133 977 läst ·
1 410 svar
134k läst
1,4k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Det var ett väldigt onyanserat sett att se på aktier, och bortser även från den reduktion av risk som sker vid medelvärdes bildning av oberoende variabler.
Sen är såklart inte allsy aktier oberoende, långt ifrån, samt en global indexfond innehållet mest amerikanska värdepapper..
Om man kan lova 10% i geometrisk snittavkastning per år skulle även jag investera alla mina pengar där... Men finns ingen som kan lova det, tror inte heller det finns någon index fond som historisk levererat det över tid heller. (Googlade lite snabbt, Dow Jones ligger på 8% sedan 1988, men sen tillkommer valuta effekter på det)
Sen är såklart inte allsy aktier oberoende, långt ifrån, samt en global indexfond innehållet mest amerikanska värdepapper..
Om man kan lova 10% i geometrisk snittavkastning per år skulle även jag investera alla mina pengar där... Men finns ingen som kan lova det, tror inte heller det finns någon index fond som historisk levererat det över tid heller. (Googlade lite snabbt, Dow Jones ligger på 8% sedan 1988, men sen tillkommer valuta effekter på det)
Då kan du ju berätta vad utfallet man normalt kan räkna med för utfall för en indexfond över en tioårsperiod.X xLnT skrev:
Och motsvarande vad du rimligtvis kan räkna med för utfall med solpaneler över samma period. 😊
Lätt att se vilket som är den största ekonomiska risken.
En normalbegåvad person förstår att man kan hitta extremfall som visar åt båda hållen.Nissens skrev:
Du vill bara raljera, har svårt att ta till dig att det kan finnas andra värderingar eller anledningar än ekonomiska, till varför man vill köpa solceller/batteri.
Alla här har förstått din åsikt. Varför känner du ett behov att så fort tillfälle ges kräka ur dig din åsikt?
Bra, indexfonder är långt ifrån extremfall. Det är motsatsen faktiskt.X xLnT skrev:
Nejdå, då har du missförstått mig totalt. Det jag reagerar på är alla tomtarna som försöker motivera solceller och batterier med ekonomiska skäl. Har man andra skäl än ekonomiska så är det en helt annan sak, men ekonomiskt är det oförsvarbart.X xLnT skrev:
Berätta gärna om de andra skälen, det vore intressant att veta.
Jag kräker inte ur mig någonting. Bemöter bara påståenden som uppenbarligen är osanna. Som att det är ekonomiskt försvarbart att köpa solceller/battetier. Det är en utopi.X xLnT skrev:
Nu syftade jag på extremfall när det gällde solcellsinstallationer, inte indexfonder.Nissens skrev:
Är du verkligen så trångsynt att du inte begriper att det finns installationer som är ekonomiskt lönsamma?Nissens skrev:
Det handlar bara om förutsättningar. Men du verkar uppenbart ha väldigt svårt att ta in det, och ser bara dina egna där det förmodligen inte lönar sig.
IdeologiskaNissens skrev:
Reservkraft
Försäkring
Behöver jag utveckla ovan för att du ska förstå vad de betyder i sammanhanget?
Varför har du det behovet?Nissens skrev:
beror ju på hur man man förbrukar själv och vad man betalat för att få det installerat, är man låg förbrukare som dessutom lånar till det, då håller jag med om att det är väldigt svårt att motivera det. sedan kan fonder vara minst sagt osäkert, tänk bara på alla förluster på rysslandsfonderna. jag fasar för dom som inte kan styra/lagra sin förbrukning i vinter i område 3-4, 7700mwh/h saknas om det blir en normal vinter.Nissens skrev:
Bra, indexfonder är långt ifrån extremfall. Det är motsatsen faktiskt.
Nejdå, då har du missförstått mig totalt. Det jag reagerar på är alla tomtarna som försöker motivera solceller och batterier med ekonomiska skäl. Har man andra skäl än ekonomiska så är det en helt annan sak, men ekonomiskt är det oförsvarbart.
Berätta gärna om de andra skälen, det vore intressant att veta.
Jag kräker inte ur mig någonting. Bemöter bara påståenden som uppenbarligen är osanna. Som att det är ekonomiskt försvarbart att köpa solceller/battetier. Det är en utopi.
Redigerat:
Vilka var extremfallen du syftade på då?X xLnT skrev:
Det är tvärtom, man lever i någon verklighetsfrämmande värld om man tror att det är lönsamt att installera solceller. Köpt el är slldeles för billig för det.X xLnT skrev:
Knappast, visa en verklighetsbaserad kalkyl som håller så går vi på den.X xLnT skrev:
JappX xLnT skrev:
KnappastX xLnT skrev:
Hur då?X xLnT skrev:
Ja, det är nog inte många som förstår dig i det. Förutom den ideologiska delen.X xLnT skrev:
För att lögner är besvärande.X xLnT skrev:
så då saknas det med andra ord 6 reaktorer för att kunna möta behovet?Mikael_L skrev:
i med det saknas när allt är i drift. edit: saknas visst 7.
https://www.tn.se/hallbarhet/43264/larmet-saknas-el-motsvarande-sju-karnkraftverk/
Redigerat: