P
Mats-S Mats-S skrev:
Kina har diktatoriskt styre, centralmakten bestämmer rakt av vart och hur det ska byggas, totalt oavsett vad lokalbefolkningen tycker.
I Sverige beter man sig inte så, här är det samråd som gäller och då är det inte så lätt längre ... så ja, det är svårare än så.
Ja, det är en klar fördel att inte behöva ta hänsyn till den okunniga populasen.
Ett rejält dilemma i kampen mellan demokratierna och fascisterna.

P
D daVinci skrev:
Däremot kan den lokala maffian (offentlig sektor) ha påbud uppifrån om att gå med på sol och vind-parker.
Den lokala maffian har betydligt mer att säga till om i Kina än i Sverige, så det kan svänga rejält om andra mafiosos tar över. Minns kulturrevolutionen och dess katastrofala resultat.

P pmd skrev:
Det går ganska bra …för Google (Waymo).
😉
Har du koll på hur dessa fungerar? Det har jag. De skannar av alla gator löpande (senast jag var i Bay Area såg jag flera bilar MED förare, dvs de skannade vägarna). Är det vägarbete så stängs gatan av.

Det är extremt svårt att upprätthålla detta över ett helt land. Det är därför det bara finns från San Francisco till San Jose.

P
Det låter som att det går ganska bra, alltså, för Waymo. Tesla har långt kvar.
Tesla ska väl utrusta bilar med Optimus så att taxifärden blir så lika en vanlig, för passagerarna. :-)

Waymo har bilar igång i Austin, TX, och några fler ställen utanför Kalifornien.

P pmd skrev:
Det låter som att det går ganska bra, alltså, för Waymo. Tesla har långt kvar.
Tesla ska väl utrusta bilar med Optimus så att taxifärden blir så lika en vanlig, för passagerarna. :-)

Waymo har bilar igång i Austin, TX, och några fler ställen utanför Kalifornien.
Jo, och de skall börja med bilar i centrala London också.

De är förresten väldigt aggressiva i sin körning och pressar sig in i köer från sidan. Hade det varit förare i dem så hade folk tutat rejält på dem, men vem skall de tuta på nu? Så folk accepterar det...

P pmd skrev:
Hur fungerar dessa kylare?
En yta med hög temeratur där värmen avges i form av strålning.

P pmd skrev:
Den lokala maffian har betydligt mer att säga till om i Kina än i Sverige, så det kan svänga rejält om andra mafiosos tar över.
Den lokala maffian finns bara så länge den håller sig väl med överheten.

P pmd skrev:
Minns kulturrevolutionen och dess katastrofala resultat.
Det var dock kommenderat från högsta ort. Dvs av ordf Mao.

P pmd skrev:
Det är kanske inte så klokt som en del tycks tro.
Det är inte en fråga om tro. Det är en konsekvens av logiska operationer.

P
pacman42 pacman42 skrev:
De är förresten väldigt aggressiva i sin körning och pressar sig in i köer från sidan. Hade det varit förare i dem så hade folk tutat rejält på dem, men vem skall de tuta på nu? Så folk accepterar det...
Syftar du på Waymo eller Tesla?

P
D daVinci skrev:
En yta med hög temeratur där värmen avges i form av strålning.
Hur undviker de att ta emot strålning? Roterar hela tiden?
Jag har inte sett någon beräkning på hur effektiv kylningen bli med ett sådant arrangemang. Har du?

P
D daVinci skrev:
Den lokala maffian finns bara så länge den håller sig väl med överheten.
Jag trodde att du likställde överheten med maffian. I Sverige är det förvisso inte så. Det finns olika funktioner i statsapparaten so håller koll på varandra.
I Kina finns inga sådana kontrollfnktioner så där är det rimligare att betrakta överheten (dvs kommunistpartiet) som en slags maffia.
D daVinci skrev:
Det var dock kommenderat från högsta ort. Dvs av ordf Mao.
Ja, och styrningen av Kina är likadan idag, fast med en annan högste chef.

P
D daVinci skrev:
Det är inte en fråga om tro. Det är en konsekvens av logiska operationer.
Vilka slags logiska operationer?

D
P pmd skrev:
Vad är en rimlig kalkylränta?
Personlig, det finns de här som påstår sig ha enorma avkastningsmöjligheter men för mig är den väldigt låg.

P pmd skrev:
Syftar du på Waymo eller Tesla?
Waymo

P pmd skrev:
Jag trodde att du likställde överheten med maffian. I Sverige är det förvisso inte så. Det finns olika funktioner i statsapparaten so håller koll på varandra.
I Kina finns inga sådana kontrollfnktioner så där är det rimligare att betrakta överheten (dvs kommunistpartiet) som en slags maffia.
Hm, ja det var väl just det jag gjorde.
I Sverige är det väl mer fackföreningarna som är att betrakta som maffia. Tja, det offentliga också.

P pmd skrev:
Ja, och styrningen av Kina är likadan idag, fast med en annan högste chef.
Nej, inte riktigt. Du har tappat kontakten sedan 1979. Stora delar av kina är mer liberalt än Sverige. Men var du får bygga t ex ett vindkraftverk lär ju staten lägga sig i även där. Dock så byggs mycket sol och vind så överheten verkar inte bromsa alltför mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.