N naikon skrev:
Vad händer om den trots allt skulle producera mer än vad man förbrukar, utan växelriktare och ny elmätare?
Utan växelriktare kan du inte koppla den till elnätet.
Producerar den mer så matas elen ut på nätet, men du får inget betalt.
 
useless useless skrev:
Utan växelriktare kan du inte koppla den till elnätet.
Producerar den mer så matas elen ut på nätet, men du får inget betalt.
Men man måste ju alltså ha anmält den till elnätsbolaget, däremot så finns inget krav på att du skall få betalt för den el du skickar ut. Det gör att det finns en liten lucka i villkoren här om elpriserna är negativa. Skickar du inte ut el alls på elnätet så skulle man i teorin inte behöva anmäla installationen till elnätsbolaget heller.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Skickar du inte ut el alls på elnätet så skulle man i teorin inte behöva anmäla installationen till elnätsbolaget heller.
Fast anmälan har väl inget med själva leveransen att göra? Den är väl för att nätbolaget vill veta vart det finns produktionsanläggningar som potentiellt sett kan leverera ström när den borde vara bruten.
 
useless useless skrev:
Fast anmälan har väl inget med själva leveransen att göra? Den är väl för att nätbolaget vill veta vart det finns produktionsanläggningar som potentiellt sett kan leverera ström när den borde vara bruten.
Hej
Om inte elmätaren är inställd för att du är elleverantör då kan din elmätare addera din elproduktion till din elanvändning och du får betala för det du levererar
 
useless useless skrev:
Fast anmälan har väl inget med själva leveransen att göra? Den är väl för att nätbolaget vill veta vart det finns produktionsanläggningar som potentiellt sett kan leverera ström när den borde vara bruten.
1. Det är ett lagkrav att göra det
2. Det handlar om nätets stabilitet
3. Det handlar om möjlighet att avräkna exporterad el
4. Säkerhet i den mån som utrustningen kan mata ut el även när elen är avstängd

#4 kommer främst ifrån att all utrustning inte nödvändigtvis är galvaniskt avskild när det inte finns någon nätspänning. Detta är dock i praktiken inte något problem vid mindre anläggningar om utrustningen är korrekt i sin funktion (det finns dessutom säkerhetslösningar kopplade till detta också). Men det är klart att de vill veta ändå.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men man måste ju alltså ha anmält den till elnätsbolaget, däremot så finns inget krav på att du skall få betalt för den el du skickar ut. Det gör att det finns en liten lucka i villkoren här om elpriserna är negativa. Skickar du inte ut el alls på elnätet så skulle man i teorin inte behöva anmäla installationen till elnätsbolaget heller.
Eon skriver så här i sina villkor:

[...]
Mikroproduktion: Produktion av el från en produktionsanläggning med en
effekt om högst 43,5 kilowatt som är ansluten till en anläggning för
användning av el med ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere.
[...]
[...]
Mikroproducenten måste vara kund för både uttagsabonnemanget
och tillhörande produktionsabonnemang.
[...]
 
H he-peter skrev:
Eon skriver så här i sina villkor:

[...]
Mikroproduktion: Produktion av el från en produktionsanläggning med en
effekt om högst 43,5 kilowatt som är ansluten till en anläggning för
användning av el med ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere.
[...]
[...]
Mikroproducenten måste vara kund för både uttagsabonnemanget
och tillhörande produktionsabonnemang.
[...]
Finns inget sådant krav hos mitt elbolag, åtminstone inte i den information jag läst. Man kommer dock att få nätnyttoersättning från den lokala elnätsleverantören. Dubbelkollade detta mot en av AI-agenterna också och den hade samma uppfattning om detta. Men ett elnätsbolag kan naturligtvis lägga in detta i sina egna krav, vilket är rimligt eftersom det är de som åker på att göra sig av med överskottselen till (ibland) negativa priser.
 
  • Gilla
he-peter
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Finns inget sådant krav hos mitt elbolag, åtminstone inte i den information jag läst. Man kommer dock att få nätnyttoersättning från den lokala elnätsleverantören. Dubbelkollade detta mot en av AI-agenterna också och den hade samma uppfattning om detta. Men ett elnätsbolag kan naturligtvis lägga in detta i sina egna krav, vilket är rimligt eftersom det är de som åker på att göra sig av med överskottselen till (ibland) negativa priser.
Det är Eons näts villkor

E.ON Energidistribution AB:s Tilläggsvillkor avseende produktionsabonnemang
Dessa villkor gäller för er som är mikroproducenter och är ett tillägg till de vid var tid gällande Allmänna avtalsvillkoren, (för närvarande NÄT 2012 K (rev2.)).
 
Seiken Seiken skrev:
det tror jag med blir det sättet man får räkna på det, dvs det blir mer lönsamt för oss med hög förbrukning medans låg förbrukare knappast kommer tjäna in pengarna, har man dessutom tagit lån för solceller blir det nog väldigt svårt att motivera installation av solceller.
Om en investering inte bär sig med lånade pengar (bolån, eller liknande) så är det väldigt sällan en attraktiv investeringen oavsett
 
Mikael_L
H he-peter skrev:
Det är Eons näts villkor

E.ON Energidistribution AB:s Tilläggsvillkor avseende produktionsabonnemang
Dessa villkor gäller för er som är mikroproducenter och är ett tillägg till de vid var tid gällande Allmänna avtalsvillkoren, (för närvarande NÄT 2012 K (rev2.)).
Produktion A börjar från 0.8kW
https://www.energiforetagen.se/link/e3e1785f8a1f4ad4b4ba59f9946e8af3.aspx
så det finns kanske en öppning där för liten produktion.
 
A ajn82 skrev:
Om en investering inte bär sig med lånade pengar (bolån, eller liknande) så är det väldigt sällan en attraktiv investeringen oavsett
Jo därav ser jag det som en ok investering för oss som brukar mycket
 
D djac skrev:
Man kan väl börja att konstatera att trådtiteln är falsk, solceller ger ju främst ström när det är ljust, inte när elpriset är lågt, på sommaren korrelerar det ofta men inte alltid, resten av året är det oftare tvärtom, elen är dyrare på dagen än på natten.

För min del får jag ungefär 50% av min förbrukning från solceller, plus det jag säljer, orkar inte omsätta i pengar men bara nätavgifterna hade ju blivit en slant.
Har man vilja, att anpassa sig, ger solceller en otrolig möjlighet att komma undan snålt.

Vi kör samma förbrukningstänk här, som samhället hade under 2022, när elpriset var galet, men med lättnad av billig egenproducerad el.

Har kommit ner till ca 5.500 Sek årskostnad för köpt el, inkl överföringsavgift och skatt. (Har allt på en faktura). Utan batteri.

Det hade inte varit möjligt utan solceller, men kräver att man verkligen att man anpassar sitt förbrukningstänk efter det möjligheter solceller skapa.

Kör man "som vanligt" och hoppas, att man tjärnar stort på sin solcellsanläggning, funkar det inte 2025. Det fordras, disciplin, eller automatisering, eller batteri, eller annan teknik utrustning.

För oss tror jag inte, att vi räknar hem ett batteri (5.500 sek årskostnad), men det skulle höja komforten.

Om solceller är en ekonomisk succé har visserligen att göra med hur mycket det kostade, men en stor del med hur man använder och njuta möjligheterna solceller skapa.
 
D
H he-peter skrev:
Har man vilja, att anpassa sig, ger solceller en otrolig möjlighet att komma undan snålt.

Vi kör samma förbrukningstänk här, som samhället hade under 2022, när elpriset var galet, men med lättnad av billig egenproducerad el.

Har kommit ner till ca 5.500 Sek årskostnad för köpt el, inkl överföringsavgift och skatt. (Har allt på en faktura). Utan batteri.

Det hade inte varit möjligt utan solceller, men kräver att man verkligen att man anpassar sitt förbrukningstänk efter det möjligheter solceller skapa.

Kör man "som vanligt" och hoppas, att man tjärnar stort på sin solcellsanläggning, funkar det inte 2025. Det fordras, disciplin, eller automatisering, eller batteri, eller annan teknik utrustning.

För oss tror jag inte, att vi räknar hem ett batteri (5.500 sek årskostnad), men det skulle höja komforten.

Om solceller är en ekonomisk succé har visserligen att göra med hur mycket det kostade, men en stor del med hur man använder och njuta möjligheterna solceller skapa.
Jag har installerat ett Tibber-batteri och känslan är att det kommer gå fort att få tillbaks insatsen, just nu är ju inte stödtjänsterna igång än utan man får ett schablonbelopp istället och bara det ger mig ca 6' per år, ovanpå detta så har jag ökad egenanvändningen kraftigt, samtidigt som jag har ett väldigt lågt snittpris på inköpt el, eftersom jag undviker alla toppar.
 
Attitudeswe
Kan man använda batteriet samtidigt som det är standby för stödtjänster?
 
D
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kan man använda batteriet samtidigt som det är standby för stödtjänster?
Ja, det går bra, detta är ett av skälen till att jag valde Tibber, jag var nog en tidig kund och i början var styrningen sådär men den har stadigt förbättrats och idag tycker jag den är riktigt hygglig.

När allt är på plats så ska du kunna hantera effekttariffer, stödtjänster, prisvariationer och solel samtidigt, även bilen används ju i stödtjänsterna.

De andra skälen för mig är att det är en komplett enhet, med växelriktare, som kan placeras utan anslutning till växelriktaren (platsskäl) och jag gissade att ett inhemskt teknikbolag som Tibber skulle vara bättre på att utveckla styrningen för våra förhållanden än de som ligger långt bort och egentligen har fokus på annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.