133 920 läst ·
1 410 svar
134k läst
1,4k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Min reflektion om detta kommer tillbaks till -better one hand working than two hands praying, dvs det som blir av är bra, hindren för att få ny kärnkraft på plats verkar ju oöverstigliga.Mikael_L skrev:
Egen erfarenhet:R Rem skrev:Börjar känna mig lite irriterad över elpriset och hur kurvan över dagen ser ut.
Jag har solceller med ca 15 kW kapacitet i bra söderläge. En bra dag producerar jag ca 85 kWh. Produktionen börjar vid kl. 07.00 ungefär och håller på till 18.00 ca.
Detta känns ju ok så långt om det inte hade varit för att solproduktionen ser ut som en bergstopp och elpriset under sammam tid som ett dike. I princip så är elpriset en inverterad version av min produktion. Ofta är priset 0 eller minus mitt på dagen då jag producerar som mest.
Vad är då poängen med solel om man inte kan få betalt för produktionen. Nätägaren är Ellevio och vi är i område 3. Skall det vara så här? Systemet känns riggat för att man inte skall få betalt ...
Det är klart att man kan skaffa ett batteri och ladda under dagen och sen sälja under natten, men det kanske vi kan ta i en annan tråd om nån har tanker om det.
[bild]
[bild]
I vårt förra hus hade vi Solceller, max 8,5 kW. I realiteten max 6,5 kW.
Full ROT på material och installation.
Energilager 20 kWh, i realiteten 16 kWh - för vidden. 60% bidrag var det då. Energilager är ett måste, enligt mig, för att balansera av mot timpriset.
Även frekvensstöd mot nätet var inkopplat.
Hela kalaset kostade 0 kr, eftersom vi finansierade via husets pantbrev. Räntan var betydligt lägre än intäkterna.
Från april till oktober fick vi minusfakturor. Minusbeloppet höll i sig till december. Enbart jan-mars och början av april hade vi kostnader för elen, ej inräknat frekvensstödet. Denna utbetalning tillkom.
När vi sålde huset fick vi mer betalt än andra hus i området. Klar mer betalt än investeringen ovan. Huset var också lättsålt eftersom köparna fick grön ränterabatt frpn banken och såg fram emot låga driftskostnader.
Men imorgon är dock ingen munter dag för den som vill sälja solcellsel.Mikael_L skrev:
Den här sommaren har väl inte varit så tokig ändå för dig.
Du bor väl i SE4, imorgon t.ex. ser det ut såhär i SE4 (öre/kWh)
Nu vet jag inte hur tidigt dina celler kickar igång, och när det slutar, jag har kanske tagit med ett par timmar som inte producerar ...
05:00 - 06:00 71.62 06:00 - 07:00 73,79 07:00 - 08:00 78,32 08:00 - 09:00 61,59 09:00 - 10:00 58,50 10:00 - 11:00 45,76 11:00 - 12:00 41,72 12:00 - 13:00 33,47 13:00 - 14:00 36,70 14:00 - 15:00 39,67 15:00 - 16:00 42,94 16:00 - 17:00 37,87 17:00 - 18:00 54,94 18:00 - 19:00 74,72 19:00 - 20:00 101,35 20:00 - 21:00 107,01
Sen varenda kWh som du förbrukar själv tjänar du bra mycket mer på.
Då slipper du även energiskatt, energiöverföringsavgift och moms, med ditt elbolag är detta väl värt bra över 1kr/kWh?
Priset som högst når något enstaka öre per kWH, som lägst -26 öre/kWh, dock bara tre timmar med riktigt lågt elpris, alla andra timmar fladdrar med något enstaka öre plus eller minus.
Alla elområden nästan exakt lika pris.
Men fortfarande ett bra värde på allt man kan förbruka själv, då man slipper skatten, elöverföringen och moms, dvs runt 1kr/kWh.
Jag har upptäckt att Tibber äntligen klarar att styra laddboxens effekt så nu varierar den laddningen efter solproduktionen, rätt trevligt faktiskt, till detta kommer att den gör detsamma med husbatteriet.Mikael_L skrev:
Men imorgon är dock ingen munter dag för den som vill sälja solcellsel.
Priset som högst når något enstaka öre per kWH, som lägst -26 öre/kWh, dock bara tre timmar med riktigt lågt elpris, alla andra timmar fladdrar med något enstaka öre plus eller minus.
Alla elområden nästan exakt lika pris.
Men fortfarande ett bra värde på allt man kan förbruka själv, då man slipper skatten, elöverföringen och moms, dvs runt 1kr/kWh.
Ojoj, det där fingret fick darra länge, över två veckor.Mikael_L skrev:
Jag sitter och darrar med fingret över köpknappen för tillfället.
Det ligger en solcellsanläggning på ca 12kW i varukorgen (32 eller 28 paneler och en 13kW växelriktare) för ett trevligt pris på endast 27 tusen.
Det ännu trevligare är min plan att bygga en carport, där jag då tänkte ha solpanelerna som tak, inte PÅ ett tak, utan de får utgöra taket helt enkelt.
Så där sparar jag väl typ 8-12 tusen på kostnaden för takplåt.
Men idag råkade det darra till såpass att beställningen plötsligt gick iväg.
Under tiden hade 12kW växelriktaren sålt slut, så det blev en lite dyrare 10kW, men samtidigt hade panelerna blivit rätt ordentligt billigare, och jag slog dessutom till på en hel pall, som här var 36 paneler.
Så om någon vill köpa typ 4 paneler till riktigt bra pris så skicka PM.
Nu får jag bara hoppas att regeringen ror i land den förändrade lagstiftningen till i höst, så blir det väl förhoppningsvis en carport med dessa paneler som tak.
Jag hoppas att jag kan och orkar fixa en projekttråd, det var länge sedan jag körde en sådan.
Ärligt talat lite märkligt att köpa solceller när 60-öringen ska försvinna och elpriserna verkar generellt gå nedåt.
Men samtidigt tänker jag att ifall jag lyckas ladda elbilen med 30kWh varje dag under halva året med egenproducerad el så sparar jag minst 30kr/dag X typ 170 dagar = ca 5000 friska kronor om året, så det hela har betalat sig på några år bara pga egen konsumtion.
Kollade lite snabbt. Lyckades att exporterarde vi 30kwh eller mer på 225 dagar. Så dina 170 dagar är fullt möjligt.Mikael_L skrev:
Fast kör du 20mil dagar? Då är du kanske borta under rätt timmar.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 605 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 605 inlägg
Innebär den förändrade lagstiftningen att det blir tillåtet att bygga tak som inte håller att gå på?Mikael_L skrev:
Ojoj, det där fingret fick darra länge, över två veckor.
Men idag råkade det darra till såpass att beställningen plötsligt gick iväg.
Under tiden hade 12kW växelriktaren sålt slut, så det blev en lite dyrare 10kW, men samtidigt hade panelerna blivit rätt ordentligt billigare, och jag slog dessutom till på en hel pall, som här var 36 paneler.
Så om någon vill köpa typ 4 paneler till riktigt bra pris så skicka PM.
Nu får jag bara hoppas att regeringen ror i land den förändrade lagstiftningen till i höst, så blir det väl förhoppningsvis en carport med dessa paneler som tak.
Jag hoppas att jag kan och orkar fixa en projekttråd, det var länge sedan jag körde en sådan.
Ärligt talat lite märkligt att köpa solceller när 60-öringen ska försvinna och elpriserna verkar generellt gå nedåt.
Men samtidigt tänker jag att ifall jag lyckas ladda elbilen med 30kWh varje dag under halva året med egenproducerad el så sparar jag minst 30kr/dag X typ 170 dagar = ca 5000 friska kronor om året, så det hela har betalat sig på några år bara pga egen konsumtion.
Ja, med de priserna är det nog möjligt att få det lönsamt tack vare avgifts- och skatteflykt. Beror på hur länge det dröjer innan det blir skatt på själva produktionen oavsett hur liten den är och hur den används.
Tror inte att elpriserna generellt kommer gå nedåt. Gratis el när solen skiner eller det blåser tillräckligt kommer inte kompensera för de kraftiga topparna övrig tid.
Jag är inte bitter ... men ...Magnus E K skrev:
Innebär den förändrade lagstiftningen att det blir tillåtet att bygga tak som inte håller att gå på?
Ja, med de priserna är det nog möjligt att få det lönsamt tack vare avgifts- och skatteflykt. Beror på hur länge det dröjer innan det blir skatt på själva produktionen oavsett hur liten den är och hur den används.
Tror inte att elpriserna generellt kommer gå nedåt. Gratis el när solen skiner eller det blåser tillräckligt kommer inte kompensera för de kraftiga topparna övrig tid.
om vi tänker li-ion är de inte helt oproblematiska.M MickeOj skrev:
dels minskar kapaciteten med antalet cykler. uppnådda 500 cykler innan märkbart kapacitetstapp är en bra siffra. alltså korta 1,5 år.
de är också fortfarande dyra, och livscykeln ur miljöhänseende tveksam.
sedan är det brandrisken, särskilt när cellerna åldras. alltså ingen stor risk statistiskt sett, men mycket allvarligt när det sker. ett batterilager är inget du vill ha inomhus öht. och utomhus är det på vintern för kallt för att cellerna ska må bra vid laddning. men om man ändå ska ha en elbil kan v2g lagring i den vara ett alternativ. värmning av paketet bör man då få på köpet.
det projekteras nu stora externa batterilager som har potential att hjälpa upp dipparna, och de sköts nog tills vidare bättre så än hemma hos dig och mig?
Hej Mikael_LMikael_L skrev:
Det man rimligen bör ta med i en kalkyl gällande besparing mellan bensin/dieselbil och elbil är den beskattning som idag ligger på bensin/diesel rimligen kommer i någon form att flyttas över på elbilens driftskostnad till exempel genom någon form av kilometerskatt.
De skatteinkomster som idag staten får in från bensin/diesel minskar med minskat antal bensin/dieselbilar och ökande antal elbilar.
Hur fort detta införs är dock svårt att idag bedöma.
Hämtat från Ekonomifakta;
”Nedan följer en uppställning av hur bensinpriset fördelas på olika komponenter. De fasta skatterna för 1:a januari - 30:e juni 2025 utgörs av:
- Energiskatt: 1,84 kr/l
- Koldioxidskatt: 3,27 kr/l
- Moms på skatten: 1,28 kr/l
- Summa: 6,39 kr/l”
- Energiskatt: 1,47 kr/l
- Koldioxidskatt: 2,81 kr/l
- Moms på skatten: 1,07 kr/l
- Summa: 5,35 kr/l”
Vi gör en grov överslagsberäkning;
Om en dieselbil drar 0,65 liter mil så innebär det 0,65X5,35= 3,48 kr/mil
Om du laddar din elbil som behöver 2 kWh/mil med 30kWh/dag då kör du 15mil/dag
3,48 kr/mil x15mil/dag innebär en skatt på ca 52,2 kr dag på 170 dagar innebär det en skatt på ca 52,2 x170 = 8 874kr Om detta skulle för en elbil skulle inbringa samma skatt /mil som för dieselbilen.
Redigerat: