133 060 läst ·
1 371 svar
133k läst
1,4k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från https://about.bnef.com/insights/cle...cation-to-strengthen-nations-energy-security/
Ungefär vad jag hade väntat mig. (Ungefär alltså).
De soliga cellerna tar över. Och den vinda kraften laggar lite efter. Men de två kommer dominera.
Det är väl så att de i världen som kan räkna, har räknat ut någon helt annat än vad trådens rubrik stipulerar.
I en svensk kontext så ser det dock helt annorlunda ut - och det vet du ju egentligen.D daVinci skrev:
Helt rätt! Det är bara den "sjuka" prissättningen som skall omvandlas (till att passa i framtiden).D daVinci skrev:
I Sverige tillför solpaneler el som egentligen inte behövs, men det är ännu värre i Nederländerna och Tyskland. Då frågar man sig naturligtvis varför elen inte behövs? I Tyskland och Nederländerna har man överproduktion pga tidigare subventioner.D daVinci skrev:
I Sverige har vi mycket produktion med låga rörliga kostnader som gör att priserna sjunker som en sten när ytterligare produktion kommer till.
Vad menar du med att elen inte behövs? Och vad är överproduktion?pacman42 skrev:
I Sverige tillför solpaneler el som egentligen inte behövs, men det är ännu värre i Nederländerna och Tyskland. Då frågar man sig naturligtvis varför elen inte behövs? I Tyskland och Nederländerna har man överproduktion pga tidigare subventioner.
I Sverige har vi mycket produktion med låga rörliga kostnader som gör att priserna sjunker som en sten när ytterligare produktion kommer till.
Trodde, att elen för det mästa förbrukas i samma moment som det producerar. Så överproduktion och el som inte behövs har jag svårt att se.
Det kan visserligen vara så, att konsumenterna producerar egen el, och andra aktörer i marknaden, framförallt det kommersiella inte tycker det är bra.
Energi som tvingar annan energiproduktion att stänga ned behövs egentligen inte. Det extrema beviset är negativa elpriser.H he-peter skrev:Vad menar du med att elen inte behövs? Och vad är överproduktion?
Trodde, att elen för det mästa förbrukas i samma moment som det producerar. Så överproduktion och el som inte behövs har jag svårt att se.
Det kan visserligen vara så, att konsumenterna producerar egen el, och andra aktörer i marknaden, framförallt det kommersiella inte tycker det är bra.
Det där med behövs är retorik som man ser från kommunister och tunga socialsiter.pacman42 skrev:
Sådana går efter devisen "åt var och en efter behov". Vilket då överheten skall ordna.
Att aktörer levererar billigare och konkurrerar ut de som är dyrare är något som privata aktörer håller på med. Och det är inte riktigt acceptablet då för sådana som pacman42.
Borde ju leda till väldigt låga priser. Men det är ju inte riktigt vad vi ser.pacman42 skrev:
Låga priser uppskattas väl av de flesta. Jag har inte sett trådar i forumet där folk är arga över låga elpriser.pacman42 skrev:
Dvs du blir egentligen arg då när ny elproduktion leder till att kolkraftverken minskar ned.pacman42 skrev:
Det är iaf vad du skriver.
Det är väl mer ett symptom på att marknaden är reglerad och beskattad. Annars skulle inte det uppstå.pacman42 skrev:
Kärnkraften hade inte konkurrerats ut om den fått fullt betalt för svängmassan.D daVinci skrev:Det där med behövs är retorik som man ser från kommunister och tunga socialsiter.
Sådana går efter devisen "åt var och en efter behov". Vilket då överheten skall ordna.
Att aktörer levererar billigare och konkurrerar ut de som är dyrare är något som privata aktörer håller på med. Och det är inte riktigt acceptablet då för sådana som pacman42.
Negativa priser i Nederländerna imorgon. Relativt låga idag. Bara som exempel. Negativa priser uppkommer för att de som levererar får betalt trots att elpriset är negativt.D daVinci skrev:
Om de låga priserna leder till höga priser på vintern så är åtminstone jag missnöjd. Så är det med solenergi.D daVinci skrev:
Dessutom så är riktigt låga priser ofta ett tecken på subventioner. Dåliga subventioner.
Nu byter du samtalsämne.pacman42 skrev:
Har du kontrollerat vad en synkronkompensator kostar?
En sådan ligger på kanske 3 miljoner kr per år.
Medan förlusterna för ny kärnkraft ligger på runt 25 miljoner per dygn.
Det är flera storleksordningar fel.
Subventioner är dåligt. Men jag vet inte om det finns några. Staten betalar knappast ut något här.pacman42 skrev:
Negativa priser i Nederländerna imorgon. Relativt låga idag. Bara som exempel. Negativa priser uppkommer för att de som levererar får betalt trots att elpriset är negativt.
Om de låga priserna leder till höga priser på vintern så är åtminstone jag missnöjd. Så är det med solenergi.
Dessutom så är riktigt låga priser ofta ett tecken på subventioner. Dåliga subventioner.
Skatter är dåligt, men skattereduktioner gör att de skadliga skatterna minskar. Så i grunden är det något positivt. Helst skall skatterna bort.
Att staten stört handeln så att det blir negativa priser i Holland borde de flesta kunna hålla med om är negativt. Staten borde försvinna från marknaden.
Du blir anti-marknad och anti-tillväxt när du vill hindra de som kan leverera billigare periodvis. När de som konkurreras ut under perioderna kompenserar sig med högre pris när de levererar så uppstår nya möjligheter för andra som kan leverera billigare då. Och prisdifferenserna ökar vilket öppnar för lagring som levererar till lägre pris utanför de billiga perioderna.
Jfr hur lagring levererar så mycket som 44% under peaklast på kvällen i Kalifornien.
Nu pratar jag om den kärnkraft som lagts ned. Och nej, motsvarande synkronkompensator kostar inte é miljoner.D daVinci skrev:
Och nu blandar du bort korten. Den kraft som lagring skall konkurrera med är mycket dyrare.D daVinci skrev:Subventioner är dåligt. Men jag vet inte om det finns några. Staten betalar knappast ut något här.
Skatter är dåligt, men skattereduktioner gör att de skadliga skatterna minskar. Så i grunden är det något positivt. Helst skall skatterna bort.
Att staten stört handeln så att det blir negativa priser i Holland borde de flesta kunna hålla med om är negativt. Staten borde försvinna från marknaden.
Du blir anti-marknad och anti-tillväxt när du vill hindra de som kan leverera billigare periodvis. När de som konkurreras ut under perioderna kompenserar sig med högre pris när de levererar så uppstår nya möjligheter för andra som kan leverera billigare då. Och prisdifferenserna ökar vilket öppnar för lagring som levererar till lägre pris utanför de billiga perioderna.
Jfr hur lagring levererar så mycket som 44% under peaklast på kvällen i Kalifornien.
En konstig syn på marknader och konkurrens, väldigt extrem.pacman42 skrev:
För min del välkomnar jag aktörer som erbjuder det jag vill köpa till lägre priser, jag gynnar dessa.