D
G Greger_08 skrev:
Befinner mig i Portugal

Här ser man knappt några solceller på privata småhus dock sitter det solfångare lite här och där för att varmvatten.

Varför kan man undra sig? Finns inget bidrag som i Sverige samt att ersättningen från elbolagen är låg då dom inte är tvingade att köpa.

Dock finns det enorma industriella solcellsanläggningar tror den största i området är 2x2 km
Jag misstänker att de använder väldigt lite el, uppvärmning och matlagning på gas, bara någon glödlampa.

• Haha
Magnus E K
  • Laddar…
Mikael_L
M MrDizzy skrev:
oooh 135kWh batteri ...
Nice! då håller ju batteriet mer än ett dygns uppvärmning med VP för de flesta.
Hej, för mig skulle det klara av att driva vår VP i 5 dygn.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej, för mig skulle det klara av att driva vår VP i 5 dygn.
Hur ser era förutsättningar ut?
27kWh/dygn känns rätt lågt mitt i vintern, vi ligger runt 80-90kWh totalt per dygn i förbrukning.
Edit: Såg nu för dagarna i Januari låg vi lite lägre.

Graf som visar elförbrukning, solproduktion och batterinivå i kWh under januari; staplar och linjer illustrerar förändringar dagligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnus E K
C cpalm skrev:
2,4% av energiproduktionen, men 9,3% av installerad effekt.
Och nu upp till och lite över 20% av totala produktionen mitt på dagen en solig dag (senaste sådan dag med produktionsstatistik är 22 juni med 21,6% kl 12-13 för hela SE, högre i SE3-4).

Jag vet inte varför SVK kontrollrummet inte visar solenergi överhuvudtaget för Sverige. Kollar man på de baltiska länderna hade Litauen idag solproduktion (visas som ospecificerat) som högst över 100% av konsumtionen. (För Estland visas solenergin som värmekraft; solen är ju varm så varför inte?)

Mikael_L
X xLnT skrev:
Hur ser era förutsättningar ut?
27kWh/dygn känns rätt lågt mitt i vintern, vi ligger runt 80-90kWh totalt per dygn i förbrukning.
Edit: Såg nu för dagarna i Januari låg vi lite lägre.

[bild]
Kompressorn i min VP drar 4A, dvs knappt 1kW.
Nästan hela året tillåter jag endast 0,1kW elpatron, jag måste dock öka detta till typ 1kW under de allra kallaste dagarna.
Så ja, dagar med -10° gäller inte det jag skrev.

Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nästan hela året tillåter jag endast 0,1kW elpatron, jag måste dock öka detta till typ 1kW under de allra kallaste dagarna.
Den var en klenis till värmepump. Till och med min LLVP kan dra 8 A, vilket är bra för att snabbt få upp värmen när man stiger upp strax före lunchtid.

Mikael_L Mikael_L skrev:
4A totalt eller per fas? Är det bergvärme och golvvärme, hur många m2?
Jag har spärrat elpatron i min och när den går (för varmvatten) är det typ 1,5kW L1 1000W L2/L3 vardera.
Värmer 230m2 enplan.

Mikael_L
Det är en enfas VP, IVT 490.
Kompressorn tror jag drar ca 0,8kW, sen blir det väl lite drygt 100W till för fläkt och cirk-pump.

Golvvärme, 100kvm bottenvåning, ca 35kvm övervåning, relativt välisolerat.
Vi fryser aningens när det börjar bli kallt, för att motivera att sätta igång en brasa i braskaminen, eldar 0,5-1 m3 ved om året, dvs inte alls speciellt mycket.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kompressorn tror jag drar ca 0,8kW, sen blir det väl lite drygt 100W till för fläkt och cirk-pump.
Mikael_L Mikael_L skrev:

Golvvärme, 100kvm bottenvåning, ca 35kvm övervåning, relativt välisolerat.
Vi fryser aningens när det börjar bli kallt, för att motivera att sätta igång en brasa i braskaminen, eldar 0,5-1 m3 ved om året, dvs inte alls speciellt mycket.
Borde ta tag i mig själv och fixa trådarna (modbus) till elmätaren för BVPn, så man får reda på exakt vad det blir av det.

• Gilla
djac
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Jag misstänker att de använder väldigt lite el, uppvärmning och matlagning på gas, bara någon glödlampa.
Sant men poolpump och AC drar nog en del..

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
G Greger_08 skrev:
Sant men poolpump och AC drar nog en del..
Kompis har hus i Grekland, där säljs det färdiga paket med solpanel och varmvattenberedare, ganska smart.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Slår man ut CO2e från tillverkningen (med kinas elmix) över panelens 30åriga livstid (ihop med matchad inverter) så landar man på ca 50g/kWh.
Dvs mer än svenska elmixen, men bara en tiondel av motsvarande mängd elenergi från naturgas.
Skulle tror, att kinesiska producenter av solceller har själv solceller på taket.

Kanske man skall räkna med lägre CO2 än (hela) Kinas elmix.

Bara en tanke.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
El kommer finnas i överflöd när solen skiner, men för att tillverka solpaneler, batteri och växelriktare går det åt mängder av metaller och andra råvaror som finns i begränsad mängd (och är svåra att återvinna). Dessutom i de flesta fall tillverkade på andra sidan jorden. Att bygga en ny anläggning nu, särskilt en överdimensionerad sådan, känns lite lagom miljövänligt.
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Slår man ut CO2e från tillverkningen (med kinas elmix) över panelens 30åriga livstid (ihop med matchad inverter) så landar man på ca 50g/kWh.
Dvs mer än svenska elmixen, men bara en tiondel av motsvarande mängd elenergi från naturgas.
Ja det verkar vara konsensus att solcellerna är generellt bra för miljö och klimat, även ifall t.ex. vattenkraft ligger lite bättre till vad gäller klimatpåverkan. Men mer vattenkraft kan vi inte bygga, så det är rimligt att jämföra mellan det som går att bygga.

https://hemsol.se/solceller/solenergi/miljopaverkan/

https://www.maysunsolar.se/blog/koldioxidavtryck-co2-for-solpanelera
Den här saknar något data, hur lång tid som panelerna är tänkta att producera för att nå de gr CO2/kWh som anges. Jag gissar på 25 eller 30 år, då det är en ålder som brukar anges som standardlivslängd.

https://svensksolenergi.se/miljomarkt-solenergi/solelens-klimatnytta/

Jag tycker det ser ut som att solcellsanläggningen ligger minus på klimatavtryck tills den är åtminstone 3 år gammal, kanske bortåt 5 år också.
Detta förutsatt att solelsproduktionen har tryckt bort gaskraft.
Jämfört med kolkraft så när man klimat och miljömässigt break-even ännu tidigare.

Men jämför man med kärnkraft så blir det bra mycket klurigare, båda kraftslagen har en stor CO2-skuld i början, och sen väldigt låga utsläpp under de kommande årens drift.
I vilket fall har inte solceller någon stor fördel, kanske ingen alls.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Och nu upp till och lite över 20% av totala produktionen mitt på dagen en solig dag (senaste sådan dag med produktionsstatistik är 22 juni med 21,6% kl 12-13 för hela SE, högre i SE3-4).

Jag vet inte varför SVK kontrollrummet inte visar solenergi överhuvudtaget för Sverige. Kollar man på de baltiska länderna hade Litauen idag solproduktion (visas som ospecificerat) som högst över 100% av konsumtionen. (För Estland visas solenergin som värmekraft; solen är ju varm så varför inte?)
Enligt energimyndighetens sommar prognos för 2027 ser fördelningen ut så här för nyttoproduktionen
Vattenkraft 67 TWh = 34 %
Vindkraft 53 TWh= 27%
Kärnkraft 53 TWh= 27%
Solkraft 9 TWh= 4,5%
Övrigt kraftvärme 16 TWh= 8%
Summa 198 TWh
Av den totala solkraften på 9 TWh är egenanvändningen 4 TWh. Alltså är överproduktionen ut på nätet 5 TWh = c:a 2,5%
Intressant är att vi exporterar 42 TWh (21,5%) av vår produktion.

Attitudeswe
Frågan är hur mycket gas/kol som trängs undan med mer sol i systemet.

Just denna timmen är det 600CO2e per kWh i polen och 220g i tyskland. Övriga som vi når ligger redan på sol nivåer...

Karta över Europa som visar koldioxidutsläpp per kWh i olika länder med färgkodning. Polen och Tyskland är särskilt markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.