16 564 läst ·
214 svar
17k läst
214 svar
Sommarhusdrömmen i Södermanland
Om du verkligen vill behålla orginalet så kan de här funkaK Kurt-olsson skrev:
Om det är det som luktar otroligt av kattpiss, så rent krasst använder du den där enzymsprayen (är catoff samma ämne som piss off?) så kan du behandla ooordentligt med det med det, lufta / torka, sen slipa och grundmåla
med en lacknaftabaserad spärrgrund.
Hm. Kanske är bäst att faktiskt slänga den gamla pärlsponten som varit kontaminerad. Det är ju inte värt att spara på materialet om det finns minsta risk att lukten kommer tillbaka.K kattlucka skrev:
Planen nu är att försöka behålla pärlsponten i taken, där har ju katterna iaf inte lyckats pissa.
Rätta mig om jag har fel men en katt borde ju inte kunna pissa upp och ner i ett tak? eller?
Nej, det är enklare och betydligt fräschare att pissa uppifrån och ner.K Kurt-olsson skrev:
Katter kanske inte lyckas ta sig fram/upp överallt, men gnagare...
"Egyptiska takråttor" (trivialnamn, de tillhör familjen svartråttor) - man liksom kan ana sig till att de är goda klättrare utifrån namnet, och att de gärna håller till högst upp i hus...
Råttpiss luktar inte heller mumma. Till skillnad från katter så boar råttor i hus, och de är duktiga på att yngla av sig. Det betyder att det blir många som alla måste göra ifrån sig.
Kan i sammanhanget nämna vår sadelkammare. Den förre ägaren lät bygga den. Det var tydliga spår av gnagare i tak och golv, liksom då att det luktade sunkigt. Den var ouppvärmd då taket, (mellanbjälklag till höskullen), inte var isolerat av ngn outgrundlig anledning. Efter att jag städat och isolerat taket och slagit på lite underhållsvärme (ca +10C) så försvann den sunkiga lukten helt och hållet.
Förvisso aldrig ngn distinkt kattpiss- eller råttpisslukt, men ändå relevant när det gäller lukt i gamla mer eller mindre övergivna hus/sommarhus.
Tror det försvinner mycket "rösig" och "fuktig" lukt när man bor in sig i huset. Men min lukt kom verkligen fram efter jag rev golvet där uppe.
Men min plan nu är att laga taket där det är trasigt. Det blir inte oljehärdad board på en gång utan jag kommer gå över taket och laga där det är ruttet eller risk för fukt.
Sedan kommer jag utvärdera lukten i ett år i ett torrt och oisolerat hus. Om det är luktfritt och luktar friskt ska jag ge mig på lite isolering på ytterväggarna nere och i hallen/trappphuset. Resten av kattvindarna och vinden skall vara kallutrymmen.
Jag kommer kunna njuta av huset i vinter också om det bara blir luktfritt och jag får igång kakelugnen i stora rummet. Då kan man vara där och renovera och bo riktigt bra även när det är kallt. Det rummet är omgivet av grovt resvirke så jag behöver inte isolera alls där. Taket och golvet är redan isolerat tacksamt nog.
Men min plan nu är att laga taket där det är trasigt. Det blir inte oljehärdad board på en gång utan jag kommer gå över taket och laga där det är ruttet eller risk för fukt.
Sedan kommer jag utvärdera lukten i ett år i ett torrt och oisolerat hus. Om det är luktfritt och luktar friskt ska jag ge mig på lite isolering på ytterväggarna nere och i hallen/trappphuset. Resten av kattvindarna och vinden skall vara kallutrymmen.
Jag kommer kunna njuta av huset i vinter också om det bara blir luktfritt och jag får igång kakelugnen i stora rummet. Då kan man vara där och renovera och bo riktigt bra även när det är kallt. Det rummet är omgivet av grovt resvirke så jag behöver inte isolera alls där. Taket och golvet är redan isolerat tacksamt nog.
Varför inte? Ett tätt tak är det viktigaste och alla halvmesyrer och tillfälliga lösningar kommer ju att slå tillbaka med ökad arbetsmängd och större kostnader senare.K Kurt-olsson skrev:
Jag har ju inte inrett någon del av taket. Jag kan ju hela tiden se visuellt och mäta fukten. Något som man inte kan göra om man bygger in taket med isolering. Fördelen med mitt tak är ju att jag bara kommer isolera taket på en liten del av kortsidan där trapphuset är. Så jag känner att jag kommer att ha full kontroll över taket ändå.F fribygg skrev:
Med det sagt kan jag kommer att lägga till Oljehärdad board om jag behöver frmåt. Men om jag lägger till oljehärdad board idag så måste jag lägga på ytterliggare ströläkt och höja taket 25mm vilket gör att mina takpannor inte passar i nocken. Jag vill behålla pannorna i samma stil utan nockpannor.
Ser inte hur jag skall kunna arbeta i sektioner om jag gör den förändringen då jag måste höja bärläkten med 25mm på båda sidor av taket. Det blir mycket extrajobb nu i början när jag är själv på bygget.
VARNInG för skiftande åsikter. Jag skrev att jag kommer vela hit och dit och ändra mig om saker 100ggr och rabbla repetativt.
Men det ber jag inte riktigt om ursäkt för då det hjälper mig att processera mina val.
Forumet här är guld värt och kunskapen stor så jag tackar verkligen för all hjälp.
Nu när jag kikar på bilderna ser det ju ut som jag har riktig ströläkt på plats redan. Då är det bara att lägga dit board under utan att något förändrats i höjder etc.
Jag kommer def att lägga dit board direkt om så är fallet.
Jag var otroligt korkad som inte filmade taket mer noggrant sist.
Men det ber jag inte riktigt om ursäkt för då det hjälper mig att processera mina val.
Forumet här är guld värt och kunskapen stor så jag tackar verkligen för all hjälp.
Nu när jag kikar på bilderna ser det ju ut som jag har riktig ströläkt på plats redan. Då är det bara att lägga dit board under utan att något förändrats i höjder etc.
Jag kommer def att lägga dit board direkt om så är fallet.
Jag var otroligt korkad som inte filmade taket mer noggrant sist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oljehärdad board går att spika direkt på både sticketak och faltak.K Kurt-olsson skrev:
Rensa taket från tegel och läkt, börja täcka med Masonite nerifrån och överlappa så du inte får in nån fukt om det skulle blåsa in snö eller läcka vatten nån gång.
När du har fått på boarden kan du montera strö och bärläkt, tar du ca 120-130cm åt gången kan du behålla pannorna ovanför tills du täckt ner kanten av taket. När det är gjort river du av nästa omgång pannor och täcker med andra raden board, nu kan du gå på den nya läkten om du passat på att montera den.
När du kommit till nock, (eller nära nock) kan du ju flytta över och lägga pannor från andra sidan kåken om du inte vill plocka ner dem på byggställning eller mark.
Det är ju snart augusti så det är ju lite riskabelt att riva av hela taket själv på en gång, ta en bit i taget men se till att få hela taket fixat snarast innan du börjar med nått inne.
@fribygg Tack!
Måste jag spika boarden med pappspik eller räcker det med ströläkten som håller den på plats?
Hade varit otroligt skönt att kunna arbeta i sektioner enligt ditt förslag.
Jag tänkte först ta en kolumn från takfot till nock för att undvika att behöva åka hem med överlapp men det är nog goare att ta hela takfoten först och jobba sig upp horisontellt.
Får se med ett test hur lång tid det tar att sätta en board.
Smart att plocka pannor från andra sidan, den tänkte jag inte på! Där kan man spara tid!
Måste jag spika boarden med pappspik eller räcker det med ströläkten som håller den på plats?
Hade varit otroligt skönt att kunna arbeta i sektioner enligt ditt förslag.
Jag tänkte först ta en kolumn från takfot till nock för att undvika att behöva åka hem med överlapp men det är nog goare att ta hela takfoten först och jobba sig upp horisontellt.
Får se med ett test hur lång tid det tar att sätta en board.
Smart att plocka pannor från andra sidan, den tänkte jag inte på! Där kan man spara tid!
@fribygg
Vi antar att jag bara hinner lägga en rad längst ner med board. tre stycken längst nere på högra sidan av taket horisontellt.
Jag är lite rädd för att regn/fukt ska skada kanterna på övre delen av boarden om den ligger utan överlapp länge vilken den kan göra då jag bara kommer upp 2-3 dagar / månad.
Vad tror du om att tejpa ovansidan och kanterna på boarden som är exponerade mot det öppna?
Overkill eller en bra ide, och ska jag sen kanske tom behålla tejpen?
Vi antar att jag bara hinner lägga en rad längst ner med board. tre stycken längst nere på högra sidan av taket horisontellt.
Jag är lite rädd för att regn/fukt ska skada kanterna på övre delen av boarden om den ligger utan överlapp länge vilken den kan göra då jag bara kommer upp 2-3 dagar / månad.
Vad tror du om att tejpa ovansidan och kanterna på boarden som är exponerade mot det öppna?
Overkill eller en bra ide, och ska jag sen kanske tom behålla tejpen?
Sån go video! Så sköna personer med. Stressfritt och lugnt och fint.
Om de är två och får bort sådär mycket borde jag få bort 1/4 på ett par timmar med grabben till hjälp. Då har jag en hel dag på mig att lägga board/strö/bär och sedan dag två på med pannorna.
Säg fyra besök på 2 dagar samt ett par dagar attt laga de brädor som är dåliga. Kanske finns det några andra hjälpredor jag kan få tag på men det kommer mest optimera upp och ner med tegel, för själva snickeriet vill jag ju göra själv
Om de är två och får bort sådär mycket borde jag få bort 1/4 på ett par timmar med grabben till hjälp. Då har jag en hel dag på mig att lägga board/strö/bär och sedan dag två på med pannorna.
Säg fyra besök på 2 dagar samt ett par dagar attt laga de brädor som är dåliga. Kanske finns det några andra hjälpredor jag kan få tag på men det kommer mest optimera upp och ner med tegel, för själva snickeriet vill jag ju göra själv