Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag har sänkt min elenergianvändning till huset från 42 600 kWh till dagens ca 13 800 kWh jag minskar då min elenergiskatt och räknar inte att den kommer att höjas så att min elenergiskatt i kronor blir lika stor med mina 13 800 kWh som jag hade med 42 600 kWh i elanvändning
Men då tror du också alltså att skatt och elöverföringskostnad kommer höjas i framtiden?

Bara att skatten inte kommer höjas så mycket att den kommer kosta dig 15000 kr extra om året.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan inte andra det?
Hur menar du?
Hej
Det jag beskrev var att om många i ett distributionsnät matar in effekt från huset då riskerar man att elnätsbolaget måste göra åtgärder t,ex.bygga om de elnät, som inte byggdes för den effektriktningen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Om man skall diskutera skatter på energi så tror jag att solpaneler kommer att schablonbeskattas i framtiden så att staten inte missar skatteintäkter för egenproducerad el. Men det är ju vad jag TROR kommer att ske. Det är en av orsakerna till att jag vill ha kort återbetalningstid för att investera i solpaneler.
 
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det jag beskrev var att om många i ett distributionsnät matar in effekt från huset då riskerar man att elnätsbolaget måste göra åtgärder t,ex.bygga om de elnät, som inte byggdes för den effektriktningen.
Ja och ...?
De får gärna bygga om sina nät, det har jag i alla tider betalat dyrt för, för att de ska ha råd.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nähä?
Vad är detta? Ett råd? Hjälp till andra på forumet?
Förklara med vad du menar med denna mening, jag fattar inte alls vad du vill ha fram!
Hej
Effektavgiften skall vara införd 2027 och nu har elnätsbolagen börjat använda sina debiteringsmodeller för att uppnå ett jämnare effektflöde i elnäten.
Rimligen så kommer utdebireringen därför att justeras ett antal gånger åren framöver
 
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Effektavgiften skall vara införd 2027 och nu har elnätsbolagen börjat använda sina debiteringsmodeller för att uppnå ett jämnare effektflöde i elnäten.
Rimligen så kommer utdebireringen därför att justeras ett antal gånger åren framöver
Och ...
Var detta en fråga, eller ett svar, eller hjälp till oss på forumet?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och ...
Var detta en fråga, eller ett svar, eller hjälp till oss på forumet?
Hej
Förstår du inte det jag skriver
"Effektavgiften skall vara införd 2027 och nu har elnätsbolagen börjat använda sina debiteringsmodeller för att uppnå ett jämnare effektflöde i elnäten.
Rimligen så kommer utdebireringen därför att justeras ett antal gånger åren framöver."

Genom effektavgiften så debiteras du för den del du använder av elnätet.
Det innebär en möjlighet att inte betala för mer än det man använder
Samtidigt innebär det ökade kostnader om du ökar effektflödet i elnätet och enligt Energimarknadsinspektionen så gäller effektavgiften båda effektriktningarna (även vid solcellsinmatning) till ditt hus Elnätsbolagenavgör hur de tillämpar effektavgiften.

Du får räkna med att sättet att debitera Effektavgiften från ditt elnätsbolag kommer att anpassas utifrån hur elanvändarna klarar av att utjämna effektflödet i elnätet till huset
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja men jag fattar inte varför du skriver om detta.
Det här är ju något som ALLA vet, som varit känt i några år nu, och det finns flera trådar på forumet där detta har tröskats.

Varför skriver du om detta nu, och i DENNA tråd?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det du skriver hela tiden är så otroligt märkligt, det hjälper ingen, ingen fattar ens vad du menar, mer än att du är emot solproduktion.

Kan inte andra det?
Hur menar du?

Nähä?
Vad är detta? Ett råd? Hjälp till andra på forumet?
Förklara med vad du menar med denna mening, jag fattar inte alls vad du vill ha fram!

Den här meningen får du nog också förklara lite mer.

Ytterligare en mening som åtminstone för mig är totalt innehållslös och oförklarlig.
Men du kanske kan utveckla.

Vad tänker du här?
Jag antar att Argastesnickaren hanterar dem som alla andra, knyter näven i fickan och betalar dem.
Själv kommer jag dock snart kunna släppa lite på krampen i näven nu när jag i många år framöver kommer betala mindre.
Men du kanske kan ge oss någon vägledning, om vad du tänkte med denna mening.
Hej
Jag efterfrågar hur han agerar för att hålla nere elnätskostnaderna
 
Mikael_L
Martin, det är inte alls svårt att sitta och skriva meningslösa inlägg utan vettig information.

Men här på byggahus hjälper vi varandra, det är åtminstone meningen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja men jag fattar inte varför du skriver om detta.
Det här är ju något som ALLA vet, som varit känt i några år nu, och det finns flera trådar på forumet där detta har tröskats.

Varför skriver du om detta nu, och i DENNA tråd?
Hej
Jag ser t ex inte hur ni tar med effektavgifter för inmatad eleffekt
 
Nissens Nissens skrev:
Var har elpriserna varit 10-15kr per kWh?
Varför frågar du mig om det? Jag har återigen aldrig pratat om såna priser.
Har du så fruktansvärt svårt att erkänna att du förväxlade oss, inte hade koll på vem som sa vad?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Martin, det är inte alls svårt att sitta och skriva meningslösa inlägg utan vettig information.

Men här på byggahus hjälper vi varandra, det är åtminstone meningen.
Hej
Javisst men hur visar du det genom att du beskriver hur elnäten och avgifterna är uppbyggda
 
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Javisst men hur visar du det genom att du beskriver hur elnäten och avgifterna är uppbyggda
?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.