Mikael_L
Jodå, jag känner till skillnaden.
Men trots allt så gör våra politiker bara populistiska poänger, och jobbar med frågan i rent valstrategiskt syfte, de vill helt enkelt inte lösa något problem, utan de vill bara använda energifrågan som slagträ för att försöka vinna några röster.
jag antar att det är liknande i fler länder i Europa.

• Gilla
Magnolium och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vi börjar ramla iväg rätt långt från trådens ämne nu ...

D daVinci skrev:
Nej. SvK är tydlig med att dom får vänta. Och det lär saknas såväl elproduktion som distribution. Så 20 år lär det ta. Minst.
Ibland verkar det som att du och andra inte förstår hur det offentliga obstruerar.
Stegra har inte fått OK på fas 2, men fas 1 är helt klart.

Magnus E K
pacman42 pacman42 skrev:
Mysko, jag trodde alla större industrier använde 3-fas. De får väl sätta upp egna solpaneler och köra bara på dagtid.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
D Dortmunder DAB skrev:
Kina bygger väl även ut kärnkraften kraftigt?
Den kärniga kraften står still som andel. Ligger på ca 4.6%. Men den är i sig högre nu är för 20 år sedan. Så på så sätt har den ökat. Men minskat försumbart de senaste 5 åren.

https://ember-energy.org/data/elect...b=change&date=2025-01-01&date_from=2020-01-01

Även om dom har billig arbetskraft så blir det till slut så att det är billigare med sol och vind och batterier. Gissar att dom är där nu.

pacman42 pacman42 skrev:
Fasligt.

Mats-S Mats-S skrev:
Kina har diktatoriskt styre, centralmakten bestämmer rakt av vart och hur det ska byggas, totalt oavsett vad lokalbefolkningen tycker.
Nja, jag tror mer att den aktör som vill bygga elproduktion åker på ansöka om det där också.

Däremot kan den lokala maffian (offentlig sektor) ha påbud uppifrån om att gå med på sol och vind-parker.

Mats-S Mats-S skrev:
I Sverige beter man sig inte så, här är det samråd som gäller och då är det inte så lätt längre ... så ja, det är svårare än så.
Nej här är det kommunalt veto. Och så byggs inget.
Det där med samråd har du drömt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.