133 736 läst ·
1 406 svar
134k läst
1,4k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Jag misstänker att de använder väldigt lite el, uppvärmning och matlagning på gas, bara någon glödlampa.G Greger_08 skrev:Befinner mig i Portugal
Här ser man knappt några solceller på privata småhus dock sitter det solfångare lite här och där för att varmvatten.
Varför kan man undra sig? Finns inget bidrag som i Sverige samt att ersättningen från elbolagen är låg då dom inte är tvingade att köpa.
Dock finns det enorma industriella solcellsanläggningar tror den största i området är 2x2 km
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Och nu upp till och lite över 20% av totala produktionen mitt på dagen en solig dag (senaste sådan dag med produktionsstatistik är 22 juni med 21,6% kl 12-13 för hela SE, högre i SE3-4).C cpalm skrev:
Jag vet inte varför SVK kontrollrummet inte visar solenergi överhuvudtaget för Sverige. Kollar man på de baltiska länderna hade Litauen idag solproduktion (visas som ospecificerat) som högst över 100% av konsumtionen. (För Estland visas solenergin som värmekraft; solen är ju varm så varför inte?)
Kompressorn i min VP drar 4A, dvs knappt 1kW.X xLnT skrev:
Nästan hela året tillåter jag endast 0,1kW elpatron, jag måste dock öka detta till typ 1kW under de allra kallaste dagarna.
Så ja, dagar med -10° gäller inte det jag skrev.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Den var en klenis till värmepump. Till och med min LLVP kan dra 8 A, vilket är bra för att snabbt få upp värmen när man stiger upp strax före lunchtid.Mikael_L skrev:
4A totalt eller per fas? Är det bergvärme och golvvärme, hur många m2?Mikael_L skrev:
Jag har spärrat elpatron i min och när den går (för varmvatten) är det typ 1,5kW L1 1000W L2/L3 vardera.
Värmer 230m2 enplan.
Det är en enfas VP, IVT 490.
Kompressorn tror jag drar ca 0,8kW, sen blir det väl lite drygt 100W till för fläkt och cirk-pump.
Golvvärme, 100kvm bottenvåning, ca 35kvm övervåning, relativt välisolerat.
Vi fryser aningens när det börjar bli kallt, för att motivera att sätta igång en brasa i braskaminen, eldar 0,5-1 m3 ved om året, dvs inte alls speciellt mycket.
Kompressorn tror jag drar ca 0,8kW, sen blir det väl lite drygt 100W till för fläkt och cirk-pump.
Vi fryser aningens när det börjar bli kallt, för att motivera att sätta igång en brasa i braskaminen, eldar 0,5-1 m3 ved om året, dvs inte alls speciellt mycket.
Mikael_L skrev:
Borde ta tag i mig själv och fixa trådarna (modbus) till elmätaren för BVPn, så man får reda på exakt vad det blir av det.Mikael_L skrev:
Det är en enfas VP, IVT 490.
Skulle tror, att kinesiska producenter av solceller har själv solceller på taket.Attitudeswe skrev:
Kanske man skall räkna med lägre CO2 än (hela) Kinas elmix.
Bara en tanke.
Magnus E K skrev:
El kommer finnas i överflöd när solen skiner, men för att tillverka solpaneler, batteri och växelriktare går det åt mängder av metaller och andra råvaror som finns i begränsad mängd (och är svåra att återvinna). Dessutom i de flesta fall tillverkade på andra sidan jorden. Att bygga en ny anläggning nu, särskilt en överdimensionerad sådan, känns lite lagom miljövänligt.
Ja det verkar vara konsensus att solcellerna är generellt bra för miljö och klimat, även ifall t.ex. vattenkraft ligger lite bättre till vad gäller klimatpåverkan. Men mer vattenkraft kan vi inte bygga, så det är rimligt att jämföra mellan det som går att bygga.Attitudeswe skrev:
https://hemsol.se/solceller/solenergi/miljopaverkan/
https://www.maysunsolar.se/blog/koldioxidavtryck-co2-for-solpanelera
Den här saknar något data, hur lång tid som panelerna är tänkta att producera för att nå de gr CO2/kWh som anges. Jag gissar på 25 eller 30 år, då det är en ålder som brukar anges som standardlivslängd.
https://svensksolenergi.se/miljomarkt-solenergi/solelens-klimatnytta/
Jag tycker det ser ut som att solcellsanläggningen ligger minus på klimatavtryck tills den är åtminstone 3 år gammal, kanske bortåt 5 år också.
Detta förutsatt att solelsproduktionen har tryckt bort gaskraft.
Jämfört med kolkraft så när man klimat och miljömässigt break-even ännu tidigare.
Men jämför man med kärnkraft så blir det bra mycket klurigare, båda kraftslagen har en stor CO2-skuld i början, och sen väldigt låga utsläpp under de kommande årens drift.
I vilket fall har inte solceller någon stor fördel, kanske ingen alls.
Enligt energimyndighetens sommar prognos för 2027 ser fördelningen ut så här för nyttoproduktionenMagnus E K skrev:
Och nu upp till och lite över 20% av totala produktionen mitt på dagen en solig dag (senaste sådan dag med produktionsstatistik är 22 juni med 21,6% kl 12-13 för hela SE, högre i SE3-4).
Jag vet inte varför SVK kontrollrummet inte visar solenergi överhuvudtaget för Sverige. Kollar man på de baltiska länderna hade Litauen idag solproduktion (visas som ospecificerat) som högst över 100% av konsumtionen. (För Estland visas solenergin som värmekraft; solen är ju varm så varför inte?)
Vattenkraft 67 TWh = 34 %
Vindkraft 53 TWh= 27%
Kärnkraft 53 TWh= 27%
Solkraft 9 TWh= 4,5%
Övrigt kraftvärme 16 TWh= 8%
Summa 198 TWh
Av den totala solkraften på 9 TWh är egenanvändningen 4 TWh. Alltså är överproduktionen ut på nätet 5 TWh = c:a 2,5%
Intressant är att vi exporterar 42 TWh (21,5%) av vår produktion.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 355 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 355 inlägg