133 130 läst ·
1 371 svar
133k läst
1,4k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Balkonkraftwerk är ett lite äldre tysk begrepp, som inte är det juridiska. Det officiella begreppet är "Steckersolargerät". Men alla kalla det för Balkonkraftwerk (BKW)D djac skrev:
Vitsen med det hela är, att det inte krävs en elektriker för installation. I dagsläget är Schuko-kontakt tillåten.
Lagtexten i Tyskland innebär visserligen många fler aspekter. Till exempel att en hyresvärd som grundregeln inte kan neka förutom den finns saklig grund. Eller regler angående nätägaren och så vidare.
Svensk el är "speciell" så den är inte kompatibel med enkla vettiga lösningar.Mikael_L skrev:
Det är först när den transporterats genom en kabel utomlands som den helt plötsligt blir kompatibel med billiga enkla lösningar.
Troligen för att den ofta genereras av prylar som utlänningar i närområdet inte har, typ vattenkraft och kärnkraft (är balkongsolceller godkänt i Finland som ju har kärnkraft?) den är typ extra Virgin och för fin att blandas enkelt.
😉😀😎
Det handlar väl om säkerhet, när säkringen är bruten ska det inte finnas spänning kvar. Hur fungerar de tyska kraftwerken, känner de av så att nätspänning hela tiden finns för att få skicka ut effekt och finns det motsvarande frånskiljare som säkerställer att man inte får sig en kyss när man ska koppla in något?H he-peter skrev:
Som jag fattar det är det exakt samma som med en växelriktare för takmonterade celler, saknas nätet stänger den av.Tomtom79 skrev:
Det handlar väl om säkerhet, när säkringen är bruten ska det inte finnas spänning kvar. Hur fungerar de tyska kraftwerken, känner de av så att nätspänning hela tiden finns för att få skicka ut effekt och finns det motsvarande frånskiljare som säkerställer att man inte får sig en kyss när man ska koppla in något?
Men i Sverige är vi ju ängsliga så därför kan ju detta inte vara säkert. Eftersom det är för billigt.👎😎
Ja. Skall finnas relä som skiljer från. Finns även mjukvarebaserad lösning som är snabbare än reläet. Det stänger av så fort nätspänninger är borta.Tomtom79 skrev:
Det handlar väl om säkerhet, när säkringen är bruten ska det inte finnas spänning kvar. Hur fungerar de tyska kraftwerken, känner de av så att nätspänning hela tiden finns för att få skicka ut effekt och finns det motsvarande frånskiljare som säkerställer att man inte får sig en kyss när man ska koppla in något?
(Stänger även av vid "fel" nätfrekvens eller spänning.
Det var en del diskussioner om Schuko-kontakt är ok, pga oskyddade kontakter. Det ville har Wieland-Kontakt från början. Men det skulle ju kräva elektriker, då ingen har en sådan uttag (eller intag) hemma.
Man får inte glömma, detta är ju tänkt även för hyreslägenheter in städerna.
Jag själv med villa skulle nog passa på och drar separat kabel till proppskåpet och sen låta en elektriker kopplar in det och installerar ett 16 Amp enfas uttag (det blåa "camping" uttag) vid ett tillfälle den är i huset ändå. Eller kanske ett sådant Wieland, bara för det är standard.
HejH he-peter skrev:Ja. Skall finnas relä som skiljer från. Finns även mjukvarebaserad lösning som är snabbare än reläet. Det stänger av så fort nätspänninger är borta.
(Stänger även av vid "fel" nätfrekvens eller spänning.
Det var en del diskussioner om Schuko-kontakt är ok, pga oskyddade kontakter. Det ville har Wieland-Kontakt från början. Men det skulle ju kräva elektriker, då ingen har en sådan uttag (eller intag) hemma.
Man får inte glömma, detta är ju tänkt även för hyreslägenheter in städerna.
Jag själv med villa skulle nog passa på och drar separat kabel till proppskåpet och sen låta en elektriker kopplar in det och installerar ett 16 Amp enfas uttag (det blåa "camping" uttag) vid ett tillfälle den är i huset ändå. Eller kanske ett sådant Wieland, bara för det är standard.
Vad jag känner till så stängs solcellsproduktionen av, om det inte finns rätt spänning och frekvens i uttaget.
Det elsäkerhetsverket har påpekat är att om du kopplar in solcellerna i ett uttag som är avsäkrat utifrån korrekt ledningsdimentionering och du i samma uttag (eller ett parallellt kopplat uttag) anslutit en last, så kommer du från uttaget kunna ta ut summan av ström från elnätet och ström från solcellerna
Strömmen från uttaget kan då bli större än vad som avsäkrat utifrån ledningsdimentionering
Det är även möjligt att någon ansluter flera solceller via stickpropp i ett uttag eller flera parallellt kopplade uttag
Redigerat:
Är det inte lite gulligt att en elektriker framhäver solcellernas fördelar så att han och de andra medlemmarna i skrået kan få mer jobb och tjäna pengar på solcellsinstallationer hos folk som mycket väl skulle kunna montera grejorna själva men inte får med nuvarande regelverk.Tomtom79 skrev:
Vad gullig du är som bekymrar dej för mitt eventuella balkonginnehav, mina batterier till båtmotorn klarar jag iaf att ladda utan balkongkraftverk (och inblandning av elektriker). Sol driven laddning av 12V batteri tror jag du också skulle fixa..D djac skrev:
JaTomtom79 skrev:
Ja, den tekniska biten är ju rätt enkel. Det som skiljer sig, är att i andra länder har myndigheternas (eller organisationer) sagt att det är ändå ok. Det har ju med säkerthetsmarginaler att göra.M Martin Lundmark skrev:Det elsäkerhetsverket har påpekat är att om du kopplar in solcellerna i ett uttag som är avsäkrat utifrån korrekt ledningsdimentionering och du i samma uttag (eller ett parallellt kopplat uttag) anslutit en last, så kommer du från uttaget kunna ta ut summan av ström från elnätet och ström från solcellerna
Har med säkerhetsmarginaler propp versus kabel att göra.M Martin Lundmark skrev:
Ja, men det kan det även göra nu att det inte är tillåtet i Sverige.M Martin Lundmark skrev:
Nere i Tyskland är det ju max 1 Stk. per Hushåll, eller hur man vill kalla det för.