Nissens Nissens skrev:
Vad pratar du om? Jag har inga solpaneler. Och mitt snittpris på köpt el var 68 öre per kWh 2024.

Påstår man att det går att bräcka det med solpaneler inklusive avskrivningar och omkostnader så borde man ha räknat på det.

Av någon anledning kommer aldrig sådana underlag. 😊
Jag skrev väl inget om solceller?
Visa nu utdrag från din nätägare och elleverantör så det du skriver stämmer.
Eller tycker du det är jobbigt att styrka vad du påstår?

Nissens
X xLnT skrev:
Jag skrev väl inget om solceller?
Visa nu utdrag från din nätägare och elleverantör så det du skriver stämmer.
Eller tycker du det är jobbigt att styrka vad du påstår?
Nejdå, det är jättelätt, här kommer mitt snittpris för 2024 direkt från Tibber.

Visa bnu din fantasikalkyl.

• Graf över elpris för hemmet 2024, 68 öre/kWh, jämfört med andra priser: lågt 69,8, högt 70,9, snitt 71,8 öre/kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens Nissens skrev:

Billig el i SE3 tydligen.
Hur såg det ut 2022/2023 och hittills i år?
Det var du som skulle visa en kalkyl ju?

Nissens
X xLnT skrev:
Billig el i SE3 tydligen.
Hur såg det ut 2022/2023 och hittills i år?
Det var du som skulle visa en kalkyl ju?
Jag kan ju inte visa din kalkyl.
Tänker du berätta var elpriset har varit 10-15kr? 😂😂

Nissens Nissens skrev:
Jag har fortfarande inte påstått att vi haft det kWh-priset i SE4. Varför envisas du med det?

Nissens Nissens skrev:
@Nissens
Diskussionstråd om elpriser och rörliga kostnader; användares kommentarer om variationspriser, ekonomisk lönsamhet och historiska elpriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nissens
X xLnT skrev:
@Nissens
[bild]
Var har elpriserna varit 10-15kr per kWh?

Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det gäller ju även att andra skall kunna följa det du lär ut, gällande det du föreslår de skall göra för att både sänka kostnaderna för både elenergin och elnätet åren framöver

Effektavgiften har inte landat färdigt än

Enligt energimarknadsinspektionen så gäller effekteavgiften även inmatning

Elnätsbolagen tar ställning hur de agerar

Hur har du kunnat hantera elnätskostnaderna?
M Martin Lundmark skrev:
Här på byggahus skriver vi för att hjälpa varandra
Var i ditt inlägg hjälper du någon?
Du bara håller på och obstruerar och misstänkliggör och vill få alla till handlingsförlamning.
Du vill inte att folk skaffar solceller, så enkelt är det.
Jag vet dock inte varför.

• Ledsen
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Jag kan inte se att det är möjligt eftersom elpriserna är så låga, speciellt när solceller ger som mest el.
Vad spelar det för roll om elpriset är lågt ifall stat och nätägare tar 10 eller 100 ggr mer per kWh än vad elen kostar.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Vad pratar du om? Jag har inga solpaneler. Och mitt snittpris på köpt el var 68 öre per kWh 2024.
Och mitt snittpris på köpt el var antagligen något liknande + 98 öre per kWh i energiskatt + elnät + moms.

Så på totalen måste jag tyvärr få ett årsmedelpris på ca minus 100 öre per kWh för att kunna köpa lika billig el som du gör.
Skatta dig lycklig, överge aldrig den där inköpskanalen du har.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var i ditt inlägg hjälper du någon?
Du bara håller på och obstruerar och misstänkliggör och vill få alla till handlingsförlamning.
Du vill inte att folk skaffar solceller, så enkelt är det.
Jag vet dock inte varför.
Hej
Jag har inget emot att någon investerar i solceller, eller i aktier eller något annat. Det är upp till var och en

Läser du inte vad jag har upprepade gånger skrivit här på byggahus

Jag har nu flera gånger beskrivit att den alternativa metoden till att skapa egen elproduktion och leverera ut på elnätet är att minska sin elenergianvändning och sin toppeffekt genom elnätet

Sänkt elenergianvändning och jämnare effektflöde genom elnätet riskerar inte på samma sätt att beskattas eller påförs avgifter

Man ökar då möjligheten att den investering man gjort ger en långsiktig besparing

Sedan man gjort så kan man installera solceller som motsvarar det man använder till huset och med batteri kan man undvik att man behöver mata ur effekt ”bakvägen ” på ett elnät byggt för effektriktningen, mot huset

Energimarknadsinspektionen har beskrivit hur stöd och debitering av avgifter är utformat

Följer man det har man lättare att undvika framtida kostnader

Redigerat:
  • Gilla
Hemingway
  • Laddar…
Mikael_L
Och det du skriver hela tiden är så otroligt märkligt, det hjälper ingen, ingen fattar ens vad du menar, mer än att du är emot solproduktion.
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det gäller ju även att andra skall kunna följa det du lär ut, gällande det du föreslår de skall göra för att både sänka kostnaderna för både elenergin och elnätet åren framöver
Kan inte andra det?
Hur menar du?
M Martin Lundmark skrev:
Effektavgiften har inte landat färdigt än
Nähä?
Vad är detta? Ett råd? Hjälp till andra på forumet?
Förklara med vad du menar med denna mening, jag fattar inte alls vad du vill ha fram!
M Martin Lundmark skrev:
Enligt energimarknadsinspektionen så gäller effekteavgiften även inmatning
Den här meningen får du nog också förklara lite mer.
M Martin Lundmark skrev:
Elnätsbolagen tar ställning hur de agerar
Ytterligare en mening som åtminstone för mig är totalt innehållslös och oförklarlig.
Men du kanske kan utveckla.
M Martin Lundmark skrev:
Hur har du kunnat hantera elnätskostnaderna?
Vad tänker du här?
Jag antar att Argastesnickaren hanterar dem som alla andra, knyter näven i fickan och betalar dem.
Själv kommer jag dock snart kunna släppa lite på krampen i näven nu när jag i många år framöver kommer betala mindre.
Men du kanske kan ge oss någon vägledning, om vad du tänkte med denna mening.

• Älska
djac
  • Laddar…
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Sänkt elenergianvändning och jämnare effektflöde genom elnätet riskerar inte på samma sätt att beskattas eller påförs avgifter
Jag är säker på att du har tokfel, skatten kommer fortsätta att höjas i samma takt, och elnätsägarna kommer utverka högre intäktsramar och använda varenda procent av dessa.

Jag är faktiskt beredd att slå vad med dig med tiotusen kronor om detta, och sen kollar vi om 4 år.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Jag kollade nyss på mitt medelpris i januari, det låg på 73,15 öre. Nu i juni låg jag på 45 öre. Att elpriset var så högt i juni var för att jag i huvudsak laddade elbilarna på natten. Elpriset i januari var lågt för att jag värmde badtunnan och laddade bilarna på natten när elpriset var lågt. Till detta kommer naturligtvis elöverföring (som med effekttariffen blir väldigt låg) och energiskatten.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är säker på att du har tokfel, skatten kommer fortsätta att höjas i samma takt, och elnätsägarna kommer utverka högre intäktsramar och använda varenda procent av dessa.

Jag är faktiskt beredd att slå vad med dig med tiotusen kronor om detta, och sen kollar vi om 4 år.
Hej
Jag har sänkt min elenergianvändning till huset från 42 600 kWh till dagens ca 13 800 kWh jag minskar då min elenergiskatt och räknar inte att den kommer att höjas så att min elenergiskatt i kronor blir lika stor med mina 13 800 kWh som jag hade med 42 600 kWh i elanvändning

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.