Mikael_L Mikael_L skrev:
Ojoj, det där fingret fick darra länge, över två veckor.
Men idag råkade det darra till såpass att beställningen plötsligt gick iväg.

Under tiden hade 12kW växelriktaren sålt slut, så det blev en lite dyrare 10kW, men samtidigt hade panelerna blivit rätt ordentligt billigare, och jag slog dessutom till på en hel pall, som här var 36 paneler.
Så om någon vill köpa typ 4 paneler till riktigt bra pris så skicka PM.

Nu får jag bara hoppas att regeringen ror i land den förändrade lagstiftningen till i höst, så blir det väl förhoppningsvis en carport med dessa paneler som tak.

Jag hoppas att jag kan och orkar fixa en projekttråd, det var länge sedan jag körde en sådan.

Ärligt talat lite märkligt att köpa solceller när 60-öringen ska försvinna och elpriserna verkar generellt gå nedåt.
Men samtidigt tänker jag att ifall jag lyckas ladda elbilen med 30kWh varje dag under halva året med egenproducerad el så sparar jag minst 30kr/dag X typ 170 dagar = ca 5000 friska kronor om året, så det hela har betalat sig på några år bara pga egen konsumtion.
Auktion eller från gross?
Vad blev det?

pacman42 pacman42 skrev:
Om man vill plocka russinen ur kakan så är dessa paneler prisvärda:
[länk]

Bara att prata med en elektriker för att få dem installerade. Man kan ju undvika att leverera till elnätet om man vill undvika framtida skatter...
Måste man ha en elektriker ens? Det är ju bara en stickkontakt in i husets elnät
Känns som en tysk trend, någon som provat liknande kit själv?
Tanken lockar mig att kunna driva ständiga förbrukare som kylfrys, avfuktare osv

N naikon skrev:
Måste man ha en elektriker ens? Det är ju bara en stickkontakt in i husets elnät
Känns som en tysk trend, någon som provat liknande kit själv?
Tanken lockar mig att kunna driva ständiga förbrukare som kylfrys, avfuktare osv
Inte lagligt att koppla in den utan elektriker. Men visst, det fungerar. Även tillåtet i Norge numera.

pacman42 pacman42 skrev:
Inte lagligt att koppla in den utan elektriker. Men visst, det fungerar. Även tillåtet i Norge numera.
Tänker du dig att det skulle vara lagligt i Sverige, med stickkontakt?

X xLnT skrev:
Tänker du dig att det skulle vara lagligt i Sverige, med stickkontakt?
I Sverige är det mer restriktivt:
  • Elsäkerhetsverket har bedömt att inkoppling av en produktionsenhet med stickpropp, som matar ut beröringsfarlig spänning (vilket solceller gör), inte är tillräckligt säker. De anser att det finns risk för elchock. Wieland-uttag är dock godkända.
  • Det krävs i de flesta fall att solcellsanläggningar utförs som en fast elinstallation av en behörig elektriker.
  • Även för små anläggningar som uppfyller kraven måste du anmäla dig som mikroproducent till ditt elnätsbolag. De behöver godkänna inkopplingen och byta ut din elmätare till en som kan mäta både in- och utgående el. Anmälan kan enbart ske via elinstallationsföretag i mitt elnät i alla fall.
Nu kan man ju undvika den tredje punkten genom att alltid konsumera mer än man producerar.

• Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I Sverige är det mer restriktivt:
  • Elsäkerhetsverket har bedömt att inkoppling av en produktionsenhet med stickpropp, som matar ut beröringsfarlig spänning (vilket solceller gör), inte är tillräckligt säker. De anser att det finns risk för elchock. Wieland-uttag är dock godkända.
  • Det krävs i de flesta fall att solcellsanläggningar utförs som en fast elinstallation av en behörig elektriker.
  • Även för små anläggningar som uppfyller kraven måste du anmäla dig som mikroproducent till ditt elnätsbolag. De behöver godkänna inkopplingen och byta ut din elmätare till en som kan mäta både in- och utgående el. Anmälan kan enbart ske via elinstallationsföretag i mitt elnät i alla fall.
Nu kan man ju undvika den tredje punkten genom att alltid konsumera mer än man producerar.
IKEA kommer kommer förhoppningsvis att lobba lite hårdare i Sverige så dom får sälja sina produkter i hemlandet.
https://www.ikea.com/de/de/energy-services/plug-in-solar/

Elsäkerhetsverket kan ju inte fortsätta vara den enda myndigheten i hela världen som tycker att tekniken är farlig hur länge som helst.

• Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Hur mycket kostar det?
ger drygt 2000kr/kwh installerat och klart med 10 års garanti och fria i/ur laddningar.

D
useless useless skrev:
IKEA kommer kommer förhoppningsvis att lobba lite hårdare i Sverige så dom får sälja sina produkter i hemlandet.
[länk]

Elsäkerhetsverket kan ju inte fortsätta vara den enda myndigheten i hela världen som tycker att tekniken är farlig hur länge som helst.
Joooo.. de håller fortfarande på att hämta sig efter Åskväder och Easee!

• Gilla
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Det intressanta med så här små anläggningar är att i princip all förbrukning går att nyttja hemma utan att mata till elnätet. På det sättet så betalar man av med ett elpris på ca 90 öre per kWh inklusive skatterna. Här kan man då anta en produktion på runt 800 kWh per år (enligt schablonen för 800W, lite defensivt tycker iofs jag då detta är ett kraftverk med 2000 W celler) och det skulle då ge en avbetalningstid på sju år. Men eftersom kraftverket ovan producerar mer även vid lägre soleffekt så kan man nog hamna runt 1400 kWh per år vilket motsvarar fyra år.

Sedan tillkommer ju installation av elektriker (kanske) och eventuella förluster för att man inte kan tillgodogöra sig alla 800W hela tiden...
...men då växelriktaren stöder 2 kW och om man installerar med elektriker så kan man ju faktiskt dra nytta av alla 2 kW, vilket ger en återbetalningstid på två år och nio månader. Exklusive kostnaden för elektrikern alltså.

Så, nu kan man ju också fundera över om man vill ha tre anläggningar av detta slag (en per fas), men då är det nog svårare att räkna hem det hela snabbt då det innebär försäljning till låga priser. Bäst lönar det sig om man inte säljer någon el utan använder den själv hela tiden...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror detta kommer bli det nya normala, man räknar på vad man tjänar på att inte köpa den energi som man producerar själv.
Och då ligger elskatt och elleverantörens överföringsavgift som en grundavgift som man alltid tjänar oavsett hur billig elen är, spelar inte ens någon roll om det är 1 krona minus.

Dessa avgifter verkar ju av allt att döma hela tiden stiga mycket snabbare än inflationen, och så får man moms på detta också, som grädde på moset.

Jag tänker själv att mest kommer elbilen laddas av egentillverkad "bensin", det är ju lite coolt, i hela livet har jag önskat att komma på något sätt att själv tillverka bränslet till bilen, och nu är det plötsligt i land.

edit:
Jag väntar dock lite med batterier.
De kommer nog bli billigare (men grön teknik-bidraget kommer nog minska i samma takt, och försvinna om något år).
det tror jag med blir det sättet man får räkna på det, dvs det blir mer lönsamt för oss med hög förbrukning medans låg förbrukare knappast kommer tjäna in pengarna, har man dessutom tagit lån för solceller blir det nog väldigt svårt att motivera installation av solceller.

pacman42 pacman42 skrev:
Elsäkerhetsverket har bedömt att inkoppling av en produktionsenhet med stickpropp, som matar ut beröringsfarlig spänning (vilket solceller gör), inte är tillräckligt säker. De anser att det finns risk för elchock. Wieland-uttag är dock godkända.
Fast vi alla vet, att invertern behöver nätspänningen, vara ansluten till nätet, för att producera. Först när stickproppen sitter i uttaget, börjar den mata ut spänning.

H he-peter skrev:
Fast vi alla vet, att invertern behöver nätspänningen, vara ansluten till nätet, för att producera. Först när stickproppen sitter i uttaget, börjar den mata ut spänning.
Ja, detta med stickproppen är ett svepskäl.

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, detta med stickproppen är ett svepskäl.
Sen har vissa tillverkare (t.ex. Deye) inte varit tillförlitlig med certifierade produkter.

På vissa microväxelriktare saknades relais för att bryta strömmen fysisk. På kretskortet fanns plats för relais, fast i serieproduktion saknas det. Då var bara mjukvarans avstängning kvar. Det spekulerats om, att relais satt där, när växelriktaren certifierades.

Det trors finnas hundratusentals sådana ute i fält.

Har nog inte hjälpt för att elsäkerhets verket har ökat förtroende.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
Seiken Seiken skrev:
det tror jag med blir det sättet man får räkna på det, dvs det blir mer lönsamt för oss med hög förbrukning medans låg förbrukare knappast kommer tjäna in pengarna, har man dessutom tagit lån för solceller blir det nog väldigt svårt att motivera installation av solceller.
Man kan väl börja att konstatera att trådtiteln är falsk, solceller ger ju främst ström när det är ljust, inte när elpriset är lågt, på sommaren korrelerar det ofta men inte alltid, resten av året är det oftare tvärtom, elen är dyrare på dagen än på natten.

För min del får jag ungefär 50% av min förbrukning från solceller, plus det jag säljer, orkar inte omsätta i pengar men bara nätavgifterna hade ju blivit en slant.

• Gilla
sandbee
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det intressanta med så här små anläggningar är att i princip all förbrukning går att nyttja hemma utan att mata till elnätet. På det sättet så betalar man av med ett elpris på ca 90 öre per kWh inklusive skatterna. Här kan man då anta en produktion på runt 800 kWh per år (enligt schablonen för 800W, lite defensivt tycker iofs jag då detta är ett kraftverk med 2000 W celler) och det skulle då ge en avbetalningstid på sju år. Men eftersom kraftverket ovan producerar mer även vid lägre soleffekt så kan man nog hamna runt 1400 kWh per år vilket motsvarar fyra år.

Sedan tillkommer ju installation av elektriker (kanske) och eventuella förluster för att man inte kan tillgodogöra sig alla 800W hela tiden...
...men då växelriktaren stöder 2 kW och om man installerar med elektriker så kan man ju faktiskt dra nytta av alla 2 kW, vilket ger en återbetalningstid på två år och nio månader. Exklusive kostnaden för elektrikern alltså.

Så, nu kan man ju också fundera över om man vill ha tre anläggningar av detta slag (en per fas), men då är det nog svårare att räkna hem det hela snabbt då det innebär försäljning till låga priser. Bäst lönar det sig om man inte säljer någon el utan använder den själv hela tiden...
Vad händer om den trots allt skulle producera mer än vad man förbrukar, utan växelriktare och ny elmätare?

Tänkte inte på att den är enfas... blir ju lite meckigt om man har fördelat ut sina förbrukare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.