H he-peter skrev:
Är Du säkert, att siffrorna stämmer? 33 kWh förbrukning i Juni låter väldigt lågt. Ingen hemma?

Nu är vi barnfamilj, men matlagning tvät, disk, varmvatten (om inte solfångare)...

Juni köpte 68kWh, men förbrukade 472kWh. 304kwh laddning av elbils. Förbrukning utan elbil 168 kWh.
Tibber är köp från elnät, även om det felaktigt benämns som förbrukning.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Bekymrar det dig?
Hej
Egentligen inte, om man inte ser det som xLnT gör, som något som flera (många) bör göra

När det gäller ekonomi brukar det vara viktigare att försöka ha små utgifter i stället för stora inkomster

Jag förespråkar motsvarande på elenergianvändning

Jag håller nere både mitt årselenergibehov och toppeffekten detta håller nere årskostnad både för elenergin och elnätet samtidigt som jag förbereder mig att klara strömavbrott och försöker sedan beskriva hur jag gjort detta för andra

Vi har olika förutsättningar för detta men många kan långsiktigt lyckas ganska bra genom att hålla nere elanvändningen

Lägger jag en dag till solceller (med batterier) då är det rimligen efter jag först sänkt elenergianvändning och toppeffekten

Redigerat:
H he-peter skrev:
Är Du säkert, att siffrorna stämmer? 33 kWh förbrukning i Juni låter väldigt lågt. Ingen hemma?

Nu är vi barnfamilj, men matlagning tvät, disk, varmvatten (om inte solfångare)...

Juni köpte 68kWh, men förbrukade 472kWh. 304kwh laddning av elbils. Förbrukning utan elbil 168 kWh.
Jag bränner runt 1300 kWh i basförbrukning varje månad (badtunna, två elbilar och allt det vanliga, elbilar drog 447 kWh och tunna drog 240 kWh i Juni). så drygt 600 kWh för det vanliga. Jag är ingen storförbrukare heller när man räknar bort bilar och badtunna...

X xLnT skrev:
@Nissens här är lite data (för 2025 hittils) du kan räkna på för att påvisa olönsamheten.

Januari:
[bild]
[bild]

Februari:
[bild]
[bild]

Mars:
[bild]
[bild]

April:
[bild]
[bild]

Maj:
[bild]
[bild]

Juni:
[bild]
[bild]

Blir rätt ok pris/kWh för solelen som jag säljer tycker jag.
Och en bra besparing på den el jag inte behöver köpa.

Totalt hittils i år:
[bild]

@Nissens du kan väl redovisa dina siffror för 2025 hittils så kan vi jämföra och se.
Någonting stämmer inte.
Nissens säger ju att det inte finns ekonomi i solceller:)
Mina är 5 år gamla och snart betalda, vet inte vad jag gör för fel heller!!!

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Någonting stämmer inte.
Nissens säger ju att det inte finns ekonomi i solceller:)
Mina är 5 år gamla och snart betalda, vet inte vad jag gör för fel heller!!!
Hej

Det är bra om du är nöjd med det du åstadkommit gällande att sänka kostnaden för elenergin och elnäten.

Här på byggahus skriver vi för att hjälpa varandra

Det är ju utmärkt om du kan lära ut hur andra, som deltar här på byggahus och som idag funderar på att hålla nere kostnaden för elenergin och elnäten åren framöver, hur dessa kan göra.

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Det är bra om du är nöjd med det du åstadkommit gällande att sänka kostnaden för elenergin och elnäten.

Här på byggahus skriver vi för att hjälpa varandra

Det är ju utmärkt om du kan lära ut hur andra, som idag funderar på att hålla nere kostnaden för elenergin och elnäten åren framöver, kan göra.
Har redovisat mina elräkningar ett par gånger.
Hus på 149 kvm plus dubbelgarage i källaren på 70 kvm med en total förbrukning av köpt energi på 5000 kWh per år i Skåne.
Rätt hyfsat tycker jag.
Sen har jag sålt mer än jag köpt över året på grund av solcellerna.

A Argastesnickaren skrev:
Har redovisat mina elräkningar ett par gånger.
Hus på 149 kvm plus dubbelgarage i källaren på 70 kvm med en total förbrukning av köpt energi på 5000 kWh per år i Skåne.
Rätt hyfsat tycker jag.
Sen har jag sålt mer än jag köpt över året på grund av solcellerna.
Hej
Det gäller ju även att andra skall kunna följa det du lär ut, gällande det du föreslår de skall göra för att både sänka kostnaderna för både elenergin och elnätet åren framöver

Effektavgiften har inte landat färdigt än

Enligt energimarknadsinspektionen så gäller effekteavgiften även inmatning

Elnätsbolagen tar ställning hur de agerar

Hur har du kunnat hantera elnätskostnaderna?

Redigerat:
Nissens
X xLnT skrev:
@Nissens här är lite data (för 2025 hittils) du kan räkna på för att påvisa olönsamheten.

Januari:
[bild]
[bild]

Februari:
[bild]
[bild]

Mars:
[bild]
[bild]

April:
[bild]
[bild]

Maj:
[bild]
[bild]

Juni:
[bild]
[bild]

Blir rätt ok pris/kWh för solelen som jag säljer tycker jag.
Och en bra besparing på den el jag inte behöver köpa.

Totalt hittils i år:
[bild]

@Nissens du kan väl redovisa dina siffror för 2025 hittils så kan vi jämföra och se.
Du missade investeringskostnader och kapitalkostnader etc.

Eller tillhör du de som bara räknar intäkter och glömmer kostnaderna??

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

De finns presenterat nyligen på forumet där du är aktiv.
Men som jag förklarat för dig är det inte ekonomi i första hand jag bryr mig om.

Nissens
D djac skrev:
Du menar rätt men skriver fel, det du menar är att du inte förstår hur du skulle få lönsamhet. Jag vet däremot att jag drar in strax över 10.000 per år på mitt.
Vem har frågat om vad du ”drar in”. Utan en komplett kalkyl är det ointressant. Säg att du betalat 200kSEK för att ”dra in” 10kSEK. Då är det knappast någon vinst…
D djac skrev:
I år har vi bara haft 10kr som högst men 15 har vi haft tidigare, som du vet utfärdas inga garantier åt något håll så historiska priser kan inte användas för framtiden, de kan bli lägre eller högre.
Som jag frågat förut, var på planeten bor du med de elpriserna? Det måste vara långt utanför Sverige.

Nissens Nissens skrev:
Vem har frågat om vad du ”drar in”. Utan en komplett kalkyl är det ointressant. Säg att du betalat 200kSEK för att ”dra in” 10kSEK. Då är det knappast någon vinst…

Som jag frågat förut, var på planeten bor du med de elpriserna? Det måste vara långt utanför Sverige.
Kan du redogöra för en kalkyl som precis skulle bli lönsam i teorin då, rent hypotetiskt såklart?

Nissens
X xLnT skrev:
Kan du redogöra för en kalkyl som precis skulle bli lönsam i teorin då, rent hypotetiskt såklart?
Det är ju om man får avkastning som finansierar investeringen. Den dagen investeringen inklusive kapitalkostnader, underhåll etc är återbetald börjar man få vinst.

Jag kan inte se att det är möjligt eftersom elpriserna är så låga, speciellt när solceller ger som mest el.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Du verkar ha missat att redovisa dina siffror för 2025 så vi kunde jämföra?
Kommer dom snart eller?

Nissens Nissens skrev:
Det är ju om man får avkastning som finansierar investeringen. Den dagen investeringen inklusive kapitalkostnader, underhåll etc är återbetald börjar man få vinst.

Jag kan inte se att det är möjligt eftersom elpriserna är så låga, speciellt när solceller ger som mest el.
Du borde veta att det finns en crossover/breakeven punkt nånstans, vart finns den, du som har allt klart för dig?

Nissens
X xLnT skrev:
Du verkar ha missat att redovisa dina siffror för 2025 så vi kunde jämföra?
Kommer dom snart eller?
Vad pratar du om? Jag har inga solpaneler. Och mitt snittpris på köpt el var 68 öre per kWh 2024.

Påstår man att det går att bräcka det med solpaneler inklusive avskrivningar och omkostnader så borde man ha räknat på det.

Av någon anledning kommer aldrig sådana underlag. 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.