Excel
Liten anläggning: Ger mest på sommaren när elpriset ofta är nära noll och hushållets behov är minimalt. Producerar alltså mest när nyttan är som lägst.

Stor anläggning: Ger mer även under vår och höst då elpriserna är högre och behovet större. Producerar dessutom mätbart även vid mulet väder, vilket ökar nyttan.

Att lägga på fler paneler kostar lite extra per styck, men själva grunden (växelriktare, installation, anslutning) är det som gör investeringen dyr. Oavsett storlek blir återbetalningstiden lång och svårt att räkna hem. Ju mindre anläggning, desto mindre pengar kastas bort, men lönsamt blir det inte.

Excel Excel skrev:
En liten anläggning producerar mest på sommaren, vilket är meningslöst eftersom elen då ofta är gratis och egen användning minimal.
Var hamnar Din elfaktura på under Juni, Juli och Augusti? Allt inklusive?

Excel
H he-peter skrev:
Var hamnar Din elfaktura på under Juni, Juli och Augusti? Allt inklusive?
Juni 400kr
Juli 0kr
Aug Ej kommit men skulle gissa på 0kr

Excel Excel skrev:
Juni 400kr
Juli 0kr
Aug Ej kommit men skulle gissa på 0kr
Har Du solceller?
Tycker 400 kr, och 0 kr är rätt bra.

Excel
H he-peter skrev:
Har Du solceller?
Tycker 400 kr, och 0 kr är rätt bra.
Jag har solceller men det är fortfarande en dålig investering.
Solceller öst/väst lindrar skadan. Jag har skrivit av solcellerna mentalt.

Samtidigt som jag lånade till solcellerna så satte jag mina egna pengar (ca 200k) på diverse aktier. Man kan säga att aktierna avkastade 15x solcellerna.😂

• Gilla
styren
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Jag har solceller men det är fortfarande en dålig investering.
Dålig investering kanske, men inte bortkastade pengar.

Om Du har 0 kr i fakturan, har solcellerna dragit in runt 1.500 kr på den månaden. Om Du har elbil betydligt mer än det.

Om Du har lagt 150.000 för Din anläggning, och den drar in 1.300 sek varje månad under 15 år, så går det jämt ut.

Ingen bra investering, men inte bortkastade pengar.

• Gilla
styren
  • Laddar…
S
Excel Excel skrev:
Liten anläggning: Ger mest på sommaren när elpriset ofta är nära noll och hushållets behov är minimalt. Producerar alltså mest när nyttan är som lägst.

Stor anläggning: Ger mer även under vår och höst då elpriserna är högre och behovet större. Producerar dessutom mätbart även vid mulet väder, vilket ökar nyttan.

Att lägga på fler paneler kostar lite extra per styck, men själva grunden (växelriktare, installation, anslutning) är det som gör investeringen dyr. Oavsett storlek blir återbetalningstiden lång och svårt att räkna hem. Ju mindre anläggning, desto mindre pengar kastas bort, men lönsamt blir det inte.
Du menar att höst/vår/vinter så ger en stor anläggning mer effekt, vilket matchar hushållets större behov vid denna tid. Du menar också att en sådan anläggning ger el trots molnighet. Vilket stämmer.

Sommar tid så menar du att solceller är blaha blahaa. Eftersom man inget får betalt och inget eget behov finns. Kanske att steka ett ägg eller koka kaffe, dvs nada elbehov.

Du tycker man skall satsa på stor anläggning, men egentligen avråder du helt från köp. (Tills det kommer bättre batterier.)

H he-peter skrev:
Dålig investering kanske, men inte bortkastade pengar.

Om Du har 0 kr i fakturan, har solcellerna dragit in runt 1.500 kr på den månaden. Om Du har elbil betydligt mer än det.
Jaså.. Det är ju olika för alla, men min elbil står på jobbet under dygnets soligaste timmar 5 dagar i veckan.. och den trådlösa laddningen över 5 mil blir jobbig att lösa :)

GlennB GlennB skrev:
Jaså.. Det är ju olika för alla, men min elbil står på jobbet under dygnets soligaste timmar 5 dagar i veckan.. och den trådlösa laddningen över 5 mil blir jobbig att lösa
Tack för att Du delar med Dig. 🙏

Ja, det är olika för alla.

Har haft 4 veckor semester. (referens till Juli fakturan)

Juni och Augusti kan jag laddar efter jag kommer hem från jobbet, då anläggningen ger rätt bra med kräm på kvällen.

Sen jobbar jag inte helger och laddar då.

Jag vet: finns många som är bara hemma på nätterna när det sover. Då det har ett sånt liv.

Men om det känns bättre för Dig kan jag skriva på annat sätt: om Du har elbil och kan laddar hemma.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Excel
S styren skrev:
Du menar att höst/vår/vinter så ger en stor anläggning mer effekt, vilket matchar hushållets större behov vid denna tid. Du menar också att en sådan anläggning ger el trots molnighet. Vilket stämmer.

Sommar tid så menar du att solceller är blaha blahaa. Eftersom man inget får betalt och inget eget behov finns. Kanske att steka ett ägg eller koka kaffe, dvs nada elbehov.

Du tycker man skall satsa på stor anläggning, men egentligen avråder du helt från köp. (Tills det kommer bättre batterier.)
Avråder helt från solceller!
Fördelen med en stor anläggning är att den ger mer el när man behöver det, nackdelen mycket pengar i sjön.
Fördelen med en liten anläggning är lite pengar i sjön, och nackdel att den producerar när man inte behöver elen.

Sen försöker vissa reparera den ekonomiska förlusten med hembatterier, vilket är nästa scam.

• Gilla
styren
  • Laddar…
Mikael_L
Excel Excel skrev:
Samtidigt som jag lånade till solcellerna så satte jag mina egna pengar (ca 200k) på diverse aktier. Man kan säga att aktierna avkastade 15x solcellerna.
Man kan väl på sätt och vis säga att du just nu har berättat varför ingen är beredd att bygga kärnkraftverk.
Elpriset är för lågt alldeles för många timmar om året.

• Haha
djac
  • Laddar…
Excel
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan väl på sätt och vis säga att du just nu har berättat varför ingen är beredd att bygga kärnkraftverk.
Elpriset är för lågt alldeles för många timmar om året.
Ja, men vi måste nog ändå om vi ska ha en industri kvar i Sverige. KKV håller 80 år och syftet är att säkra elförsörjningen i landet.

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
Mikael_L
Excel Excel skrev:
Ja, men vi måste nog ändå om vi ska ha en industri kvar i Sverige. KKV håller 80 år och syftet är att säkra elförsörjningen i landet.
Jomen ingen vill bygga något, för det är bättre investering att sätta pengarna på börsen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Avråder helt från solceller!
Fördelen med en stor anläggning är att den ger mer el när man behöver det, nackdelen mycket pengar i sjön.
Fördelen med en liten anläggning är lite pengar i sjön, och nackdel att den producerar när man inte behöver elen.

Sen försöker vissa reparera den ekonomiska förlusten med hembatterier, vilket är nästa scam.
Lite onyanserat ändå kan jag tycka...

Innan jag hade koll trodde jag också att panelerna bara gav något mitt på dagen mitt i sommaren.

Nu på tredje året med min anläggning ser jag att anläggningen ger ett betydande tillskott från mars till och med oktober.

Med det sagt skulle jag nog inte övertala någon att skaffa det just nu, om man inte får väldigt bra pris på installation, eller har möjlighet att installera själv.

Håller också med om att en mellanstor panelyta i öst och väst passar bäst för egenanvändningen. Förr var ju rådet att bygga så stort som man fick plats med.

• Gilla
Excel
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jomen ingen vill bygga något, för det är bättre investering att sätta pengarna på börsen.
Som privatperson kanske.

Men ett samhälle kan inte spekulera med alla sina tillfångar. Man måste ordna basfunktioner såsom el.

Sedan kan politiken göra att elpriset plötsligt är 10 kr. Då kan solceller vara lika vettigt som börsen. Men ingen vet innan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.