133 779 läst ·
1 407 svar
134k läst
1,4k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Jag är inte bitter ... men ...M Martin Lundmark skrev:Hej Mikael_L
Det man rimligen bör ta med i en kalkyl gällande besparing mellan bensin/dieselbil och elbil är den beskattning som idag ligger på bensin/diesel rimligen kommer i någon form att flyttas över på elbilens driftskostnad till exempel genom någon form av kilometerskatt.
De skatteinkomster som idag staten får in från bensin/diesel minskar med minskat antal bensin/dieselbilar och ökande antal elbilar.
Hur fort detta införs är dock svårt att idag bedöma.
Jag fundera ett bra tag över vad jag skulle svara Magnus E K, det kändes som att det var riktat till mig, men typ ingen fråga att besvara, och jag visste inte riktigt vad jag skulle svara, så jag svarade han bara så, helt enkelt.H he-peter skrev:
Jag får verkligen hoppas att detta också är feltänkt, att de ökande stimulanserna till det fossila inte fortsätter, det kommer bli dyrt om vi fortsätter öka våra CO2-utsläpp i samma takt som de senaste två åren.Mikael_L skrev:
En omvänd och ökande bonus/malus för att förhindra att folk går ifrån sina fossilbilar känns.. otidsenligt, minst sagt.
Du glömde att ta med energislaget el i din uppställning.M Martin Lundmark skrev:”Nedan följer en uppställning av hur bensinpriset fördelas på olika komponenter. De fasta skatterna för 1:a januari - 30:e juni 2025 utgörs av:
”Nedan följer en uppställning av hur dieselpriset fördelas på olika komponenter. De fasta skatterna för 1:a januari - 30:e juni 2025 utgörs av:
- Energiskatt: 1,84 kr/l
- Koldioxidskatt: 3,27 kr/l
- Moms på skatten: 1,28 kr/l
- Summa: 6,39 kr/l”
- Energiskatt: 1,47 kr/l
- Koldioxidskatt: 2,81 kr/l
- Moms på skatten: 1,07 kr/l
- Summa: 5,35 kr/l”
Då blir det såhär:
Bensin:
Energiskatt 0,20 kr/kWH
Koldioxidskatt: 0,35 kr/kWh
Moms 0,14 kr/kWh
Summa 0,69 kr/kWh
Diesel
Energiskatt 0,15 kr/kWH
Koldioxidskatt: 0,29 kr/kWh
Moms 0,11 kr/kWh
Summa 0,55 kr/kWh
El
Energiskatt 0,44 kr/kWH
Koldioxidskatt: 0 kr/kWh
Elöverföringsavgift typ 0,2-0,3 kr/kWh
Moms 0,16-0,19 kr/kWh
Summa 0,80-0,93 kr/kWh
Så det blir väldigt tydligt att det är redan idag dyrare med el än med bensin.
Ja shit, sedär. Men många i villa klarar sig dock, då de ofta går över gränsen på 8000kWh/år
Men då blir man slagen gul och blå med en fast avgift på 7000 kr/år. Och jag som tyckt att 4000kr här har känts drygt.
Från eons sida:
Elnätsavgiften i prisområde Syd
Gäller från den 1 augusti 2024, tills vidare
[1] Abonnemanget gäller för kunder som bor i en fastighet med gemensam elnätsanslutning och där det finns minst 3 stycken elnätsabonnemang. Abonnemanget är fördelaktigt för förbrukning upp till 8 000 kWh/år för 16 A, 12 000 kWh/år för 20 A och 16 800 kWh/år för 25 A.
Alla avgifterna inkluderar 25 % moms. I avgiften ingår också elberedskapsavgift, elsäkerhetsavgift samt nätövervakningsavgift. På elsakerhetsverket.se kan du läsa mer om de avgifterna. Energiskatt på 54,875 öre/kWh tillkommer på överföringsavgiften (gäller från den 1 januari 2025). Enfasanslutningar debiteras som 16 A och enligt samma definitioner av lägenhet och val runt 8 000 kWh som 3-fas.
Men då blir man slagen gul och blå med en fast avgift på 7000 kr/år. Och jag som tyckt att 4000kr här har känts drygt.
Från eons sida:
Elnätsavgiften i prisområde Syd
Gäller från den 1 augusti 2024, tills vidare
| Elnätsabonnemang | Abonnemangsavgift kronor per månad | Elöverföringsavgift öre per kWh |
|---|---|---|
| 16 A, Lägenhet [1] | 105,00 | 103,65 |
| 20 och 25 A, Lägenhet [1] | 215,00 | 87,15 |
| 16 A, upp till 8 000 kWh/år | 215,00 | 87,15 |
| 16 A, över 8 000 kWh/år | 591,25 | 30,70 |
| 20 A | 780,00 | 30,70 |
| 25 A | 1006,25 | 30,70 |
| 35A | 1472,50 | 30,70 |
| 50 A | 2203,75 | 30,70 |
| 63 A | 2865,00 | 30,70 |
[1] Abonnemanget gäller för kunder som bor i en fastighet med gemensam elnätsanslutning och där det finns minst 3 stycken elnätsabonnemang. Abonnemanget är fördelaktigt för förbrukning upp till 8 000 kWh/år för 16 A, 12 000 kWh/år för 20 A och 16 800 kWh/år för 25 A.
Alla avgifterna inkluderar 25 % moms. I avgiften ingår också elberedskapsavgift, elsäkerhetsavgift samt nätövervakningsavgift. På elsakerhetsverket.se kan du läsa mer om de avgifterna. Energiskatt på 54,875 öre/kWh tillkommer på överföringsavgiften (gäller från den 1 januari 2025). Enfasanslutningar debiteras som 16 A och enligt samma definitioner av lägenhet och val runt 8 000 kWh som 3-fas.
Redigerat:
Det är ju detta, plus att man har EON som nätägare som gör det väldigt tillfredsställande att ladda och köra på solel, beroende på hur man är funtad så kan detta vara en väldigt bra känsla.Mikael_L skrev:
Du glömde att ta med energislaget el i din uppställning.
Då blir det såhär:
Bensin:
Energiskatt 0,20 kr/kWH
Koldioxidskatt: 0,35 kr/kWh
Moms 0,14 kr/kWh
Summa 0,69 kr/kWh
Diesel
Energiskatt 0,15 kr/kWH
Koldioxidskatt: 0,29 kr/kWh
Moms 0,11 kr/kWh
Summa 0,55 kr/kWh
El
Energiskatt 0,44 kr/kWH
Koldioxidskatt: 0 kr/kWh
Elöverföringsavgift typ 0,2-0,3 kr/kWh
Moms 0,16-0,19 kr/kWh
Summa 0,80-0,93 kr/kWh
Så det blir väldigt tydligt att det är redan idag dyrare med el än med bensin.
Och plötsligt kommer man ner till en årsförbrukning under 8000kWh per år, och värdet på egen el ökar dramatiskt.D djac skrev:
Ja det är inte utan att man undrar om nätägarna jobbar på avveckla sig själva.
Vad blir Sveriges framtida elbehov när alla privatkunder har slutat att köpa vatten/vind/kärkrafts/fossil el?
Nåja, om man hade skapat någon form av kontroll eller syntetisk konkurrens så hade det inte sett ut så.Mikael_L skrev:
Och plötsligt kommer man ner till en årsförbrukning under 8000kWh per år, och värdet på egen el ökar dramatiskt.
Ja det är inte utan att man undrar om nätägarna jobbar på avveckla sig själva.
Vad blir Sveriges framtida elbehov när alla privatkunder har slutat att köpa vatten/vind/kärkrafts/fossil el?
Med mig som exempel och i en sån värld så hade såklart inte EON kunnat ta dubbelt betalt mot grannätet, samtidigt som de ger långsammare och sämre service på alla punkter.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Lite offtopic nu, men du har nog rätt i att det inte gäller alla typer av tak. För genomskinliga plasttak (och t ex tälttak) förväntar man sig dock inte att det ska hålla att gå på. Men det kan bli farligt om det är ett material som ser ut som att det skulle hålla men man sen trillar igenom.H he-peter skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Nej, håller de inte att gå på så håller de förstås inte att gå på oavsett vad som är under.Mikael_L skrev:
Men det är skillnad på att trampa igenom en decimeter och ha en förstörd panel och att falla igenom hela taket och bli svårt skadad (eller värre).
Kanske utvecklas en dekal som upplyser om detta, skulle vara en billig lösning?Magnus E K skrev:
Samma dekal som upplyser om att man inte ska klippa håret med gräsklipparen.. hehe