Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Naturligtvis kan det vara så men då är det ännu viktigare att vi hjälper andra här på byggahus.se
Du verkar inte vara här för att hjälpa andra, utan du verkar vara här för att bestämma åt andra, samt bestämma vad som är sant.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Kan inte ni båda käbbla via pm eller boka en brottningsmatch utanför forumet?

• Gilla
  • Haha
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det kan även vara det som är felet.
Jag ska erkänna att jag inte förstår mig på dig.
Hej
Det är nog lite ömsesidigt

Men nu skriver jag ju inte främst till dig (direkt till dig då skriver man PM) utan främst till alla de övriga här.

Många av frågeställningarna här hamnar om framtiden. Det är mycket lättare att skriva om det som varit

Tyvärr så kan vi inte basera bra svar gällande framtiden enbart på det som varit, vilket väldigt många gör

Inte heller jag VET om hur framtiden blir, men jag har bland annat i ingenjörsarbete, utbildning och forskning under många år varit tvungen att hantera dessa frågor

Utifrån den erfarenheten försöker jag här bland annat komplettera inlägg.

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det är nog lite ömsesidigt

Men nu skriver jag ju inte främst till dig (direkt till dig då skriver man PM) utan främst till alla de övriga här.

Många av frågeställningarna här hamnar om framtiden. Det är mycket lättare att skriva om det som varit

Tyvärr så kan vi inte basera bra svar gällande framtiden enbart på det som varit, vilket väldigt många gör

Inte heller jag VET om hur framtiden blir, men jag har bland annat i ingenjörsarbete, utbildning och forskning under många år varit tvungen att hantera dessa frågor

Utifrån den erfarenheten försöker jag här bland annat komplettera inlägg.
Jag tycker du ska ta med den ödmjukheten i dina svar, ingen vet någonting om framtiden, vi alla gissar, du också. Att gissa framtiden är stor business och det läggs enorma resurse på sån analys, trots detta blir det i princip aldrig rätt, så här är allas gissningar lika mycket värda.

I Sverige skulle det förmodligen räcka med ett regeringsbyte för att ställa allt på ända igen, nuvarande bruna regering (fossilregeringen) har exempelvis rullat tillbaks stöden till grönt men lagt det på fossilt, det kan du ju räkna med ändras omedelbart. Detta är bara en av miljoner faktorer som påverkar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tycker du ska ta med den ödmjukheten i dina svar, ingen vet någonting om framtiden, vi alla gissar, du också. Att gissa framtiden är stor business och det läggs enorma resurse på sån analys, trots detta blir det i princip aldrig rätt, så här är allas gissningar lika mycket värda.

I Sverige skulle det förmodligen räcka med ett regeringsbyte för att ställa allt på ända igen, nuvarande bruna regering (fossilregeringen) har exempelvis rullat tillbaks stöden till grönt men lagt det på fossilt, det kan du ju räkna med ändras omedelbart. Detta är bara en av miljoner faktorer som påverkar.
Hej
Jag är på resa och kan inte alltid skriva hela de svar som behövs med citat och hänvisning

Det jag kompletterar inlägg här med är ju inte mina gissningar utan, bland annat, vad energimarknadsinspektionen (EI) skriver på sin hemsida

Läs där bland annat om effektavgiften vid inmatning av effekt från solceller och batterier

Det EI skriver på sin hemsida visar bla den ”verktygslåda” de rimligen kommer att använda framöver om det behövs.

De berättar det för oss redan nu, så vi inte skall behöva bli överraskade om avgifter kommer framöver.

Vi kan ju själva påverka hur vi agerar.

Jag skriver för att jag hoppas att vi kan undvika att elanvändare genomför satsningar som sedan innebär framtida kostnader för dem tex gällande elnäten. Kostnader som inte går att ”förhandla” bort

Redigerat:
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag är på resa och kan inte alltid skriva hela de svar som behövs med citat och hänvisning

Det jag kompletterar inlägg här med är ju inte mina gissningar utan, bland annat, vad energimarknadsinspektionen (EI) skriver på sin hemsida

Läs där bland annat om effektavgiften vid inmatning av effekt från solceller och batterier

Det EI skriver på sin hemsida visar bla den ”verktygslåda” de rimligen kommer att använda framöver om det behövs.

De berättar det för oss redan nu, så vi inte skall behöva bli överraskade om avgifter kommer framöver.

Vi kan ju själva påverka hur vi agerar.

Jag skriver för att jag hoppas att vi kan undvika att elanvändare genomför satsningar som sedan innebär framtida kostnader för dem tex gällande elnäten. Kostnader som inte går att ”förhandla” bort
Det är framtid så ingen vet om det blir så, det är på sin höjd åsikter.

Jag skulle bli förvånad om inte synen på elnätsanvändningen moderniseras avsevärt, då blir allt detta kuriosa anekdoter.

Glöm inte att varenda prognos över ökad framtida elanvändning har varit 100% felaktig, de har gjort sitt bästa men det visar bara att ingen verkligen vet något alls om framtiden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är framtid så ingen vet om det blir så, det är på sin höjd åsikter.

Jag skulle bli förvånad om inte synen på elnätsanvändningen moderniseras avsevärt, då blir allt detta kuriosa anekdoter.

Glöm inte att varenda prognos över ökad framtida elanvändning har varit 100% felaktig, de har gjort sitt bästa men det visar bara att ingen verkligen vet något alls om framtiden.
Prognose allmänt är väldigt svåra, då det handlar om framtiden.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
H he-peter skrev:
Prognose allmänt är väldigt svåra, då det handlar om framtiden.
Mycket, ibland har man dock tur, så gissar man tillräckligt mycket...

D djac skrev:
Mycket, ibland har man dock tur, så gissar man tillräckligt mycket...
Jag gissar upp, ner eller lika.
Vad var frågan?:)

• Älska
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Allvarligt, kan ni inte tjafsa någon annanstans så vi som är intresserade av ursprungsfrågan kan fortsätta här....

D djac skrev:
Hur vet man om en prognos är 100%, eller säg 50% felaktigt?

Ingen prognos någonsin har varit 100% rätt, det håller jag med om, men visa har såklart varit bättre än andra

Mikael_L
A ajn82 skrev:
Ingen prognos någonsin har varit 100% rätt, det håller jag med om, men visa har såklart varit bättre än andra
Inte så sällen blir det riktigt fel.
1969 gjordes prognosen att vi år 2000 i Sverige skulle förbruka något mellan 350TWh och 500TWh per år.
Den prognosen slog ju rätt ordentligt fel, nu såhär ytterligare 25 år senare så förbrukar vi bara 135TWh.

Skulle de ha dragit sina linjer vidare till 2025 så skulle prognosen troligtvis varit minst 1000TWh.

https://historia.vattenfall.se/stories/hela-sverige-blir-elektriskt/planerarens-dilemma

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Så 50 år senare är prognosen 13.5% rätt, så i någon arbiträrt skala 86.5% fel 🤣

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Problemet var att det var matematiker och ingenjörer som gjorde prognosen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
A ajn82 skrev:
Hur vet man om en prognos är 100%, eller säg 50% felaktigt?

Om man spår en uppgång av något, så bli det istället en nedgång, då är prognosen >100% fel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.