119 361 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Ja och nej. Det där 6.000 laddcykler är ju definitivt inte livslängden på ett batteri.pacman42 skrev:
Likadant som för andra produkter är garanti tiden inte lika med den utlovade livslängden. På batterier har det väldigt långa garantier, därför tror man att det är lika med livslängden.
Om ja har förstått rätt, så ger tillverkare en produktgaranti på att efter 6.000 standardiserade laddcykler har batteriet 80% eller mer kapacitet kvar.
Några tillverkare ger utöver laddcykel garantin även en funktions garanti på 10 år. Då utan att ange kapacitet.
Angående standard test för laddcykler är frågan, om användnings situationen av ett batteri i ett svensk hem är lika krävande som under lab tester, eller om det används mer gynnsamt för livslängden.
Vi titta just nu på 3 projekt för batterier.
60kwh för en kommersiell fastighet
25kwh vars för två privata villor.
På den kommersiella fastigheter är det räknad med att använda det främst på sommarn. Ladda på dagen med solceller och sen förbrukar på natten. Kom fram till ca 5 års återbetalning. Under sommarn förbrukas det ca 400kwh per dygn. 43kwp solcellsanläggning. På vintern ligger förbrukningen på ca 50kwh per dygn.
För det två privata villor skiljer sig återbetalningstiden mycket. På den ene villan skulle ett batteri bara funkar, om man ändra sin användning av el. Med batteri skulle man då har en kortare vedeldingssäsong. Så ett batteri skulle betyda mer komfort och mindre jobb på vedbacken, men inte mer pengar i plånboken.
Solcellsanläggningen på den andre villan producerar främst på morgonen och fram till eftermiddagen. När hemmets förbrukningen drar igång på kvällen, är den i skugga.
Vad jag vill säga är, att det är väldigt individuellt med batterier.
För just oss med vedeldning på vintern, är komfortaspekten övervägande. 25kwh skulle hamnar på drygt 30.000 sek.
Problemet här är att man har 70% kapacitet kvar efter så många laddcykler, batteriet kan leva längre men det ger mindre och mindre kapacitet per laddcykel.H he-peter skrev:Ja och nej. Det där 6.000 laddcykler är ju definitivt inte livslängden på ett batteri.
Likadant som för andra produkter är garanti tiden inte lika med den utlovade livslängden. På batterier har det väldigt långa garantier, därför tror man att det är lika med livslängden.
Om ja har förstått rätt, så ger tillverkare en produktgaranti på att efter 6.000 standardiserade laddcykler har batteriet 80% eller mer kapacitet kvar.
Några tillverkare ger utöver laddcykel garantin även en funktions garanti på 10 år. Då utan att ange kapacitet.
Angående standard test för laddcykler är frågan, om användnings situationen av ett batteri i ett svensk hem är lika krävande som under lab tester, eller om det används mer gynnsamt för livslängden.
Vi titta just nu på 3 projekt för batterier.
60kwh för en kommersiell fastighet
25kwh vars för två privata villor.
På den kommersiella fastigheter är det räknad med att använda det främst på sommarn. Ladda på dagen med solceller och sen förbrukar på natten. Kom fram till ca 5 års återbetalning. Under sommarn förbrukas det ca 400kwh per dygn. 43kwp solcellsanläggning. På vintern ligger förbrukningen på ca 50kwh per dygn.
För det två privata villor skiljer sig återbetalningstiden mycket. På den ene villan skulle ett batteri bara funkar, om man ändra sin användning av el. Med batteri skulle man då har en kortare vedeldingssäsong. Så ett batteri skulle betyda mer komfort och mindre jobb på vedbacken, men inte mer pengar i plånboken.
Solcellsanläggningen på den andre villan producerar främst på morgonen och fram till eftermiddagen. När hemmets förbrukningen drar igång på kvällen, är den i skugga.
Vad jag vill säga är, att det är väldigt individuellt med batterier.
För just oss med vedeldning på vintern, är komfortaspekten övervägande. 25kwh skulle hamnar på drygt 30.000 sek.
Från elbilar så kan man ju då konstatera att man får fler och fler fulla laddcykler per tidsenhet ju längre batteriet används.
Jag ser det som att man måste gå runt på det beräknade antalet laddcykler. Allt utöver detta är vinst och bonus. Men man får inte ligga back när detta antal nås
Om man har förutsättningar för att dra nytta av ett batteri så är det inga problem, det blir snabb återbetalning men man kan säkert hitta fall där det aldrig återbetals, ungefär som med solceller.pacman42 skrev:
Problemet här är att man har 70% kapacitet kvar efter så många laddcykler, batteriet kan leva längre men det ger mindre och mindre kapacitet per laddcykel.
Från elbilar så kan man ju då konstatera att man får fler och fler fulla laddcykler per tidsenhet ju längre batteriet används.
Jag ser det som att man måste gå runt på det beräknade antalet laddcykler. Allt utöver detta är vinst och bonus. Men man får inte ligga back när detta antal nås
Eller som med milkostnaden för bilar, beroende på hur man använder bilen och vilken bil så kan den slå mellan ganska låg och närmast oändlig.
Jag kikade på mitt batteri och det verkar som att jag kommer ligga på ca 300 cykler per år, så som batteriet räknar, då blir det tiden som räknas för garantin, 10 år.pacman42 skrev:
Problemet här är att man har 70% kapacitet kvar efter så många laddcykler, batteriet kan leva längre men det ger mindre och mindre kapacitet per laddcykel.
Formeln är nog lite för förenklad och pessimistisk.
Mycket intressant. Jag förväntar mig också mycket av natriumbatterier.Tomture61 skrev:
Precis som med solpaneler så måste man vara beredd på att detta påverkar marknaden. Med billiga batterier så kommer prisskillnaderna över dygnet att minska. Så det man kan tjäna in är än en gång skatt och överföringsavgifter. Det är dessa som skall betala för batteriet i en vettig kalkyl. Så batterier allena är troligen ingen bra idé, för att det skall bära sig behöver man solpanelerna också.
Är man tidigt ute så kan man tjäna på batterier, men jag räknar med att den tiden snart är förbi.
Jag har el- och elektronikkunniga vänner som bygger både det ena och det andra, men ingen av dem har något som helst intresse av att bygga hemmabatterier. Med det som grund så finner jag det otroligt att de som inte ens har det intresset skulle bygga.Mikael_L skrev:
Jag har byggt mängder med olika saker, inklusive laddboxar men inte heller jag finner ett batteribygge för tiotusentals kronor rimligt.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 040 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 040 inlägg
Dum fråga kanske, men stora batterier i elbilar och till elanläggningar, har de inbyggd logik för att rapportera hur mycket de har tappat i kapacitet? Det största batteri jag har är till elcykeln på nominellt 0,45 kWh och det har inga sådana funktioner, ej heller verktygsbatterierna. För att ta reda på hur mycket dessa tappat i kapacitet får jag mäta hur mycket energi laddaren gör av med för en uppladdning från tomt till fullt (men för elcykelbatteriet testade jag detta första gången när det redan använts en eller två säsonger).
JaMagnus E K skrev:
Dum fråga kanske, men stora batterier i elbilar och till elanläggningar, har de inbyggd logik för att rapportera hur mycket de har tappat i kapacitet? Det största batteri jag har är till elcykeln på nominellt 0,45 kWh och det har inga sådana funktioner, ej heller verktygsbatterierna. För att ta reda på hur mycket dessa tappat i kapacitet får jag mäta hur mycket energi laddaren gör av med för en uppladdning från tomt till fullt (men för elcykelbatteriet testade jag detta första gången när det redan använts en eller två säsonger).
Jag fick nytt batteri till min bil efter att jag övervakat det via OBD2 och när det var nere under 65% (garantin säger 70% efter 16000 mil och åtta år) så reklamerade jag det.
Motsvarande funktioner finns via CAN-bussen på alla ladd- bilar.
Motsvarande funktioner finns via CAN-bussen på alla ladd- bilar.