D djac skrev:
Men är det fortfarande ett balkonkraftverk då, det är frågan?
Balkonkraftwerk är ett lite äldre tysk begrepp, som inte är det juridiska. Det officiella begreppet är "Steckersolargerät". Men alla kalla det för Balkonkraftwerk (BKW)

Vitsen med det hela är, att det inte krävs en elektriker för installation. I dagsläget är Schuko-kontakt tillåten.

Lagtexten i Tyskland innebär visserligen många fler aspekter. Till exempel att en hyresvärd som grundregeln inte kan neka förutom den finns saklig grund. Eller regler angående nätägaren och så vidare.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Problemet är väl att dessa solcellsplattor som ansluts med stickpropp inte är godkända i Sverige.
De har blivit godkända i många länder nu, men Sverige släpar efter.
Svensk el är "speciell" så den är inte kompatibel med enkla vettiga lösningar.

Det är först när den transporterats genom en kabel utomlands som den helt plötsligt blir kompatibel med billiga enkla lösningar.

Troligen för att den ofta genereras av prylar som utlänningar i närområdet inte har, typ vattenkraft och kärnkraft (är balkongsolceller godkänt i Finland som ju har kärnkraft?) den är typ extra Virgin och för fin att blandas enkelt.

😉😀😎

• Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Vitsen med det hela är, att det inte krävs en elektriker för installation. I dagsläget är Schuko-kontakt tillåten.
Det handlar väl om säkerhet, när säkringen är bruten ska det inte finnas spänning kvar. Hur fungerar de tyska kraftwerken, känner de av så att nätspänning hela tiden finns för att få skicka ut effekt och finns det motsvarande frånskiljare som säkerställer att man inte får sig en kyss när man ska koppla in något?

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det handlar väl om säkerhet, när säkringen är bruten ska det inte finnas spänning kvar. Hur fungerar de tyska kraftwerken, känner de av så att nätspänning hela tiden finns för att få skicka ut effekt och finns det motsvarande frånskiljare som säkerställer att man inte får sig en kyss när man ska koppla in något?
Som jag fattar det är det exakt samma som med en växelriktare för takmonterade celler, saknas nätet stänger den av.

Men i Sverige är vi ju ängsliga så därför kan ju detta inte vara säkert. Eftersom det är för billigt.👎😎

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja. Skall finnas relä som skiljer från. Finns även mjukvarebaserad lösning som är snabbare än reläet. Det stänger av så fort nätspänninger är borta.
(Stänger även av vid "fel" nätfrekvens eller spänning.

Det var en del diskussioner om Schuko-kontakt är ok, pga oskyddade kontakter. Det ville har Wieland-Kontakt från början. Men det skulle ju kräva elektriker, då ingen har en sådan uttag (eller intag) hemma.

Man får inte glömma, detta är ju tänkt även för hyreslägenheter in städerna.

Jag själv med villa skulle nog passa på och drar separat kabel till proppskåpet och sen låta en elektriker kopplar in det och installerar ett 16 Amp enfas uttag (det blåa "camping" uttag) vid ett tillfälle den är i huset ändå. Eller kanske ett sådant Wieland, bara för det är standard.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Ja. Skall finnas relä som skiljer från. Finns även mjukvarebaserad lösning som är snabbare än reläet. Det stänger av så fort nätspänninger är borta.
(Stänger även av vid "fel" nätfrekvens eller spänning.

Det var en del diskussioner om Schuko-kontakt är ok, pga oskyddade kontakter. Det ville har Wieland-Kontakt från början. Men det skulle ju kräva elektriker, då ingen har en sådan uttag (eller intag) hemma.

Man får inte glömma, detta är ju tänkt även för hyreslägenheter in städerna.

Jag själv med villa skulle nog passa på och drar separat kabel till proppskåpet och sen låta en elektriker kopplar in det och installerar ett 16 Amp enfas uttag (det blåa "camping" uttag) vid ett tillfälle den är i huset ändå. Eller kanske ett sådant Wieland, bara för det är standard.
Hej
Vad jag känner till så stängs solcellsproduktionen av, om det inte finns rätt spänning och frekvens i uttaget.

Det elsäkerhetsverket har påpekat är att om du kopplar in solcellerna i ett uttag som är avsäkrat utifrån korrekt ledningsdimentionering och du i samma uttag (eller ett parallellt kopplat uttag) anslutit en last, så kommer du från uttaget kunna ta ut summan av ström från elnätet och ström från solcellerna

Strömmen från uttaget kan då bli större än vad som avsäkrat utifrån ledningsdimentionering

Det är även möjligt att någon ansluter flera solceller via stickpropp i ett uttag eller flera parallellt kopplade uttag

Redigerat:
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
De enda som tjänar på att fler skaffar solceller är ju de som drar nytta av när elen slumpas bort...
Är det inte lite gulligt att en elektriker framhäver solcellernas fördelar så att han och de andra medlemmarna i skrået kan få mer jobb och tjäna pengar på solcellsinstallationer hos folk som mycket väl skulle kunna montera grejorna själva men inte får med nuvarande regelverk.
D djac skrev:
Men har du balkongen då,
Vad gullig du är som bekymrar dej för mitt eventuella balkonginnehav, mina batterier till båtmotorn klarar jag iaf att ladda utan balkongkraftverk (och inblandning av elektriker). Sol driven laddning av 12V batteri tror jag du också skulle fixa..

Mikael_L
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja

D
F fribygg skrev:
Vad gullig du är som bekymrar dej för mitt eventuella balkonginnehav, mina batterier till båtmotorn klarar jag iaf att ladda utan balkongkraftverk (och inblandning av elektriker). Sol driven laddning av 12V batteri tror jag du också skulle fixa..
Är allt bra..

D djac skrev:
Är allt bra..
Nja, jag har ju inga solceller som ger mej 230V och får inte installera några själv..

M Martin Lundmark skrev:
Det elsäkerhetsverket har påpekat är att om du kopplar in solcellerna i ett uttag som är avsäkrat utifrån korrekt ledningsdimentionering och du i samma uttag (eller ett parallellt kopplat uttag) anslutit en last, så kommer du från uttaget kunna ta ut summan av ström från elnätet och ström från solcellerna
Ja, den tekniska biten är ju rätt enkel. Det som skiljer sig, är att i andra länder har myndigheternas (eller organisationer) sagt att det är ändå ok. Det har ju med säkerthetsmarginaler att göra.

M Martin Lundmark skrev:
Strömmen från uttaget kan då bli större än vad som avsäkrat utifrån ledningsdimentionering
Har med säkerhetsmarginaler propp versus kabel att göra.
M Martin Lundmark skrev:
Det är även möjligt att någon ansluter flera solceller via stickpropp i ett uttag eller flera parallellt kopplade uttag
Ja, men det kan det även göra nu att det inte är tillåtet i Sverige.

Nere i Tyskland är det ju max 1 Stk. per Hushåll, eller hur man vill kalla det för.

Mikael_L
Och max 800W, och då har de höjt gränsen från 600W ...

Magnus E K
Imorgon vid 14-tiden är någon på kontinenten (Tyskland, Polen, Frankrike etc.) villig att betala runt 5 kr/kWh för att bli av med skräpet (elen).

Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Imorgon vid 14-tiden är någon på kontinenten (Tyskland, Polen, Frankrike etc.) villig att betala runt 5 kr/kWh för att bli av med skräpet (elen).
Undrar hur det känns för de som äger flera kärnkraftverk ...

P
Det är den här typen av problem som iblandkraft ställer till med.
Någon borde kanske ta ett helhetsgrepp på elförsörjningen …

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.