119 390 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 069 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 069 inlägg
Med egenanvändning menar jag 1-(sålt/producerat).X xLnT skrev:
Om jag nån gång skaffar en anläggning så kommer den ha en balanserad storlek då värdet av såld el är så lågt.
Dvs ej intressant hur mycket av det egna årsbehovet jag täcker. Det blir för dyrt att öka den siffran...
Ja men såklart det är tur, även de med allra störst resurser får till stor del förlita sig på tur, vi andra ännu mer, aktiers värde beror på hur många som vill köpa och sälja, det är inte nödvändigtvis kopplat till de underliggande verksamheterna, det kommer du upptäcka.C camaro1969 skrev:jag hoppas för allas skull att "turen" håller i sig, skulle det gå dåligt för stora investmentbolag går det dåligt för landet och då har vi större problem misstänker jag.
jo jag menar att solcellerna för mig skulle ha inneburit en kostnad och inte en intäkt, kalkylen har alltså varit negativ, men jag förstår om man monterar för att man tycker det är kul eller vill bidra med billig el till samhället. för att spara/tjäna pengar hade det varit ett felaktigt beslut med facit i hand
Sen kan man inte nämna solceller och aktier i samma resonemang, det är helt andra riskklasser, om man har en sund investeringsportfölj så kan man alltså inte ta aktiepengar, högrisk, och stoppa in i solceller, lågrisk, solceller konkurrerar med instrument ur lågriskdelen och där talar man om väsentligt lägre avkastning.
Jag har tänkt tvärtom, jag kommer ha en alldeles för stor anläggning för att få in mer energi på vinterhalvåret.Attitudeswe skrev:
paneler är billigt att köpa idag.
Så vertikalt montage i söderläge är det som gäller.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 069 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 069 inlägg
Hur mycket ökar installationskostnaden om man tar 30 paneler istället för 10st? En timme per panel vid montage på betongpannor inkl montage systemet?X xLnT skrev:
Jag vet inte vad de ska ha men min anläggning med 49 paneler tog två dagar, inklusive bygga och ta ner ställning, så tid per panel blir avsevärt mindre än en timme.Attitudeswe skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 041 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 041 inlägg
El kommer finnas i överflöd när solen skiner, men för att tillverka solpaneler, batteri och växelriktare går det åt mängder av metaller och andra råvaror som finns i begränsad mängd (och är svåra att återvinna). Dessutom i de flesta fall tillverkade på andra sidan jorden. Att bygga en ny anläggning nu, särskilt en överdimensionerad sådan, känns lite lagom miljövänligt.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 069 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 069 inlägg
Slår man ut CO2e från tillverkningen (med kinas elmix) över panelens 30åriga livstid (ihop med matchad inverter) så landar man på ca 50g/kWh.
Dvs mer än svenska elmixen, men bara en tiondel av motsvarande mängd elenergi från naturgas.
Dvs mer än svenska elmixen, men bara en tiondel av motsvarande mängd elenergi från naturgas.
C camaro1969 skrev:
Det är ingen ekonomi i att köpa billigt och sälja dyrt ren förlustaffärX xLnT skrev:
För det första har du inte med omvandlingsförluster och batterislitage. Sen har du räknat moms på redan momsade tariffer, eller så har din nätägare andra priser än min.U Ulf Johansson9 skrev:
Du har inte tagit upp 60-öringen som hittills inte är slopad.
Sen får man köpa och sälja när det ÄR ekonomiskt, utifrån sina förutsättningar.
Dvs när differansen är tillräcklig.
Det trodde jag sa sig själv.
Du har rätt i det med momsen men men hur kan du köpa in utan betala elenergiskattX xLnT skrev:För det första har du inte med omvandlingsförluster och batterislitage. Sen har du räknat moms på redan momsade tariffer, eller så har din nätägare andra priser än min.
Du har inte tagit upp 60-öringen som hittills inte är slopad.
Sen får man köpa och sälja när det ÄR ekonomiskt, utifrån sina förutsättningar.
Dvs när differansen är tillräcklig.
Det trodde jag sa sig själv.
eller elöverföring är en intressant fråga