133 934 läst ·
1 410 svar
134k läst
1,4k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Det måste ju vara riktigt miljövänligt! Jag måste köpa mer kläder helt enkelt.Magnus E K skrev:
Frugan behöver dock inte fler plagg, hon måste bara använda de som aldrig lämnar garderoben annars...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 605 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 605 inlägg
Miljövänligheten får stå tillbaka när livets mening är att få så låg elräkning som möjligt (utan att minska totala elkonsumtionen).pacman42 skrev:
Så du menar i klartext att all for av solel är kass?Magnus E K skrev:
Fast det visste vi redan.
Spanien hälsar att du hade rätt.
"På västfronten intet nytt". (En titel som faktiskt återupprepar sig i historien...)
Du behöver inte bekräfta faktumet. 🌞
Du glömmer dock alternativa avkastningen. Om du inte köpt solcellerna hade du fått i genomsnitt 10% på börsen om du nu inte betalar en ränta för att du lånat till solcellerna. Är det inräknat i dom tio åren? Allt blir så mycket tråkigare när man inte räknar som en säljare.A Aure skrev:Det hör är min helt ovetenskapliga uträkning:
Anläggning 10 kWp 13,3 kWh batteri. Pris 120.000 kr. 6 året är vi inne på.
Vi handlar ca 10.000 kWh mindre/år efter installation av solpaneler/batteri. Det är i "runda" slängar 10000 kr/år i icke köpt el/överföringsavgifter till nätbolaget.
Tillkommer gör att vi inte har någon elräkning från april-oktober (öst/västlig riktning).
Elbil som laddas sommartid på solel.
Då vi har effektavgifter genom Ellevio kapar vi dessutom ca 300-400 kr/mån med batteriet.
Att sälja idag suger, vi planerar tvätt, dusch och annat som drar mycket när solen är uppe.
Räknar vi lågt sparar vi 10.000 kr/år. Då vi sålde all el vi producerade under 2022 när elen kostade mellan 3-7 kr/kWh tjänade vi nästan in ett helt år på anläggningen.
Återbetalad på ca 10 år. 4 kvar...sen så...
Det där är en väldigt falsk argumentation, att jämföra högriskpapper med solceller. Å andra sidan kan du ju då låna till solceller och betala räntan med din avkastning på papper.Micleg skrev:
Kan du lösa 10% årlig avkastning så kan jag lova dig att kapitalet är på väg, du kan ta alla mina pengar till att börja med!
Jag vet inte vad räkna som en säljare är men du räknar verkligen inte som en privatekonom, att döma av dina slutsatser.
Har redan effekttariffer, det svider ingenting eftersom laddboxen har koll på effekttopparna. 😊Isarheml skrev:
Dem som har köpt elbil och solceller vänta tills effekttarifferna träder i kraft då kommer det att svida. Har man solceller ska man redan nu köpa batteri för att kunna använda sin egenproducerade el detta för att slippa betala nätavgift men å andra sidan kostar en sån investering 100k+ om man vill ha ett någorlunda stort batteri.
Frågan är väl snarare om du har någon koll alls på kostnader för solpaneler o batterier och hur dyr elen blir med dom…
Solceller är ju mer högrisk än mycket annat. Att få 7% på börsen kräver inte högriskinvesteringar.D djac skrev:
Har inte de gått till solcellerna?D djac skrev:
Att räkna som en säljare är att tex inte ta med investeringar, underhållskostnader, kapitalkostnader, värdeminskning och realistiska elpriser i kalkylen för solcellerna.D djac skrev: