119 275 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Är detta ett sent aprilskämt eller???M Martin Lundmark skrev:Hej
Så här skriver energimarknadsinspektionen på sin hemsida
”Ei:s föreskrifter om effektavgiften gäller för både elanvändare och elproducenter. Den nya effektavgiften ska baseras på hur mycket du belastar elnätet, oavsett om du använder (köper) el eller om du matar in (säljer) producerad el. Elnätsföretagen kan ha olika avgift för inmatning och uttag av el. Kontakta ditt elnätsföretag för att få veta hur de har valt att utforma sin effektavgift.
Rekommendationen till den som till exempel har solceller och producerar egen el är att använda så mycket som möjligt av den egenproducerade elen själv. På så sätt belastas inte elnätet med vare sig uttag eller inmatning av el.
Om du producerar mer el än vad du själv har användning för och vill undvika att belasta elnätet med din överproduktion kan du titta på de tekniska lösningar som finns för att begränsa inmatningen av el till elnätet, så kallad nollinmatning.”
Det jag sedan skrev i nästa stycke ; ”Elnätsbolagen tar ställning hur de agerar” är då naturligt kopplat till samma uttalande (läs i slutet på första stycket) från energimarknadsinspektionen
Det är lämpligt att känna till vad energimarknadsinspektionen har sagt gällande solceller, effektinmatning och effektavgifterna när man äger eller hjälper andra gällande solceller på villor här på byggahus.ae
Om man måste betala effektavgift för inmatning så är det väl bäst att stänga av solcellerna från april till och med september... Mitt på dagen kommer man ju ha en maxproduktion så månadens toppar kommer alltid motsvara anläggningens maxkapacitet.
Vissa nätägare (Ellevio m fl) har väl redan infört effekttaxa (åtminstone i vissa regioner), vad gäller hos dem angående inmatning? Nån som vet?
Ska detta föreställa en grön omställning, eller hatar elbolagen verkligen solceller så mycket? Ska elhandelsbolagen förresten också betala effektavgift, de är ju också producenter och belastar nätet när de matar in el? Eller är vi ojämställda och bara småfolket som ska betala?
Hoppas jag har missförstått något???
Du har inte missförstått, men ingen har hittils infört det på inmatning.S Sir Duke skrev:Är detta ett sent aprilskämt eller???
Om man måste betala effektavgift för inmatning så är det väl bäst att stänga av solcellerna från april till och med september... Mitt på dagen kommer man ju ha en maxproduktion så månadens toppar kommer alltid motsvara anläggningens maxkapacitet.
Vissa nätägare (Ellevio m fl) har väl redan infört effekttaxa (åtminstone i vissa regioner), vad gäller hos dem angående inmatning? Nån som vet?
Ska detta föreställa en grön omställning, eller hatar elbolagen verkligen solceller så mycket? Ska elhandelsbolagen förresten också betala effektavgift, de är ju också producenter och belastar nätet när de matar in el? Eller är vi ojämställda och bara småfolket som ska betala?
Sekunden dom gör det kommer dom gå miste om i princip all el produktion.
Ni kan läsa mer om deras arbete här: https://ei.se/om-oss/nyheter/2025/2...te-med-lokaliseringssignaler-i-elnatsavgifter
@Martin Lundmark i deras förslag kan man läsa följande: "För inmatningskunder på lokalnätet blir lokaliseringssignaler något nytt. Eftersom en stor andel av inmatningskunderna på lokalnät är mikroproducenter, och därför inte får belastas med kostnader för elnätstjänsten, kommer den praktiska påverkan för dessa att bli begränsad. Dessa är i de flesta fall inte registrerade som företag utan är privatpersoner."
Någon tanke om det?
@Martin Lundmark i deras förslag kan man läsa följande: "För inmatningskunder på lokalnätet blir lokaliseringssignaler något nytt. Eftersom en stor andel av inmatningskunderna på lokalnät är mikroproducenter, och därför inte får belastas med kostnader för elnätstjänsten, kommer den praktiska påverkan för dessa att bli begränsad. Dessa är i de flesta fall inte registrerade som företag utan är privatpersoner."
Någon tanke om det?
Redigerat:
S Sir Duke skrev:
All elproduktion är bra elproduktion se regeringen och subventionerade spektaklet i "den gröna omställningen".X xLnT skrev:
Och det var skattebetalarna som betalade en stor del av kakan...
Jag är inte förvånad ett dugg.
Vad härnäst?
👍👍👍✅✅✅
Jag tror att solcellsbranchen/miljöengagerade kommer att bli upprörd då. Energi finns ju i fler former och att bara beskatta en form gagnar ju inte konkurrensen.pacman42 skrev:
Om man skall diskutera skatter på energi så tror jag att solpaneler kommer att schablonbeskattas i framtiden så att staten inte missar skatteintäkter för egenproducerad el. Men det är ju vad jag TROR kommer att ske. Det är en av orsakerna till att jag vill ha kort återbetalningstid för att investera i solpaneler.
Men skatten ska ju in på ett eller annat sätt. Om man har så förspännt att majoriteten av elbehovet för hus och elbil kan produceras lokalt så blir ju en fastighetsskatt och en milskatt en lösning på det. Det är ju saker som är enkla/billiga att kontrollera och beskatta. Att hela tiden ha koll på om någon har solceller och hur mycket de producerar är dyrt. Enligt nuvarande lagstiftning (som jag uppfattat det hela) så kan man ju sätta paneler på mitt hus men sätta växelriktaren på grannens.
Att det kommer bli kilometerskatt på elbilar när tillräcklig massa uppnåtts är solklart.M merbanan skrev:Jag tror att solcellsbranchen/miljöengagerade kommer att bli upprörd då. Energi finns ju i fler former och att bara beskatta en form gagnar ju inte konkurrensen.
Men skatten ska ju in på ett eller annat sätt. Om man har så förspännt att majoriteten av elbehovet för hus och elbil kan produceras lokalt så blir ju en fastighetsskatt och en milskatt en lösning på det. Det är ju saker som är enkla/billiga att kontrollera och beskatta. Att hela tiden ha koll på om någon har solceller och hur mycket de producerar är dyrt. Enligt nuvarande lagstiftning (som jag uppfattat det hela) så kan man ju sätta paneler på mitt hus men sätta växelriktaren på grannens.
Att ge sig på att försöka beskatta den lilla del som "kommer undan" med solceller/batteri tror jag knappast dom kommer införa.
Som jag fattat så får elnätsinnehavarna betala för transmissionsförlusterna i elnätet. För solelen så får man nu nätnytta som kanske motsvarar denna.X xLnT skrev:
Som jag ser det så i SE3 och SE4 så borde nätägarna på hela nätets nivå vara glad över lokal solelsproduktion. Bakom vissa nätstationer så kanske det är för mycket produktion vilket är negativt för nätägarna. Men införs inmatningsavgifter så borde man i praktiken slippa det då de flesta sollcellsinnehavare till slut endast skulle producera för egen förbrukning.
Rimligen så kommer man sätta nätnyttan till 0, vilket jag tror har skett på vissa ställen. Men än så länge verkar nätägarnas bök med solceller vara mer lönsamt för dom än att de skulle avgiftsbelägga inmatning. Iom att 60-öringen försvinner så kommer utbyggnadstakten och nätägarnas problematik med för mycket solceller att minska. Det tror jag kommer att ge att de inte inför någon inmatningsavgift.
Med det sagt så blir ju rådet att om man skaffar solceller nu att man skaffar en växelriktare som kan hantera batterier samt har flexibla möjligheter för att kunna styra utmatningen av effekt baserat på olika parametrar.
Jag har ingen aning om vem som påstått att vi haft såna priser och hittar det inte i tråden eller forumet, men roade mig med att snabbt googla historiska elpriser och hittade följande:Nissens skrev:
Det allra högsta elpriset vi haft i Sverige är 14,58 kr/kWh vilket inträffade den 17 december 2009 kl 16-18 (då 5 kärnkraftsreaktorer var ur drift samtidigt).
I övrigt har de flesta prisrekord satts efter 2020.
Det högsta timpriset under 2022 var 8,59 kr/kWh vilket inträffade den 30 augusti kl 19-20 i elprisområde 3 och 4.
Till dessa spotpriser tillkommer sedan kostnader för moms, skatt, överföring, certifikat, påslag samt fasta avgifter.
https://www.elbruk.se/elmarknad-statistik-fakta
Redigerat:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-stroem-vid-laga-elpriser.552530/post-6294700S Sir Duke skrev:Jag har ingen aning om vem som påstått att vi haft såna priser och hittar det inte i tråden eller forumet, men roade mig med att snabbt googla historiska elpriser och hittade följande:
Det allra högsta elpriset vi haft i Sverige är 14,58 kr/kWh vilket inträffade den 17 december 2009 kl 16-18 (då 5 kärnkraftsreaktorer var ur drift samtidigt).
I övrigt har de flesta prisrekord satts efter 2020.
Det högsta timpriset under 2022 var 8,59 kr/kWh vilket inträffade den 30 augusti kl 19-20 i elprisområde 3 och 4.
Till dessa spotpriser tillkommer sedan kostnader för moms, skatt, överföring, certifikat, påslag samt fasta avgifter.
[länk]
Vet inte hur pålitlig den källan är, jag minns inga timpriser 2009, som var nästan 15:-/kWh.S Sir Duke skrev:
HejS Sir Duke skrev:Är detta ett sent aprilskämt eller???
Elhandelsbolagen får inte prod
HejX xLnT skrev:
Effektavgiften för inmatning av eleffekt från solceller finns i elnätsföretagens ”verktygslåda ” när det gäller att sätta elnätsavgifterna
Elnätsföretagen uppmanas av energimarknadsinspektionen (EI) att revidera avgifterna tex årligen detta för att styra effekten i distributionsnäten till ett jämnare flöde
Hur avgifter ser ut just nu bestämmer inte hur de ut i morgon och framöver
De olika elnätsbolagen sätter sina egna avgifter övervakade av EI utifrån sina egna förutsättningar och hur elnätskunderna agerar
Detta för att undvika att behöva höja elnätsavgifter mycket på grund av utbyggnad/ombyggnad av distributionsnäten