133 723 läst ·
1 406 svar
134k läst
1,4k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Att ta emot kan den inte undvika. Men den är varmare så den avger mer än tar upp. Dvs kyler.P pmd skrev:
Nja det är väl mer grundläggande fysik. Men du kan ju begrunda att satelliter har kylare så det är inget nytt direkt.
Försök använda vettig terminologi. Varken fackföreningar eller den offentliga sektorn verkar utanför lagen.D daVinci skrev:
Så länge man inte retar Partiet så går nog rätt mycket bra, men det finns ju ingen rättssäkerhet i Kina …D daVinci skrev:
Någon har räknat ut att det bästa för att skapa en raket på börskursen är att blanda in lite AI samt lova någon slags fantastiskt framtid som gör att ett p/e-tal på nästan 100 inte alls verkar helt totalt fuckin crazy.P pmd skrev:
Tyvärr kommer en del av mina och dina pensionspengar försvinna här. 😢
Värmestrålning som kyler? Hm …D daVinci skrev:
"Vanliga" satelliter har inte enorma värmeskapande datacenter ombord.D daVinci skrev:
Jag har aldrig någonsin tidigare hört någon påstå att saker blir billigare av att skicka upp dem i omloppsbana.. det är något man gör för att det är enda lösningen på ett problem.
Men ett datacenter i rymden är säkert en bra start på en Bond-skurk karriär, finns ju ingen rymdpolis ännu
Men ett datacenter i rymden är säkert en bra start på en Bond-skurk karriär, finns ju ingen rymdpolis ännu
Nu tror jag du yrar om olika saker. Mest troligt blandar du väl ihop de i en enda sörja.P pmd skrev:
1. Hur ser business caset ut för AI1.
2. Hur skall AI1 designas och dimensioneras.
Ang 2. Har man släpp en del data.
Ang 1. Så berättar man nog inte så mycket om det. Men om man tänkr lite inser man business caset. Sedan blir det en osäker parameter om framtida betalvilja. Men så är det alltid när kapitalägare investerar i utveckling av nya produkter.
Är det så att skribenten pmd aldrig varit med om ett föremål som känns varmt på lite avstånd och även värmer, samtidigt som det svalnar?P pmd skrev:
Dvs värme avges i IR-spektrum.
Här börjar det bli grundskolenivå på fysiken.
Förstår du inte att de har elektronik som blir varm och måste kylas?P pmd skrev:
Om du har den uppfattningen kan du göra dig neutral genom att ta motsvarande negativa positioner.Mikael_L skrev:
Nej, jag yrar inte. Vänligen avhåll dig från förolämpningar.D daVinci skrev:
I de senaste inlägen i den här tråden om Musks AI-satelliter har du hävdat att det är en mycket bra idé av herr Musk, men du har inte konkretiserat varför.
Jag är faktiskt ärligt intresserad av att veta varför det kan vara en bra idé, men är lite skeptisk. Jag får nog leta information annorstädes där det kanske finns folk som vet nåt som kan berätta.
Nu är du mer än lovligt förvirrande. Berätta hellre vilken av termodynamikens lagar som du vill hänvisa till när det gäller värmestrålning.D daVinci skrev:
Ja, oftast, men all elektromagnetiska strålning kan värma upp det den träffar.D daVinci skrev:
Duh. Det är ju det som är det stora problemet som måste lösas.D daVinci skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden