Någon som vill släcka min dröm om solceller? 😅

Jag funderar på att installera solceller + batteri men är osäker på om mitt tak är för gammalt för att det ska vara vettigt.

Huset är byggt 1965 med betongpannor på råspont och underlagspapp och jag har svårt att tro att taket är bytt någon gång.

Jag har aldrig sett några läckage eller fuktskador och har bara bytt några enstaka pannor som gått sönder genom åren.

När jag tittar från insidan ser pappen gammal ut med sprickbildning (se bilder), och pannorna har blivit ganska grova i ytan.

Är detta ett ”byt tak direkt”-läge eller låter det som ett tak som kan hålla 5–10 år till?

Tar gärna emot både erfarenheter och ärliga verklighetscheckar 🙂

• IMG_1667.JPEG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1669.JPEG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L liket skrev:

Jag funderar på att installera solceller + batteri men är osäker på om mitt tak är för gammalt för att det ska vara vettigt.

Huset är byggt 1965 med betongpannor på råspont och underlagspapp och jag har svårt att tro att taket är bytt någon gång.

Jag har aldrig sett några läckage eller fuktskador och har bara bytt några enstaka pannor som gått sönder genom åren.

När jag tittar från insidan ser pappen gammal ut med sprickbildning (se bilder), och pannorna har blivit ganska grova i ytan.

Är detta ett ”byt tak direkt”-läge eller låter det som ett tak som kan hålla 5–10 år till?

Jag monterade 2021 på mitt tak från-73, det funkar ju, men det finns några saker att tänka på. Det är högre risk att gamla pannor spricker när man håller på, om det är en firma som inte är van vid gamla tak och du inte har gott om reservpannor kan det bli problem. Du får ju också räkna med en extrakostnader den dag taket ska bytas.

• Gilla
liket
  • Laddar…
L liket skrev:

Hade inte satt det på ett så gammalt tak. Solcellerna ska väl hålla i 15-20 år. Då är taket riktigt gammalt.
Måste väl också vara en risk när man börja dra i pannor och skruva i läkten på ett så pass gammalt tak.

• Gilla
mrbackstrom och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Har du räknat på ekonomin? Det är stört omöjligt att motivera solceller med nån form av ekonomisk uppsida.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
ulfem och 22 till
  • Laddar…
det är nog snart dags att byta taket och att gå omkring på ett så gammalt tak då riskerar man att få byta en del pannor (jag har själv inte installerat solceller då jag inte vill skapa problem)

• Gilla
mrbackstrom och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har du räknat på ekonomin? Det är stört omöjligt att motivera solceller med nån form av ekonomisk uppsida.
Det är väl kanske en kombination av saker och det är väl kanske mindre för solcellerna än batteriet.
* Kunna köra kyla på sommaren utan att känna att det är dyrt
* Köpa/Sälja eller värma mellan dag och kväll på vinter med batteriet
* Värdeökning på huset
* Klara sig genom de fåtal elavbrott vi har
* Kul

Känner inte riktigt att el- och fjärrvärmepriserna kommer gå annat än uppåt närmaste åren plus att det kanske är lite affekt i det med, skönt att känna att man kan vara närmare egenförsörjning. :)

• Gilla
Lastbärarn och 1 till
  • Laddar…
Om du vill ha solceller borde du väl leta efter några som kan ersätta dina gamla betongpannor och fungera som yttertak i åtminstone ett kvartssekel eller längre..

• Gilla
liket och 1 till
  • Laddar…
Väldigt få tak av denna typ av betong pannor som finns kvar idag, så tak byte är väl behövligt.
Att sätta solceller på ett så gammalt tak är helt fel väg att tänka.

• Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
L liket skrev:
* Värdeökning på huset
Själv skulle jag se ett så gammalt tak under solcellerna som värdesänkande, när taket måste bytas eller renoveras i framtiden tillkommer ju kostnad för elektriker för att montera ner solcellerna... + kostnaden att få dem återinstallerade.

• Gilla
Mikael Ströms och 14 till
  • Laddar…
Det är ju inte bara pannorna som är gamla, även pappen under åldras ju också.
Är ca 15 år sedan som jag bytte på mitt gamla hus från 66.
Skulle aldrig lägga solceller på det taket.

• Gilla
Ingemar O och 4 till
  • Laddar…
N
Taket är 61 år så - nej.

Solceller kostar ändå en del att plocka ner och håller väldigt länge, det är inte optimalt för kalkylen att lägga på ett gammalt tak. Man bör bedömd kvarvarande livslängd på minst 25år av taket för solceller. Jag skulle själv ha svårt att motivera mig att lägga på annat än plåttak. Blir jäkligt kostsamt om lägga uppstår om man måste börja riva solceller för att felsöka...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag känner ju att om jag nu skulle sätta solpaneler, så skulle jag vilja ha vanlig trp under... tätt och enkel montering av paneler

• Gilla
Joak
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Solceller kostar ändå en del att plocka ner och håller väldigt länge, det är inte optimalt för kalkylen att lägga på ett gammalt tak. Man bör bedömd kvarvarande livslängd på minst 25år av taket för solceller. Jag skulle själv ha svårt att motivera mig att lägga på annat än plåttak. Blir jäkligt kostsamt om lägga uppstår om man måste börja riva solceller för att felsöka...
Va? Kostar de att plocka ned?

Firman som försöker få mig att köpa paneler på mitt 40 år gamla tak säger att det är jätteenkelt och inte innebär någon merkostnad...
...inte så att jag litar på dem, men det är vad de säger...

• Haha
  • Gilla
hakrun och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Va? Kostar de att plocka ned?

Firman som försöker få mig att köpa paneler på mitt 40 år gamla tak säger att det är jätteenkelt och inte innebär någon merkostnad...
...inte så att jag litar på dem, men det är vad de säger...
Förutsatt att det handlar om ett takbyte och inte en läcka så behöver man ju ändå en ställning men det är ju ett säkert 6st (2x3) dagars jobb och lite pappersarbete. Är det en läcka blir det ju dyrt om man måste dit med en ställning för att ens kunna felsöka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.