D
P pmd skrev:
Nordpool SE3, ska det vara. Än så länge, efter fyra dygns körning, tycker jag att systemet har laddat batteriet på lite underliga vis med hänsyn taget till elpriserna, men leverantören påpekade vid installationen att det tar lite tid innan "AI"-systemet har lärt sig vår miljö.

Vi får väl se.

Det går att istället använda en primitivare styrning genom att sätta tröskelvärden för elpriset som triggar laddning respektive urladdning av batteriet.
De svaren fick vi också från Tibber, för det första tror jag inte att de använder "AI", varför skulle de, gissar på att de bara klantar sig med sina algoritmer, kunde inte se att tid hjälpte oss heller.

• Gilla
Fredrik.aa
  • Laddar…
En del av algiritmen är bara att den ser tidigare konumptionsmönster och matchar det mot spotpris. Alla har väl lite olika styrning där.

P
D djac skrev:
De svaren fick vi också från Tibber, för det första tror jag inte att de använder "AI", varför skulle de, gissar på att de bara klantar sig med sina algoritmer, kunde inte se att tid hjälpte oss heller.
Jag kan se ett mönster nu när det har varit några dagar med hyfsat många soltimmar (för årstiden).

Systemet laddar batteriet när solpanelerna ger ström. Det är nog vettigt om man bor på en sådan breddgrad att solen lyser större delen av dagen, men det gör den ju inte så här års där jag bor. Jag kan inte se att batteriet har laddats under lågpristider eller laddats ur under högpristider.

Jag ger det här några dagar till (minst en vecka totalt, tror jag). Om det inte blir annorlunda byter jag nog till styrningen med tröskelvärden för elpriset.

Helst skulle jag vilja bestämma tröskelvärdena med hjälp av day ahead-priserna genom nån listig heuristik som tar hänsyn till medelvärdet och variansen, samt högsta och lägsta pris, men det får jag nog räkna ut själv. Det borde gå att mata in uträknade tröskelvärden i styrmojängens webbgränssnitt med hjälp av ett Greasemonkey-skript, när jag har tröttat på att mata in dem för hand.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag har testat att använda Gemini för att få prognoser en vecka framåt för att veta när man skall ladda frugans elbil, när man skall värma på badtunnan lite extra osv. Jag har inte någon styrning mot detta, men prognoserna ser ändå rätt bra ut.

För den kommande veckan (julveckan och framåt) är det nätterna mellan onsdag (julafton) och söndag som ser ut att bli absolut bäst för elbilsladdning i SE3.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
En liten reflektion så här på sista dagen, vi har som högst köpt 22.000kWh/år men i år slutar vi på 8.300 och detta är då med elbil som i år laddats med 2.500kWh.

Förändringarna är såklart löpande små men byte av VP, installation av solceller och batteri är väl mest notabelt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
B Bannerb skrev:
Nej jag kommer inte röra solceller för än vi kan lagra energi på ett billigare sätt.
Synd att hemma-vindsnurror är en dålig lösning. Går sönder lättare än en solpanel. Kommer någon ny hållbar teknik med snurror som är överkomliga i pris så hoppar man ju på detta. Blåser gör det året runt.

johnjensen johnjensen skrev:
Synd att hemma-vindsnurror är en dålig lösning. Går sönder lättare än en solpanel. Kommer någon ny hållbar teknik med snurror som är överkomliga i pris så hoppar man ju på detta. Blåser gör det året runt.
Men de ger väldigt dåligt med energi också...

• Gilla
johnjensen
  • Laddar…
Du måste upp minst ett par meter över trädtopparna tyvärr och ändå ger de dåligt med effekt

• Gilla
johnjensen
  • Laddar…
Magnus E K
Om grannarna installerar vindkraftverk på sina tak kommer det bli dyrt, för mig.

• Gilla
johnjensen
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Jag ger det här några dagar till (minst en vecka totalt, tror jag). Om det inte blir annorlunda byter jag nog till styrningen med tröskelvärden för elpriset.
Det visade sig vara fel på växelriktaren och dess kommunikation med styrenheten. Det tog två månader innan det blev åtgärdat (tydligen måste hela växelriktaren bytas).

Nu har vi kört med "AI"-styrningen i en vecka, och det fungerar helt lysande bra. Vi köper el när den är som billigast och använder batteriet när elen när som dyrast. Helt utan att behöva göra några manuella ingripanden.

VI kommer antagligen inte att göra av med mindre el under det här året än tidigare (kanske t.o.m. lite mer) men det kommer att kosta oss mindre än förra året. Nästa elräkning (mars) blir intressant.

Vi kan helt strunta i att anpassa oss till kvartspriserna och använda elektricitet som vi alltid har brukat göra med månadsmedelpris, men högst troligen till mycket lägre kostnad.

Det är skönt att slippa hålla reda på prisfluktuationerna, vilket vi behövde göra under januari och mars.

• Gilla
Sture Nilsson1 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det visade sig vara fel på växelriktaren och dess kommunikation med styrenheten. Det tog två månader innan det blev åtgärdat (tydligen måste hela växelriktaren bytas).

Nu har vi kört med "AI"-styrningen i en vecka, och det fungerar helt lysande bra. Vi köper el när den är som billigast och använder batteriet när elen när som dyrast. Helt utan att behöva göra några manuella ingripanden.

VI kommer antagligen inte att göra av med mindre el under det här året än tidigare (kanske t.o.m. lite mer) men det kommer att kosta oss mindre än förra året. Nästa elräkning (mars) blir intressant.

Vi kan helt strunta i att anpassa oss till kvartspriserna och använda elektricitet som vi alltid har brukat göra med månadsmedelpris, men högst troligen till mycket lägre kostnad.

Det är skönt att slippa hålla reda på prisfluktuationerna, vilket vi behövde göra under januari och mars.
Men tar ni inte alls hänsyn till höglasttid? Eller försöker jämna ut er förbrukning lite? Använda mer när det är billigt och sälja från batteriet när det är dyrt?

P
S Sir Duke skrev:
Men tar ni inte alls hänsyn till höglasttid? Eller försöker jämna ut er förbrukning lite?
Såvitt jag kan se så finns det inget sätt att ta hänsyn till effektavgifter, men elnätbolaget här har inte infört sådana än så det blir ett eventuellt framtida problem.
S Sir Duke skrev:
Använda mer när det är billigt och sälja från batteriet när det är dyrt?
Sälja har vi gjort mycket lite den senaste veckan. Egenförbrukning prioriteras av systemet. Vi köper när elen är billig och använder den när det är höga priser. Det sköter systemet om automatiskt.
Högst prioritet är förstås att använda solpanelerna.

Arbitrage tror jag kan vara svårt att få till på ett bra sätt. Det kräver nog en hel del aktivt manuellt pillande.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Under januari och februari, förstås. Ursäkta missen.

P
P pmd skrev:
Sälja har vi gjort mycket lite den senaste veckan.
Sälja har vi alltså inte gjort mycket den senaste veckan.
Det lilla elproduktionsöverskottet som har funnits i mars har gått mest till att ladda batteriet.
Det kommer att bli mer överskott framåt våren och sommaren, men inte lika mycket som vanligt, förstås.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.