Just nu vetefan hur jag går vidare.
Imorgon gör jag nog ett provisoriskt hammarband och försöker lägga på nytt plank så det iaf finns ett tak.
Fy fan vilken käftsmäll igen.
Ställningen jag byggt är för långt ut mot väggen också, så jag kommer fan inte upp på taket ens... Suck.
Just nu är det liite synd om mig.
Hammarbandet är helt ruttet, det är kört. Spenderade en timma på att sula ur för att sedan se hur ruttet det är på utsidan mot panelen.
Rötan gå också in i stolpen som är hörnn på takkupan.
Just nu vetefan hur jag går vidare.
Imorgon gör jag nog ett provisoriskt hammarband och försöker lägga på nytt plank så det iaf finns ett tak.
Fy fan vilken käftsmäll igen.
Ställningen jag byggt är för långt ut mot väggen också, så jag kommer fan inte upp på taket ens... Suck.
Just nu är det liite synd om mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har Kurt-Olsson och Motogp föraren Bagnaia genensamt?
Jo, båda är "Comeback kings!"
Efter man brytit ihop så kommer man igen.
Positivt i nuläget:
1. Taket är tätt. Det regnar inte in.
2. Ingen har dött eller skadat sig.
3. Hammarbandet är bortplockat där jag ska regla upp.
4. Det blir friskt virke en bit till höger under kupan så de stora rötskadorna är antagligen bara där det varit vattenskador.
Negativt
1. Rötan går ner i överliggarna som stolparna står på.
Actionplan, nu är det slutlekt.
1: Kapa bort ordentliga delar av första överliggaren och toppen av andra för att hitta friskt virke att regla på.
2: Ta bort panelen för att se rötan på "baksidan" av stolparna/överliggarna.
3: Regla upp så att jag kan bygga nya hammarbandet.
4: regla nytt hammarband. Cc30 145x45 med en liggande 145x45 som hammarband.
5: gör färdigt taket där 1/2 skadan uppstår.
6. Läs punkt 1 för att göra samma sak på andra delen av hammarbandet där andra och sista takskadan är.
Angående taket så kommer jag göra så att jag lägger samma dimension 28x170 plankor som fanns tidigare.
Sedan tar jag bort lockläkten 22x70 och lägger boarden direkt på plankorna för att ersätta med ny fin lockpanel 22x80 och sedan ströläkt 28x45 precis som innan.
Då slipper jag nivåskillnader och kan laga taket i omgångar vilket är kritiskt.
Jo, båda är "Comeback kings!"
Efter man brytit ihop så kommer man igen.
Positivt i nuläget:
1. Taket är tätt. Det regnar inte in.
2. Ingen har dött eller skadat sig.
3. Hammarbandet är bortplockat där jag ska regla upp.
4. Det blir friskt virke en bit till höger under kupan så de stora rötskadorna är antagligen bara där det varit vattenskador.
Negativt
1. Rötan går ner i överliggarna som stolparna står på.
Actionplan, nu är det slutlekt.
1: Kapa bort ordentliga delar av första överliggaren och toppen av andra för att hitta friskt virke att regla på.
2: Ta bort panelen för att se rötan på "baksidan" av stolparna/överliggarna.
3: Regla upp så att jag kan bygga nya hammarbandet.
4: regla nytt hammarband. Cc30 145x45 med en liggande 145x45 som hammarband.
5: gör färdigt taket där 1/2 skadan uppstår.
6. Läs punkt 1 för att göra samma sak på andra delen av hammarbandet där andra och sista takskadan är.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Angående taket så kommer jag göra så att jag lägger samma dimension 28x170 plankor som fanns tidigare.
Sedan tar jag bort lockläkten 22x70 och lägger boarden direkt på plankorna för att ersätta med ny fin lockpanel 22x80 och sedan ströläkt 28x45 precis som innan.
Då slipper jag nivåskillnader och kan laga taket i omgångar vilket är kritiskt.
När jag tar bort panelen och ser hur det ser ut på "baksidan" av syll/resvirke/överliggare så kommer jag kunna ta två beslut.
Om det är ruttet, dvs att man skulle behöva halvsula eller liknande så kommer jag kapa ur ända från syllen till överliggaren. Det innebär att det blir helt nytt material på den väggen. Kanske kan jag behålla vissa sektioner. Men jag misstänker att det är jävligt ruttet på baksidan av resvirket då mesta delen av vattnet runnit där.
Så i princip kommer jag regla om hela högra sidan av framsidan av väggen samt hörnet och en bit in på andra väggen.
Jag är inställd på att allt är ruttet och det blir nog ev enklare att bara regla om från utsidan då panelen är borta och man kan kapa obehindrat.
Reglar jag cc30 behöver jag inte växla av mellan varven heller.
Om det är ruttet, dvs att man skulle behöva halvsula eller liknande så kommer jag kapa ur ända från syllen till överliggaren. Det innebär att det blir helt nytt material på den väggen. Kanske kan jag behålla vissa sektioner. Men jag misstänker att det är jävligt ruttet på baksidan av resvirket då mesta delen av vattnet runnit där.
Så i princip kommer jag regla om hela högra sidan av framsidan av väggen samt hörnet och en bit in på andra väggen.
Jag är inställd på att allt är ruttet och det blir nog ev enklare att bara regla om från utsidan då panelen är borta och man kan kapa obehindrat.
Reglar jag cc30 behöver jag inte växla av mellan varven heller.
Jag kommer utgå ifrån att panelen utifrån har en strävande funktion så jag kommer endast ta bort två på höjden för att lämna två och så vidare.