D djac skrev:
Nåja, om man hade skapat någon form av kontroll eller syntetisk konkurrens så hade det inte sett ut så.

Med mig som exempel och i en sån värld så hade såklart inte EON kunnat ta dubbelt betalt mot grannätet, samtidigt som de ger långsammare och sämre service på alla punkter.
För mig känns det nästan som att vissa nätägare kör en fuling. Först ansluter det microproducenter utan större frågor. Sen skriker det "Oj, nu blev det jobbigt för nätet!", sen får det byggar ut det nätet som det alltid önskad ha på kostnaden av kunden och EI akzepterar alla höjningar på överföringsavgiften.

D
H he-peter skrev:
För mig känns det nästan som att vissa nätägare kör en fuling. Först ansluter det microproducenter utan större frågor. Sen skriker det "Oj, nu blev det jobbigt för nätet!", sen får det byggar ut det nätet som det alltid önskad ha på kostnaden av kunden och EI akzepterar alla höjningar på överföringsavgiften.
Jag tycker inte det är jättekonstigt, jag utgår från EON som jag ju haft kontakt med, de är otroligt klantiga, gräver de så blir det så dåligt att det måste göras om flera gånger, byter de en elmätare så blir det till fel sort, gör man så med allt så blir kostnaderna såklart högre.

Men allra viktigast är vilken typ av bolag de är, det är ett stort fint börsbolag och aktieägarvärde kommer (och ska) alltid i första rummet, allt som ens är halvlagligt ska göras för att öka intjäning och avkastning, annars byts folket ut.

Chefer mäts såklart på detta och karriärvägarna och belöningarna är närmast obegränsade i såna bolag, de som är beredda att göra vad som helst belönas följaktligen, de som har betänkligheter sorteras ut över tid.

Jämför man detta med ett litet kommunalt nätbolag med koll på sitt nät så har de lägre kostnader och inga karriärvägar, chef blir man förmodligen först i arbetslivets slutskede och då som en belöning för sin lojalitet.

Detta är förmodligen hela förklaringen till varför EON är mer än dubbelt så dyra som de borde vara.

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Hej he-peter

Du skriver; EI akzepterar alla höjningar på överföringsavgiften”. Det stämmer inte

Under rubriken ”Beslut slår mot villaägare – smäll på 93.000 kronor” så kan du läsa att Energimarknadsinspektionen sänkte beloppen i kravet från elnätsföretaget; ”Båda fallen avser Kristianstad kommun och bolaget C4 Elnät AB som i det ena fallet begärt en avgift på 116.000 kronor och i det andra nästan 1,1 miljoner kronor för att ansluta kundernas nya solcellsanläggningar, med motiveringen att elnätet inte har kapacitet att ta emot elen utan behöver förstärkas. De berörda kunderna ansåg inte att kraven var skäliga och begärde prövning hos Ei, som utövar tillsyn över elnätsbolagen som är reglerade monopolverksamheter. Och i maj i år beslutade myndigheten att elnätsbolaget hade rätt att ta ut en anslutningsavgift, men att de belopp som krävts var alldeles för höga. De sänktes kraftigt till maximalt 50.000 kronor respektive drygt 93.000 kronor.”
https://www.di.se/nyheter/beslut-slar-mot-villaagare-small-pa-93-000-kronor/

Rimligen så kan ca 5 % av villor under en distributionstransformator ansluta en 10 kW solcellsanläggning utan att elnätsägaren behöver vita åtgärder.

Om mängden solcellsanläggningar under distributionstransformatorn ökar så ökar samtidigt risken att elnätsägaren behöver vita åtgärder.

Elnätsägaren kan inte neka dig eller dina grannar att ansluta solceller men han får ta betalt för kostnader anslutningen innebär.

Elnätsägaren får inte agera proaktivt utan bygger elnätet och ansluter kunder utifrån efterfrågan.

Har du som microproducent blivit ansluten ”utan större frågor” och sedan har elnätsägaren debiterat kostnader på dig?

Eller har det hänt någon annan du känner till?

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej he-peter

Du skriver; EI akzepterar alla höjningar på överföringsavgiften”. Det stämmer inte

Under rubriken ”Beslut slår mot villaägare – smäll på 93.000 kronor” så kan du läsa att Energimarknadsinspektionen sänkte beloppen i kravet från elnätsföretaget; ”Båda fallen avser Kristianstad kommun och bolaget C4 Elnät AB som i det ena fallet begärt en avgift på 116.000 kronor och i det andra nästan 1,1 miljoner kronor för att ansluta kundernas nya solcellsanläggningar, med motiveringen att elnätet inte har kapacitet att ta emot elen utan behöver förstärkas. De berörda kunderna ansåg inte att kraven var skäliga och begärde prövning hos Ei, som utövar tillsyn över elnätsbolagen som är reglerade monopolverksamheter. Och i maj i år beslutade myndigheten att elnätsbolaget hade rätt att ta ut en anslutningsavgift, men att de belopp som krävts var alldeles för höga. De sänktes kraftigt till maximalt 50.000 kronor respektive drygt 93.000 kronor.”
[länk]

Rimligen så kan ca 5 % av villor under en distributionstransformator ansluta en 10 kW solcellsanläggning utan att elnätsägaren behöver vita åtgärder.

Om mängden solcellsanläggningar under distributionstransformatorn ökar så ökar samtidigt risken att elnätsägaren behöver vita åtgärder.

Elnätsägaren kan inte neka dig eller dina grannar att ansluta solceller men han får ta betalt för kostnader anslutningen innebär.

Elnätsägaren får inte agera proaktivt utan bygger elnätet och ansluter kunder utifrån efterfrågan.

Har du som microproducent blivit ansluten ”utan större frågor” och sedan har elnätsägaren debiterat kostnader på dig?

Eller har det hänt någon annan du känner till?
Hej Martin,

Artikeln du länkar till, har ju inget med det jag skrev att göra, eller är faktiskt tvärtom vad jag menar.

Artikeln handlar ju om anslutningsavgift, inte överföringsavgift.

Det jag skrev är ju, att elnätsbolagen ansluter solcellsanläggningar utan att kunden betala den kostnaden det verkligen kostar. Sen en tid senare höjer det överföringsavgiften för hela kundkollektivet.

Så, ja. Elnätsbolagen debiterar kostnaden av anslutningar till kund i form av höjd överföringsavgift.

Då kan ingen kund, eller bättre sagt kundkollektivet backar.

Der är det jag tycker är en fuling. Inte säga, vad det kostar och sen har rätt till att tar betalt senare i form av höjd överföringsavgift.

Anslutningsavgift hade varit ärligare. Då vet kunden, vilka kostnader det innebär.

Edit: sen skulle grönt avdrag, eller någon form av bidrag gått till anslutningskosnader, inte till inköp av solcellsanläggningar.

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ska kanske ge ett bildbevis på vad jag köpte.
Tänk ändå, kl 14 igår gjorde jag beställningen och imorse hade jag precis klivit upp ur sängen när någon knackade på dörren strax efter kl 8
Paket och kartonger staplade utomhus, med en etikett som visar "solplanet.net".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag inte tjänar några pengar så får man väl hoppas att detta stämmer så det finns något att trösta sig med.
Förpackning av solpaneler med information om elproduktion och koldioxidreduktion, motsvarande att plantera 710 träd årligen.

• Gilla
  • Wow
he-peter och 3 till
  • Laddar…
om man satte solceller för att man trodde man skulle tjäna pengar på att sälja el blir det svårt, (beror ju dock på inköpskostnad) Vi satte det endast för vi förbrukar jäkligt mycket energi och skulle vi inte lagt pengarna på detta skulle det förmodligen bara bytts bil tidigare än beräknat, så då blir detta mer ekonomiskt.(nej jag ska inte köpa fonder/aktier i stället det går alltid åt helvete för mig)

Vi låg runt 27000kwh/år med bilens förbrukning inräknat, vi är nere på 13000kwh nu, då har vi även sålt 5000kwh 2024, men det blir det dock stopp på från 1 januari vid minus pris, Vi utökar batterierna nästa vecka då jag fick ett bra pris, (drygt 50-55% jämfört med övriga anbud) tanken är att komma undan effekt avgiften eller åtminstone minska ner det kraftigt samtidigt som vi kan ladda dom billiga timmarna dom fyra månaderna när man knapp producerar något, tanken är att ladda mellan 22-06 och sedan gå på batteri tiden med effekt avgift. förhoppningsvis kommer detta även sänka inköpet av el kraftigt dom 8 månader man producerar. samt slippa tänka på vilken tid man använder energin.
nästa steg är att kolla om jag inte kan säkra ner till 16A nu när försäljning av el kommer minska drastiskt dom tider man producerar mycket, fast med lite tur kanske man skrotar säkrings avgiften när effektavgiften går igång. håller även på att kollar på ö-drift nu när vi utökar, visst strömmen går inte ofta men det är ju trevligt med "ups" för hela huset tiderna det händer.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Seiken Seiken skrev:
om man satte solceller för att man trodde man skulle tjäna pengar på att sälja el blir det svårt, (beror ju dock på inköpskostnad) Vi satte det endast för vi förbrukar jäkligt mycket energi
Jag tror detta kommer bli det nya normala, man räknar på vad man tjänar på att inte köpa den energi som man producerar själv.
Och då ligger elskatt och elleverantörens överföringsavgift som en grundavgift som man alltid tjänar oavsett hur billig elen är, spelar inte ens någon roll om det är 1 krona minus.

Dessa avgifter verkar ju av allt att döma hela tiden stiga mycket snabbare än inflationen, och så får man moms på detta också, som grädde på moset.

Jag tänker själv att mest kommer elbilen laddas av egentillverkad "bensin", det är ju lite coolt, i hela livet har jag önskat att komma på något sätt att själv tillverka bränslet till bilen, och nu är det plötsligt i land.

edit:
Jag väntar dock lite med batterier.
De kommer nog bli billigare (men grön teknik-bidraget kommer nog minska i samma takt, och försvinna om något år).

• Gilla
Seiken och 1 till
  • Laddar…
Seiken Seiken skrev:
Vi utökar batterierna nästa vecka då jag fick ett bra pris, (drygt 50-55% jämfört med övriga anbud)
Hur mycket kostar det?

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror detta kommer bli det nya normala, man räknar på vad man tjänar på att inte köpa den energi som man producerar själv.
Och då ligger elskatt och elleverantörens överföringsavgift som en grundavgift som man alltid tjänar oavsett hur billig elen är, spelar inte ens någon roll om det är 1 krona minus.

Dessa avgifter verkar ju av allt att döma hela tiden stiga mycket snabbare än inflationen, och så får man moms på detta också, som grädde på moset.

Jag tänker själv att mest kommer elbilen laddas av egentillverkad "bensin", det är ju lite coolt, i hela livet har jag önskat att komma på något sätt att själv tillverka bränslet till bilen, och nu är det plötsligt i land.

edit:
Jag väntar dock lite med batterier.
De kommer nog bli billigare (men grön teknik-bidraget kommer nog minska i samma takt, och försvinna om något år).
Kanske är det för att jag var blasé på solceller vid tillfället men frågan är om inte batterikänslan slog solcellskänslan, när priserna peakar och man lugnt kör vidare på sitt batteri så är det oerhört tillfredsställande.

• Haha
  • Gilla
BSA In och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om några år så inser staten att de missar en massa skatteinkomster på solcellerna så då lär det bli någon skatt på solceller.

pacman42 pacman42 skrev:
Om man vill plocka russinen ur kakan så är dessa paneler prisvärda:
[länk]

Bara att prata med en elektriker för att få dem installerade. Man kan ju undvika att leverera till elnätet om man vill undvika framtida skatter...
Prisvärda?

X xLnT skrev:
Prisvärda?
Ja, en komplett lösning för det priset är prisvärt. Den tjänar du in på några få år. Jag har räknat ut att jag tjänar in den på 3-4 år.

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, en komplett lösning för det priset är prisvärt. Den tjänar du in på några få år. Jag har räknat ut att jag tjänar in den på 3-4 år.
Fast du skrev panelerna, inte komplett lösning.

X xLnT skrev:
Fast du skrev panelerna, inte komplett lösning.
Okej då, jag var en aning otydlig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.