119 275 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Jag vet att du försöker bygga en sådan koppling, det gör dock inte att jag måste tro på den och domedagen, du bygger ett case som du har valt att tro på men jag gör inte det, vad är problemet, måste alla tycka och tro som du?M Martin Lundmark skrev:
Det är många trosuppfattningar jag vägrar ta till mig och det har jag ända tills nu tillåtits, detta är första gången någon så aktivt försöker hindra mig från att se klart, Jehovas framstår ju som ödmjuka i sammanhanget.
Jag skulle kunna dra många paralleller till andra kund/leverantörsförhållanden och applicera ditt resonemang så hade du sett hur orealistiskt det är att det skulle funka men jag är rädd att det inte skulle föra diskussionen framåt.
Medlem
· Uppland
· 2 256 inlägg
Om elanvändningen ökar påverkas såklart transformatorerna i regionnäten och stamnätet också. Det är dock inte det vi ser. Svenskarna använder mindre el än man gjorde vid millennieskiftet.X xLnT skrev:
HejD djac skrev:Jag vet att du försöker bygga en sådan koppling, det gör dock inte att jag måste tro på den och domedagen, du bygger ett case som du har valt att tro på men jag gör inte det, vad är problemet, måste alla tycka och tro som du?
Det är många trosuppfattningar jag vägrar ta till mig och det har jag ända tills nu tillåtits, detta är första gången någon så aktivt försöker hindra mig från att se klart, Jehovas framstår ju som ödmjuka i sammanhanget.
Jag skulle kunna dra många paralleller till andra kund/leverantörsförhållanden och applicera ditt resonemang så hade du sett hur orealistiskt det är att det skulle funka men jag är rädd att det inte skulle föra diskussionen framåt.
Varför tillskriver du mig t.ex. bakgrund och möjligheten att via effektavgiftens upplägg påverka våra elnätskostnader?
Tror du att det är bara jag som skriver om den? Hur är din verklighetsuppfattning?
Vi undkommer inte att effektavgiften kommer att införas för oss elanvändare senast 2027
Varför döljer du vetskapen om detta och möjligheten att använda effektavgiften till största nyttan och minsta nackdelen för villaägaren?
Redigerat:
Nu blandar du bort korten igen, effektavgiften kommer tyvärr för alla, exakt hur den kommer se ut vet vi inte för alla när, när den är definierad så kommer det handla om hur man anpassar förbrukning, produktion och lagring för att betala så lite som möjligt.M Martin Lundmark skrev:Hej
Varför tillskriver du mig t.ex. bakgrund och möjligheten att via effektavgiftens upplägg påverka våra elnätskostnader?
Tror du att det är bara jag som skriver om den?
Vi undkommer inte att effektavgiften kommer att införas för oss elanvändare senast 2027
Varför döljer du vetskapen om detta och möjligheten att använda effektavgiften till största nyttan och minsta nackdelen för villaägaren?
HejD djac skrev:
Och det är det jag talar om
Jag beskriver att man skall beakta och ta höjd för effektavgiften i god tid
Gör man det så ökar man möjligheten att sänka sina kostnader på på ett bra sätt
Det kan vara vid val av uppvärmning, val av kyla i sommarvärmen, diskmaskin, tvättmaskin, kyl och frys etc Samt val av storlek på solcellsanläggning och batterier
Eftersom det handlar om saker som tar tid att genomföra så har jag uppmanat att börja i god tid och gärna när man naturligt t.ex. byter värmesystem och vitvaror
Det jag uppmanar till är att undvika är att vänta med att anpassa sig till dess många investeringar är gjorda.
För då uppstår extra kostnader när gjorda investeringar skall justeras eller ändras
Jag har ett antal gånger berättat om hur jag startade mitt arbete för länge sedan och nu inte behöver vara överdrivet oroad för effektavgiften
Nu försöker jag här hjälpa andra, att agera på ett förståndigt sätt i god tid istället för att gnälla och klaga efteråt
Redigerat:
Jag, och andra, har flera gånger hållit med om att minska sin förbrukning ger en möjlighet att sänka sin kostnad, redan idag.M Martin Lundmark skrev:Hej
Och det är det jag talar om
Jag beskriver att man skall beakta och ta höjd för effektavgiften i god tid
Gör man det så ökar man möjligheten att sänka sina kostnader på på ett bra sätt
Det kan vara vid val av uppvärmning, val av kyla i sommarvärmen, diskmaskin, tvättmaskin, kyl och frys etc Samt val av storlek på solcellsanläggning och batterier
Eftersom det handlar om saker som tar tid att genomföra så har jag uppmanat att börja i god tid och gärna när man naturligt t.ex. byter värmesystem och vitvaror
Det jag uppmanar till är att undvika är att vänta med att anpassa sig till dess många investeringar är gjorda.
För då uppstår extra kostnader när gjorda investeringar skall justeras eller ändras
Jag har ett antal gånger berättat om hur jag startade mitt arbete för länge sedan och nu inte behöver vara överdrivet oroad för effektavgiften
Gällande solceller så är större anläggning bättre, då kan man försörja sig själv större del av året och har möjlighet att tex ladda sin elbil direkt med solel, hur mycket man sen kommer mata ut på nätet får ju framtiden utvisa, det kommer säkert ändras från tid till annan dessutom, ett batteri ger också möjlighet att både undvika pris och effekttoppar.
Man bör lägga mycket fokus på styrning och öppenhet i systemen för framtida behov.
HejD djac skrev:Jag, och andra, har flera gånger hållit med om att minska sin förbrukning ger en möjlighet att sänka sin kostnad, redan idag.
Gällande solceller så är större anläggning bättre, då kan man försörja sig själv större del av året och har möjlighet att tex ladda sin elbil direkt med solel, hur mycket man sen kommer mata ut på nätet får ju framtiden utvisa, det kommer säkert ändras från tid till annan dessutom, ett batteri ger också möjlighet att både undvika pris och effekttoppar.
Man bör lägga mycket fokus på styrning och öppenhet i systemen för framtida behov.
Du får gärna beskriva här hur man skall göra
Menbeskriv inte här i forumet att man inget kan göra och att alla elnätsbolag är identiska
Det stämmer absolut inte
Du har dränkt tråden med gnäll på ditt elnätsbolag och försvårat att skriva till alla andra som läser denna tråd
Varför förstör du återkommande möjligheten för dessa att agera på ett konstruktivt sätt?
Företag är i grund och botten väldigt lika, att de är identiska stämmer inte. Man kan heller inte kritisera de för att de är just företag, så det har du missförstått.M Martin Lundmark skrev:Hej
Du får gärna beskriva här hur man skall göra
Menbeskriv inte här i forumet att man inget kan göra och att alla elnätsbolag är identiska
Det stämmer absolut inte
Du har dränkt tråden med gnäll på ditt elnätsbolag och försvårat att skriva till alla andra som läser denna tråd
Varför förstör du återkommande möjligheten för dessa att agera på ett konstruktivt sätt?
Vad tänker du behöver beskrivas i -skaffa solceller, som ett exempel?
Din åsikt om att alla som inte håller med dig förstör är grandios och väldigt problematisk, härskarteknik.
Men det är ju inte relevant, man matar ut så mycket som man vill vid varje givet tillfälle, det är tydligt OT.M Martin Lundmark skrev:
Min bil har en möjlig topphastighet över 110km/h men jag väljer själv hastighet.
HejD djac skrev:
Naturligtvis så kan man det men en då har man gjort en inventering i solceller som man inte nyttjar helt men måste betala för
Måste man i ökande grad dra ned produktionen då minskar möjligheternas dra nytta av sin investering och att få den återbetalning som man gör kalkylen på
TS hade bekymmer med att inte ens få återbetalning utan att dra ned effekten
Det jag förordar är, att ta med helheten när man vill minska sina kostnader för elenergi och elnätet inte bara plocka ”russinen ur kakan”
En luftvärmepump levererar mest verkningsgrad när det är varmt ute och minst när det är kallt ute under vintern
Solceller ger mest elenergi när solen lyser om sommaren och minst om vintern när det är kallt
Därför bär man beakta att en kombination av dessa två investeringar inte är det bästa även om de var och en har tillfällen då de levererar mycket
Det är bland annat sådan man tittar på när man planerar sina investeringar och att sänka sina kostnader för både elenergin och elnätet åren framöver
Min varvtalsstyrda bergvärmepump klarar värme och varmvatten utan elspets Detta håller nere både kostnaden för elenergin och effektavgiften
Just nu så kyler jag huset med ca 2,2 kW kyleffekt med bara ca 50 W elektrisk driveffekt
Värmen trycks ned i borrhålen och okar på det viset bergvärmepumpens verkningsgrad på vintern
I detta fallet så samverkar mina investeringar
Redigerat:
Jo, det blir lite som när man släpper på gasen i bilen, man utnyttjar inte all hästkrafter som man betalt för.M Martin Lundmark skrev:Hej
Naturligtvis så kan man det men en då har man gjort en inventering i solceller som man inte nyttjar helt men måste betala för
Måste man i ökande grad dra ned produktionen då minskar möjligheternas dra nytta av sin investering och att få den återbetalning som man gör kalkylen på
TS hade bekymmer med att inte ens få återbetalning utan att dra ned effekten
Det jag förordar är, att ta med helheten när man vill minska sina kostnader för elenergi och elnätet inte bara plocka ”russinen ur kakan”
En luftvärmepump levererar mest verkningsgrad när det är varmt ute och minst när det är kallt ute under vintern
Solceller ger mest elenergi när solen lyser om sommaren och minst om vintern när det är kallt
Därför bär man beakta att en kombination av dessa två investeringar inte är det bästa även om de var och en har tillfällen då de levererar mycket
Det är bland annat sådan man tittar på när man planerar sina investeringar och att sänka sina kostnader för både elenergin och elnätet åren framöver
Sen är paneler så billigt idag att man inte behöver resonera så, på sommaren är elen värd minst 1kr men andra årstider ofta mångdubbelt, har man för lie paneler så har ma byggt sig en sommaranläggning. Man bör fundera på om man bara vill ha sommarel eller om man vill ha även höst/vår.
HejD djac skrev:Jo, det blir lite som när man släpper på gasen i bilen, man utnyttjar inte all hästkrafter som man betalt för.
Sen är paneler så billigt idag att man inte behöver resonera så, på sommaren är elen värd minst 1kr men andra årstider ofta mångdubbelt, har man för lie paneler så har ma byggt sig en sommaranläggning. Man bör fundera på om man bara vill ha sommarel eller om man vill ha även höst/vår.
Visst kan man plocka ”russinen ur kakan” och bara satsa på sommaren
Det jag talar om är helheten
Att sänka sina kostnader för både elenergi och elnätet och hitta en lösning som fungerar under många år samtidigt beaktande bl.a. det energimaeknadsinspektionen beskriver på sin hemsida
Och att undvika att orsaka onödiga kostnadsökningar för elnätet som sedan debiteras framöver
Nej, det är ren spekulation och dessutom i något osannolikt, mycket kommer ändras gällande debitering så onödigt att spekulera idag.M Martin Lundmark skrev:Hej
Visst kan man plocka ”russinen ur kakan” och bara satsa på sommaren
Det jag talar om är helheten
Att sänka sina kostnader för både elenergi och elnätet och hitta en lösning som fungerar under många år samtidigt beaktande bl.a. det energimaeknadsinspektionen beskriver på sin hemsida
Och att undvika att orsaka onödiga kostnadsökningar för elnätet som sedan debiteras framöver
Inte heller helt relevant längre, man kan ju reglera sin effekt dynamiskt.