134 017 läst ·
1 410 svar
134k läst
1,4k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Man har en känsla för saker bara.S Sir Duke skrev:
Jag är inte van att bara ta vad som helst och vifta framför någon utan att kolla upp det lite.
Det finns fler källor:X xLnT skrev:
https://proletaren.se/artikel/inrikes-saftigt-elpris-i-kylans-spar/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/elprischock-vantas-idag
Men lite van är du väl vid att vifta? Det var ju du som postade exakt samma uppgifter från exakt samma källa som jag i ditt tidigare inlägg #866 😉X xLnT skrev:
Menar förstås inte att ifrågasätta ditt minne. Men en känsla är ju inte heller någon robust källa. Den där elprissidan kanske stämmer, kanske inte.
Jag minns iaf slutpriser runt 8-10 spänn sommaren 2022. Elräkningar på 5000 mitt i sommaren när man inte värmer kåken och knappt ens är hemma. Damn...
Redigerat:
Augusti 2022 var bästa månaden för min elräkning.S Sir Duke skrev:Men lite van är du väl vid att vifta? Det var ju du som postade exakt samma uppgifter från exakt samma källa som jag i ditt tidigare inlägg #866 😉
Menar förstås inte att ifrågasätta ditt minne. Men en känsla är ju inte heller någon robust källa. Den där elprissidan kanske stämmer, kanske inte.
Jag minns iaf slutpriser runt 8-10 spänn sommaren 2022. Elräkningar på 5000 mitt i sommaren när man inte värmer kåken och knappt ens är hemma. Damn...
Strax över 4000 kr över på elräkningen när allt var betalt bara på den månaden.
Det året betalade en stor del av min anläggning.
Samtidigt får vi hoppas att vi inte kommer dit igen.
HejM merbanan skrev:Som jag fattat så får elnätsinnehavarna betala för transmissionsförlusterna i elnätet. För solelen så får man nu nätnytta som kanske motsvarar denna.
Som jag ser det så i SE3 och SE4 så borde nätägarna på hela nätets nivå vara glad över lokal solelsproduktion. Bakom vissa nätstationer så kanske det är för mycket produktion vilket är negativt för nätägarna. Men införs inmatningsavgifter så borde man i praktiken slippa det då de flesta sollcellsinnehavare till slut endast skulle producera för egen förbrukning.
Rimligen så kommer man sätta nätnyttan till 0, vilket jag tror har skett på vissa ställen. Men än så länge verkar nätägarnas bök med solceller vara mer lönsamt för dom än att de skulle avgiftsbelägga inmatning. Iom att 60-öringen försvinner så kommer utbyggnadstakten och nätägarnas problematik med för mycket solceller att minska. Det tror jag kommer att ge att de inte inför någon inmatningsavgift.
Med det sagt så blir ju rådet att om man skaffar solceller nu att man skaffar en växelriktare som kan hantera batterier samt har flexibla möjligheter för att kunna styra utmatningen av effekt baserat på olika parametrar.
Jag har ett antal gånger i olika trådar här på byggahus berättat att distributionsnäten är byggda för effektriktningen mot villorna och där regleras spänningsnivån centralt för en mängd distributionstransformatorer och villor kopplade samman likt grenar i ett träd
Matar du in effekt i distributionsnätet vi en villa då fungerar spänningsregleringen sämre
Det kan då vara svårt att hålla spänningen inom toleransen samtidigt vid alla villorna
Elnätsbolagen köper förlusterna i distributionsnäten från ett elhandelsbolag och debiterar sedan elanvändarna
Det är spänningsfallet och spänningsvariationerna som är ett större bekymmret i distributionsnäten än effektförlusterna
När en villa ökar sitt effektuttag då sjunker spänningen i effektriktningen och spänningen blir lägre vid villan
Om en villa matar in effekt från solceller då höjs spänningen i den punkten
Om några av villorna matar in effekt samtidigt som andra villor tar ut effekt då sjunker spänningen i vissa granar (och villor) medan spänningen höjs i andra punkter i distributionsnäterät
Denna blandning av högre och lägre spänning i olika delar kan kräve ombyggnad av distributionsnäten och innebära extra kostnadökningar
Effektavgiften är en del i åtgärderna att undvika att behöva kostsamma ombyggnationer som de som är anslutna till elnätet skall betala
Redigerat:
Tanken är väl att de stora bolagen har sagt att de inte ska göra det för det behövs inte.X xLnT skrev:Ni kan läsa mer om deras arbete här: [länk]
@Martin Lundmark i deras förslag kan man läsa följande: "För inmatningskunder på lokalnätet blir lokaliseringssignaler något nytt. Eftersom en stor andel av inmatningskunderna på lokalnät är mikroproducenter, och därför inte får belastas med kostnader för elnätstjänsten, kommer den praktiska påverkan för dessa att bli begränsad. Dessa är i de flesta fall inte registrerade som företag utan är privatpersoner."
Någon tanke om det?
Det viktiga är väl att man förstår sammanhanget, historiska priser betyder inget för framtida priser, det finns ingen undre gräns vid -1kr och ingen övre vid +15kr, vi vet dock att så här långt har priset på el legat däremellan, framtida priser kan ligga i ett annat intervall.S Sir Duke skrev:
Om du läser kontexten istället för att bara se mitt inlägg, så märker du att det var ett ifrågasättande till tidigare skribent.S Sir Duke skrev:Men lite van är du väl vid att vifta? Det var ju du som postade exakt samma uppgifter från exakt samma källa som jag i ditt tidigare inlägg #866 😉
Menar förstås inte att ifrågasätta ditt minne. Men en känsla är ju inte heller någon robust källa. Den där elprissidan kanske stämmer, kanske inte.
Jag minns iaf slutpriser runt 8-10 spänn sommaren 2022. Elräkningar på 5000 mitt i sommaren när man inte värmer kåken och knappt ens är hemma. Damn...
Som sa samma som dig, men hade missat de motstridiga uppgifterna.
HejD djac skrev:Alla har inte sin kommun som nätägare.
Abonnenter kommer inte kunna påverka nätbolagens bonussystem och därför ständigt växande lust att öka vinsten. Att ta ner sina solceller kommer inte ha någon som helst effekt, man kan lika bra be de be en elbön vid sänggående, det kan kännas skönt men absolut inget kommer hända.
Du verkar tycka (tro) att en elanvändare som bor i en kommun som äger sitt elnät har en dålig relation med kommunen och elnätsföretaget
Exempelvis Umeå, Luleå och Skellefteå är tre kommuner med egna elnätsbolag där de två första har mest stadsnät ocj har bland de lägsta avgifterna i Sverige. Skellefteå har ett stort landsbygdsbor men har ändå låga avgifter
De som bor här är i stort nöjda med hur elnäten sköts och upplever inte den vinstmaximering och bonussystem du talar om
De som bor här har släppt till älvarna för vattenkraften ock markyta för transmissionledningar av elkraft till södra Sverige
Som tack möter de gnäll från södra Sverige gällande både byggande av kraftledningar och låga elpriser
Visa verkar tro att elkraft genereras från ”två hål i väggen ” och inser inte att man måste ”lämna ifrån sig något” för att få elkraft
Turistar nu här uppe nära norska gränsen där man samtidigt kan se fem 400 kV kraftledningar svinga sig över älvar där dammar byggts och där forsens brus för alltid tystnat
Redigerat:
Betong som betong ni fick dammar vi fick ghetton båda kom med olika typer av konsekvenser..M Martin Lundmark skrev:Hej
Du verkar tycka (tro) att en elanvändare som bor i en kommun som äger sitt elnät har en dålig relation med kommunen och elnätsföretaget
Exempelvis Umeå, Luleå och Skellefteå är tre kommuner med egna elnätsbolag där de två första har mest stadsnät ocj har bland de lägsta avgifterna i Sverige. Skellefteå har ett stort landsbygdsbor men har ändå låga avgifter
De som bor här är i stort nöjda med hur elnäten sköts och upplever inte den vinstmaximering och bonussystem du talar om
De som bor här har släppt till älvarna för vattenkraften ock markyta för transmissionledningar av elkraft till södra Sverige
Som tack möter de gnäll från södra Sverige gällande både byggande av kraftledningar och låga elpriser
Visa verkar tro att elkraft genereras från ”två hål i väggen ” och inser inte att man måste ”lämna ifrån sig något” för att få elkraft
Turistar nu här uppe nära norska gränsen där man samtidigt kan se fem 400 kV kraftledningar svinga sig över älvar där dammar byggts och där forsens brus för alltid tystnat
Jag håller mig till det som diskuterades, vi ska inte diskutera regionalpolitik och stödet från söder till norr.M Martin Lundmark skrev:Hej
Du verkar tycka (tro) att en elanvändare som bor i en kommun som äger sitt elnät har en dålig relation med kommunen och elnätsföretaget
Exempelvis Umeå, Luleå och Skellefteå är tre kommuner med egna elnätsbolag där de två första har mest stadsnät ocj har bland de lägsta avgifterna i Sverige. Skellefteå har ett stort landsbygdsbor men har ändå låga avgifter
De som bor här är i stort nöjda med hur elnäten sköts och upplever inte den vinstmaximering och bonussystem du talar om
De som bor här har släppt till älvarna för vattenkraften ock markyta för transmissionledningar av elkraft till södra Sverige
Som tack möter de gnäll från södra Sverige gällande både byggande av kraftledningar och låga elpriser
Visa verkar tro att elkraft genereras från ”två hål i väggen ” och inser inte att man måste ”lämna ifrån sig något” för att få elkraft
Turistar nu här uppe nära norska gränsen där man samtidigt kan se fem 400 kV kraftledningar svinga sig över älvar där dammar byggts och där forsens brus för alltid tystnat
Om man, som de flesta, har de stora bolagen som leverantör så är ungefär hälften av ens räkning ren vinst, efter alla möjliga allokaringar, dvs vinst som inte går att dölja, den andra halvan delas sen över många olika kostnader, tex är personal och lokaler inte försumbara, till sist finns det en liten, liten del som relaterar till det som målas upp som kostnadsdrivande. När man ser helheten så förstår man att diskussionen är tekniskt relevant men knappast ekonomiskt.
Tekniskt medför det i vissa fall förändringar, som ju såklart kan stressa några, men ekonomiskt för helheten är det försumbart.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 607 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 607 inlägg
2009 var innan uppdelningen i elområden så det är inte direkt felaktigt att använda det nyare som rekord för de berörda elområdena (SE3 och 4?).S Sir Duke skrev:
Kontext varierar ju.X xLnT skrev:
Kontexten när jag skrev var att en annan forumkamrat undrade om vi någonsin haft priser om 10-15 kr.
Ja enligt en källa verkar vi ha haft det vid extrema tillfällen.
Det kan stämma eller inte. Jag vill inte förstora upp det. Det var för mig en väldigt perifer diskussion men jag blev lite nyfiken på om det alls fanns data som stödde påståendet 10-15 kr. Jag mindes bara 8-10 kr från 2022.