133 978 läst ·
1 410 svar
134k läst
1,4k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Lånat pengar för att installera feldimensionerad anläggning med dålig hårdvara.Nissens skrev:
Köpt rätt dimensionerad anläggning utifrån förutsättningarna för avkastade pengar i egen regi.
Vår arrendator, installerade 100kW anläggning på sitt stall 2019, använder mycket energi sommartid.Nissens skrev:
Hans är betald redan.
En bekant har ett fryslager, han installerade 40kW 2020, snart betalt sig.
Jag hade lätt kunnat installera en anläggning som var ekonomiskt lönsam efter 10år (så vida inte skatt och överföringsavgifter förändras, elpriset är inte avgörande).
Hur kan du svara knappast? Det är inte dina åsikter/värderingar som avses. Jag har tex valt det för reservkraft.Nissens skrev:
Minskat beroende av elnätet och hur det kommer utveckla sig framöver. Om du förstår varför folk väljer att binda sina bolåneräntor så är det ungefär samma sak.Nissens skrev:
Gör nu inte misstaget att tro att dom flesta är som dig.Nissens skrev:
Det som saknas är de MWh som är för lite för hela vinterhalvåret totalt, inte vid ett tillfälle.Seiken skrev:
(Annars skulle det inte anges i energimängd, utan i effekt)
Utan att det saknas någon tiondels MW lite då och då.
Det bör stämma rätt bra, för vi brukar netto-importera ca 50-100 timmar om året, och det brukar toppa som mest någon tiondels MW.
Och det är inte alltid import för att vi inte skulle klara oss utan det, t.ex. så körs Karlshamnsverket nästan aldrig, utan det brukar alltid vara billigare att importera lite istället.
Och ibland importerar vi bara för att de olika flödena till våra grannländer skapar situationen, t.ex. transit av kraft till Norge-Storbrittanien ifrån kontinenten via Sverige, eller via Sverige-Finland till Lettland.
A ok, jag läste mwh/h och tolkade det som det gäller under timmvis förbrukning. Då blir det förhoppningsvis ok priser i vinter (på natten åtminstone)Mikael_L skrev:
Det som saknas är de MWh som är för lite för hela vinterhalvåret totalt, inte vid ett tillfälle.
(Annars skulle det inte anges i energimängd, utan i effekt)
Utan att det saknas någon tiondels MW lite då och då.
Det bör stämma rätt bra, för vi brukar netto-importera ca 50-100 timmar om året, och det brukar toppa som mest någon tiondels MW.
Och det är inte alltid import för att vi inte skulle klara oss utan det, t.ex. så körs Karlshamnsverket nästan aldrig, utan det brukar alltid vara billigare att importera lite istället.
Och ibland importerar vi bara för att de olika flödena till våra grannländer skapar situationen, t.ex. transit av kraft till Norge-Storbrittanien ifrån kontinenten via Sverige, eller via Sverige-Finland till Lettland.
Min gissning är att det blir ungefär som förra vintern (ja, det är en feg gissning, ungefär som att gissa att det blir samma väder imorgon som idag, men faktiskt är att båda gissningarna statistiskt sett är de bästa prognosernaSeiken skrev:
Dvs vi kommer få ett flertal timmar och perioder med rätt så drygt jobbig elpris, men genomsnittspriset kommer trots allt bli ganska hyggligt, för vi kommer även ha nära noll i elpris, och kanske även någon timme ibland med minuspris.
Men galna elpriser a'la 2022 och 2023 kommer allra troligast inte att bli, utan mer 2024, 2025 då ...
Låter absolut extremt.X xLnT skrev:
Skall man spara pengar på det så går det inte ihop.X xLnT skrev:
Knappast, just när solpaneler ger som mest el är det ofta negativa elpriser för köpt el. Då finns det inga pengar alls at tjäna på solpaneler.X xLnT skrev:
Tror jag inte på. Elen är snorbillig att köpa när solpaneler ger som mest. Priserna är högre på nätter och vinterhalvåret.X xLnT skrev:
Det är du helt ensam om i så fall. Lägg gärna ut kalkylen, det hade varit väldigt intressant att se den.X xLnT skrev:
Precis, jag går på fakta, inte på tyckande. Jag VET att elpriserna är historiskt låga sedan flera år tillbaka.X xLnT skrev:
Med tanke på den nya tekniken som är på väg ut nu så lär det vara en obefogad oro, men det är ju fritt att satsa på högriskprojekt. Tänker tex på SMR kraftverk som sannolikt kommer att hålla mere elpriserna.X xLnT skrev:
De flesta lever i den verklighet jag befinner mig i. Men berätta gärna mer om din. Gärna i form av ekonomiska kalkyler. 😊X xLnT skrev:
bara att hålla tummarna med andra ord, kollar man på vad elbolagen tycks tro så ser det ut som dom går på din linje. dvs likande fast pris för 6 månader som förra året. (om minnet stämmer)Mikael_L skrev:
Min gissning är att det blir ungefär som förra vintern (ja, det är en feg gissning, ungefär som att gissa att det blir samma väder imorgon som idag, men faktiskt är att båda gissningarna statistiskt sett är de bästa prognoserna)
Dvs vi kommer få ett flertal timmar och perioder med rätt så drygt jobbig elpris, men genomsnittspriset kommer trots allt bli ganska hyggligt, för vi kommer även ha nära noll i elpris, och kanske även någon timme ibland med minuspris.
Men galna elpriser a'la 2022 och 2023 kommer allra troligast inte att bli, utan mer 2024, 2025 då ...
Och med ovan visar du för alla precis hur trångsynt du är.Nissens skrev:
Låter absolut extremt.
Skall man spara pengar på det så går det inte ihop.
Knappast, just när solpaneler ger som mest el är det ofta negativa elpriser för köpt el. Då finns det inga pengar alls at tjäna på solpaneler.
Tror jag inte på. Elen är snorbillig att köpa när solpaneler ger som mest. Priserna är högre på nätter och vinterhalvåret.
Det är du helt ensam om i så fall. Lägg gärna ut kalkylen, det hade varit väldigt intressant att se den.
Precis, jag går på fakta, inte på tyckande. Jag VET att elpriserna är historiskt låga sedan flera år tillbaka.
Med tanke på den nya tekniken som är på väg ut nu så lär det vara en obefogad oro, men det är ju fritt att satsa på högriskprojekt. Tänker tex på SMR kraftverk som sannolikt kommer att hålla mere elpriserna.
De flesta lever i den verklighet jag befinner mig i. Men berätta gärna mer om din. Gärna i form av ekonomiska kalkyler. 😊
Det är väl snarare du som är trångsynt och inte ser verkligheten som den är.X xLnT skrev:
Har du hittat kalkylen som stöder det du påstår?
Jag är helt öppen för att ändra uppfattning om det kommer fakta som talar för något nytt. Så kom igen nu med beläggen. 😊
Redigerat:
Så du vill jag ska sänka mig till din nivå, komma med ett svar som blir lönsamt för att du se ska opponera dig om vilken ytterlighet det är och att det inte passar 90% av installationerna som gjorts?Nissens skrev:
Du kanske inser att din trovärdighet, att du skulle ta till dig något, är extremt låg?
Kommer det någon förklaring hur du räknat med din elbil egentligen?
Nä, jag tänkte att du skulle höja din nivå och visa att det trots de låga elpriserna går att få ekonomi i solcellerna. Jag tror att det är helt omöjligt, men det hade ju varit roligt om du kunde visa något annat.X xLnT skrev:
Att elpriserna är låga kan du se i stort sett överallt på nätet. Mitt medelpris på köpt el var 68 öre per kWh 2024. Extremåret 2022 var det 1,45kr.
Det är tvärtom, visa trovärdig fakta så går vi på den. Problemet är att du aldrig visar någon.X xLnT skrev:
Jag har ingen elbil så det blir lite svårt. Däremot har jag en laddhybrid, vilket är den bästa lösningen för mig. Vad menar du att jag skulle räknat på med den? En bruksbil är alltid en ekonomiskt dålig affär.X xLnT skrev:
@Nissens, jag kan göra kalkyler som gör att solpaneler är lönsamma. Det är inte så svårt faktiskt. Men det blir väldigt små anläggningar, helst på ett markstativ som vrider sig efter solen (en vagga). Och har man då en pool som är igång på sommaren, då bär sig den anläggningen.
Som jag skrev för några dagar sedan, ett balkongkraftwerk för drygt 7000 kr kan återbetala sig självt på bara några få år om man har avsättning hemma för produktionen. Men ju mer el man måste sälja, desto svårare att få lönsamhet. Särskilt nu när 60-öringen försvinner. Det var en helt annan sak innan det beslutet, då kunde även rimligt dimensionerade anläggningar på takmockeå vara llnsamma. Jag fick dock aldrig ihop kalkylerna på mitt hus då det är ett suterränghus med för lite takyta. Inte ens med 60-öringen alltså.
Att det gick att tjäna in pengar på kort tid om man redan hade solpaneler på taket när Ryssland invaderade Ukraina, det är ju rimligt. Jag tjänade in min LLVP på mindre än ett år då, iom att jag köpte den strax innan invasionen. Men det säger ingenting om hur elpriserna kommer att utvecklas. Denna veckan har vi noll-priser på el på nätterna också, detta pga att det blåser. Så länge det finns en överetablering av energi på sommaren så måste man kunna räkna hem produktionen genom att konsumera den själv direkt (dvs med ett värde som motsvarar energiskatt och överföringsavgifter. All betalning utöver det skall vara vinsten som skall betala avkastningen på investeringen.
Som jag skrev för några dagar sedan, ett balkongkraftwerk för drygt 7000 kr kan återbetala sig självt på bara några få år om man har avsättning hemma för produktionen. Men ju mer el man måste sälja, desto svårare att få lönsamhet. Särskilt nu när 60-öringen försvinner. Det var en helt annan sak innan det beslutet, då kunde även rimligt dimensionerade anläggningar på takmockeå vara llnsamma. Jag fick dock aldrig ihop kalkylerna på mitt hus då det är ett suterränghus med för lite takyta. Inte ens med 60-öringen alltså.
Att det gick att tjäna in pengar på kort tid om man redan hade solpaneler på taket när Ryssland invaderade Ukraina, det är ju rimligt. Jag tjänade in min LLVP på mindre än ett år då, iom att jag köpte den strax innan invasionen. Men det säger ingenting om hur elpriserna kommer att utvecklas. Denna veckan har vi noll-priser på el på nätterna också, detta pga att det blåser. Så länge det finns en överetablering av energi på sommaren så måste man kunna räkna hem produktionen genom att konsumera den själv direkt (dvs med ett värde som motsvarar energiskatt och överföringsavgifter. All betalning utöver det skall vara vinsten som skall betala avkastningen på investeringen.
Intressant, men denna sommaren har det nästan dagligen varit negativa elpriser på dagen och så stiger de på kvällen.pacman42 skrev:
Det borde vara nätavgiften som gör skillnaden då tänker jag. Poolen är väl igång max halva året så då blir det typ 6 månader per år som man får besparing. Med den låga insatsen och att man vrider panelen så låter det helt rimligt. 😊
Låter rimligt, även om man kanske inte har poolen på balkongen. 😉pacman42 skrev:
Precis, jag kan inte förstå hur den kalkylen kan gå ihop.pacman42 skrev:
Med bra förutsättningar kanske, men frågan är om det gick ihop om man hade med kapitalkostnader och värdeminskning samt underhållskostnader inklusive nedmontering och skrotning.pacman42 skrev:
Det är nog rätt vanligt om man gör kalkylen rätt.pacman42 skrev:
Absolut, de som var tidigt ute drog vinstlotten!pacman42 skrev:
Grattis! 😊pacman42 skrev:
Ja, men vinden är nog mer nyckfull än solen.pacman42 skrev:
Ja, och detta är en viktig del. Mitt hushåll och de flesta andras också drar väldigt lite el på somrarna, det är väl som du skrev främst uppvärmning av pool etc som kan påverka.pacman42 skrev:
Ja, och det blir inte många korvören…pacman42 skrev:
Tack för ett intressant och sakligt inlägg! 😊
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 606 inlägg
7700 MW är Svenska kraftnäts prognos för effektunderskottet vintern 2026/2027 om den vintern blir en tjugoårsvinter. För 2025/2026 och en normal vinter är underskottet bara 3800 MW.Seiken skrev:
beror ju på hur man man förbrukar själv och vad man betalat för att få det installerat, är man låg förbrukare som dessutom lånar till det, då håller jag med om att det är väldigt svårt att motivera det. sedan kan fonder vara minst sagt osäkert, tänk bara på alla förluster på rysslandsfonderna. jag fasar för dom som inte kan styra/lagra sin förbrukning i vinter i område 3-4, 7700mwh/h saknas om det blir en normal vinter.
Se sid 58 här:
https://www.svk.se/siteassets/om-os...n-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2024.pdf
Redigering: Helvete, Google-aset har gett mig förra årets rapport. Hinner inte fixa nu. Siffrorna är nog liknande i den nyare dock.
Jag kan ju också lägga till att jag känner ett par elektriker som har solpaneler. De har fått panelerna till inköpspris, de har gjort jobbet själva och deras företag har rapporterat in det. För dem är det en bra kalkyl då deras investeringar gjorts med en mycket låg kostnad. Bägge dessa har dessutom pool...Nissens skrev:
Intressant, men denna sommaren har det nästan dagligen varit negativa elpriser på dagen och så stiger de på kvällen.
Det borde vara nätavgiften som gör skillnaden då tänker jag. Poolen är väl igång max halva året så då blir det typ 6 månader per år som man får besparing. Med den låga insatsen och att man vrider panelen så låter det helt rimligt. 😊
Låter rimligt, även om man kanske inte har poolen på balkongen. 😉
Precis, jag kan inte förstå hur den kalkylen kan gå ihop.
Med bra förutsättningar kanske, men frågan är om det gick ihop om man hade med kapitalkostnader och värdeminskning samt underhållskostnader inklusive nedmontering och skrotning.
Det är nog rätt vanligt om man gör kalkylen rätt.
Absolut, de som var tidigt ute drog vinstlotten!
Grattis! 😊
Ja, men vinden är nog mer nyckfull än solen.
Ja, och detta är en viktig del. Mitt hushåll och de flesta andras också drar väldigt lite el på somrarna, det är väl som du skrev främst uppvärmning av pool etc som kan påverka.
Ja, och det blir inte många korvören…
Tack för ett intressant och sakligt inlägg! 😊
...men smärtfritt har det inte varit, han som jag känner bäst har dels fått byta växelriktare efter bara ett par tre år, dels har en panel gått sönder för honom också (något flög in i den under en storm).