Mikael_L
Excel Excel skrev:
Avråder helt från solceller!
Fördelen med en stor anläggning är att den ger mer el när man behöver det, nackdelen mycket pengar i sjön.
Fördelen med en liten anläggning är lite pengar i sjön, och nackdel att den producerar när man inte behöver elen.

Sen försöker vissa reparera den ekonomiska förlusten med hembatterier, vilket är nästa scam.
Men jag också ser problemet lika väl som du.
Dock är du nog lite väl kategorisk, det gäller inte alla.

Nu när jag i somras satt upp egna solceller, när jag visste att 60-öringen kommer försvinna vid nyår, så kanske det verkar galet, men den här kommer dock bli en rätt hygglig affär. Men mest p.g.a lågt pris på solcellsanläggningen samt att den laddar elbilen så mycket det går.

Varje kWh jag använder själv är värd 95 öre, även om jag kan få el gratis via elpriset på Nordpool.
Dessa 95 öre är pengar jag stjäl från nätägaren och staten i form av skatter och nätavgifter jag inte betalar.
Men precis som du skriver, vad ska man förbruka el med mitt i sommaren?

Och det är väl i princip endast i kombination med elbil som det har någon rimlig chans att gå ihop sig, som det ser ut idag.

För mig kommer det nog bli hyggligt OK, jag har 10250 kW paneler i ungefär öst och väst -riktning, de verkar kunna ge en topp-produktion på nära 8kW, ja det kanske bli något mer runt midsommar, jag får se nästa år.
Fortfarande hinner jag hem många dagar för att nyttja egen produktion ett tag innan solen i princip försvinner, men det kommer bara gälla någon enstaka vecka till, inte månaden ut.
Lite då och då gör jag jobb hemmavid, så då får jag passa på att ladda järnet mitt på dagen, och kan jag välja så tar jag en onsdag då naturligtvis, så jag laddar bilen en sådan vecka med typ 80% egen solel, dvs fullt under helgen och toppar upp, gärna under en onsdag med hemmajobb.

Sen till detta så var det ju så att botten gick ju totalt ur solcellsmarknaden, så jag köpte mina 10kW solceller och en 10kW växelriktare för endast 23 tusen, och montagesystem fixade jag för ca 3000:- (hugget ur minnet, så lite grovt så), sen är jag elektriker så jag gjorde allt jobb själv, och jag sket faktiskt i grönt avdrag.

Att jag producerar som mest typ 30kWh en bra dag, och idag t.ex. endast 13,7 kWh, betyder ju att det bara ramlar in småpengar -det känns ju så.
Men å andra sidan, tjänar jag 20 kr om dagen, hälften av årets dagar, så blir det ju nära 4000:- om året, så min anläggning verkar bli betald inom en ganska synbar tidshorisont.

Grannen vart ju nyfiken och intresserad när jag började sätta upp solcellerna, men han har inte elbil, så jag berättade helt frankt att det skulle vara oerhört svårt för han att få ekonomi i solceller så länge han kör brännbil. Han förstod.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror det var djac som skrev i denna tråd att jag mycket snart skulle börja fundera på batterier, och han hade ju helt rätt. :D

Men jag väntar ett tag till, troligen ett bra tag till, jag tycker de är alldeles för dyra att skaffa.

Men visst känner man sig sugen dagar då produktionen har varit toppenbra medan man varit på jobbet, och alltså bara sålt denna produktion för en tioöring, och sen blir tvungen att ladda elbilen på natten för 80 öre + de där 95 öre som stat och nätägare prompt ska ha bara för att elen levereras till en.

Vi har en brännbil som mest bara står här hemma, ibland 3 veckor utan att ens startas, men den känns som att den behövs, eller tja ... kanske en kombination av att den inte skulle ge så mycket om den såldes ...

Men om detnn istället vore en elbil med 25-45 kWh batteri, så skulle det varit smutt ifall man skulle kunnat använda denna bil som batterilager till hus/solcellsanläggning, alla de här dagarna ingen kör den.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan väl på sätt och vis säga att du just nu har berättat varför ingen är beredd att bygga kärnkraftverk.
Elpriset är för lågt alldeles för många timmar om året.
För mig i SE4 har väl elpriset fördubblats senaste 5-6 åren.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror det var djac som skrev i denna tråd att jag mycket snart skulle börja fundera på batterier, och han hade ju helt rätt. :D

Men jag väntar ett tag till, troligen ett bra tag till, jag tycker de är alldeles för dyra att skaffa.

Men visst känner man sig sugen dagar då produktionen har varit toppenbra medan man varit på jobbet, och alltså bara sålt denna produktion för en tioöring, och sen blir tvungen att ladda elbilen på natten för 80 öre + de där 95 öre som stat och nätägare prompt ska ha bara för att elen levereras till en.

Vi har en brännbil som mest bara står här hemma, ibland 3 veckor utan att ens startas, men den känns som att den behövs, eller tja ... kanske en kombination av att den inte skulle ge så mycket om den såldes ...

Men om detnn istället vore en elbil med 25-45 kWh batteri, så skulle det varit smutt ifall man skulle kunnat använda denna bil som batterilager till hus/solcellsanläggning, alla de här dagarna ingen kör den.
Haha, jag hade kunnat fresta dig med bilder ur min HA, speciellt nu när elpriserna på kvällar och nätter legat högt så är det tillfredsställande att glida igenom den perioden helt på batteri.

Men jag tycker alla diskussioner här pekar på samma sak, utgå från egna förhållande och möjligheter, för min del står bilen med kabeln i de flesta dagar och när det inte är lönt att sälja så skvätter jag i lite, och fyller husbatteriet.
 
D
Excel Excel skrev:
Avråder helt från solceller!
Fördelen med en stor anläggning är att den ger mer el när man behöver det, nackdelen mycket pengar i sjön.
Fördelen med en liten anläggning är lite pengar i sjön, och nackdel att den producerar när man inte behöver elen.

Sen försöker vissa reparera den ekonomiska förlusten med hembatterier, vilket är nästa scam.
Jag har "mer" paneler än växelriktare, har man plats och förutsättningar så tycker jag att det är bra, här nere har vi i princip ingen snö så jag har möjlighet att producera även på vintern men då vill man ha fler paneler. Visst kostar paneler något men med dagens priser tycker jag inte att man borde snåla på det, om man nu gör installationen ändå.
 
H he-peter skrev:
För mig i SE4 har väl elpriset fördubblats senaste 5-6 åren.
Pratar vi bara om elpriset (å inte andra avgifter å skatter) så var det i 2024 inte så mycket högre än 2018 å definitivt lägre än 2023, 2022 och 2021..
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Iom att 60öringen försvinner så blir det svårt att få ekonomi i nyinstallation av solceller i mitt tycke. Men har man två eller tre elbilar som laddas hemma kanske man kan få ekonomi i... men känner mig tveksam.
Det blir en ren spekulation på att elpriserna blir konstant även under sommar månaderna högre.

Batteri ... kanske, beror på hur volatila dagspriserna blir på el:en. Ju större differens mellan lägsta och högsta pris ju bättre ekonomi för batteriet. Man kan inte heller räkna med många extra kronor för stödtjänster då de priserna har flugit som ett järnspett.
Dock har man elbilar kan det löna sig iom kommande effekt tariffer.
Skulle dock personligen vänta tills man får kring 20kWh för en 50tusen i rena pengar som ska ut.
(idag lägger det väl på 10kWh för 100tusen har jag för mig)
 
M MrDizzy skrev:
Skulle dock personligen vänta tills man får kring 20kWh för en 50tusen i rena pengar som ska ut.
(idag lägger det väl på 10kWh för 100tusen har jag för mig)
Menar du 100k före grönt avdrag?

Priserna varierar en hel del. Jag fick en deal på 14 kWh batteri för 42k. (Dock utan växelriktare.)

Men ja, priserna måste definitivt ner mot europeiska nivåer. Annars kommer batterimarknaden dö solcellsdöden.
 
Mikael_L
M MrDizzy skrev:
(idag lägger det väl på 10kWh för 100tusen har jag för mig)
Jag har installerat ett batterilager åt en kund.
Då kostade en 2,5kWh-batterimodul 6-7000 + moms nåt (han köpte väl totalt 6 st om jag minns rätt) och BMS ungefär samma, så totalt knappt 60.000 inkl moms för 15 kWh, och sen hälften i grönt avdrag, så det landade totalt på ca 30.000 efter statligt stöd för 15 kWh.
 
Jag vill påminna om att iom att elöverföringsavgifterna sjunker när man får effekttariffer så kommer det ytterligare ett minus med solpaneler där, om man nu inte har batterier också. Men batterierna skall ju också löna sig...
...så i SE1 och SE2, uteslutet. I SE3 är det mycket tveksamt även om man kan få ihop en kalkyl med goda förutsättningar). I SE4 är det betydligt lättare att få ihop kalkylen, men det finns fortfarande risker. VI vet inte vart priserna tar vägen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har installerat ett batterilager åt en kund.
Då kostade en 2,5kWh-batterimodul 6-7000 + moms nåt (han köpte väl totalt 6 st om jag minns rätt) och BMS ungefär samma, så totalt knappt 60.000 inkl moms för 15 kWh, och sen hälften i grönt avdrag, så det landade totalt på ca 30.000 efter statligt stöd för 15 kWh.
Då jag kollat/fått offert så har det legat på kring 100k (före grönt avdrag) för 10kWh
30k efter avdrag för 15kWh ... tja då är det klart värt att tänka på det.
 
Mikael_L
Det billigaste jag kan köpa batterier för just nu är 6500:- och 6800:- för en 2,56kWh-modul.

Och det billigare batteriet har en något dyrare BMS, 6300:-, och den andra BMS'en kostar 5600:-

Så det blir väl i princip nästan lika pris, vad som övrigt skiljer dessa två åt orkar jag inte ta reda på nu.

Alla priser moms moms, och minus ev avdrag för grön teknik (50%).
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
men det finns fortfarande risker. VI vet inte vart priserna tar vägen.
Men då kan man snabbt köpa batterier, för man blir en vinnare oavsett åt vilket håll det går. :D
 
Magnus E K
Vad är detta för typ av batterier? Inte bra om detta onödiga driver upp/upprätthåller priserna på batterier som behövs för tillämpningar där det måste vara batterier.
 
Z Zodde skrev:
Pratar vi bara om elpriset (å inte andra avgifter å skatter) så var det i 2024 inte så mycket högre än 2018 å definitivt lägre än 2023, 2022 och 2021..
Men då är det bär helt ok för producenterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.