4 943 läst ·
38 svar
5k läst
38 svar
Solceller på originaltak från 1965 – dum idé?
Materialet är inte så dyrt idag, skulle säga att monteringen är det som förstör kalkylen helt. Att montera ner det igen och upp efter ett nytt tak blir ju 3 gånger jobbet plus risken för skador på grejorna så då blir kalkylen helt åt skogen.
Njä, sätt pengarna i fonder istället och använd lite av avkastningen till att köra kyla på sommaren. Den dagen taket är slut och byts, räkna på solceller igen.
För varje år i förväg som taket byts förlorar du pengar. Se bara till att ha koll på tätheten och ha gärna en färdig plan.
Njä, sätt pengarna i fonder istället och använd lite av avkastningen till att köra kyla på sommaren. Den dagen taket är slut och byts, räkna på solceller igen.
För varje år i förväg som taket byts förlorar du pengar. Se bara till att ha koll på tätheten och ha gärna en färdig plan.
Jag har själv solceller som var monterade när jag köpte huset för 2 år sedan.L liket skrev:Någon som vill släcka min dröm om solceller? 😅
Jag funderar på att installera solceller + batteri men är osäker på om mitt tak är för gammalt för att det ska vara vettigt.
Huset är byggt 1965 med betongpannor på råspont och underlagspapp och jag har svårt att tro att taket är bytt någon gång.
Jag har aldrig sett några läckage eller fuktskador och har bara bytt några enstaka pannor som gått sönder genom åren.
När jag tittar från insidan ser pappen gammal ut med sprickbildning (se bilder), och pannorna har blivit ganska grova i ytan.
Är detta ett ”byt tak direkt”-läge eller låter det som ett tak som kan hålla 5–10 år till?
Tar gärna emot både erfarenheter och ärliga verklighetscheckar 🙂
Köra kyla på sommaren är ok. Där håller jag med. Men jag får bara 30 öre / kWh i snitt på det jag säljer.
På vintern täcks de med snö, så de få timmar solen skiner ger det inte mycket.
Panelerna skyddar ju taket, men täcker inte allt.
Eftersom jag inte är den som installerade kan jag inte räkna på ekonomin, och upplevde inget högre pris på huset pga solcellerna.
Strömmen bryts även för solcellerna om det blir strömavbrott. För att klara dig igenom ett sådant behöver du installera ödrift vilket är dyrt. Däremot har flera hemmabatterier ett strömuttag, på en del kan man även fixa så att en fas i huset (vissa uttag, tex kyl och frys) drivs från batteriet vid strömavbrott utan ödrift. Även om du har ödrift är du begränsad till hur mycket växelriktaren kan mata ut som växelström och hur snabbt batterierna kan ladda ur sig, så du behöver kolla det noga i databladen inför köp.L liket skrev:
Om du köper batteri kan det vara bra att känna till att de ofta offereras med en klen växelriktare. Den passar bra till din ursprungliga batteristorlek. Om du senare bygger ut batteriet kan växelriktaren bli en flaskhals. Vissa leverantörer verkar inte kunna erbjuda en snabbare växelriktare direkt utan de säljs bara som paket med vissa batteristorlekar, andra verkar kunna plocka en snabbare växelriktare direkt fast man initialt tar ett mindre batteri.
På tal om att byta tak har jag sett erbjudanden från takfirmor där man får rabatt om man installerar solceller samtidigt som man gör takbyte. Om det sen blir billigare än om man byter tak först och installerar paneler sen vet jag inte, men det kan vara värt att fråga runt lite.
Teknisk livslängd på underlagspapp är 25- 35 år och är det som styr när takbyte behöver göras. Av bilden att döma så håller beongteglet på att tappa ytan. Är det mycket "sand"i hängrännorna? Dela upp det på 2 år för att maximera Rot-avdraget.L liket skrev:Någon som vill släcka min dröm om solceller? 😅
Jag funderar på att installera solceller + batteri men är osäker på om mitt tak är för gammalt för att det ska vara vettigt.
Huset är byggt 1965 med betongpannor på råspont och underlagspapp och jag har svårt att tro att taket är bytt någon gång.
Jag har aldrig sett några läckage eller fuktskador och har bara bytt några enstaka pannor som gått sönder genom åren.
När jag tittar från insidan ser pappen gammal ut med sprickbildning (se bilder), och pannorna har blivit ganska grova i ytan.
Är detta ett ”byt tak direkt”-läge eller låter det som ett tak som kan hålla 5–10 år till?
Tack det här med ödrift är ett ord jag inte ens har hört utan något jag bara tagit som en självklarthet, definitivt något jag lär hålla i bakhuvudet framåt.1 130m2 skrev:Strömmen bryts även för solcellerna om det blir strömavbrott. För att klara dig igenom ett sådant behöver du installera ödrift vilket är dyrt. Däremot har flera hemmabatterier ett strömuttag, på en del kan man även fixa så att en fas i huset (vissa uttag, tex kyl och frys) drivs från batteriet vid strömavbrott utan ödrift. Även om du har ödrift är du begränsad till hur mycket växelriktaren kan mata ut som växelström och hur snabbt batterierna kan ladda ur sig, så du behöver kolla det noga i databladen inför köp.
Om du köper batteri kan det vara bra att känna till att de ofta offereras med en klen växelriktare. Den passar bra till din ursprungliga batteristorlek. Om du senare bygger ut batteriet kan växelriktaren bli en flaskhals. Vissa leverantörer verkar inte kunna erbjuda en snabbare växelriktare direkt utan de säljs bara som paket med vissa batteristorlekar, andra verkar kunna plocka en snabbare växelriktare direkt fast man initialt tar ett mindre batteri.
Ja alltså det är ju alltid en del sand i rännorna, jag vet inte vad som är mycket men det är väl ganska sägande att det är där överhuvudtaget?H Hans Andersson1077 skrev:
Jag flyttade över pannorna från ena sidan till andra på huset, rev av läkt, la ny underlagsduk och läktade på igen. Sen tillbaks med pannorna, tvättade och målade.
Sen på med solceller.
Om du har möjlighet köp en bunt nya pannor och byt ut några på taket. Gå sen på dem.......
Sen på med solceller.
Om du har möjlighet köp en bunt nya pannor och byt ut några på taket. Gå sen på dem.......
Gällande betongteglet så är också den tekniska livslängden överskriden ( 40-60 år) och med den ytan så eskalerar nedbrytningen för varje år. Största orsaken är frostsprängning framförallt på våren med kalla nätter och snösmältning på dagen. Återanvändning av teglet är enligt mej inget alternativ när det är betongtegel med den åldern och status. Gäller om man har gammalt lertegel med förväntad livslängd på 50-100 år.L liket skrev:
Tack allihopa för svaren!
Det jag framför allt tar med mig är att vi nog bör vänta med solceller tills det blir aktuellt med takbyte.
Jag förstår också att det kan vara svårt att räkna hem investeringen strikt ekonomiskt men jag hade nog varit ganska nöjd även med ett ungefärligt ±0-resultat om huset samtidigt ökar i värde. Däremot köper jag resonemanget att den värdeökningen kanske uteblir om man monterar på ett äldre tak.
Jag tänker nog ändå fråga lite för skojs skull om säljarna kan erbjuda soltak eller något paketpris med takrenovering och solceller men egentligen ligger det inte riktigt i tiden för oss. Det får i så fall vara ett betydligt bättre erbjudande än jag förväntar mig för att det ska bli aktuellt.
Det var också bra tips kring att välja plåttak där panelerna ska sitta om man ändå ska lägga om taket, samt att jag bör kika närmare på växelriktaren och vilka funktioner/förutsättningar jag vill ha när det väl blir dags.
Det jag framför allt tar med mig är att vi nog bör vänta med solceller tills det blir aktuellt med takbyte.
Jag förstår också att det kan vara svårt att räkna hem investeringen strikt ekonomiskt men jag hade nog varit ganska nöjd även med ett ungefärligt ±0-resultat om huset samtidigt ökar i värde. Däremot köper jag resonemanget att den värdeökningen kanske uteblir om man monterar på ett äldre tak.
Jag tänker nog ändå fråga lite för skojs skull om säljarna kan erbjuda soltak eller något paketpris med takrenovering och solceller men egentligen ligger det inte riktigt i tiden för oss. Det får i så fall vara ett betydligt bättre erbjudande än jag förväntar mig för att det ska bli aktuellt.
Det var också bra tips kring att välja plåttak där panelerna ska sitta om man ändå ska lägga om taket, samt att jag bör kika närmare på växelriktaren och vilka funktioner/förutsättningar jag vill ha när det väl blir dags.
Det är nog snarare så att du ska vara glad om huset inkl värdeökning går plus minus noll på att installera solceller, om du inte är elektriker och gör det självL liket skrev:Tack allihopa för svaren!
Självbyggare
· Södermanland
· 267 inlägg
Jag tycker det är ett ypperligt tillfälle att få en anledning att först byta taket, sedan installera solcleller. Jag skulle verkligen inte rekomendera att installera paneler på ett så gammlat tak. Ditt tak är över 60 år gammalt. Gör saker i rätt ordning så får du mindre huvudvärk och mer pengar kvar i slutändan. Att om några år demontera och återinstallera blir dyrt. Du förlorar garantier på solcellsinstallationen. Jag ser inga som helst fördelar att vara "dumsnål" när det gäller så viktiga saker som ditt tak.L liket skrev:Någon som vill släcka min dröm om solceller? 😅
Byt tak till plåt om du ska montera solceller. Utöver det som redan skrivits så har du ”gratis” laddning av elbilen 1/2 året samt att alla kostnader för all grön installation (solceller, batterier, växelriktare, elbilsladdare , homestyrning etcetera) är 100% avdragsilla när du säljer huset utan något ålderavdrag. Med andra ord om din gröna investering tex kostat dig totalt 150Tkr får du dra av 150Tkr den dagen du säljer huset på reavinsten utan något som helst åldersavdrag. De flesta av oss (om vi får leva tillräckligt länge) orkar inte till slut ta hand om ett hus utan måste då flytta till en lägenhet eller liknande, då kan det vara skönt att veta att man får dra av alla sina kostnader för gröna investeringar från reavinsten utan något något åldersavdrag. De flesta verkar inte veta detta, kan vara bra för alla att veta.L liket skrev:Någon som vill släcka min dröm om solceller? 😅