Attitudeswe
X xLnT skrev:
Såhär ser det ut för mig. Det är inte optimerat för egenanvändning utan för ekonomi, så jag har köpt energi och lagrat i batteri när det varit billigt och sålt det senare när det varit dyrt.

[bild]
Med egenanvändning menar jag 1-(sålt/producerat).

Om jag nån gång skaffar en anläggning så kommer den ha en balanserad storlek då värdet av såld el är så lågt.

Dvs ej intressant hur mycket av det egna årsbehovet jag täcker. Det blir för dyrt att öka den siffran...

D
C camaro1969 skrev:
jag hoppas för allas skull att "turen" håller i sig, skulle det gå dåligt för stora investmentbolag går det dåligt för landet och då har vi större problem misstänker jag.

jo jag menar att solcellerna för mig skulle ha inneburit en kostnad och inte en intäkt, kalkylen har alltså varit negativ, men jag förstår om man monterar för att man tycker det är kul eller vill bidra med billig el till samhället. för att spara/tjäna pengar hade det varit ett felaktigt beslut med facit i hand
Ja men såklart det är tur, även de med allra störst resurser får till stor del förlita sig på tur, vi andra ännu mer, aktiers värde beror på hur många som vill köpa och sälja, det är inte nödvändigtvis kopplat till de underliggande verksamheterna, det kommer du upptäcka.

Sen kan man inte nämna solceller och aktier i samma resonemang, det är helt andra riskklasser, om man har en sund investeringsportfölj så kan man alltså inte ta aktiepengar, högrisk, och stoppa in i solceller, lågrisk, solceller konkurrerar med instrument ur lågriskdelen och där talar man om väsentligt lägre avkastning.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Med egenanvändning menar jag 1-(sålt/producerat).

Om jag nån gång skaffar en anläggning så kommer den ha en balanserad storlek då värdet av såld el är så lågt.

Dvs ej intressant hur mycket av det egna årsbehovet jag täcker. Det blir för dyrt att öka den siffran...
Jag har tänkt tvärtom, jag kommer ha en alldeles för stor anläggning för att få in mer energi på vinterhalvåret.
paneler är billigt att köpa idag.
Så vertikalt montage i söderläge är det som gäller.

Attitudeswe
X xLnT skrev:
Jag har tänkt tvärtom, jag kommer ha en alldeles för stor anläggning för att få in mer energi på vinterhalvåret.
paneler är billigt att köpa idag.
Hur mycket ökar installationskostnaden om man tar 30 paneler istället för 10st? En timme per panel vid montage på betongpannor inkl montage systemet?

Hur mycket ökar installationskostnaden om man tar 30 paneler istället för 10st? En timme per panel vid montage på betongpannor inkl montage systemet?
Ingen aning, för mig blir det bara panelkostnaden och en stolpe (inkl skruv).

D
Jag vet inte vad de ska ha men min anläggning med 49 paneler tog två dagar, inklusive bygga och ta ner ställning, så tid per panel blir avsevärt mindre än en timme.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Magnus E K
El kommer finnas i överflöd när solen skiner, men för att tillverka solpaneler, batteri och växelriktare går det åt mängder av metaller och andra råvaror som finns i begränsad mängd (och är svåra att återvinna). Dessutom i de flesta fall tillverkade på andra sidan jorden. Att bygga en ny anläggning nu, särskilt en överdimensionerad sådan, känns lite lagom miljövänligt.

• Gilla
Tallbo
  • Laddar…
Attitudeswe
Slår man ut CO2e från tillverkningen (med kinas elmix) över panelens 30åriga livstid (ihop med matchad inverter) så landar man på ca 50g/kWh.
Dvs mer än svenska elmixen, men bara en tiondel av motsvarande mängd elenergi från naturgas.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
C camaro1969 skrev:
var frågan till mig så är det korrekt.

vad alla glädjekalkyler glömmer är allt extra som alltid tillkommer, något går sönder, ska underhållas osv.
hade 60 öringen varit kvar så hade det nog gått plus minus 0 ungefär
X xLnT skrev:
Såhär ser det ut för mig. Det är inte optimerat för egenanvändning utan för ekonomi, så jag har köpt energi och lagrat i batteri när det varit billigt och sålt det senare när det varit dyrt.

[bild]
Det är ingen ekonomi i att köpa billigt och sälja dyrt ren förlustaffär

• Excel-kalkylblad visar ekonomisk förlust per kWh vid försäljning av el; inköp och kostnader överstiger intäkterna, total förlust -84,38 per kWh.
U Ulf Johansson9 skrev:
Hur kan du säga det utan att veta mina förutsättningar?
Ska du generalisera så skriv det då.
Dina parametrar stämmer dessutom inte.

X xLnT skrev:
Hur kan du säga det utan att veta mina förutsättningar?
Ska du generalisera så skriv det då.
Dina parametrar stämmer dessutom inte.
Det är de kostnader jag får ge när jag köper in el. Var du kan köpa el utan att betala
elöverföring och energiskatt skulle jag vilja veta

U Ulf Johansson9 skrev:
Det är de kostnader jag får ge när jag köper in el. Var du kan köpa el utan att betala
elöverföring och energiskatt skulle jag vilja veta
För det första har du inte med omvandlingsförluster och batterislitage. Sen har du räknat moms på redan momsade tariffer, eller så har din nätägare andra priser än min.
Du har inte tagit upp 60-öringen som hittills inte är slopad.

Sen får man köpa och sälja när det ÄR ekonomiskt, utifrån sina förutsättningar.
Dvs när differansen är tillräcklig.
Det trodde jag sa sig själv.

X xLnT skrev:
För det första har du inte med omvandlingsförluster och batterislitage. Sen har du räknat moms på redan momsade tariffer, eller så har din nätägare andra priser än min.
Du har inte tagit upp 60-öringen som hittills inte är slopad.

Sen får man köpa och sälja när det ÄR ekonomiskt, utifrån sina förutsättningar.
Dvs när differansen är tillräcklig.
Det trodde jag sa sig själv.
Du har rätt i det med momsen men men hur kan du köpa in utan betala elenergiskatt
eller elöverföring är en intressant fråga

U Ulf Johansson9 skrev:
Det där ser rätt ut (efter 1Jan 2026)
till dess får man ju 60öre extra på försäljningen

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det där ser rätt ut (efter 1Jan 2026)
till dess får man ju 60öre extra på försäljningen
Från och med 1 juli är det bara 45 öre i skattesubbvension

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.