Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skulle jag behöva beskriva det.
Hej
Det är kunskapen om hur elnäten fungerar som bland annat är utgångspunkten till hur Energimarknadsinspektionen agerar

Med den kunskapen är det lättare att agera så att man undviker att känna sig lurad på sitt agerande

Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Förändring på elmarknaden går långsamt men har man en insikt hur elnäten fungerar så är det lättare att förstå vad som rimligen händer framöver för att elnäten skall fungera bra och de framtida kostnadsökningarna kan hållas nere

Läs det som energimarknadsinspektionen (de som utfärdar föreskrifter) skriverier på sin hemsida

Där ser man det som elnätsbolagen har att agera efter
Det är nog smartare att kolla var alla pengar som bolagen drar in tar vägen, många många miljarder går till ägarna och ägarbolagen, istället för att förbättra några elnät.
Och detta kommer de förstås fortsätta med så länge och så mycket det går, det är nämligen grunden i ickestatlig näringsverksamhet, det är t.o.m formulerat i aktiebolagslagen att företagets ledning och styrelse främst ska arbeta för att öka vinsterna till sina ägare (lite förenklat omskrivet av mig nu, förstås).6

Så det är bättre att göra sig en förståelse över företagande, företagsekonomi, kapitalism och sånt, än att tillägna sig en teknisk förståelse över elnäten, om man vill gissa vad kalaset kommer att kosta i framtiden.

Nu har jag själv absolut tillräcklig teknisk förståelse över elnäten för att täcka denna fråga, också.
Men du Martin, verkar dock ha missat det som påverkar mest.

Jag vet inte hur jag ska kunna lära dig, du måste nog anstränga dig själv lite mer.

Ja, jag delar @Mikael_L uppfattning och delvis därför jag försöker frigöra mig.
Tar hellre kostnaden på utrustning än är med och skor elnätsägaren.

X xLnT skrev:
Det har ju inte blivit aktuellt för någon än.
Stunden det blir aktuellt blir det ju exportstopp och batterierna blir ännu lönsammare än innan.
Hej
Det låter ok när du är medveten om detta och är nöjd med det

Det gäller att även andra som du inspirerar med hur du gjort inser detta, så de inte känner sig lurade

När vi skriver här är det inte alla som läser som har dina kunskaper och gör samma överväganden

D
Nissens Nissens skrev:
Var har elpriserna varit 10-15kr per kWh?
Elpriserna för SE4 är både offentliga och tillgängliga, förstår inte frågan?

D djac skrev:
Elpriserna för SE4 är både offentliga och tillgängliga, förstår inte frågan?
Det blir ju lättare och stärker ditt påstående om du kan hänvisa till en källa direkt.
Jag kan inte minnas att elpriset varit så högt någon enstaka timme i SE4 (där jag bor).

X xLnT skrev:
Tar hellre kostnaden på utrustning än är med och skor elnätsägaren.
Så du göder hellre kommunistdiktaturen i Kina. Härlig moral.

• Haha
TommyC
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kollade nyss på mitt medelpris i januari, det låg på 73,15 öre. Nu i juni låg jag på 45 öre. Att elpriset var så högt i juni var för att jag i huvudsak laddade elbilarna på natten. Elpriset i januari var lågt för att jag värmde badtunnan och laddade bilarna på natten när elpriset var lågt. Till detta kommer naturligtvis elöverföring (som med effekttariffen blir väldigt låg) och energiskatten.
Vill man sänka sitt snittpris så ska man köpa när det är billigt och undvika när det är dyrt, ett batteri gör det lättare att närma sig dygnslägsta i sina inköp, alternativet är huvudströmbrytaren men det blir mycket av och på, jag vill inte göra så.

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så du göder hellre kommunistdiktaturen i Kina. Härlig moral.
Du kan nog hoppa ner från din höga häst.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
X xLnT skrev:
Det blir ju lättare och stärker ditt påstående om du kan hänvisa till en källa direkt.
Jag kan inte minnas att elpriset varit så högt någon enstaka timme i SE4 (där jag bor).
Detta hittar jag:
Det allra högsta elpriset vi haft i Sverige är 14,58 kr/kWh vilket inträffade de två timmarna kl 16:00 - 18:00 den 17 december 2009
På denna sida:
https://www.elbruk.se/elmarknad-statistik-fakta

Annars håller jag med dig, jag kan inte minnas något i närheten av 15 kr ens under det vansinniga året. Men däremot blev det väl över 10 kr vid några tillfällen (eller åtminstone nära 10kr) ..

Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta hittar jag:

På denna sida:
[länk]

Annars håller jag med dig, jag kan inte minnas något i närheten av 15 kr ens under det vansinniga året. Men däremot blev det väl över 10 kr vid några tillfällen (eller åtminstone nära 10kr) ..
Samtidigt:
Diagram över högsta elpriset per timme i Sverige, 851,33 öre/kWh, registrerat 30 augusti 2022 kl. 19:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är nog smartare att kolla var alla pengar som bolagen drar in tar vägen, många många miljarder går till ägarna och ägarbolagen, istället för att förbättra några elnät.
Och detta kommer de förstås fortsätta med så länge och så mycket det går, det är nämligen grunden i ickestatlig näringsverksamhet, det är t.o.m formulerat i aktiebolagslagen att företagets ledning och styrelse främst ska arbeta för att öka vinsterna till sina ägare (lite förenklat omskrivet av mig nu, förstås).6

Så det är bättre att göra sig en förståelse över företagande, företagsekonomi, kapitalism och sånt, än att tillägna sig en teknisk förståelse över elnäten, om man vill gissa vad kalaset kommer att kosta i framtiden.

Nu har jag själv absolut tillräcklig teknisk förståelse över elnäten för att täcka denna fråga, också.
Men du Martin, verkar dock ha missat det som påverkar mest.

Jag vet inte hur jag ska kunna lära dig, du måste nog anstränga dig själv lite mer.
Hej
Det du verkar missa att vi har ca 150 elnätsbolag i Sverige och att när vi skriver här gäller inläggen även de som inte har EON eller Elevio som ägare till elnäten

Även dessa bör få en beskrivning hur de kan hålla nere framtida kostnadsökningar i Eldistributionsnäten

X xLnT skrev:
Du kan nog hoppa ner från din höga häst.
Det var du som hoppade upp på hästen genom ditt uttalande att du inte ville sko elnätsägaren. Oavsiktligt eller ej så var det en viss ton av att du ansåg elnätsägarna onda.(Jag säger inte emot i den bedömningen.)

Men oavsett hur onda elnätsägarna är så bleknar de i jämförelse med Kina. Så ifall du då gör ett val som Kina är den stora vinnaren på så blir det rätt tokigt.

Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det du verkar missa att vi har ca 150 elnätsbolag i Sverige och att när vi skriver här gäller inläggen även de som inte har EON eller Elevio som ägare till elnäten

Även dessa bör få en beskrivning hur de kan hålla nere framtida kostnadsökningar i Eldistributionsnäten
Alla följer dock samma debiteringsmodell, och alla tar ut max, hela tiden.
Så det spelar ingen roll, men du kanske trodde det.

• Gilla
djac
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det var du som hoppade upp på hästen genom ditt uttalande att du inte ville sko elnätsägaren. Oavsiktligt eller ej så var det en viss ton av att du ansåg elnätsägarna onda.(Jag säger inte emot i den bedömningen.)

Men oavsett hur onda elnätsägarna är så bleknar de i jämförelse med Kina. Så ifall du då gör ett val som Kina är den stora vinnaren på så blir det rätt tokigt.
Så hur stor del av kostnaderna för (förbruknings)inventarierna elnätsägarna har går till Kina?
Hur mycket av dina egna utgifter går till Kina?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.