Mikael_L
X xLnT skrev:
Såg du min fråga @Mikael_L?
Nej, jag hittar den inte.
 
Attitudeswe
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, jag hittar den inte.
PM
 
D
Nissens Nissens skrev:
Solceller är ju mer högrisk än mycket annat. Att få 7% på börsen kräver inte högriskinvesteringar.
Ska du ha 7%, även ett bra år, så ligger du i aktier och det är högrisk.
 
Nissens
D djac skrev:
Ska du ha 7%, även ett bra år, så ligger du i aktier och det är högrisk.
Räknar du solceller på ett år?
En global indexfond kan man räkna med en avkastning på 7-8% per år över en tioårsperiod.
 
D
Nissens Nissens skrev:
Näpp.
Räntepapper 7%, lycka till!
 
Nissens
D djac skrev:
Räntepapper 7%, lycka till!
Nej, Global indexfond är inte räntepapper.
 
Nissens Nissens skrev:
Räknar du solceller på ett år?
En global indexfond kan man räkna med en avkastning på 7-8% per år över en tioårsperiod.
Vad finns det i indexfonderna då?
 
Magnus E K
Pratar vi 7% nominellt eller 7% efter inflationen? Den verkliga inflationen är troligen högre än 7% så 7% nominellt blir en ren förlustaffär.
 
Nissens
X xLnT skrev:
Vad finns det i indexfonderna då?
Där finns i stort sett alla aktier på hela marknaden globalt.

Här kommer text från vår kära AI:

”En global indexfond är en fond som följer utvecklingen av ett globalt aktieindex, vilket innebär att den investerar i aktier från företag över hela världen. Genom att investera i en global indexfond får du spridning över många olika länder och branscher, vilket kan minska risken jämfört med att investera i enskilda aktier eller fonder med mer begränsad inriktning.”
 
Nissens Nissens skrev:
Där finns i stort sett alla aktier på hela marknaden globalt.
Ja? Då är vi överens om att de består av aktier.
Det är en högriskinvestering generellt.
 
D
Nissens Nissens skrev:
Nej, Global indexfond är inte räntepapper.
Det är definitivt högrisk, aktier=högrisk, att du väljer en bred fond gör att du sannolikt begränsar både vinst och förlust men det finns inga begränsande mekanismer i en sån produkt.
 
Nissens
X xLnT skrev:
Ja? Då är vi överens om att de består av aktier.
Det är en högriskinvestering generellt.
Du får läsa på lite om globala indexfonder.
De lär vara mindre risk än solceller som är verklig högrisk.
 
D
Nissens Nissens skrev:
Du får läsa på lite om globala indexfonder.
De lär vara mindre risk än solceller som är verklig högrisk.
Jag vet redan allt som behövs, aktier=högrisk, det bara är så.
 
Mikael_L
X xLnT skrev:
Auktion eller från gross?
Vad blev det?
Från Solar, dvs gross, fast de är väl egentligen yrkesdetaljister.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.