119 223 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Just nu ligger ett erbjudande framför mig på en hybridinverter 10kW (det är 10kW jag redan har, men inte hybrid), en BMS-modul och 3 st batterier på 4kWh styck = 12kWh.
Allt för 23.000 + moms. (nästan 29' inkl)
Sen finns det väl något statligt bidrag man kan söka, åtminstone på batterierna och BMS'en.
Men jag tvekar ...
Min take är att det enda som är rätt säkra pengar i detta är att producera det man själv konsumerar, för att på så sätt slippa energiskatten och nätägarens avgift för transport, i mitt fall typ 90 öre.
Laddar jag detta batteri varje solig dag och tar ut under natten, så kanske jag kommer cykla ca 10kWh, och om jag lägger på lite elpris, t.ex. 30 öre, och tänker att det är max 150 dagar om året som detta fungerar (mitt i sommaren ger solen ändå hela tiden mer än jag behöver, alla tider då det går lite effekt, och mitt i vintern, tja då lyser ju inte solen så mycket) så blir det något runt 1800 kr/år.
Lite bättre utfall om jag tar en batterimodul till, 16kWh (sen är min solcellsanläggning för liten för att ha mer batterier (alltså inte så vettigt med mer)).
Jag kan nog kallt räkna med allt högre energiskatt och framförallt att nätägaren kommer råna mig allt mer, så där finns det nog en stigande lönsamhet under åren, men jag tycker ändå att det känns lite tveksamt investeringsmässigt.
Sen finns det väl något statligt bidrag man kan söka, åtminstone på batterierna och BMS'en.
Men jag tvekar ...
Min take är att det enda som är rätt säkra pengar i detta är att producera det man själv konsumerar, för att på så sätt slippa energiskatten och nätägarens avgift för transport, i mitt fall typ 90 öre.
Laddar jag detta batteri varje solig dag och tar ut under natten, så kanske jag kommer cykla ca 10kWh, och om jag lägger på lite elpris, t.ex. 30 öre, och tänker att det är max 150 dagar om året som detta fungerar (mitt i sommaren ger solen ändå hela tiden mer än jag behöver, alla tider då det går lite effekt, och mitt i vintern, tja då lyser ju inte solen så mycket) så blir det något runt 1800 kr/år.
Lite bättre utfall om jag tar en batterimodul till, 16kWh (sen är min solcellsanläggning för liten för att ha mer batterier (alltså inte så vettigt med mer)).
Jag kan nog kallt räkna med allt högre energiskatt och framförallt att nätägaren kommer råna mig allt mer, så där finns det nog en stigande lönsamhet under åren, men jag tycker ändå att det känns lite tveksamt investeringsmässigt.
Jag sa att du skulle hamna här, behöver jag beskriva den inre glädjen jag upplevt på senare tid då jag efter att ha laddat batteriet gratis på dagen seglar genom både kvälls och morgonperiod med priser väl över 6kr, allt inräknatMikael_L skrev:
Just nu ligger ett erbjudande framför mig på en hybridinverter 10kW (det är 10kW jag redan har, men inte hybrid), en BMS-modul och 3 st batterier på 4kWh styck = 12kWh.
Men jag tvekar ...
Visst finns det tillfällen då man bara sparar överföring skatter osv men oftast använder man ju den lagrade elen vid högpriser.
Ja under Augusti månad så startade solcellsproduktion så tidigt och höll på så sent, så det mesta som tankades i bilen var egenproducerad energi, och det kändes ju gött!
Men nu i slutet av september är det annat som gäller, solcellerna startar ungefär när jag åker iväg, och har nästan slutat ge något när jag kommer hem (i kombination med rätt saftiga elpriser ofta då, vilket gör att det inte känns så klokt att ladda med 4kW, varav en halv kW kommer från egen produktion och 3,5 kW är svindyr köpt el, så det blir bättre att ladda helt med köpt, men något billigare el, under natten).
Men nu i slutet av september är det annat som gäller, solcellerna startar ungefär när jag åker iväg, och har nästan slutat ge något när jag kommer hem (i kombination med rätt saftiga elpriser ofta då, vilket gör att det inte känns så klokt att ladda med 4kW, varav en halv kW kommer från egen produktion och 3,5 kW är svindyr köpt el, så det blir bättre att ladda helt med köpt, men något billigare el, under natten).
Intressant deal ändå, cirka 2400 kr per kWh batteri, och växelriktare ingår. Ingår även smart mätare och styrning? Kolla också om växelriktaren är fasbalanserad. Jag har en hybrid så den kan iofs hantera batterier, men den är obalanserad så den skulle inte hantera flödena optimalt utan jag måste köpa el också även om batteriet är laddat.Mikael_L skrev:
Men jag tvekar ...
Jag tänker att man med batteri förlänger solcellssäsongen en del, kanske uppåt 2 månader. Det vill säga du blir självförsörjande från typ mitten av mars till och med september ut och kanske halva oktober. Det är vinsten i en "dum" anläggning. Ladda på dagen och använd på natten.
Sedan kan du ju prisoptimera också, alltså köpa el när den är som billigast och tanka upp batteriet, och sedan antingen använda energin när du behöver den eller sälja den tillbaka till nätet när den är dyr.
Du kan ju också konfigurera så att du skyddas mot effekttariffen, det vill säga har energiflöde till och från batteriet för att kapa toppar under höglasttid. Både för att slippa köp men även sälj, ifall du har otur och bor där nätbolaget tillämpar effekttaxa även för inmatning.
Ja det kommer alltid ingå en massa spekulation om man ska hoppa på solceller och batteri. Håller med om det sista du skriver - elen kommer bli dyrare. Det beror mycket på politisk oreda men även att vårt energibehov är högt och ökar.
Jag tänkte avvakta att den svenska batterimarknaden svalnar lite så att installatörerna närmar sig europeiska priser. Och att smart styrning förfinas.
I datablad över produkten så anges detta som första punkt i listan med bra egenskaper:S Sir Duke skrev:
- 100% unbalanced output, each phase
Så det verkar vara något de tycker är bra, att den har obalanserad output.
Får sen om detta datablad kan fungera om jag lägger en länk här:
https://www.deyeinverter.com/deyeinverter/2023/07/24/datasheet_sun-(5-25)k-sg01hp3-eu_230724_en.pdf
Det här verkar vara rätt manual/inkoppling/instruktionsbok.
https://elsol-solarshop.com/wp-content/uploads/2024/02/User-Manual_Deye_SUN-5-25k-SG01HP3-EU-AM2.pdf
https://www.deyeinverter.com/deyeinverter/2023/07/24/datasheet_sun-(5-25)k-sg01hp3-eu_230724_en.pdf
Det här verkar vara rätt manual/inkoppling/instruktionsbok.
https://elsol-solarshop.com/wp-content/uploads/2024/02/User-Manual_Deye_SUN-5-25k-SG01HP3-EU-AM2.pdf
Redigerat:
Lite kryptiskt formulerat tycker jag...Mikael_L skrev:
Den verkar vara obalanserad, det vill säga att flödena måste vara samma över alla 3 faser.
Men så har de lagt till "each phase" också, vad nu det ska betyda.
Signalordet är ändå "unbalanced", i mina öron är det en nackdel. Gå hellre för en balanserad/asymmetrisk modell.
"Fördelen" med en obalanserad är väl att den är tekniskt simplare och därmed billigare att utveckla och tillverka så du får ett något lägre pris, men rent tekniskt är det inte optimalt, utan en kompromiss.
Hur din el är dragen påverkar också så det måste inte vara katastrof, men optimalt är det inte.
Du kan ju pressa installatören på info, tänk dock på att de är säljare när du tolkar svaret du får.
Jag lyckades inte öppna filen du länkade till. Vad heter invertern exakt?
DEYE SUN-10K-SG01HP3-EU-AM2 Hybrid
Det är jag själv som blir installatören, jag håller dock inte på med solcellsinstallationer i mitt bolag (jag undviker det helt, gör annat) utan bara åt mig själv, så därför är jag också ganska okunnig i detta område.
Du frågade också tidigare om det ingick smartmeter, och annat sånt, men det tror jag inte. Jag är ganska säker på att det endast är en ren växelriktare, BMS och 3 batterimoduler (eller kanske 4 st, jag tror att jag slår till på 4 ifall jag alls hakar på)
Det är jag själv som blir installatören, jag håller dock inte på med solcellsinstallationer i mitt bolag (jag undviker det helt, gör annat) utan bara åt mig själv, så därför är jag också ganska okunnig i detta område.
Du frågade också tidigare om det ingick smartmeter, och annat sånt, men det tror jag inte. Jag är ganska säker på att det endast är en ren växelriktare, BMS och 3 batterimoduler (eller kanske 4 st, jag tror att jag slår till på 4 ifall jag alls hakar på)
Förstår, du får kanske nästan grossistpris på grejerna?Mikael_L skrev:
DEYE SUN-10K-SG01HP3-EU-AM2 Hybrid
Om du är installatör får du väl fråga tillverkare eller leverantör om teknisk prestanda.
Jag kan inte mycket om energi och batteri, men inser att i projekteringen finns det saker att ta hänsyn till för att ens anläggning ska bli bra tekniskt och ekonomiskt. Så det är vettigt att ta hjälp med det.
Någon smart styrning är väl bra att ha. Annars får du bara ett dött/dumt/passivt energilager. Inte någon katastrof, men du skulle inte utnyttja alla potentiella fördelar med batteri.
En modern BMS och inverter går väl att koppla upp till nätet och det finns väl och kommer en massa mjukvarulösningar inte minst från tredjepart. Så du borde vara safe där.
Men om du inte har någon smart mätare får du kanske komplettera med det. Ett par tusenlappar?
Jodå, den rekommenderade smart metern kostar ca 1000 + moms.
Jag kör bara några helt vanliga elgrossar (4 st, men det är i praktiken nästan bara två jag använder) och de har ju normalt sett inte något speciellt trevliga priser på solcellssystem, dvs inte de priser som de företag som enbart installerar solceller får till.
Men nu har ju botten ur denna marknad ramlat ur, så dessa "vanliga" grossar dumpar ut det lagerförda i panik, så i juli köpte jag en solcellsanläggning till helt rätt pris, och nu har jag detta erbjudande att ta ställning till.
Jag kör bara några helt vanliga elgrossar (4 st, men det är i praktiken nästan bara två jag använder) och de har ju normalt sett inte något speciellt trevliga priser på solcellssystem, dvs inte de priser som de företag som enbart installerar solceller får till.
Men nu har ju botten ur denna marknad ramlat ur, så dessa "vanliga" grossar dumpar ut det lagerförda i panik, så i juli köpte jag en solcellsanläggning till helt rätt pris, och nu har jag detta erbjudande att ta ställning till.
Spännande!Mikael_L skrev:
Jodå, den rekommenderade smart metern kostar ca 1000 + moms.
Men det är då 23' exklusive/29' inklusive moms bara för grejerna? Installation ingår inte? Dvs du gör det själv "gratis".
Förstår absolut att det är intressant.
Googlade invertern men ser inte något där om obalanserad. Men om du fått den infon, och om det är en något äldre modell som reas ut, och om den är utvecklad primärt för solceller och inte för batteri, så är den antagligen obalanserad/symmetrisk.
Jag räknade på min egenutnyttjandegrad för ett tag sedan och kom fram till att jag nyttjar 75-78% av min elproduktion själv. Har 6,5kWp solceller och 7,7kWh batteri. Kan oftast ladda bilen hemma dagtid också, och en normalladdning av den är runt 30kWh.
Jag tror att detta är ganska hög egenförbrukning, men det vore intressant att få en bild av vad som är vanligt/normalt. Man ser sällan siffror på egenutnyttjandegrad i debatten.
Jag funderar på att öka batteriet till 12kWh. Det borde öka egenutnyttjandegraden ytterligare.
Jag tror att detta är ganska hög egenförbrukning, men det vore intressant att få en bild av vad som är vanligt/normalt. Man ser sällan siffror på egenutnyttjandegrad i debatten.
Jag funderar på att öka batteriet till 12kWh. Det borde öka egenutnyttjandegraden ytterligare.
över 75% är extremt imponerande! De flesta hamnar nog mycket lägre.B bakterie skrev:Jag räknade på min egenutnyttjandegrad för ett tag sedan och kom fram till att jag nyttjar 75-78% av min elproduktion själv. Har 6,5kWp solceller och 7,7kWh batteri. Kan oftast ladda bilen hemma dagtid också, och en normalladdning av den är runt 30kWh.