Magnus E K Magnus E K skrev:
2009 var innan uppdelningen i elområden så det är inte direkt felaktigt att använda det nyare som rekord för de berörda elområdena (SE3 och 4?).
Yes jag tolkar det litegrann så också.

D djac skrev:
Jag håller mig till det som diskuterades, vi ska inte diskutera regionalpolitik och stödet från söder till norr.

Om man, som de flesta, har de stora bolagen som leverantör så är ungefär hälften av ens räkning ren vinst, efter alla möjliga allokaringar, dvs vinst som inte går att dölja, den andra halvan delas sen över många olika kostnader, tex är personal och lokaler inte försumbara, till sist finns det en liten, liten del som relaterar till det som målas upp som kostnadsdrivande. När man ser helheten så förstår man att diskussionen är tekniskt relevant men knappast ekonomiskt.

Tekniskt medför det i vissa fall förändringar, som ju såklart kan stressa några, men ekonomiskt för helheten är det försumbart.
Hej
Har man Vattenfall eller en kommun där man bor som äger elnätet och samtidigt beskattar en så gäller nog ganska många

Jag skulle önska att vi istället för att ständigt höra klagomål på t.ex. EON som helt dränker dialogutrymmet som behövs för att hjälpa varandra att bli duktigare det vi kan tekniskt och ekonomiskt påverka gällande våra långsiktiga kostnader för elenergi och elnät

Det finns några som deltar här som vet hur elnäten är utbyggda och kan därmed på ett bättre sätt agera konstruktivt när det gäller att sänka kostnader för elenergin OCH elnäten

De som återkommande vill klaga på SITT elnätsbolag kan lämpligast göra det under en egen tråd och inte hela tiden förstöra möjligheten för andra som vill lära ut hur man agerar för sänkta kostnader

Det är betydligt lättare att (för)störa en tråd, än att hjälpa andra genom att berätta om teknik, som någon upplever som svårt, på ett lättbegripligt sätt

Jag tror inte att TS är hjälpt av gnäll och klagomål

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej

Du skriver; ”till sist finns det en liten, liten del som relaterar till det som målas upp som kostnadsdrivande. När man ser helheten så förstår man att diskussionen är tekniskt relevant men knappast ekonomiskt.”

Det du här beskriver som en liten liten del är för andra t.ex. att elpriset är som lägst när solceller producerar, att 60 öringen och stöd till solceller försvinner eller minskar och att Energimarknadsinspektionen (EI) beskriver att effektavgifter även gäller inmatning av eleffekt till elnäten.

För den som idag funderar på att installera solceller eller bara för något år sedan skaffat solceller tror jag inte att din analys stämmer

Det verkar som om många inte läst det som (EI) beskrev gällande solceller och effektavgifterna och som jag citerade i tidigare inlägg, någon talade om aprilskämt https://www.byggahus.se/forum/threa...-stroem-vid-laga-elpriser.552530/post-6295349

Vi bör hjälpa varandra genom att lyfta fram väsentlig information och rimliga framtidsscenarier för de som är intresserade att tex satsa på solceller

Även för den som avser att byta värmesystem eller vitvaror kan det vara väsentligt att förstå hur man håller nere effektavgiften

Dessutom förstå att effektavgiftens mål är att undvika höga framtida höjningar av elnätsavgiften genom behovet av kostsamma ombyggnationer

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Betong som betong ni fick dammar vi fick ghetton båda kom med olika typer av konsekvenser..
Hej
Så du menar att den norrländska uppoffringen av både kommuner och privatpersoner så att elkraften även kan levereras till er andra…

…Den kompenseras genom byggen av betonggetton hos er???

Mikael_L
Idag fick jag installationsmedgivandet för mina solceller, redan innan jag satt upp alla, har 6 st kvar, sen kablar och sätta upp växelriktaren.
Jag försökte kolla innan vad de trodde om det hela, så jag inte satt igång och monterade allt och sen inte skulle få ansluta produktionen.

Då frågade han vilken effekt anläggningen skulle vara, jag svarade 10kW, då menade han att han inte behövde kolla något mer, det skulle inte vara något problem, och detta innan jag ens nämnt vilket område det var på.
Så det verkar som att åtminstone denna nätägare inte har stött på taket för mikroproduktion på ett enda ställe inom sitt nätområde än så länge.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
G
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Så du menar att den norrländska uppoffringen av både kommuner och privatpersoner så att elkraften även kan levereras till er andra…

…Den kompenseras genom byggen av betonggetton hos er???
Ungefär nått sånt...

Börjar bli rätt trött på allt gnäll om vattenkraftverken – som om ingen söderut någonsin påverkats av infrastruktur som byggts för rikets bästa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Ungefär nått sånt...

Börjar bli rätt trött på allt gnäll om vattenkraftverken – som om ingen söderut någonsin påverkats av infrastruktur som byggts för rikets bästa.
Hej
Svenska kraftnät har svårt att få bygga 400 kV kraftledning på ett antal platser söderut Det är både kommuner och privatpersoner som protesterar

Sedan klagar man på att det saknas elkraft och norrländska elpriser

Men nu avviker vi från trådens ämne

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Elnätsbolagen köper förlusterna i distributionsnäten från ett elhandelsbolag och debiterar sedan elanvändarna
Om det är så det fungerar så är det ju alltid bra ekonomi för nätägarna med lokal solelsproduktion. Ju mindre el de behöver ta från distributionsnäten desstå bättre.

M merbanan skrev:
Om det är så det fungerar så är det ju alltid bra ekonomi för nätägarna med lokal solelsproduktion. Ju mindre el de behöver ta från distributionsnäten desstå bättre.
Hej
Det är nog inte så enkelt att den inmatade solcellseffekten alltid ger en nätnytta

Elnätsbolagen har i några fall reducerat den redovisade nätnyttan (något som berättats här på byggahus.se) och även i vissa fall konstaterat att nätnyttan var negativ

Tex så har en transformator magnetiseringsförluster och belastningsförluster som bl.a. varierar med spänningsnivån och den ström som går genom transformations lindningar

Vid solcellsinmatning har då ibland denna arbetspunkt förflyttats så att nätnyttan snarare blev en nätonytta

Redigerat:
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Har man Vattenfall eller en kommun där man bor som äger elnätet och samtidigt beskattar en så gäller nog ganska många

Jag skulle önska att vi istället för att ständigt höra klagomål på t.ex. EON som helt dränker dialogutrymmet som behövs för att hjälpa varandra att bli duktigare det vi kan tekniskt och ekonomiskt påverka gällande våra långsiktiga kostnader för elenergi och elnät

Det finns några som deltar här som vet hur elnäten är utbyggda och kan därmed på ett bättre sätt agera konstruktivt när det gäller att sänka kostnader för elenergin OCH elnäten

De som återkommande vill klaga på SITT elnätsbolag kan lämpligast göra det under en egen tråd och inte hela tiden förstöra möjligheten för andra som vill lära ut hur man agerar för sänkta kostnader

Det är betydligt lättare att (för)störa en tråd, än att hjälpa andra genom att berätta om teknik, som någon upplever som svårt, på ett lättbegripligt sätt

Jag tror inte att TS är hjälpt av gnäll och klagomål
Det är din tolkning, jag ser inte konstaterande av fakta, verkligheten, som klagan, jag kan bara konstatera att din tanke, hur välvillig den än må vara, inte är relevant i den verklighet som de flesta lever i, där styr kommersiella lagar finanserna, inte ohms lag.

Om vi VERKLIGEN hade velat hjälpa varandra så skrev vi om hur man i VERKLIGHETEN kan påverka de förhållanden som har lett till, och fortsatt leder till, galopperande priser på elnäten.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Idag fick jag installationsmedgivandet för mina solceller, redan innan jag satt upp alla, har 6 st kvar, sen kablar och sätta upp växelriktaren.
Jag försökte kolla innan vad de trodde om det hela, så jag inte satt igång och monterade allt och sen inte skulle få ansluta produktionen.

Då frågade han vilken effekt anläggningen skulle vara, jag svarade 10kW, då menade han att han inte behövde kolla något mer, det skulle inte vara något problem, och detta innan jag ens nämnt vilket område det var på.
Så det verkar som att åtminstone denna nätägare inte har stött på taket för mikroproduktion på ett enda ställe inom sitt nätområde än så länge.
Du har kommit i kontakt med verklighetens folk, det är rätt stor skillnad mot att träffa en domedagsprofet.

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Svenska kraftnät har svårt att få bygga 400 kV kraftledning på ett antal platser söderut Det är både kommuner och privatpersoner som protesterar

Sedan klagar man på att det saknas elkraft och norrländska elpriser

Men nu avviker vi från trådens ämne
Det där är enkelt att förklara, det är politik och drabbar även exempelvis vindkraft, det är för att minskade tillförselproblem till SE4 skulle underminera en annan högt värderad sak som de försöker driva igenom nu.

D djac skrev:
Det är din tolkning, jag ser inte konstaterande av fakta, verkligheten, som klagan, jag kan bara konstatera att din tanke, hur välvillig den än må vara, inte är relevant i den verklighet som de flesta lever i, där styr kommersiella lagar finanserna, inte ohms lag.

Om vi VERKLIGEN hade velat hjälpa varandra så skrev vi om hur man i VERKLIGHETEN kan påverka de förhållanden som har lett till, och fortsatt leder till, galopperande priser på elnäten.
Hej
Riktigt

Verkligheten är inte lika för alla, vi är anslutna till olika elnät.

Vissa har tex EON och Elevio som ägare till de elnät de är anslutna till
Men sedan finns det andra som inte är anslutna till EON eller Elevio
Även de lever i VERKLIGHETEN

Varsågod, tala du till ”de dina”

Men hindra samtidigt inte att även andra får beskriva hur man kan leva i VERKLIGHETEN genom en återkommande beskrivning av ”din verklighet.
Det elnät du är ansluten till gäller inte för alla.

Du måste även kunna tillåta en beskrivning som då är baserad på den elkraftkunskap som gör att vår elkraftförsörjning faktiskt fungerar och har fungerat i drygt hundra år

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men Martin Lundmark.
Du menar alltså att man får sänkt kostnad för elnät om man inte skaffar solceller?

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Riktigt

Verkligheten är inte lika för alla, vi är anslutna till olika elnät.

Vissa har tex EON och Elevio som ägare till de elnät de är anslutna till
Men sedan finns det andra som inte är anslutna till EON eller Elevio
Även de lever i VERKLIGHETEN

Varsågod, tala du till ”de dina”

Men hindra samtidigt inte att även andra får beskriva hur man kan leva i VERKLIGHETEN genom en återkommande beskrivning av ”din verklighet.
Det elnät du är ansluten till gäller inte för alla.

Du måste även kunna tillåta en beskrivning som då är baserad på den elkraftkunskap som gör att vår elkraftförsörjning faktiskt fungerar och har fungerat i drygt hundra år
Elkraftdetaljerna lyder under fysikens lagar, finanserna styrs av andra saker, så om vi ska prata pengar så glömmer vi fysik, och tvärtom, det bör vi kunna enas om?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.