Mikael_L
Min batteristyrning verkar inte funka vettigt alls.

Men jag orkar inte riktigt ta tag i det just nu, har inte orkat här under senhösten.
Så fruktansvärt mycket inställningar att prova sig fram i ...

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min batteristyrning verkar inte funka vettigt alls.

Men jag orkar inte riktigt ta tag i det just nu, har inte orkat här under senhösten.
Jag har missat att du skaffade batteri..?

Mikael_L
Jo det ramlade även där ner ett erbjudande som var svårt att motstå.
16kWh. Inget bamselager, men tanken är mest att under vår och höst, ladda bilen med under dagtid egenproducerad el (då jag och bilen inte är hemma).

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har helt enkelt valt "AI mode", så jag får väl se hur bra det funkar efter en tids utvärdering.
Annars finns det möjligheter att detaljkonfigurera också, men det kräver nog en hel del studier. Eventuell behöver jag skriva ett program som räknar ut optimal batteristrategi baserad på kvartspriser.
Min förhoppning är att "AI mode" redan gör det.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
[…] tanken är mest att under vår och höst, ladda bilen med under dagtid egenproducerad el (då jag och bilen inte är hemma).
Mitt mål är att se till att jämna ut elinköpen så att vi köper el när den är som billigast. Sen kan vi förbruka el utan att behöva bry oss om när den är billig eller dyr.

Mikael_L
Ja exakt så är mina tankar också.
1. Ladda med egenproducerad el och använda under de övriga tiderna på dygnet (och detta är inte speciellt värdefullt under de tre soligaste månaderna, dels då det produceras så mycket el öht men inte är så stort behov, dels att bilen ändå går att ladda under tider med solelsproduktion)
2. Ladda med solel det som går plus köpa när det är billigt och förbruka när det är dyrt.

Jag har inga planer att konfigurera för att köpa när det är billigt för att sälja när det är dyrt.
Finns säkert en viss liten möjlighet att tjäna pengar, men man ska inte lura sig totalt, utan försöka uppskatta t.ex. batterislitage och man ska absolut inte glömma de kostnader som uppstår vid de transaktionerna i form av energiskatt, elöverföring och moms.
Det finns säkert en del tillfällen under året som det skulle på gränsen vara lite lönsamt, men för det mesta när elen är snordyr så behöver jag själv en del, och jag tror då mer på att ladda billigt och använda det själv sen när elen är dyr. Dvs bara betala för elinköpet en gång, inte flera gånger.

Som jag tror så kommer batterierna göra minst nytta under de tre soligaste sommarmånaderna.

Jag har förövrigt köpt en sån där liten portabel AC, lyckades även där matcha ett superpris, så nu kommer jag köra en massa AC i huset under de timmar i sommar där jag annars bara kommer "skänka bort" elen.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja exakt så är mina tankar också.
1. Ladda med egenproducerad el och använda under de övriga tiderna på dygnet (och detta är inte speciellt värdefullt under de tre soligaste månaderna, dels då det produceras så mycket el öht men inte är så stort behov, dels att bilen ändå går att ladda under tider med solelsproduktion)
2. Ladda med solel det som går plus köpa när det är billigt och förbruka när det är dyrt.

Jag har inga planer att konfigurera för att köpa när det är billigt för att sälja när det är dyrt.
Finns säkert en viss liten möjlighet att tjäna pengar, men man ska inte lura sig totalt, utan försöka uppskatta t.ex. batterislitage och man ska absolut inte glömma de kostnader som uppstår vid de transaktionerna i form av energiskatt, elöverföring och moms.
Det finns säkert en del tillfällen under året som det skulle på gränsen vara lite lönsamt, men för det mesta när elen är snordyr så behöver jag själv en del, och jag tror då mer på att ladda billigt och använda det själv sen när elen är dyr. Dvs bara betala för elinköpet en gång, inte flera gånger.

Som jag tror så kommer batterierna göra minst nytta under de tre soligaste sommarmånaderna.

Jag har förövrigt köpt en sån där liten portabel AC, lyckades även där matcha ett superpris, så nu kommer jag köra en massa AC i huset under de timmar i sommar där jag annars bara kommer "skänka bort" elen.
Underskatta inte -ladda på natten och använd på dagen, brukar vara ett par sådana säsonger under året då det skiljer mycket på elpriserna natt/dag.

Styrningen är ävl det jag tycker man ska fokusera på med batteri och det är redan många som styr med HomeAssistant och jag är övertygad om att de snart kommer dela med sig av sina skapelser så att det bara blir att ladda ner och köra.

Nu har jag varken solpaneler eller batterier, men problemet är extremt svårt att lösa. Du måste veta om vilken konsumtion du skall ha i framtiden om du skall kunna veta när du skall spara och inte.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man slipper köpa så mycket el när solen inte skiner, t.ex. på natten. Det är åtminstone inte en nackdel.

Vi kommer att fortsätta med att ladda bilen så snart den kommer hem (det är dock en laddhybrid så dess batterikapacitet är ju begränsad jämfört med en riktig elbil).
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, ungefär så. Prioritera solel och komplettera med billig köpe-el.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte jag heller. Jag har heller inga planer på att hyra ut batteriet till en aggregator för nättjänster (som CheckWatt).
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi värmer huset med två luft/luft-värmepumpar så vi har kört dem i AC-läge dagtid de två senaste somrarna under varma dagar (solpaneler installerades hösten 2023). "Gratis" AC är inte alls dumt. 🙂

P
D djac skrev:
Underskatta inte -ladda på natten och använd på dagen, brukar vara ett par sådana säsonger under året då det skiljer mycket på elpriserna natt/dag.
Ja, eller tvärtom på sommaren.
D djac skrev:
Styrningen är ävl det jag tycker man ska fokusera på med batteri och det är redan många som styr med HomeAssistant och jag är övertygad om att de snart kommer dela med sig av sina skapelser så att det bara blir att ladda ner och köra.
Det följde med en styrmojäng till vårt batteri. Den kan köras i fyra olika lägen:
  1. Self-consumption
  2. Time Plan
  3. Compulsory Mode
  4. AI Mode
Jag testar nu AI-läget ett tag. Styrgrunkan gissar hur mycket el solpanelerna ska generera och hur mycket el huset ska förbruka, baserat på väderdata och husets förbrukingsprofil. Den har även elpriserna som indata (Nordpool SE, för vår del), men jag har ännu inte lyckats klura ut hur den använder dem.
Den räknar ut en "optimal strategy to control battery charging/discharging and electricity use in the household", men hur den gör det är inte dokumenterat vad jag kan se.

Om det ser ut att fungera dåligt får jag väl skriva ett eget program. Det blir då ett NI-program istället. 😉

pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag varken solpaneler eller batterier, men problemet är extremt svårt att lösa. Du måste veta om vilken konsumtion du skall ha i framtiden om du skall kunna veta när du skall spara och inte.
Det är väl bara att prova sig fram och va öppen för nya ideer. Själv bor jag i lägenhet men om det blir godkänt med balkongkraftverk kanske jag provar det. Det lär fungera i Tyskland så varför inte i Sverige. Det är bara synd att solen lyser med sin frånvaro när den behövs som mest. Det är annars tack vare solen som vi överhuvudtaget existerar på denna planet.

B BSA In skrev:
Det är väl bara att prova sig fram och va öppen för nya ideer. Själv bor jag i lägenhet men om det blir godkänt med balkongkraftverk kanske jag provar det. Det lär fungera i Tyskland så varför inte i Sverige. Det är bara synd att solen lyser med sin frånvaro när den behövs som mest. Det är annars tack vare solen som vi överhuvudtaget existerar på denna planet.
tja balkongkraftverk eller paraboler som täcker hyreshusen är väl skit samma

B BSA In skrev:
Om du alltid laddar de billigaste timmarna (för dig, utan att räkna in batteriet) efter att bilen pluggats i och låter batteriet laddas ur till det är tomt så maximerar du nog användninga av egen el hyfsat bra på både sommar och vinter. Du laddar batteriet på dagen och laddar ur det på natten. Du sparar elen så länge du kan då.

Jag tror den principen håller hyfsat.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Ja, eller tvärtom på sommaren.

Det följde med en styrmojäng till vårt batteri. Den kan köras i fyra olika lägen:
  1. Self-consumption
  2. Time Plan
  3. Compulsory Mode
  4. AI Mode
Jag testar nu AI-läget ett tag. Styrgrunkan gissar hur mycket el solpanelerna ska generera och hur mycket el huset ska förbruka, baserat på väderdata och husets förbrukingsprofil. Den har även elpriserna som indata (Nordpool SE, för vår del), men jag har ännu inte lyckats klura ut hur den använder dem.
Den räknar ut en "optimal strategy to control battery charging/discharging and electricity use in the household", men hur den gör det är inte dokumenterat vad jag kan se.

Om det ser ut att fungera dåligt får jag väl skriva ett eget program. Det blir då ett NI-program istället. 😉
Jag kör ju Homevolt och då Tibbers styrning, den har varit lite upp och ner i kvalitet men just nu är den ganska bra faktiskt, blev av någon anledning bättre när de kom igång med sina stödtjänster på riktigt.

P
P pmd skrev:
Den har även elpriserna som indata (Nordpool SE, för vår del), men jag har ännu inte lyckats klura ut hur den använder dem.
Nordpool SE3, ska det vara. Än så länge, efter fyra dygns körning, tycker jag att systemet har laddat batteriet på lite underliga vis med hänsyn taget till elpriserna, men leverantören påpekade vid installationen att det tar lite tid innan "AI"-systemet har lärt sig vår miljö.

Vi får väl se.

Det går att istället använda en primitivare styrning genom att sätta tröskelvärden för elpriset som triggar laddning respektive urladdning av batteriet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.