S Sir Duke skrev:
Ja jag fick en deal på 3000 för 14 kWh. Finns gott om firmor som tar 4000-5000 också.

Låter som att du är ute efter ett ganska stort energilager? Det rekommenderas ju generellt samma lagringskapacitet som man har effekt på sin anläggning, så de flesta borde hamna kring 10-20 kWh.

Jag fattar det som tar Sverige ligger omotiverat högt i batteripriser om man jämför med t ex Tyskland. Så förhoppningsvis kan en prisnedgång tvingas fram om firmorna ska lyckas hålla liv i affärerna.
Vad baserar man den rekommendationen på (kWp/kWh)?

X xLnT skrev:
Vad baserar man den rekommendationen på (kWp/kWh)?
Vet inte. Är säkert bara grovt. Tycker att jag sett flera rådgivare och säljare skriva så. Men det borde väl vara individuellt.

Det beror på om man tänkt köpa in el till batteriet. Man kan ju ha en liten anläggning solceller och stort batteri för vintern till exempel. Om man täcker ett dygns förbrukning av el vore väl det mer än tillräckligt kan man tycka (skulle väl vara 18 kWh för mig på sommaren och 10 MWh/år brukar man väl rekommendera en anläggning runt 10 kW). Så 10 kWh täcker mer än halva dygnet och borde vara tillräckligt på sommaren om man vill utnyttja egen el för det mesta

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det beror på om man tänkt köpa in el till batteriet. Man kan ju ha en liten anläggning solceller och stort batteri för vintern till exempel. Om man täcker ett dygns förbrukning av el vore väl det mer än tillräckligt kan man tycka (skulle väl vara 18 kWh för mig på sommaren och 10 MWh/år brukar man väl rekommendera en anläggning runt 10 kW). Så 10 kWh täcker mer än halva dygnet och borde vara tillräckligt på sommaren om man vill utnyttja egen el för det mesta
Jag hade ju förr valt att överdimensionera panelerna rätt mycket (om de förutsättningarna finns så klart).
Det är rätt billigt med paneler, de har lång livslängd, i princip underhållsfria och det är enkelt att bygga ut efter behov.
Då får man lite generering på vintern iaf, och allt du slipper köpa från elnätet är ekonomiskt bra. Sen hade jag använt batteriet för att kapa topparna bara och om det finns ytterligare kapacitet använt det till konsumtion.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Ja jag fick en deal på 3000 för 14 kWh. Finns gott om firmor som tar 4000-5000 också.

Låter som att du är ute efter ett ganska stort energilager? Det rekommenderas ju generellt samma lagringskapacitet som man har effekt på sin anläggning, så de flesta borde hamna kring 10-20 kWh.

Jag fattar det som tar Sverige ligger omotiverat högt i batteripriser om man jämför med t ex Tyskland. Så förhoppningsvis kan en prisnedgång tvingas fram om firmorna ska lyckas hålla liv i affärerna.
Vilket företag var det du fick erbjudandet från? 42.000 - var det med ny växelriktare?

Mvh

D Dortmunder DAB skrev:
Vilket företag var det du fick erbjudandet från? 42.000 - var det med ny växelriktare?

Mvh
Nej, det byggde på att jag behöll min gamla VR. Så visst, inte fullt så bra deal då kanske.

S Sir Duke skrev:
Nej, det byggde på att jag behöll min gamla VR. Så visst, inte fullt så bra deal då kanske.
Låter väl inte så dåligt?

Vilket företag fick du offerten ifrån?

Om du inte vill avslöja det här så skriv gärna ett meddelande på min profil.

Mvh

Sittställning Sittställning skrev:
Sen får man inte glömma att vi måste driva på utvecklingen
Varför måste vi det? Måste vi inte minst lika gärna kämpa mot en skadlig utveckling?

• Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför måste vi det? Måste vi inte minst lika gärna kämpa mot en skadlig utveckling?
Blir nyfiken, menar du mer generellt då, eller skulle du säga att just batterilagring är en miljöbov? Värt att väga in i så fall.

Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Energilagring är ett problem vi måste överkomma. All utveckling är inte linjär, så jag skulle säga, JA! Vi måste det.

Ibland måste man skrolla ut lite för att se helheten.

S Sir Duke skrev:
Blir nyfiken, menar du mer generellt då, eller skulle du säga att just batterilagring är en miljöbov?
Jag menade högst generellt att all utveckling/förändring inte är av godo.

De totala miljökonsekvenserna av batterilagring har jag ingen kunskap eller uppfattning om.

Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Jag menade högst generellt att all utveckling/förändring inte är av godo.

De totala miljökonsekvenserna av batterilagring har jag ingen kunskap eller uppfattning om.
Underligt att prata generellt när tråden tydligt handlar om batteri.

Sittställning Sittställning skrev:
Underligt att prata generellt när tråden tydligt handlar om batteri.
Jag uppfattade inte att ditt "Sen får man inte glömma att vi måste driva på utvecklingen det gör man aldrig när man står stilla." enbart avsåg batterier.

T
Hej,
Jag gissar att det inte blev ett tydligt ja/nej på frågan om batteri under 2025..

Mina solceller ger ca 7.2kWp, jag har 32% egenutnyttjande och köper ca 7500kWh el per år.
Egenutnyttjandet kanske blir med batterier:
  • Batteri 5 kWh → självanvändning ≈ 48 % (upp från 32 %)
  • Batteri 10 kWh → självanvändning ≈ 63 %
  • Batteri 15 kWh → självanvändning ≈ 79 %
Då batterierna blir dyrare med storlek och så verkar besparingen och batteripriset vara linjärt så återbetalningstiden blir direkt proportionell mot batterikostnaden i kr/kWh med de siffor jag använt.

Battreipris: 3 500 / 4 500 / 8 000 kr/kWh — efter ev. skattereduktion/avdrag är en utgångspunkt.
Elpris snitt ink. allt på 2,30 kr/kWh
  • 5 kWh: kostnad 17 500 / 22 500 / 40 000 kr → payback ≈ 8,8 / 11,3 / 20,1 år.
  • 10 kWh: kostnad 35 000 / 45 000 / 80 000 kr → payback ≈ 8,8 / 11,3 / 20,1 år.
  • 15 kWh: kostnad 52 500 / 67 500 / 120 000 kr → payback ≈ 8,8 / 11,3 / 20,1 år
Så med dessa gissa-siffror så tänker jag att offerten får avgöra. Jag kommer inte köpa med payback tid på mer än 10 år så jag betalax max 3500+ / kWh installerat batteri. Där har jag gränsen.

Tekniken kommer gå framåt men batteri är nu grundforskning och ett komersiellt batteri som är betydligt bättre för hemmabruk kommer ta många år, så 10 år känns rimligt för mig.

Att nytta support-tjänster eller kapa effekttoppar har jag inte funderat på så med plannering och framförhållning kanske kalkylen kan bli bättre. Som någon skrev tidigare i tråden är det nog i princip omöjligt att prediktera..
Brandrisk/platsutnyttjande/prylar_som_kan_gå_sönder osv får gå på negativa sidan, men det känns lite som en försäkring mot märkliga energibeslut som effekttaxor osv.
Kan man få UPS så datorsystem some homeassistant osv inte kraschar vid elavbrott är det toppen.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Kan man få UPS så datorsystem some homeassistant osv inte kraschar vid elavbrott är det toppen.
Det kan man få mycket billigare om man nöjer sig med 1 timme backup. Med UPS behöver man inte ha ö-drift

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.