1 127 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Använda el från solceller på optimalt sätt och eventuella problem?
Har en fråga gällande fördelning av effekt från solceller. Säg att aktuell produktion från solcellerna enligt app är på totalt 6 kW. Och jag förmodar då att växelriktaren då matar ut 2 kW per fas till husets 3-fas nät.
Och samtidigt så laddar jag laddhybriden som är ställd på 1-fas läge och max effekt är inställd på 2,7 kW. Blir det då så att jag säljer 2x2kW på 2 faser till vattenfall och får köpa 0,7 kW för den fas som används till laddning?
Och samtidigt så laddar jag laddhybriden som är ställd på 1-fas läge och max effekt är inställd på 2,7 kW. Blir det då så att jag säljer 2x2kW på 2 faser till vattenfall och får köpa 0,7 kW för den fas som används till laddning?
Ja så blir detL LJN1954 skrev:Har en fråga gällande fördelning av effekt från solceller. Säg att aktuell produktion från solcellerna enligt app är på totalt 6 kW. Och jag förmodar då att växelriktaren då matar ut 2 kW per fas till husets 3-fas nät.
Och samtidigt så laddar jag laddhybriden som är ställd på 1-fas läge och max effekt är inställd på 2,7 kW. Blir det då så att jag säljer 2x2kW på 2 faser till vattenfall och får köpa 0,7 kW för den fas som används till laddning?
Återkommer i frågan, här skulle ett hemmabatteri vara till nytta så att det finns "sparad solcellsenergi" till alla faserna. Och i så all skulle jag vill hålla det enkelt, batterimoduler med integrerad inverter.
Googlade lite och hittade ett alternativ, SAJ HS3. Någon som har erfarenhet av denna modell/fabrikat?
Googlade lite och hittade ett alternativ, SAJ HS3. Någon som har erfarenhet av denna modell/fabrikat?
I databladet står det "Supported 100% three phase voltage imbalance" så den kan jobba på en fas oberoende av den andraL LJN1954 skrev:Återkommer i frågan, här skulle ett hemmabatteri vara till nytta så att det finns "sparad solcellsenergi" till alla faserna. Och i så all skulle jag vill hålla det enkelt, batterimoduler med integrerad inverter.
Googlade lite och hittade ett alternativ, SAJ HS3. Någon som har erfarenhet av denna modell/fabrikat?
Hittade ett intressant inlägg för 3-fas och summering av sålt och köpt:
"I dagsläget finns 2 mätprinciper som är godkända, men efter 2025 skall mätarna mäta efter vektorsummaprincipen där den väger ihop den 3-fasiga förbrukningen/produktionen och registrerar summan i ett register antingen som konsumtion eller produktion (alternativet hade varit att man samtidigt kunnat konsumera och producera)
Din elmätare mäter redan idag efter vektorsummaprincipen och mäter alltså i ditt exempel Produktion 1+1+1=3 minus Konsumtion 2 => Vektorsumma Produktion = 1"
"I dagsläget finns 2 mätprinciper som är godkända, men efter 2025 skall mätarna mäta efter vektorsummaprincipen där den väger ihop den 3-fasiga förbrukningen/produktionen och registrerar summan i ett register antingen som konsumtion eller produktion (alternativet hade varit att man samtidigt kunnat konsumera och producera)
Din elmätare mäter redan idag efter vektorsummaprincipen och mäter alltså i ditt exempel Produktion 1+1+1=3 minus Konsumtion 2 => Vektorsumma Produktion = 1"
Klicka här för att svara