119 390 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Har jag påstått det?U Ulf Johansson9 skrev:
Jag betalar såklart elöverföring (30öre/kWh) och skatt (54öre/kWh) precis som många andra. Men differansen har varit tillräckligt stor för att det ska löna sig att köpa och sälja.
Det är ingen raketforskning, det är mer mellanstadiematte.
jo vissa dagar är differansen väldigt stor mellan högsta och lägsta elpris i VISSSA elområden.X xLnT skrev:
men tar vi tex igår 2025-06-25 i SE3
spotpris snitt lägsta 3 timmar: ca 0,3 öre i inköp
spotpris snitt hösta 3 timmar: ca 43 öre i försäljning
så räcker det ju inte ...
man måste ju upp i trakterna 100-110 öre i skillnad för att det ska löna sig (efter 1Jan dvs)
som tex 2025-06-11 i SE3
spotpris snitt lägsta 2 timmar: ca 0,7 öre /kWh i inköp
spotpris snitt hösta 2 timmar: ca 111 öre / kWh i försäljning
Så då kommer frågan hur många sådana dagar det finns? (har inte kollat så jag har ingen aning)
Hur någon kan utgå ifrån något annat än sina förutsättningar när dom räknar på sin anläggning förstår jag inte.M MrDizzy skrev:jo vissa dagar är differansen väldigt stor mellan högsta och lägsta elpris i VISSSA elområden.
man måste ju upp i trakterna 100-110 öre i skillnad för att det ska löna sig (efter 1Jan dvs)
som tex 2025-06-11 i SE3
Så då kommer frågan hur många sådana dagar det finns? (har inte kollat så jag har ingen aning)
Att man inte heller kan tänka längre, att det finns andra med helt andra förutsättningar, tycker jag är sorgligt.
Men då får du sitta där och bevaka det varenda dag vilka tider du ska köpa och vilka tider du ska sälja för att det ska gå ihop sig om du inte har en styrning som är kopplad till dagens priserM MrDizzy skrev:jo vissa dagar är differansen väldigt stor mellan högsta och lägsta elpris i VISSSA elområden.
som tex 2025-06-11 i SE3
De flesta som har batteri har väl solceller, så nu på sommaren köper man ju inte extern el för att ladda batteriet?X xLnT skrev:
Ja, då kan jag hålla med om det krävs rätt stor skillnad för att motivera att dumpa till nätet, överföringsavgifter och batterikostnad tillsammans blir ju en del. Att däremot ladda när det är billigt och använda vid pristopparna är bra.X xLnT skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 667 inlägg
Behovet är ju ganska stort av el på dagtid med tanke på alla kontor och industrier. Däremot har priset gått ner eftersom det nu finns stort utbud även dagtid. Men vind-vatten-kärnkraft snurrar ju fortfarande när solen står som högst.Z Zed skrev:Jag kan inte förstå hur solceller kunde få ett sådant genomslag. Mellanstadielogik hade lett till denna slutsats, den producerar som bäst när den minst behövs, något som aldrig visas upp av solcellsförsäljarna. Det har till och med gått så långt att elnätet nu inte är dimensionerat för all denna överproduktion, vilket leder till utbyggnad av elsystemet för att hantera den ökade belastningen, vilket leder till högre fasta avgifter för oss övriga. Vi valde istället att lägga slantarna på bergvärme som hjälper som mest när elen är som dyrast. Investeringskostnaden har man igen samma dag man driftsätter då fastighetsvärdet stiger, utöver att den återbetalar sig inom ca 10 år.
Befinner mig i Portugal
Här ser man knappt några solceller på privata småhus dock sitter det solfångare lite här och där för att varmvatten.
Varför kan man undra sig? Finns inget bidrag som i Sverige samt att ersättningen från elbolagen är låg då dom inte är tvingade att köpa.
Dock finns det enorma industriella solcellsanläggningar tror den största i området är 2x2 km
Här ser man knappt några solceller på privata småhus dock sitter det solfångare lite här och där för att varmvatten.
Varför kan man undra sig? Finns inget bidrag som i Sverige samt att ersättningen från elbolagen är låg då dom inte är tvingade att köpa.
Dock finns det enorma industriella solcellsanläggningar tror den största i området är 2x2 km