119 390 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 041 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 041 inlägg
2,4% måste vara en extremt utdaterad eller helt felaktigt använd siffra, även om den enbart avser Sverige. Enligt SVKs senaste kraftbalansrapport finns 4,8 GW installerad solelseffekt i landet. Om man tänker sig en dag då alla anläggningar producerar maximalt motsvarar det att ungefär fyra stora kärnkraftsreaktorer startar upp varje morgon och stänger av igen på kvällen. I verkligheten blir det kanske ca hälften av det en solig dag, och förstås mindre om det är växlande molnighet eller helt mulet. Men det är långt mycket mer än ett par enstaka procent produktion som tillkommer och försvinner varje dygn.B BSA In skrev:Inte så dum liknelse men den haltar lite om solkraften bara är 2,4% av totalen så blir det bara en 1/4 extratub. När det fattas en tub (effektbrist) kan man tänka sig att någon håller andan en kort stund.
Hej
Vi kan nog diskutera elbehovet i evighet. Tyvärr blir inte jag klokare. Enligt Ebba B har vi effektbrister i systemet vissa tider, främst vintertid och i södra Sverige.
Vi har annars ett elöverskott större delen av året. Är det underskottet eller överskottet som är problemet. Det borde vara underskottet som driver upp priset.
Hur minskar man detta underskott? Jo genom att minska elförbrukningen genom att lägga all kraft på energieffektiviseringar, minska alla förluster i systemet och anpassa förbrukningen under dessa få timmar när bristen uppstår.
Alternativet är att bygga upp en överkapacitet och brottas med den. Kanske ett bättre val men det kostar.
Tja, vi kan väl kika lite helt anekdotiskt på en av de senaste dagarna med riktigt högt elpris, den 21/6 kl 22-23. Då hade SE4 ett elpris på 1,51 SEK /kWhB BSA In skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och samtidigt exporterade vi nära maximalt till utlandet från SE4.
Så nu kan vi fortsätta att diskutera underskottet ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så jäkla glad att ja inte satte upp paneler för några år sedan...
Du har helt enkelt blivit blåst på solel bubblan.R Rem skrev:Börjar känna mig lite irriterad över elpriset och hur kurvan över dagen ser ut.
Jag har solceller med ca 15 kW kapacitet i bra söderläge. En bra dag producerar jag ca 85 kWh. Produktionen börjar vid kl. 07.00 ungefär och håller på till 18.00 ca.
Detta känns ju ok så långt om det inte hade varit för att solproduktionen ser ut som en bergstopp och elpriset under sammam tid som ett dike. I princip så är elpriset en inverterad version av min produktion. Ofta är priset 0 eller minus mitt på dagen då jag producerar som mest.
Vad är då poängen med solel om man inte kan få betalt för produktionen. Nätägaren är Ellevio och vi är i område 3. Skall det vara så här? Systemet känns riggat för att man inte skall få betalt ...
Det är klart att man kan skaffa ett batteri och ladda under dagen och sen sälja under natten, men det kanske vi kan ta i en annan tråd om nån har tanker om det.
[bild]
[bild]
Ja, så skulle man kunna uttrycka det, iaf just nu, ingen vet något om framtida priser så det kan ju ändra sig.P Putte 9497 skrev:
Jag är dock rätt nöjd med min lösning, finns såklart utrymme för förbättringar men med batteri, elbil och styrningar så når jag iaf målet att vara ekonomiskt självförsörjande på el, inklusive bilkörning och med detta så minskar jag mina löpande utgifter och risker.
Idag är det nog ännu viktigare att man vet vad man vill uppnå med sina solceller och validera att man har förutsättningar för att nå dem.
Hej djacD djac skrev:Ja, så skulle man kunna uttrycka det, iaf just nu, ingen vet något om framtida priser så det kan ju ändra sig.
Jag är dock rätt nöjd med min lösning, finns såklart utrymme för förbättringar men med batteri, elbil och styrningar så når jag iaf målet att vara ekonomiskt självförsörjande på el, inklusive bilkörning och med detta så minskar jag mina löpande utgifter och risker.
Idag är det nog ännu viktigare att man vet vad man vill uppnå med sina solceller och validera att man har förutsättningar för att nå dem.
Vi har inte heller sett var kostnaderna stannar för elnätsbolagen då de försöker hantera ökningen av solcellsanläggningar i distributionsnäten. Dessa kostnader rullas i de flesta fall ut åren framöver på de som är anslutna till elnäten eftersom de är de som bekostar elnäten..
Som jag försökte beskriva i inlägg #3 och i inlägg #197 i denna tråd så är solceller på villatak i elnät ursprungligen byggda för en effektriktning (mot villan) lite av en ”gök i fågelboet”. Framför allt gällande större anläggningar på villataken och om ”mängden” villor med solceller på villataken i ett villaområde (transformatorområde) blir stort.
Enligt Energimarknadsinspektionen så gäller effektavgiften för både effektriktningen till och från huset, elnätsbolagen bestämmer hur avgifterna tillämpas i respektive elnätsbolag
Energiforsk har just nu publicerat en rapport, nr:2025:1115, med rubriken Dynamisk spänningsreglering”
https://energiforsk.se/media/34486/2025-1115-dynamisk-spa-nningsreglering.pdf
I rapportens sammanfattning kan vi inledningsvis läsa; ”Denna rapport sammanfattar utmaningar med spänningshöjningar från främst intermittent produktion. Svenska lokalnätet är inte konstruerat för ett effektflöde i två riktningar. Långa distributionsnät kommer att få kraftiga variationer i både spänningshöjningar som spänningssänkningar, vilket riskerar kostsamma ombyggnationer av distributionsnätet när spänningsintervallet reducerats i och med att hänsyn måste tas till ett effektflöde i motsatt riktning och nätkoncessionsinnehavaren måste dimensionera elnätet både för konsumtion som produktion. Lägg därtill att produktion från solceller har sämre sammanlagring än kundernas förbrukning, vilket höjer spänningen i elnätet ytterligare. På sommarhalvåret är belastningen i elnätet lågt, samtidigt som mikroproducenter höjer spänningen i elnätet. På vinterhalvåret är belastningen i elnätet högre, vilket resulterar i ökade överföringsförluster och högre spänningsfall. Genom att nyttja befintlig teknik kan investeringskostnader för att konstruera elnätet för mikroproduktion reduceras.”
Jag välkomnar de försök och tester som här gjorts för att hitta alternativ till kostsamma ombyggnationer av redan byggda elnät.
Vi behöver hålla nere kostnadsökningarna i lokalnäten.
Detta kan vara en lösning för vissa typer av lokalnät.
Redigerat:
Då har du satsat rätt men du kan ju knappast gå plus på vinterhalvåret?D djac skrev:Ja, så skulle man kunna uttrycka det, iaf just nu, ingen vet något om framtida priser så det kan ju ändra sig.
Man får ju räkna ut ett snitt på vad man förbrukar under april - september och sedan anpassa solcellsanläggning och batterier efter det. Större anläggning behövs knappast
Nej, jag har månader som är negativa men andra som är positiva, så på totalen ackumulerar jag hela tiden pengar, som jag låter stå inne, som om det skulle hända stora saker blir en buffert.P Putte 9497 skrev:
Jag har en 15 kw växelriktare, det är bra när man ska ladda bilen, då kan man köra 11kw laddning utan att köpa, sen ska ju batteriet laddas osv.
Det hade kunnat bli ännu bättre om jag hade haft förutsättningar för att sätta panelerna i tre väderstreck men tyvärr bara tak åt ett håll.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 041 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 041 inlägg
Det fungerar ju bara så länge någon annan betalar. Det ekonomiska värdet av solelen du producerar är nära noll.D djac skrev:Nej, jag har månader som är negativa men andra som är positiva, så på totalen ackumulerar jag hela tiden pengar, som jag låter stå inne, som om det skulle hända stora saker blir en buffert.
Jag har en 15 kw växelriktare, det är bra när man ska ladda bilen, då kan man köra 11kw laddning utan att köpa, sen ska ju batteriet laddas osv.
Det hade kunnat bli ännu bättre om jag hade haft förutsättningar för att sätta panelerna i tre väderstreck men tyvärr bara tak åt ett håll.
Kul med dina aktier, grattis, hoppas turen håller i sig!C camaro1969 skrev:
Vet inte vad du menar med det andra, för några år sen kostade det mer att köpa och nu mindre, man abonnerar normalt sett inte på solceller så årskostnaden slipper man.
HejD djac skrev:Nej, jag har månader som är negativa men andra som är positiva, så på totalen ackumulerar jag hela tiden pengar, som jag låter stå inne, som om det skulle hända stora saker blir en buffert.
I hur många år har du, tills idag, inte haft några kostnaden för elenergin och elnätet?