4 940 läst ·
38 svar
5k läst
38 svar
Solceller på originaltak från 1965 – dum idé?
Jag hade aldrig monterat solceller på ett så gammalt tak. Taket har passerat sin tekniska livslängd med råge.L liket skrev:Någon som vill släcka min dröm om solceller? 😅
Jag funderar på att installera solceller + batteri men är osäker på om mitt tak är för gammalt för att det ska vara vettigt.
Huset är byggt 1965 med betongpannor på råspont och underlagspapp och jag har svårt att tro att taket är bytt någon gång.
Jag har aldrig sett några läckage eller fuktskador och har bara bytt några enstaka pannor som gått sönder genom åren.
När jag tittar från insidan ser pappen gammal ut med sprickbildning (se bilder), och pannorna har blivit ganska grova i ytan.
Är detta ett ”byt tak direkt”-läge eller låter det som ett tak som kan hålla 5–10 år till?
Tar gärna emot både erfarenheter och ärliga verklighetscheckar 🙂
Har själv ett hus från -63. Samma tak konstruktion som du har från vad jag kan se på bilderna. Det kan se bra och fint ut precis som på dina bilder. Men takpappen är slut även om den ser fin ut.
Fick erfara det efter en storm i höstas där vattnet blåstes upp under takpannorna. Med resultatet att vi fick läckage in. När jag lyfte på några pannor så var de så spröda att några av dem gick sönder.
Så jag hade lagt pengarna på ett nytt tak istället. Det är den bättre investeringen du kan göra. Sen en fråga om hur ser det ut på vinden? Är det ordentligt tilläggs isolerat? Om inte så är det den mest kostnadseffektiva åtgärden du kan göra och har betydligt kortare och säkrare återbetalningstid än solceller.
Jag har jobbat tidigare som energikonsult och har räknat på solceller flera gånger för egen räkning. Har inte lyckats få det att gå ihopa ekonomiskt. Då ska man ha klart för sig att jag har möjlighet att köpa in anläggningen till grossistpris, gör monteringen själva och har en elektriker till självkostnadspris. Och inte räknar med några fantastiska medelpriser på el utan historisk data från vad elpriset är när de faktiskt levererar.
Skulle vilja påstå att en ränta på 0,8% på ett sparkonto ger bättre avkastning på pengarna.
Min egen erfarenhet: ödrift är en merkostnad, men det är i sammanhanget inte dyrt. Merkostnaderna är typ:L liket skrev:
- du vill välja hybridväxelriktare
- sätta ett eget jordtag
- installera frånskiljare (så din anläggning inte matar ut på elnätet, när nätet gått ner)
Ergo: planera för en lösning där anläggningen kan kopplas bort från elnätet och driva utvalda delar av huset separat. Om man har med det från start så är det lätt att göra, och det går bra att komplettera med delarna i efterhand.
Jag grävde eget jordtag i höstas och fick det hela (jordtagsmätning, frånskiljare, dragning av reservkraftsmatning, funktionstest osv) iordningställt av elektriker för ~19000kr ink moms. Det innebär ungefär 6% merkostnad för min anläggning.
Den dess matas huset huvudsakligen från växelriktaren. Vi har lagt de stora lasterna – värmepump, ugn, spis, tvättmaskin och diskmaskin – utanför nödströmmen. Vi har gott om alternativ för värme och matlagning, så det var en vettig kompromiss. Allt annat är avbrottsfritt när strömmen går, och iom att de största lasterna faller bort så håller batteriet resten av huset flytande väldigt länge.
Jag reserverar knappt 13% av batterikapaciteten till reservkraft, för att klara en hel natt. Så 87% av batteriet står till förfogande att brukas normalt.
Jag hade inte tvekat att sätta upp paneler i samband med takbyte. Har du dessutom takfall åt öst/väst så har du väldigt bra förutsättningar för hög egenförbrukning, med produktion både tidigare på morgonen och senare på kvällen. Elbil och energilager - till exempel en enkel ackumulatortank - gör det också lätt att ta tillvara mer av skörden. Ett eventuellt husbatteri ger sedan flexibilitet och beredskap (även om de är svåra att räkna hem rent ekonomiskt med dagens pris per kWh).
Folk dillar om att panelerna "inte ger ström när det behövs", men det missar poängen. Min produktion mellan mars och oktober drar in så mycket pengar att den helt täcker elkostnaden för november till februari. Det enda jag fortfarande betalar är överföringsavgiften till nätägaren för de knappa 6500kwh som vi fortfarande importerar (70-talshus, 220kvm, 4 pers).
Givetvis är det mer lönsamt att lägga pengarna på en bred indexfond i en ISK. Men har du redan ett sunt sparande så är det inga konstigheter att diversifiera lite och investera i att sänka din energikostnad. Det gör månad till månad-ekonomin lite lättare, och markant lägre driftskostnader gör också huset mer attraktivt när köpare väljer vad de ska bjuda på.
Folk dillar om att panelerna "inte ger ström när det behövs", men det missar poängen. Min produktion mellan mars och oktober drar in så mycket pengar att den helt täcker elkostnaden för november till februari. Det enda jag fortfarande betalar är överföringsavgiften till nätägaren för de knappa 6500kwh som vi fortfarande importerar (70-talshus, 220kvm, 4 pers).
Givetvis är det mer lönsamt att lägga pengarna på en bred indexfond i en ISK. Men har du redan ett sunt sparande så är det inga konstigheter att diversifiera lite och investera i att sänka din energikostnad. Det gör månad till månad-ekonomin lite lättare, och markant lägre driftskostnader gör också huset mer attraktivt när köpare väljer vad de ska bjuda på.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Som köpare skulle inte jag bli glad om man hade satt solpaneler på ett så gammalt tak, större kostnad om man ska byta tak osv. Hur tänker säljaren i andra renoveringar i huset? Kapslar man in gammalt med nytt?L liket skrev:Det är väl kanske en kombination av saker och det är väl kanske mindre för solcellerna än batteriet.
* Kunna köra kyla på sommaren utan att känna att det är dyrt
* Köpa/Sälja eller värma mellan dag och kväll på vinter med batteriet
* Värdeökning på huset
* Klara sig genom de fåtal elavbrott vi har
* Kul
Känner inte riktigt att el- och fjärrvärmepriserna kommer gå annat än uppåt närmaste åren plus att det kanske är lite affekt i det med, skönt att känna att man kan vara närmare egenförsörjning.![]()
Kolla taket i ger och längst ned och lappa det så funkar det nog att sätta solcellerna för det är oftast där pappen är som sämst.L liket skrev:Någon som vill släcka min dröm om solceller? 😅
Jag funderar på att installera solceller + batteri men är osäker på om mitt tak är för gammalt för att det ska vara vettigt.
Huset är byggt 1965 med betongpannor på råspont och underlagspapp och jag har svårt att tro att taket är bytt någon gång.
Jag har aldrig sett några läckage eller fuktskador och har bara bytt några enstaka pannor som gått sönder genom åren.
När jag tittar från insidan ser pappen gammal ut med sprickbildning (se bilder), och pannorna har blivit ganska grova i ytan.
Är detta ett ”byt tak direkt”-läge eller låter det som ett tak som kan hålla 5–10 år till?
Jag hade inte rekommenderat det utan takbyte. Ditt tak är redan långt förbi den tekniska livslängden på taket och solceller har en livslängd på ca 30år om gjort korrekt.L liket skrev:Någon som vill släcka min dröm om solceller? 😅
Det finns andra lösningar för solceller om du inte vill byta taket.
En är markstativ men det finns fler.
Håller med fick jaga hos grannarna 10 st gick sönder fast dom var väldigt försiktigaN Nalleboda skrev:Jag monterade 2021 på mitt tak från-73, det funkar ju, men det finns några saker att tänka på. Det är högre risk att gamla pannor spricker när man håller på, om det är en firma som inte är van vid gamla tak och du inte har gott om reservpannor kan det bli problem. Du får ju också räkna med en extrakostnader den dag taket ska bytas.
Inte lönsamt med solceller. Min anläggning efter verkligen beräkning har nu hamnat på 35 återbetalning. Innan dess är förmodligen anl slutkörd. Mitt tak såg likadant ut. Minst 10 pannor gick sönder samt så sitter några paneler lite vägågt då taket börjar vara gammaltL liket skrev:Någon som vill släcka min dröm om solceller? 😅
Du kan ju sätta ny papp och läkt på den sida du tänkt sätta paneler men inte sätta tillbaka pannorna där du tänkt ha panelerna. Ytpapp under panelerna och monteringsskenor istället för läkt såklart.
Tycker det är snyggare när panelerna sitter i samma nivå som pannorna.
Tycker det är snyggare när panelerna sitter i samma nivå som pannorna.
Klicka här för att svara