Har en fråga gällande fördelning av effekt från solceller. Säg att aktuell produktion från solcellerna enligt app är på totalt 6 kW. Och jag förmodar då att växelriktaren då matar ut 2 kW per fas till husets 3-fas nät.

Och samtidigt så laddar jag laddhybriden som är ställd på 1-fas läge och max effekt är inställd på 2,7 kW. Blir det då så att jag säljer 2x2kW på 2 faser till vattenfall och får köpa 0,7 kW för den fas som används till laddning?
 
K
L LJN1954 skrev:
Har en fråga gällande fördelning av effekt från solceller. Säg att aktuell produktion från solcellerna enligt app är på totalt 6 kW. Och jag förmodar då att växelriktaren då matar ut 2 kW per fas till husets 3-fas nät.

Och samtidigt så laddar jag laddhybriden som är ställd på 1-fas läge och max effekt är inställd på 2,7 kW. Blir det då så att jag säljer 2x2kW på 2 faser till vattenfall och får köpa 0,7 kW för den fas som används till laddning?
Ja så blir det
 
  • Gilla
LJN1954
  • Laddar…
Tack för svar och att jag får mina "aningar" bekräftade:) Och det här är ett problem idag då många hushållsmaskiner idag endast går på 1- och 2-fas. Så det är inte helt enkelt att nyttja solelen effektivt.
 
  • Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
Återkommer i frågan, här skulle ett hemmabatteri vara till nytta så att det finns "sparad solcellsenergi" till alla faserna. Och i så all skulle jag vill hålla det enkelt, batterimoduler med integrerad inverter.

Googlade lite och hittade ett alternativ, SAJ HS3. Någon som har erfarenhet av denna modell/fabrikat?
 
K
L LJN1954 skrev:
Återkommer i frågan, här skulle ett hemmabatteri vara till nytta så att det finns "sparad solcellsenergi" till alla faserna. Och i så all skulle jag vill hålla det enkelt, batterimoduler med integrerad inverter.

Googlade lite och hittade ett alternativ, SAJ HS3. Någon som har erfarenhet av denna modell/fabrikat?
I databladet står det "Supported 100% three phase voltage imbalance" så den kan jobba på en fas oberoende av den andra
 
Hittade ett intressant inlägg för 3-fas och summering av sålt och köpt:

"I dagsläget finns 2 mätprinciper som är godkända, men efter 2025 skall mätarna mäta efter vektorsummaprincipen där den väger ihop den 3-fasiga förbrukningen/produktionen och registrerar summan i ett register antingen som konsumtion eller produktion (alternativet hade varit att man samtidigt kunnat konsumera och producera)

Din elmätare mäter redan idag efter vektorsummaprincipen och mäter alltså i ditt exempel Produktion 1+1+1=3 minus Konsumtion 2 => Vektorsumma Produktion = 1"
 
Är det nu "efter 2025"?
Efter 2025 borde väl betyda från och med 1:a jan 2026 och vidare
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.