För att sedan använda nedervåningens regelverk att växla av ytterligare och bygga på nästa våning. Struktur fixed 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ 2 är att regla upp hela vägen från syll till hammarband med en massa kortlingar.
Här får jag se vad snickaren anser bli bäst. fixed 3.png
Skapa konto

cc 450 på alla reglar är tanken.

Om det är en bärande vägg så rek det att regla ända upp till hammarbandet. Så jag kommer att gå på alternativ 2. Gött! Blir renare lösning och enklare att isolera sen.

Lägger såklart in överdrivet med kortlingar också.

fixed 3.png
Skapa konto
Final solution. Check!

Det är ju ordentligt snedstagat i den övre delen i original. Då bör antagligen även den nya väggen avstyvas i sidled med snedstävor. Hur tänker du göra med det? (Horisontella kortlingar hjälper inte nämnvärt mot sidokrafter, som behöver föras ner till grunden.)
Om bottenvåningen är liggtimrad så hanterar nog resten av väggen sidokrafterna (för nederdelen av väggen), om den inte är allt för söndersågad för dörr- och fönsteröppningar.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det är ju ordentligt snedstagat i den övre delen i original. Då bör antagligen även den nya väggen avstyvas i sidled med snedstävor. Hur tänker du göra med det? (Horisontella kortlingar hjälper inte nämnvärt mot sidokrafter, som behöver föras ner till grunden.)
Om bottenvåningen är liggtimrad så hanterar nog resten av väggen sidokrafterna (för nederdelen av väggen), om den inte är allt för söndersågad för dörr- och fönsteröppningar.
Det är stående resvirke i botten. Jag kan ju sträva i reglarna är tanken om det behövs. Lägga en 45x145 snett genom hela den nya väggen.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Här kommer min plan för lagning av hammarbandet.

Spikplattor med ankarskruv beroende på hur det känns efter träskruvarna. Två nya reglar under också. Har köpt in konstruktionslim också som jag ska smeta på mellan reglarna jag skruvar ihop.

hammarband lagning.png
Skapa konto

Update. Har snackat med en snickare som rek att behålla samma strävor etc och bara regla om under överliggarna.

Så det blev alltså alternativ nr 1 istället för 3. Dock kommer jag förstärka upp med lite extra reglar här och där. Även på övriga delar av huset som ej är skadat.

Kul läsning, ser fram emot uppdateringar.
Hade gärna sett mer foton men inte så inzoomade o suddiga.

Wow!
https://www.fasting65.se/index.html...e/byggdagbok/dagboken/dagboken_2005_juli.html

Samma problem bara lite mindre ruttet men det är exakt så jag tänkte lösa mina väggar i hörnet. Regla upp en fet tvärgående och stötta upp med fransk skruv.

Jag ska ta endast cc450 och ersätta med ett regelverk som inkluderar syll och regel upp till det friska resvirket.

Jag måste också regla på yttersidan för spåret som resvirket sitter i försvinner när jag kapar syllen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.