D
pacman42 pacman42 skrev:
över 75% är extremt imponerande! De flesta hamnar nog mycket lägre.
Det beror nog på att hen både har ganska få paneler och dessutom ett batteri på detta.

@bakterie , kan du se hur självförsörjande du är, dvs hur mycket av din totala förbrukning tvingas du köpa in?

Hittills i år har vi förbrukat 10,6 MWh och av dem har vi köpt 7,8 MWh, så vi köper fortfarande 74% av vår förbrukning.

D
B bakterie skrev:
Hittills i år har vi förbrukat 10,6 MWh och av dem har vi köpt 7,8 MWh, så vi köper fortfarande 74% av vår förbrukning.
Ja men det var väl lite som jag trodde, motsvarande siffror för mig är hittills i år 58% självförsörjning och 38% egenanvändning men jag har mer paneler.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Såhär ser en sida i manualen ut
[bild]

Om jag inte nu fattat fel om vad du menar, men det verkar ju här som att den kan mata ut olika ström/effekt i de olika faserna.
Jag tror att med största sannolikhet så kan Deyen du funderar på pytsa ut olika belastningar på var och en av faserna från batteriet; länkar till den tråd där jag och sirDuke fick se att vissa (äldre/billigare?) växelriktare inte kan det utan måste ta el från nätet för att balansera faserna…:

https://www.byggahus.se/forum/threa...ng-natt-naer-batteri-fortfarande-kvar.555394/

Är själv sugen på batteri till solcellerna och har snöat in lite på just Deye från solarscouts.de men då deras lågvoltserie:

https://solarscouts.de/Deye-SUN-12K-SG04LP3-EU_2

https://solarscouts.de/Deye-RW-F16-16-kWh-LV-Batteriespeicher-LiFePO4

Finns en del på ebay.de också men känns lite shaky att köpa därifrån.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja under Augusti månad så startade solcellsproduktion så tidigt och höll på så sent, så det mesta som tankades i bilen var egenproducerad energi, och det kändes ju gött!

Men nu i slutet av september är det annat som gäller, solcellerna startar ungefär när jag åker iväg, och har nästan slutat ge något när jag kommer hem (i kombination med rätt saftiga elpriser ofta då, vilket gör att det inte känns så klokt att ladda med 4kW, varav en halv kW kommer från egen produktion och 3,5 kW är svindyr köpt el, så det blir bättre att ladda helt med köpt, men något billigare el, under natten).
Nu idag, årets mörkaste dag, så var det faktiskt sol (har varit en extremt mulen december månad i år) och jag fick decemberrekord i produktion från solpanelerna, hela 1,3 kWh (jipppiii, räcker till att köra en diskmaskin :D:D)
Annars har det varit 3 dagar med så lite som 0,2 kWh produktion, som inte ens räcker för invertens egenförbrukning + underhållsladdning av batteribanken.

Hade jag haft panelerna i bästa riktning och vinkel för denna årstiden så skulle det väl blivit 2-4 ggr så mycket (gissning), men det hade ändå inte varit något att hänga i julgranen.
En enorm anläggning skulle behövts för att vara offgrid.

Nä december är en riktigt pissig månad för solpaneler, och för mig kan jag väl säga att denna risiga period började den 19 nov, fram tills dess gick det förvisso neråt, men var dock ofta några kWh per dygn åtminstone i första halvan av nov.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
lite lite ytterst lite solkraft levererades till nätet mellan 11 .14 idag
av 5000MW vart det 70MW som bäst
WW

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu idag, årets mörkaste dag, så var det faktiskt sol (har varit en extremt mulen december månad i år) och jag fick decemberrekord i produktion från solpanelerna, hela 1,3 kWh (jipppiii, räcker till att köra en diskmaskin :D:D)
Annars har det varit 3 dagar med så lite som 0,2 kWh produktion, som inte ens räcker för invertens egenförbrukning + underhållsladdning av batteribanken.

Hade jag haft panelerna i bästa riktning och vinkel för denna årstiden så skulle det väl blivit 2-4 ggr så mycket (gissning), men det hade ändå inte varit något att hänga i julgranen.
En enorm anläggning skulle behövts för att vara offgrid.

Nä december är en riktigt pissig månad för solpaneler, och för mig kan jag väl säga att denna risiga period började den 19 nov, fram tills dess gick det förvisso neråt, men var dock ofta några kWh per dygn åtminstone i första halvan av nov.
Jag har samlat ihop 111kWh hittills i december.
Men det hade varit skönt att fått upp alla paneler som ska upp.
Har varit rätt mulet som du säger.

Attitudeswe
returen returen skrev:
lite lite ytterst lite solkraft levererades till nätet mellan 11 .14 idag
av 5000MW vart det 70MW som bäst
WW
Rätt skall ändå vara rätt?

Diagram som visar energiförbrukning i MW för 2025-12-21, med topp vid 12:00–13:00. Datakälla: Svenska kraftnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SVK har bara data från slutet av aug, men exporten från produktionsanläggningarna är aldrig ens nära 4800MW (senaste statistik från energimyndigheten över installerad effekt 2024)

Graf över elproduktion i MW, toppar vid 12-13 på 1644 MW, data från 2025-08-20, källa: Svenska kraftnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Mikael_L
X xLnT skrev:
Jag har samlat ihop 111kWh hittills i december.
Men det hade varit skönt att fått upp alla paneler som ska upp.
Har varit rätt mulet som du säger.
Ja du skulle väl sluta med nära 100 paneler till sist?

Huset här skulle nog med nöd och näppe klara sig med ca 24kWh om dagen.
Skulle kanske krävas lite eldning i kaminen också, men inte så mycket.
Så jag skulle behöva betydligt fler paneler än vad du har fått upp så länge.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Rätt skall ändå vara rätt?

[bild]
jag tog snittet mellan 10 å 14 då det gav nått men det var ju fel av mig att skriva max

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja du skulle väl sluta med nära 100 paneler till sist?

Huset här skulle nog med nöd och näppe klara sig med ca 24kWh om dagen.
Skulle kanske krävas lite eldning i kaminen också, men inte så mycket.
Så jag skulle behöva betydligt fler paneler än vad du har fått upp så länge.
Ja, har bara fått upp 8st hittills :(

Attitudeswe
returen returen skrev:
jag tog snittet mellan 10 å 14 då det gav nått men det var ju fel av mig att skriva max
Sen är det väl bara exporten SVK har koll på.

De flesta anläggningar borde väl lyckas nå 100% egenanvändning såhär års?

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Sen är det väl bara exporten SVK har koll på.

De flesta anläggningar borde väl lyckas nå 100% egenanvändning såhär års?
det är bara den effekt som matas in inätet som redovisas

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Kom upp till hela 7kWh idag, kan köra både en disk & tvättmaskin, men
när jag (eller rättare sagt frugan) trycker på startknappen på torktummlaren
så är det nog slut!
Hittills en riktigt tråkig decembermånad med den ser ut att avslutas något bättre
rent solproduktionsmässigt!
God Jul?🎅🏼

P
När solen sken i några timmar under dagen, mellan cirka 9 och 5, så laddades vårt batteri. Sen förväntade jag mig nog att det skulle laddas ur mellan cirka 16:30 och 20:00 när priset var som högst för att köpa el från nätet, men så skedde inte.

Jag får nog vänta något vecka till eller två innan jag kan utvärdera batteristyrningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.