D djac skrev:
Absolut men vad det sen spelar för praktisk roll är en helt annan sak och hur det faktum att folk anpassar sin konsumtion efter debiteringsmodellen förstör för fysiken är de mer relevanta frågorna. Kablarna finns i grund och botten där för oss, inte tvärtom.
Hej djac

Du skriver ” vad det sen spelar för praktisk roll är en helt annan sak”

Vad beslut (i detta fall gällande vår elkraftförsörjning) har spelat för roll till exempel gällande tillgång på eleffekt och elpris i södra Sverige. Det är absolut inte ”en helt annan sak” för de som drabbats.

Det du skriver ”hur det faktum att folk anpassar sin konsumtion efter debiteringsmodellen förstör för fysiken är de mer relevanta frågorna. ”Vad menar du med det?

Här på byggahus skriver vi för att hjälpa varandra.

Jag avser nu att avstå att bemöta det du skriver då jag inte förstår vad du skriver (vad du vill säga).

Tack för dialogen

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
djac

Du skriver ” vad det sen spelar för praktisk roll är en helt annan sak”

Vad beslut (i detta fall gällande vår elkraftförsörjning) har spelat för roll till exempel gällande tillgång på eleffekt och elpris i södra Sverige. Det är absolut inte ”en helt annan sak” för de som drabbats.

Det du skriver ”hur det faktum att folk anpassar sin konsumtion efter debiteringsmodellen förstör för fysiken är de mer relevanta frågorna. ”Vad menar du med det?

Här på byggahus skriver vi för att hjälpa varandra.

Jag avser nu att avstå att bemöta det du skriver då jag inte förstår vad du skriver (vad du vill säga).

Tack för dialogen
Vi, jag bor i SE4, har gott om el och priset påverkas i huvudsak av andra länders marknader, så inget av detta betyder något i praktiken.

X xLnT skrev:
Varför tycker du det är lämpligare än batteri och solceller? Förutsatt att det finns plats för det såklart.
Är det vettigt att låta ett bensindrivet elverk start/stoppa så många gånger, eller låter det köra på tomgång?
Jag anser att det är perfekt för batteri/solceller.
Jag betvivlar att solcellerna och batteriet kan ge ens till belysning och kylskåp på julafton, men såhär års borde de funka.

• Haha
Tubes
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag betvivlar att solcellerna och batteriet kan ge ens till belysning och kylskåp på julafton, men såhär års borde de funka.
Det är ju bara en fråga om dimensionering.

X xLnT skrev:
Det är ju bara en fråga om dimensionering.
Att dimensionera så det räcker till kyl och belysning över åtminstånde över jul loch nyårshelgerna är bli dyrt jämfört med en Honda generator. Om batterier och solceller med med tillhörande omformare skulle krångla är de svåra att ta till service jämfört med elverket som går att ta i en hand.

F fribygg skrev:
Att dimensionera så det räcker till kyl och belysning över åtminstånde över jul loch nyårshelgerna är bli dyrt jämfört med en Honda generator. Om batterier och solceller med med tillhörande omformare skulle krångla är de svåra att ta till service jämfört med elverket som går att ta i en hand.
Det är klart att det finns scenarier där ett elverk är vettigare än batteri/solceller.
Men om du kunde vara tydlig vilket scenario du debatterar så vore det enklare att bemöta.
Hur många kWh över vilken tid är det du pratar om?
Fast installation eller en veckas camping?

X xLnT skrev:
Det är klart att det finns scenarier där ett elverk är vettigare än batteri/solceller.
Men om du kunde vara tydlig vilket scenario du debatterar så vore det enklare att bemöta.
Hur många kWh över vilken tid är det du pratar om?
Fast installation eller en veckas camping?
Det är @FGLIN som har i princip 100% fasta kostnader, jag är nöjd med såväl Eon som Vattenfalls distributionsnät och elleveranser och ser ingen anledning att skaffa mer solceller än vad elmotorn till båten behöver eftersom jag inte har nån elbil jag behöver ladda.

D djac skrev:
Vi, jag bor i SE4, har gott om el och priset påverkas i huvudsak av andra länders marknader, så inget av detta betyder något i praktiken.
Har du helt missat de stora faktorer som styr elpriset?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Magnus E K
Till TS: Det är ju du som tillsammans med övriga solelsproducenter driver ner elpriset mot (och till och med under) noll. Om ni går ihop och bestämmer att aldrig sälja el för under 42 öre/kWh kommer priset aldrig¹ bli under 42 öre/kWh.

D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du helt missat de stora faktorer som styr elpriset?
Absolut inte, nu pratades det om SE4 och här är det ffa priserna i andra änden av våra anslutningskablar som reglerar priserna, både upp och ner. Detta har det gjorts många simuleringar på så det verkar vara den nu gällande sanningen.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Till TS: Det är ju du som tillsammans med övriga solelsproducenter driver ner elpriset mot (och till och med under) noll. Om ni går ihop och bestämmer att aldrig sälja el för under 42 öre/kWh kommer priset aldrig¹ bli under 42 öre/kWh.
Bara om solelsproducenterna i Tyskland och Nederländerna gör detsamma. Det lär de inte göra då de är subventionerade att producera även till minuspriser.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om ni går ihop och bestämmer att aldrig sälja el för under 42 öre/kWh kommer priset aldrig¹ bli under 42 öre/kWh.
Är det inte olagligt med karteller?

;)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vänta bara tills den nya kärnkraften är på plats, då ska elpriset bli 80 öre per kWh, för annars lönar den sig ju inte.
Du har nog inte riktigt förstått hur det fungerar.

Garantipriser är 80 öre. Så allt under 80 öre skjuter staten till.

Precis som det väldigt länge fungerat i bl.a. 🇩🇪.

Fast då gäller det vindkraft/solkraft. Det har blivit så dyrt för 🇩🇪, att man ändrat spelreglerna. Vind/solkraft fick nämligen tidigare betalt, oavsett om den energi de producerade, behövdes eller inte. Dvs för energibolaget, var det under lång tid, inte marknadspriset som gällde kopplat till efterfrågan.

Garantipriser på vindkraft i vårt närområde, för framtida vindkraft, har blivit 115 till 270 öre kwh.

80 öre är < eller > än 115 till 270 öre?

Vattenfall hoppade av auktionen i 🇧🇻 där garantipriset var 115 öre. När budgivningen nått en viss nivå, sa vattenfall. ~omöjligt få lönsamhet med bara 115 öre I garantipris.

När det gäller sverige, är vi ett av få/det enda? landet som inte auktionerar ut områden för vindkraft, utan de tilldelas genom statens försorg. Så vad garantipriset blir, kanske vi aldrig får veta.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
Jag glömde tyvärr att lägga till en smiley, för visst vet jag att andra producenter ändå kan sälja till annat pris.

Dock skulle 15 GW extra kärnkraft med subventionerat pris på 80 öre totalt stöpa om hela Sveriges energimarknad. Om inget annat händer kommer all annan energiproduktion bli tvungen att lägga ner.

Det skulle alltså vara som att vi fick 40 ggr mer solkraft installerat i Sverige och samtidigt höjde solcellsstödet till 80 öre/kWh.
Det skulle konkurrera ut allt annat, under stora delar av året.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
El är en liten annorlunda vara. Det är inte som läsk där man enkelt kan se samband mellan tillgång och efterfrågan. El är mer att se som luft, något som alla desperat behöver om det skulle bli brist, men som ingen vill betala särskilt mycket för när det finns i överflöd.

Tänk dig att du befinner dig på havets botten. Ni är 10 pers. Det finns dock bara 9 dykartuber med luft. Ni kommer slåss om dem. Finns det 10 tuber så är alla nöjda och glada och betalar gärna en rimlig slant för den. Finns det 11 tuber finns det ingen som vill betala för den sista.

Elmarknaden fungerar vettigt om det produceras el som motsvarar förbrukningen. Det vi gör nu är att erbjuda 15 dykartuber på dagen men 10 på natten. Ibland 9 när det är kallt och mörkt.
Inte så dum liknelse men den haltar lite om solkraften bara är 2,4% av totalen så blir det bara en 1/4 extratub. När det fattas en tub (effektbrist) kan man tänka sig att någon håller andan en kort stund.
Nissens Nissens skrev:
Det blir ju ändå billigare än vad solkraften är nu då. 😊
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag glömde tyvärr att lägga till en smiley, för visst vet jag att andra producenter ändå kan sälja till annat pris.

Dock skulle 15 GW extra kärnkraft med subventionerat pris på 80 öre totalt stöpa om hela Sveriges energimarknad. Om inget annat händer kommer all annan energiproduktion bli tvungen att lägga ner.

Det skulle alltså vara som att vi fick 40 ggr mer solkraft installerat i Sverige och samtidigt höjde solcellsstödet till 80 öre/kWh.
Det skulle konkurrera ut allt annat, under stora delar av året.
Hej
Vi kan nog diskutera elbehovet i evighet. Tyvärr blir inte jag klokare. Enligt Ebba B har vi effektbrister i systemet vissa tider, främst vintertid och i södra Sverige.
Vi har annars ett elöverskott större delen av året. Är det underskottet eller överskottet som är problemet. Det borde vara underskottet som driver upp priset.
Hur minskar man detta underskott? Jo genom att minska elförbrukningen genom att lägga all kraft på energieffektiviseringar, minska alla förluster i systemet och anpassa förbrukningen under dessa få timmar när bristen uppstår.
Alternativet är att bygga upp en överkapacitet och brottas med den. Kanske ett bättre val men det kostar.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.