Mikael_L
Som vanligt svarar du inte på någon fråga, och det du skriver är inte det minsta begripligt i sammanhanget (det finns tekniska aspekter som säkert stämmer, men det blir ändå i sammanhanget nonsens).

Ska jag ringa min nätägare och äska lägre överföringskostnad och säga att jag ska få det pga "spänningsfall, spänningsvariationer, förändringar och ombyggnad i distributionsnät till villor som bara är avsedda för en effektriktning (mot villan) när solceller anslutits och eleffekt matas in".

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som vanligt svarar du inte på någon fråga, och det du skriver är inte det minsta begripligt i sammanhanget (det finns tekniska aspekter som säkert stämmer, men det blir ändå i sammanhanget nonsens).

Ska jag ringa min nätägare och äska lägre överföringskostnad och säga att jag ska få det pga "spänningsfall, spänningsvariationer, förändringar och ombyggnad i distributionsnät till villor som bara är avsedda för en effektriktning (mot villan) när solceller anslutits och eleffekt matas in".
Hej
Det har jag återkommande beskrivit
Du skall genom ditt agerande vid val av tekniklösningar tex undvika att orsaka höga effekttoppar
Effektavgiften avspeglar detta. Om du har ett jämnare effektflöde till din villa då håller du nere spänningsvariationerna till dig och dina grannar

Redigerat:
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det har jag återkommande beskrivit
Du skall genom ditt agerande vid val av tekniklösningar tex undvika att orsaka höga effekttoppar
Effektavgiften avspeglar detta. Om du har ett jämnare effektflöde till din villa då håller du nere spänningsvariationerna till dig och dina grannar
Vad har detta med solceller att göra, de kan ju bara dämpa topparna på dagen, du menar att man ska ha batteri också, då kan man bromsa topparna också vid andra tidpunkter?

Men är inte detta lite väl basalt, uppmaningen blir alltså att om du vill ha lägre elöverföringsräkning så ska du köpa mindre el i första hand och om man har effektavgift så ska man försöka undvika effekttoppar.

Bra tips iofs!

Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Varför ska jag göra det, eller framförallt, varför bryr du dig om det.
Om jag vill betala högre effekttaxa av något skäl så spelar det väl ingen roll, min kalkyl är min kalkyl, jag väljer det som gynnar mig bäst.
Och det är i dag alldeles säkert bäst att köpa så absolut lite energi som möjligt. För då minskar alla kostnader.

Martin, det är faktiskt såååå enkelt, inte svårare än så.

Redigerat:
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför ska jag göra det, eller framförallt, varför bryr du dig om det.
Om jag vill betala högre effekttaxa av något skäl så spelar det väl ingen roll, min kalkyl är min kalkyl, jag väljer det som gynnar mig bäst.
Och det är i dag alldeles säkert bäst att köpa så absolut lite energi som möjligt. För då minskar alla kostnader.

Martin, det är faktiskt såååå enkelt, inte svårare än så.
Hej
Om du tycker att du är nöjd med dina kostnader för elnät och elenergi så är det ok för mig, ingen tvingar dig att bemöta det jag skriver

Men när jag skriver här då vänder jag mig även till alla de andra, som läser vad vi skriver här en del av dessa är bekymrade över sina kostnader och har svårt att förstå hur saker hänger ihop

Av dessa är det ett antal som inte förstår hur de tex långsiktig skall hantera elnätsavgiften

En avgift som enligt energimarknadsinspektionen även skall tas ut vid inmatning av eleffekt som TS gör

Redigerat:
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Om du tycker att du är nöjd med dina kostnader för elnät och elenergi så är det ok för mig, ingen tvingar dig att bemöta det jag skriver
Nu är jag inte nöjd, var fick du det ifrån?
M Martin Lundmark skrev:
Men när jag skriver här då vänder jag mig även till alla de andra, som läser vad vi skriver här en del av dessa är bekymrade över sina kostnader och har svårt att förstå hur saker hänger ihop
Och det har jag förklarat mycket bättre än dig, det beror på att elnätsägarna vill göra så stora vinster som möjligt.
M Martin Lundmark skrev:
Av dessa är det ett antal som inte förstår hur de tex långsiktig skall hantera elnätsavgiften
Nä det är ju svårt. Att gå offgrid är nog enda lösningen.
Annars är den ju bara att betala.

Men vad man kan göra på kort sikt är att skaffa solceller, för man slipper elnätskostnaden för varenda kWh man inte köper.
Och som lök på laxen så slipper man ju även energiskatten på samma kWh, och moms sen på bägge dessa.

Så vill du ge råd till folk du känner, ge rådet att minska mängden köpt energi.

Det rådet kunde du tydligen ge till dig själv, men vill undanhålla alla andra.

• Gilla
Erikdenlille och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vad har detta med solceller att göra, de kan ju bara dämpa topparna på dagen, du menar att man ska ha batteri också, då kan man bromsa topparna också vid andra tidpunkter?

Men är inte detta lite väl basalt, uppmaningen blir alltså att om du vill ha lägre elöverföringsräkning så ska du köpa mindre el i första hand och om man har effektavgift så ska man försöka undvika effekttoppar.

Bra tips iofs!
Hej
Energimarknadsinspektionen har förtydligat att solceller på villor skall försöka att främst använda elenergin i egna huset och ger stöd till batterier för att underlätta detta

Du beskriver att detta är enkelt och basalt andra kan möjligen vara osäkra hur de genomför det

Utmärkt, då hoppas vi att de flesta med solceller på villataken använder elkraften själva framöver.

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Energimarknadsinspektionen har förtydligat att solceller på villor skall försöka att främst använda elenergin i egna huset och ger stöd till batterier för att underlätta detta

Du beskriver att detta är enkelt och basalt andra kan möjligen vara osäkra hur de genomför det

Utmärkt, då hoppas vi att de flesta med solceller på villataken använder elkraften själva framöver.
Det är lugnt för det är så det funkar redan, egen förbrukning går först, inklusive batteri och elbil, det är bara överskottet som går ut på nätet.

Solceller är toppen, det borde alla ha, det minskar elinköpen långsiktigt!

D djac skrev:
Det är lugnt för det är så det funkar redan, egen förbrukning går först, inklusive batteri och elbil, det är bara överskottet som går ut på nätet.

Solceller är toppen, det borde alla ha, det minskar elinköpen långsiktigt!
Hej
Det gäller då att det som går ut på nätet inte är så mycket om/när det blir effektavgift alternativt inmatningsavgifter på den delen

De som idag matar in eleffekt till elnätet tex vattenkraft har normalt inmatningsavgifter

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det har jag förklarat mycket bättre än dig, det beror på att elnätsägarna vill göra så stora vinster som möjligt.
Hej
Du får ha den åsikten jag kan inte hindra dig

Men det är definitivt inte en bra förklaring

Med det synsättet så begränsar du elanvändarnas möjligheter att förstå och påverka samt hålla nere sina elnätsavgifter åren framöver

Men tex många av de kommunala elnätsbolagen har fortfarande ägare som är intresserade att kommuninnevånare som samtidigt är anslutna till elnätet skall ha bra fungerande elnät till en rimlig kostnad

När ägaren samtidigt beskattar och pengarna läggs i samma kassa då spelar det dessutom en mindre roll

Alla har inte EON eller Elevio som elnätsägare

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det rådet kunde du tydligen ge till dig själv, men vill undanhålla alla andra
Hej
Det råd jag ger här och har gett i flera år är att sänka elenergianvändning men att samtidigt hålla nere effekttopparna

Det kan ibland kräva långsiktig planering tex när man köper hus eller byter värmesystem

Man bär undvika Quick fix och att stirra på kortaste återbetalningstid

Hellre satsa på långsiktiga lösningar även om de kostar mer inledningsvis

Redigerat:
H he-peter skrev:
Ja och nej. Det där 6.000 laddcykler är ju definitivt inte livslängden på ett batteri.

Likadant som för andra produkter är garanti tiden inte lika med den utlovade livslängden. På batterier har det väldigt långa garantier, därför tror man att det är lika med livslängden.

Om ja har förstått rätt, så ger tillverkare en produktgaranti på att efter 6.000 standardiserade laddcykler har batteriet 80% eller mer kapacitet kvar.

Några tillverkare ger utöver laddcykel garantin även en funktions garanti på 10 år. Då utan att ange kapacitet.

Angående standard test för laddcykler är frågan, om användnings situationen av ett batteri i ett svensk hem är lika krävande som under lab tester, eller om det används mer gynnsamt för livslängden.

Vi titta just nu på 3 projekt för batterier.
60kwh för en kommersiell fastighet
25kwh vars för två privata villor.

På den kommersiella fastigheter är det räknad med att använda det främst på sommarn. Ladda på dagen med solceller och sen förbrukar på natten. Kom fram till ca 5 års återbetalning. Under sommarn förbrukas det ca 400kwh per dygn. 43kwp solcellsanläggning. På vintern ligger förbrukningen på ca 50kwh per dygn.

För det två privata villor skiljer sig återbetalningstiden mycket. På den ene villan skulle ett batteri bara funkar, om man ändra sin användning av el. Med batteri skulle man då har en kortare vedeldingssäsong. Så ett batteri skulle betyda mer komfort och mindre jobb på vedbacken, men inte mer pengar i plånboken.

Solcellsanläggningen på den andre villan producerar främst på morgonen och fram till eftermiddagen. När hemmets förbrukningen drar igång på kvällen, är den i skugga.

Vad jag vill säga är, att det är väldigt individuellt med batterier.

För just oss med vedeldning på vintern, är komfortaspekten övervägande. 25kwh skulle hamnar på drygt 30.000 sek.
Inte alla tillverkare ger garanti i form av cykler, utan i form av energiflöde. Till exempel att batteriet ska ge antingen 24 MWh eller ha 70 % kapacitet kvar 10 år, vilket som inträffar först.

Det är väl en smula problematiskt och potentiellt missvisande att diskutera fulla laddcykler (?) eftersom batteriet i praktiken inte används på det sättet, dvs inte går från 100 % till 0 % till 100 % utan oftast någonting däremellan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Den här meningen får du nog också förklara lite mer.
Hej

Så här skriver energimarknadsinspektionen på sin hemsida

”Ei:s föreskrifter om effektavgiften gäller för både elanvändare och elproducenter. Den nya effektavgiften ska baseras på hur mycket du belastar elnätet, oavsett om du använder (köper) el eller om du matar in (säljer) producerad el. Elnätsföretagen kan ha olika avgift för inmatning och uttag av el. Kontakta ditt elnätsföretag för att få veta hur de har valt att utforma sin effektavgift.

Rekommendationen till den som till exempel har solceller och producerar egen el är att använda så mycket som möjligt av den egenproducerade elen själv. På så sätt belastas inte elnätet med vare sig uttag eller inmatning av el.

Om du producerar mer el än vad du själv har användning för och vill undvika att belasta elnätet med din överproduktion kan du titta på de tekniska lösningar som finns för att begränsa inmatningen av el till elnätet, så kallad nollinmatning.”

Det jag sedan skrev i nästa stycke ; ”Elnätsbolagen tar ställning hur de agerar” är då naturligt kopplat till samma uttalande (läs i slutet på första stycket) från energimarknadsinspektionen

Det är lämpligt att känna till vad energimarknadsinspektionen har sagt gällande solceller, effektinmatning och effektavgifterna när man äger eller hjälper andra gällande solceller på villor här på byggahus.ae

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det gäller då att det som går ut på nätet inte är så mycket om/när det blir effektavgift alternativt inmatningsavgifter på den delen

De som idag matar in eleffekt till elnätet tex vattenkraft har normalt inmatningsavgifter
Skulle det bli så så får man anpassa detta också, som med förbrukningen, väldigt enkelt.

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Du får ha den åsikten jag kan inte hindra dig

Men det är definitivt inte en bra förklaring

Med det synsättet så begränsar du elanvändarnas möjligheter att förstå och påverka samt hålla nere sina elnätsavgifter åren framöver

Men tex många av de kommunala elnätsbolagen har fortfarande ägare som är intresserade att kommuninnevånare som samtidigt är anslutna till elnätet skall ha bra fungerande elnät till en rimlig kostnad

När ägaren samtidigt beskattar och pengarna läggs i samma kassa då spelar det dessutom en mindre roll

Alla har inte EON eller Elevio som elnätsägare
Alla har inte sin kommun som nätägare.

Abonnenter kommer inte kunna påverka nätbolagens bonussystem och därför ständigt växande lust att öka vinsten. Att ta ner sina solceller kommer inte ha någon som helst effekt, man kan lika bra be de be en elbön vid sänggående, det kan kännas skönt men absolut inget kommer hända.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.