119 223 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Jag skrev väl inget om solceller?Nissens skrev:
Visa nu utdrag från din nätägare och elleverantör så det du skriver stämmer.
Eller tycker du det är jobbigt att styrka vad du påstår?
Nejdå, det är jättelätt, här kommer mitt snittpris för 2024 direkt från Tibber.X xLnT skrev:
Visa bnu din fantasikalkyl.
M Martin Lundmark skrev:Hej
Det gäller ju även att andra skall kunna följa det du lär ut, gällande det du föreslår de skall göra för att både sänka kostnaderna för både elenergin och elnätet åren framöver
Effektavgiften har inte landat färdigt än
Enligt energimarknadsinspektionen så gäller effekteavgiften även inmatning
Elnätsbolagen tar ställning hur de agerar
Hur har du kunnat hantera elnätskostnaderna?
Var i ditt inlägg hjälper du någon?M Martin Lundmark skrev:
Du bara håller på och obstruerar och misstänkliggör och vill få alla till handlingsförlamning.
Du vill inte att folk skaffar solceller, så enkelt är det.
Jag vet dock inte varför.
Och mitt snittpris på köpt el var antagligen något liknande + 98 öre per kWh i energiskatt + elnät + moms.Nissens skrev:
Så på totalen måste jag tyvärr få ett årsmedelpris på ca minus 100 öre per kWh för att kunna köpa lika billig el som du gör.
Skatta dig lycklig, överge aldrig den där inköpskanalen du har.
HejMikael_L skrev:
Jag har inget emot att någon investerar i solceller, eller i aktier eller något annat. Det är upp till var och en
Läser du inte vad jag har upprepade gånger skrivit här på byggahus
Jag har nu flera gånger beskrivit att den alternativa metoden till att skapa egen elproduktion och leverera ut på elnätet är att minska sin elenergianvändning och sin toppeffekt genom elnätet
Sänkt elenergianvändning och jämnare effektflöde genom elnätet riskerar inte på samma sätt att beskattas eller påförs avgifter
Man ökar då möjligheten att den investering man gjort ger en långsiktig besparing
Sedan man gjort så kan man installera solceller som motsvarar det man använder till huset och med batteri kan man undvik att man behöver mata ur effekt ”bakvägen ” på ett elnät byggt för effektriktningen, mot huset
Energimarknadsinspektionen har beskrivit hur stöd och debitering av avgifter är utformat
Följer man det har man lättare att undvika framtida kostnader
Redigerat:
Och det du skriver hela tiden är så otroligt märkligt, det hjälper ingen, ingen fattar ens vad du menar, mer än att du är emot solproduktion.
Hur menar du?
Vad är detta? Ett råd? Hjälp till andra på forumet?
Förklara med vad du menar med denna mening, jag fattar inte alls vad du vill ha fram!
Men du kanske kan utveckla.
Jag antar att Argastesnickaren hanterar dem som alla andra, knyter näven i fickan och betalar dem.
Själv kommer jag dock snart kunna släppa lite på krampen i näven nu när jag i många år framöver kommer betala mindre.
Men du kanske kan ge oss någon vägledning, om vad du tänkte med denna mening.
Kan inte andra det?M Martin Lundmark skrev:
Hur menar du?
Nähä?M Martin Lundmark skrev:
Vad är detta? Ett råd? Hjälp till andra på forumet?
Förklara med vad du menar med denna mening, jag fattar inte alls vad du vill ha fram!
Den här meningen får du nog också förklara lite mer.M Martin Lundmark skrev:
Ytterligare en mening som åtminstone för mig är totalt innehållslös och oförklarlig.M Martin Lundmark skrev:
Men du kanske kan utveckla.
Vad tänker du här?M Martin Lundmark skrev:
Jag antar att Argastesnickaren hanterar dem som alla andra, knyter näven i fickan och betalar dem.
Själv kommer jag dock snart kunna släppa lite på krampen i näven nu när jag i många år framöver kommer betala mindre.
Men du kanske kan ge oss någon vägledning, om vad du tänkte med denna mening.
Jag är säker på att du har tokfel, skatten kommer fortsätta att höjas i samma takt, och elnätsägarna kommer utverka högre intäktsramar och använda varenda procent av dessa.M Martin Lundmark skrev:
Jag är faktiskt beredd att slå vad med dig med tiotusen kronor om detta, och sen kollar vi om 4 år.
Jag kollade nyss på mitt medelpris i januari, det låg på 73,15 öre. Nu i juni låg jag på 45 öre. Att elpriset var så högt i juni var för att jag i huvudsak laddade elbilarna på natten. Elpriset i januari var lågt för att jag värmde badtunnan och laddade bilarna på natten när elpriset var lågt. Till detta kommer naturligtvis elöverföring (som med effekttariffen blir väldigt låg) och energiskatten.Nissens skrev:
HejMikael_L skrev:
Jag har sänkt min elenergianvändning till huset från 42 600 kWh till dagens ca 13 800 kWh jag minskar då min elenergiskatt och räknar inte att den kommer att höjas så att min elenergiskatt i kronor blir lika stor med mina 13 800 kWh som jag hade med 42 600 kWh i elanvändning