Mikael_L
L lbgu skrev:
Det var du som hoppade upp på hästen genom ditt uttalande att du inte ville sko elnätsägaren. Oavsiktligt eller ej så var det en viss ton av att du ansåg elnätsägarna onda.(Jag säger inte emot i den bedömningen.)

Men oavsett hur onda elnätsägarna är så bleknar de i jämförelse med Kina. Så ifall du då gör ett val som Kina är den stora vinnaren på så blir det rätt tokigt.
Tja, ska vi (du t.ex.) inte gynna Kina genom handel, så blir det otroligt svårt, och fattigt och pryllöst.
Jag tror att inte ens 10% av alla saker jag har omkring mig, och använder dagligdags helt saknar innehåll från Kina.

Så den där kampen är redan förlorad.

Men medan Kina gör mitt liv rikare, så gör min elnätsägare och statens skatter mig fattigare - så just för mig känns ju elnätsägaren som en större ondska,
Men jag förstår att Uigurerna i Kina inte håller med mig, utan tycker tvärtom.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alla följer dock samma debiteringsmodell, och alla tar ut max, hela tiden.
Så det spelar ingen roll, men du kanske trodde det.
De som har ett elnätsbolag som ägs av den som samtidigt beskattar honom då hamnar ev vinst till slut i samma kassa

Det är viktigt att vi elanvändare får en bra beskrivning som innebär att vi kan ta bra beslut

Varje elnätsbolag utformar sina egna tariffer utifrån hur deras elnät ser ut och kostar. Baserat på riktlinjerna från energimarknadinspektionen

Det innebär att elnätsavgifterna inte är likadana i olika elnätsbolag

Redigerat:
X xLnT skrev:
Rätt svårt att se skillnad på staket och solceller. Men sitter det med en lutning eller på tak så är det nog inte så svårt att se.
Tror det är rätt enkelt. Flygfoton har rätt bra upplösning.
Sen ifall något staket eller annat blir misstaget som solcell så är det ju bara för den stackars husägaren att visa att det är ett staket ifall han inte vill bli beskattad.

Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
De som har ett elnätsbolag som ägs av den som samtidigt beskattar honom då hamnar ev vinst till slut i samma kassa
Det påverkar inte vad jag behöver betala för elen.
Det är väl det vi diskuterar.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, ska vi (du t.ex.) inte gynna Kina genom handel, så blir det otroligt svårt, och fattigt och pryllöst.
Jag tror att inte ens 10% av alla saker jag har omkring mig, och använder dagligdags helt saknar innehåll från Kina.

Så den där kampen är redan förlorad.

Men medan Kina gör mitt liv rikare, så gör min elnätsägare och statens skatter mig fattigare - så just för mig känns ju elnätsägaren som en större ondska,
Men jag förstår att Uigurerna i Kina inte håller med mig, utan tycker tvärtom.
Skulle du köpt solceller made in Russia ifall du tjänade på det. Eller finns det någon moralisk gräns.

X xLnT skrev:
Så hur stor del av kostnaderna för (förbruknings)inventarierna elnätsägarna har går till Kina?
Hur mycket av dina egna utgifter går till Kina?
Ingen aning på båda frågorna.
Men kan jag så undviker jag att köpa Kinatillverkat. Sen vet jag att det tyvärr ingår saker därifrån i massor av produkter tillverkade i andra länder också. Men att aktivt köpa dyra saker med stark koppling till Kina skulle jag inte göra.

D djac skrev:
Vill man sänka sitt snittpris så ska man köpa när det är billigt och undvika när det är dyrt, ett batteri gör det lättare att närma sig dygnslägsta i sina inköp, alternativet är huvudströmbrytaren men det blir mycket av och på, jag vill inte göra så.
Jag kör badtunnan, elbilsladdningen, varmvattnet mm när det är som billigast. Jag har klart lägre medelpris på elen på årsbasis än om jag kört fastpris eller månadspris. Vi pratar om besparingar på rätt många tusenlappar per år jämfört med månadspris.

Detta är också en del av problemet med att tjäna pengar på solpaneler, särskilt utan 60-öringen. Jag kan förlägga huvuddelen av min förbrukning till de billigaste timmarna redan (natten och mitt på dagen). Om det skall bära sig med solpaneler för mig så skall de löna sig när elpriset ligger nära nollan. Detta kan ju göras med batterier också, men då skall ju kostnaden per laddcykel under garantin betala sig också.

Skall man titta på det rätt krasst så innebär ju marknadsekonomin att det i praktiken bör finnas 50% vinnare och 50% förlorare...

L lbgu skrev:
Ingen aning på båda frågorna.
Men kan jag så undviker jag att köpa Kinatillverkat. Sen vet jag att det tyvärr ingår saker därifrån i massor av produkter tillverkade i andra länder också. Men att aktivt köpa dyra saker med stark koppling till Kina skulle jag inte göra.
Vilka saker är det jag köpt då som har starka kopplingar till Kina enligt dig?
Har du verkligen gått igenom mina inlägg och sett hur min anläggning ser ut?

X xLnT skrev:
Vilka saker är det jag köpt då som har starka kopplingar till Kina enligt dig?
Har du verkligen gått igenom mina inlägg och sett hur min anläggning ser ut?
Det mesta när det gäller batterier och solpaneler för konsumentbruk har starka kopplingar till Kina. Kina är tyvärr rätt dominerande när det gäller både tillverkning av sakerna och framställning av de mineraler som behövs för tillverkning. Men det kan säkert gå att få tag på något utan Kinakoppling, men då blir antagligen priset därefter och då lär det bli ännu svårare att göra sin anläggning lönsam.

L lbgu skrev:
Det mesta när det gäller batterier och solpaneler för konsumentbruk har starka kopplingar till Kina. Kina är tyvärr rätt dominerande när det gäller både tillverkning av sakerna och framställning av de mineraler som behövs för tillverkning. Men det kan säkert gå att få tag på något utan Kinakoppling, men då blir antagligen priset därefter och då lär det bli ännu svårare att göra sin anläggning lönsam.
Denna diskussionen blir så löjlig, du får ha vilka åsikter du vill om mig och Kina.
Jag önskar dig lycka till i ett liv utan kopplingar till Kina.

Mikael_L
L lbgu skrev:
Skulle du köpt solceller made in Russia ifall du tjänade på det. Eller finns det någon moralisk gräns.
Bra fråga ...
Jag har dock mobiltelefon, verktyg (el och hand), datorer, pennor, skruvar, bestick, bilar osv osv, som alla är tillverkade i Kina eller innehåller mer eller mindre mycket delar från Kina.

Ryzzland är ju dock mer i direkt krig med Sverige (jodå, Kina genomför antagligen också sin andel av hybridattacker, och åtminstone en massa kartläggning och sånt), men ryzzland är just nu ett steg värre, och på sikt hotar de oss mer också.

Jag har faktiskt lite svårt att svara på den här frågan.
Det blir oerhört svårt att klara sig om jag (man) sätter sig på så höga moraliska hästar, då får jag plötsligt göra knappt något alls länge i mitt liv, utan att få kritik.

Men du själv då?
Undviker du att handla från diktaturerstater, tankar du t.ex. en bil ibland?
Eller tycker du att man kan skita i detta.
Eller kanske något mellanting - så här i mellanmjölkens förlovade land?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du själv då?
Undviker du att handla från diktaturerstater, tankar du t.ex. en bil ibland?
Jag undviker nog inget land just på grund av deras statsskick. Däremot vad de gjort sig skyldiga till. Och där är nog Kina i dagens värld i en särställning. Samma parti som nu styr är ansvarigt för kanske uppåt 100 miljoner människors död. De får nog det mesta att blekna vid jämförelse. Läs på lite historia om vad de gjort sig skyldiga till och du kanske omvärderar något.

L lbgu skrev:
Jag undviker nog inget land just på grund av deras statsskick. Däremot vad de gjort sig skyldiga till. Och där är nog Kina i dagens värld i en särställning. Samma parti som nu styr är ansvarigt för kanske uppåt 100 miljoner människors död. De får nog det mesta att blekna vid jämförelse. Läs på lite historia om vad de gjort sig skyldiga till och du kanske omvärderar något.
Vart är komponenterna tillverkade i det du använder för att skriva här?
Och komponenterna i utrustningen som transporterar din data hit?

Ser du inte det löjliga eller rättare sagt dubbelmoralen i hur du resonerar?

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det du verkar missa att vi har ca 150 elnätsbolag i Sverige och att när vi skriver här gäller inläggen även de som inte har EON eller Elevio som ägare till elnäten

Även dessa bör få en beskrivning hur de kan hålla nere framtida kostnadsökningar i Eldistributionsnäten
Det kan man bara om man äger elnätsbolaget, vi andra får betala vad de begär, vi kan inte påverka elnätspriserna genom hur vi använder näten.

Ska priserna ner så måste regleringarna ändras, annars kommer de fortsätta sin gilla gång uppåt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
L lbgu skrev:
Jag har koll redan, du behöver inte oroa dig för att jag lever i okunskap.

Men som jag skrev, ska jag sätta mig på en otroligt hög moralisk position så påverkar det mitt liv mer än vad jag är beredd på.

Men du verkar finna det möjligt.
Tankar du bilar ibland? Antagligen in, då dem mesta oljan kommer från diktaturer och skurkstater som mördar och förtrycker människor, och dessutom påverkar vårt land negativt på flera olika plan.

Har du mobiltelefon? Nej knappast, för sådana tillverkas ju i Kina, eller har åtminstone en massa komponenter i som är från Kina.

Vilka länder reser du till?
(Här har själv lite lättare att ta ställning, dels så reser jag nästan aldrig utomlands, jag brukar säga att det blir att beställa ett nytt pass varje gång, åtminstone 2-3 pass har jag gjort en enda resa med, sen tycker jag att det inte är så svårt att undvika diktaturerna och andra tveksamma stater)

Men jag blir alltid väldigt nyfiken på hur de som säger att de inte köper från diktaturer och skurkstater (eller om de bara väljer ut några stycken) resonerar och hur de anordnar sina liv.
Vad avstår man ifrån? Precis allt från dessa stater eller accepterar man avsteg, och varför är dessa avsteg viktiga, och hur känns det i själen då, när man våldtar sin egen moral så?

Du får hemskt gärna berätta lite om hur du resonerar och agerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.