119 275 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 037 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 037 inlägg
Efter lunchen tar man fram en kaka och trycker i ett russin som ser ut som en punkt. Detta är inte oväsentligt även om själva lunchen har högt näringsinnehåll.M Martin Lundmark skrev:Hej
Visst kan man plocka ”russinen ur kakan” och bara satsa på sommaren
Det jag talar om är helheten
Att sänka sina kostnader för både elenergi och elnätet och hitta en lösning som fungerar under många år samtidigt beaktande bl.a. det energimaeknadsinspektionen beskriver på sin hemsida
Och att undvika att orsaka onödiga kostnadsökningar för elnätet som sedan debiteras framöver
Ja på helheten så tycker jag själv att det är fantastiskt bra att jag kan tanka bilen med gratis bränsle 7-8 månader per år.M Martin Lundmark skrev:Hej
Visst kan man plocka ”russinen ur kakan” och bara satsa på sommaren
Det jag talar om är helheten
Att sänka sina kostnader för både elenergi och elnätet och hitta en lösning som fungerar under många år samtidigt beaktande bl.a. det energimaeknadsinspektionen beskriver på sin hemsida
Och att undvika att orsaka onödiga kostnadsökningar för elnätet som sedan debiteras framöver
Att det sen de sista månaderna kostar som det alltid har gjort, får jag väl ta.
Vad har du för problem med att förstå en sådan enkel grej?
Om man har förutsättningar, rätt tak, så är mitt råd att fundera på vad man vill använda den egenproducerade elen till, har man elbil så är det trevligt med lite högre effekt=fler paneler, att ha paneler i öst/väst ger el när priserna ofta är höga. Egentligen är det bara tre månader som är heldåliga för mig men om bor längre norrut så får man också räkna med risken för snö, då blir det riktigt tråkigt.. speciellt när snö följs av högtryck och höga elpriserMikael_L skrev:
Jag har en granne som kollar intresserat på när jag sätter upp mina solceller nu.D djac skrev:Om man har förutsättningar, rätt tak, så är mitt råd att fundera på vad man vill använda den egenproducerade elen till, har man elbil så är det trevligt med lite högre effekt=fler paneler, att ha paneler i öst/väst ger el när priserna ofta är höga. Egentligen är det bara tre månader som är heldåliga för mig men om bor längre norrut så får man också räkna med risken för snö, då blir det riktigt tråkigt.. speciellt när snö följs av högtryck och höga elpriser
Han har fått veta hur billigt det här går att köpa just nu (solcellskraschen), och verkar lite sugen, jag har sagt att jag inte installerar solceller, man jag kan hjälpa till att koppla in, samt med det nätägaren vill ha.
Så om han fixar någon annan som står för det fysiska montaget (och risken, försäkringar och allt) så kan han få solceller nu.
Men jag har också nämnt att det idag har blivit så att det är mest det man producerar och kan konsumera själv som är det stora värdet, och därför är det kanske ingen jättehit för honom då han inte har elbil.
Hade han elbil skulle det ju vara smutt, gratis "bensin" halva året kan aldrig vara fel.
Men kan han sätta i tre väderstreck så är det riktigt bra, och helst ha ett batteri till, som ju är toppen på vintern även utan sol.Mikael_L skrev:
Jag har en granne som kollar intresserat på när jag sätter upp mina solceller nu.
Han har fått veta hur billigt det här går att köpa just nu (solcellskraschen), och verkar lite sugen, jag har sagt att jag inte installerar solceller, man jag kan hjälpa till att koppla in, samt med det nätägaren vill ha.
Så om han fixar någon annan som står för det fysiska montaget (och risken, försäkringar och allt) så kan han få solceller nu.
Men jag har också nämnt att det idag har blivit så att det är mest det man producerar och kan konsumera själv som är det stora värdet, och därför är det kanske ingen jättehit för honom då han inte har elbil.
Hade han elbil skulle det ju vara smutt, gratis "bensin" halva året kan aldrig vara fel.
..sen är väl elbil oundvikligt på sikt, skulle jag tro
Idag är det ju bättre med ett eller två väderstreck, som är åt väst eller öst, dvs ena, eller båda.
Men visst, helt lodräta, eller nästan lodräta rakt i söder, för att fånga de svaga solstrålarna mitt i vintern, är ju det tredje (lite) intressanta väderstrecket.
Men, det kommer dock att ge rätt lite ändå, så det får man verkligen fundera över nyttan med.
Men visst, helt lodräta, eller nästan lodräta rakt i söder, för att fånga de svaga solstrålarna mitt i vintern, är ju det tredje (lite) intressanta väderstrecket.
Men, det kommer dock att ge rätt lite ändå, så det får man verkligen fundera över nyttan med.
Mikael_L skrev:
HejMikael_L skrev:
Jag har en granne som kollar intresserat på när jag sätter upp mina solceller nu.
Forsätter vi i riktningen att vi elanvändare är självförsörjande av elkraft under 75 % av tiden så blir det allt besvärligare och dyrare att lösa hur vi har de volymer av elkraft som behövs de återstående 25% av tiden
Bli inte förvånade att de lösningar som då kommer inte kommer att vara så billiga
Rimligen så kommer det att kosta mer för den som bara behöver elenergi från elnätet när effektbehovet är som störst och inte resten av året
Större företag abonnerar på en viss effekt till sitt behov till en viss årskostnad För det abonnemanget utgår en viss kostnad per månad eller år
Det är viktigt att vi förstår hur vi som använder elkraft med vårt handlande påverkar elkraftförsörjningen
Desto större mängd som handlar på ett visst sätt desto större bekymmer uppstår Till slut måste problemet åtgärdas
Det är inte bara elnätet som får lägst kostnad vid ett jämnare effektflöde även för elgenerering är ett jämnare effektflöde året om det bästa
Det finns inga ”gratisluncher”
Redigerat:
Hej
Om vi nu återgår till TS bekymmer som jag gjort ett antal gånger här i tråden bland annat genom att hänvisa till energimarknadsinspektionens hemsida
TS har uppenbarligen blivit vilseledd att satsa på en stor solcellsanläggning på sitt hus som rimligen producerar ca fem gånger mer än husets dygnsbehov
Jag protesterade när man för några år sedan beskrev att elnätet kunde ses som ett batteri som tog hand om överskottet månne TS blev lurad av det budskapet
Även om inte många elnätsbolag idag tillämpar det som tas upp på energimarknadsinspektionens hemsida gällande effektavgifter på inmatad solcellenergi så är det rimligt att de skärper att det skall användas av elnätsbolag
Det gäller att man tagit med detta i beräkningarna när man själv satsar och råder andra att satsa
Samtidigt som TS påpekar bekymmer på dygnsnivå med ojämn balans mellan produktion och elbehov (och konsekvenserna gällande elprisets variation) så rekommenderas ni nu att satsa på att införa problematiken på årsnivå
Hur motiverar ni det?
Vilka konsekvenser räknar ni med?
Jag har nu beskrivit hur TS borde ha fått råd tidigare
Du får gärna nu beskriva ditt råd hur TS bör agera
HejMikael_L skrev:
Om vi nu återgår till TS bekymmer som jag gjort ett antal gånger här i tråden bland annat genom att hänvisa till energimarknadsinspektionens hemsida
TS har uppenbarligen blivit vilseledd att satsa på en stor solcellsanläggning på sitt hus som rimligen producerar ca fem gånger mer än husets dygnsbehov
Jag protesterade när man för några år sedan beskrev att elnätet kunde ses som ett batteri som tog hand om överskottet månne TS blev lurad av det budskapet
Även om inte många elnätsbolag idag tillämpar det som tas upp på energimarknadsinspektionens hemsida gällande effektavgifter på inmatad solcellenergi så är det rimligt att de skärper att det skall användas av elnätsbolag
Det gäller att man tagit med detta i beräkningarna när man själv satsar och råder andra att satsa
Samtidigt som TS påpekar bekymmer på dygnsnivå med ojämn balans mellan produktion och elbehov (och konsekvenserna gällande elprisets variation) så rekommenderas ni nu att satsa på att införa problematiken på årsnivå
Hur motiverar ni det?
Vilka konsekvenser räknar ni med?
Jag har nu beskrivit hur TS borde ha fått råd tidigare
Du får gärna nu beskriva ditt råd hur TS bör agera
Redigerat:
Vettu, kliv ner från dina höga hästar, du har ju fått tråden att totalt haverera med allt ditt nonsens, dina härskartekniker, dina helt ogrundade gissningar som du framför som att det skulle vara fakta.M Martin Lundmark skrev:
Du är värsta trådförstöraren här, jag brukar normalt strunta i att framföra kritik mot ditt sätt att agera i trådar, men jag har länge varit uppmärksam på det. Men nu denna gång väljer jag att säga som det är.
Och kollar vi bak i denna tråd, så kan man ju konstatera att du redan som inlägg #3 i denna tråd faktiskt skrev ett bra inlägg, och du skulle nog nöjt dig där, för här hade du svarat TS rätt bra, och du är rätt orienterad i det mesta av det inlägget.
Det var väl olyckligt att du av slarv eller okunskap råkade använda ordet mängdlära så felaktigt, som redan detta gjorde att tråden smått spårade ur då du inte kunde erkänna att du råkade skriva fel/tokigt.
Tänk så städad tråden hade varit där i början om du kunnat varit vuxen nog och bara pudlat, nu blev det istället en hel hög onödiga inlägg. Tills alla tröttnade på dig och den frågan och inte orkade fortsätta att försöka få dig att förstå att du hade fel. Du fick vinna, helt enkelt.
Märk väl att jag inte heller la mig i där, jag ville inte vara med och trasa sönder tråden, och jag vet ju att det är lönlöst att försöka få dig att erkänna att du har fel - så är det bara.
Detta är ett stort problem med dig Martin!
Men inlägg #3 var i stort sett bra (för så är det Martin, du kan ju även skriva bra saker, det vet jag också, och du är kunnig), sista stycket var kanske lite av din egen övertolkning, men OK, lite inslag av sånt fanns det ju förstås.
Ta det lugnt, ingen här vet om TS blivit vilseledd, vi var inte med i processen, det skulle lika gärna vara TS som vilseledde sig själv.M Martin Lundmark skrev:
Du ger ju TS inget råd, du skulle väl lika gärna hålla käft, du är inte till någon hjälp med att berätta hur TS borde ha gjort förut (sen har du inte ens rätt, men det spelar ju ingen roll för det som redan varit)M Martin Lundmark skrev:
Men TS har väl egentligen inte bett om råd, utan ville ha en förklaring mer.
Och där var ditt inlägg #3 inte så dumt, men sen gick du bananas och började driva din egen agenda, det som jag sett så ofta hända med dig i trådar här i forumet.
Vad har jag gjort själv, ja dels har jag gett lite förklaringar, det som TS ville ha.
https://www.byggahus.se/forum/threa...vid-laga-elpriser.552530/page-16#post-6266507
https://www.byggahus.se/forum/threa...vid-laga-elpriser.552530/page-19#post-6267483
Sen har jag väl lite berört hur man kan tänka sig att agera nu och i framtiden, även om det inte var det som TS startade tråden med:
https://www.byggahus.se/forum/threa...vid-laga-elpriser.552530/page-25#post-6269951
https://www.byggahus.se/forum/threa...vid-laga-elpriser.552530/page-40#post-6282610
https://www.byggahus.se/forum/threa...vid-laga-elpriser.552530/page-65#post-6297125
https://www.byggahus.se/forum/threa...vid-laga-elpriser.552530/page-65#post-6297137
https://www.byggahus.se/forum/threa...vid-laga-elpriser.552530/page-65#post-6297148
https://www.byggahus.se/forum/threa...vid-laga-elpriser.552530/page-65#post-6297161
Jag har lagt in dessa mina inlägg som länkar (inte citat), så att det går lättare att kolla vad jag har citerat och i vilket sammanhang det är skrivet. Vissa av dessa behöver det för att förstås.
HejD djac skrev:
Naturligtvis kan det vara så men då är det ännu viktigare att vi hjälper andra här på byggahus.se
Så, om möjligt, inte de framöver känner sin missledda och dåligt informerade utifrån vad som är känt idag
Vi vet vad som varit men vet inte vad som händer framöver
Därför så bör man göra sina beslut utifrån så bra beslutsunderlag som möjligt
Detta kan vi hjälpas åt med i våra inlägg här
HejMikael_L skrev:
Du ger ju TS inget råd, du skulle väl lika gärna hålla käft, du är inte till någon hjälp med att berätta hur TS borde ha gjort förut (sen har du inte ens rätt, men det spelar ju ingen roll för det som redan varit)
Men TS har väl egentligen inte bett om råd, utan ville ha en förklaring mer.
Och där var ditt inlägg #3 inte så dumt, men sen gick du bananas och började driva din egen agenda, det som jag sett så ofta hända med dig i trådar här i forumet.
Vad har jag gjort själv, ja dels har jag gett lite förklaringar, det som TS ville ha.
[länk]
[länk]
Sen har jag väl lite berört hur man kan tänka sig att agera nu och i framtiden, även om det inte var det som TS startade tråden med:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Jag har lagt in dessa mina inlägg som länkar (inte citat), så att det går lättare att kolla vad jag har citerat och i vilket sammanhang det är skrivet. Vissa av dessa behöver det för att förstås.
Jag driver ingen egen agenda
Jag baserar mina inlägg på elkraftkunskap och ger länkar till det jag skriver