119 186 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Hur skulle en sådan beskattning se ut menar du?pacman42 skrev:
Om man skall diskutera skatter på energi så tror jag att solpaneler kommer att schablonbeskattas i framtiden så att staten inte missar skatteintäkter för egenproducerad el. Men det är ju vad jag TROR kommer att ske. Det är en av orsakerna till att jag vill ha kort återbetalningstid för att investera i solpaneler.
Det kan säkert utformas på en massa olika sätt.X xLnT skrev:
Men i vilket fall så får staten ändå till sist 55 öre i skatt för varje kWh som produceras av solcellerna, när denna effekt till sist konsumeras av någon (annan).
Så frågan är väl hur de egentligen vill göra ...
Så länge en Svensk regering inte blir lika tokdum som donald trump, så kommer de nog att förhålla sig till en skattemässig realitet, och inte sabba en intäktskälla för att skapa en annan + ett förargat väljarunderlag.
Hur skulle staten avgöra hur många paneler man har menar du?pacman42 skrev:
Skulle det rapporteras likt fastighetsskatten då?
Det skulle nog vara politiskt självmord med tanke på hur många hushåll som har solceller.
Kommuner har redan AI-agenter som bedömer fastighetens bebyggelse och ger tips till byggnadsnämnden om svartbyggen. Det är inte så svårt. Så nu behöver man bara få dig att deklarera det först. I början utan skatt...X xLnT skrev:
Flygfoton. Inte svårt rent tekniskt att någon programvara kan räkna ut vilka ytor som täcks av solpaneler. Staten använder flygfoton för att övervaka att bönder uppfyller sina EU-åtaganden.X xLnT skrev:
Det är svårt att gömma solpaneler så att de inte syns från luften. Deras funktion kräver j att de har fri sikt till solen.
Varför skulle det vara politiskt självmord? I så fall så borde ju bensinskatt och elskatt varit politiskt självmord att införa med tanke på hur många som använder bensin/el.
Hejpacman42 skrev:
Är på resa så det blir kort
Normalt så betalar de som matar in effekt på elnätet en inmatningsavgift
Hur det blir om det för solceller på villataken framöver är osäkert Möjligen så kommer det i en speciell abornemangsklass för villor med solceller
Det är även rimligt att elnätsbolagen i större utsträckning tar ut effektavgift för immatning av effekt som energimarknadsinspektionen beskriver
Målet är att fördela elnätets kostnader bättre.
Sedan behöver staten sina skatteintäkter så man vet inte vilka förslag som kommer framöver
Rimligen så kommer när elbilar ökar i omfattning någon form av det som liknar kilometerskatten för dieselbilar
Redigerat:
Nu tänkte jag främst på de som via batterier, ackumulatortankar mm håller all produktion inom huset och därmed inte kan beskattas för den produktionen. Det är en skattesats som staten nog gärna vill ha tillbaka på sikt.M Martin Lundmark skrev:Hej
Är på resa så det blir kort
Normalt så betalar de som matar in effekt på elnätet en inmatningsavgift
Hur det blir om det för solceller på villataken framöver är osäkert Möjligen så kommer det i en speciell abornemangsklass för villor med solceller
Det är även rimligt att elnätsbolagen i större utsträckning tar ut effektavgift för immatning av effekt som energimarknadsinspektionen beskriver
Bensinskatten infördes 1924, elskatten 1951 och t.ex. moms 1960.L lbgu skrev:
De två senare infördes då vi i praktiken hade enpartisystem.
Och alla infördes med en blygsam skattesats till att börja med.
Dvs - ingen större risk för politiskt självmord då.
Men visst, samma skulle ske om riktad skatt på solceller i någon form infördes idag, en låg skattesats i början för att ernå acceptans.
Jag tror inte det kommer genomföras/införas en sådan typ av beskattning.pacman42 skrev:
Andra får gärna vara av den åsikten, det spelar mig ingen roll.
Rätt svårt att se skillnad på staket och solceller. Men sitter det med en lutning eller på tak så är det nog inte så svårt att se.L lbgu skrev:Flygfoton. Inte svårt rent tekniskt att någon programvara kan räkna ut vilka ytor som täcks av solpaneler. Staten använder flygfoton för att övervaka att bönder uppfyller sina EU-åtaganden.
Det är svårt att gömma solpaneler så att de inte syns från luften. Deras funktion kräver j att de har fri sikt till solen.
Varför skulle det vara politiskt självmord? I så fall så borde ju bensinskatt och elskatt varit politiskt självmord att införa med tanke på hur många som använder bensin/el.
Hejpacman42 skrev:
Som jag skrivit så är det bättre att minska sina kostnader än att öka sina inkomster
På samma sätt som det är bättre att minska sin elanvändning och effekttoppar
HejMikael_L skrev:
Förändring på elmarknaden går långsamt men har man en insikt hur elnäten fungerar så är det lättare att förstå vad som rimligen händer framöver för att elnäten skall fungera bra och de framtida kostnadsökningarna kan hållas nere
Läs det som energimarknadsinspektionen (de som utfärdar föreskrifter) skriverier på sin hemsida
Där ser man det som elnätsbolagen har att agera efter