119 392 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Hej solhejS solhej skrev:Vad jag kan utröna måste man antingen vara väldigt snabb och på gång med det nya för att få bra avkastning på sin investering, eller alternativinvestera på annat.
Elbilen var väl först, man kunde ladda jättebilligt på natten och "åka gratis". iom att fler har köpt elbil så såg jag tendenser i vintras att det inte alla nätter längre är billigt att ladda på natten. värre blir det nog.
Solceller. Mycket bra affär, man kunde räkna hem investeringen elmässigt och dessutom gick värdet på huset upp med lika mycket som man lade på investeringen och då är den ju t.o.m "gratis".
Nu ser man som i tråden att man får inte betalt för elen. Vi har tack och lov inte sett allt för många artiklar om läckande tak och kursade solcellsföretag som inte tar ansvar... än. Jag hoppas verkligen inte det påverkar värdet på huset....
Nu verkar räddningen vara batterier! ladda billigt när det är dyrt och använd när det är dyrt.
Min teori om den framtiden: Ju fler som skaffar batterier desto mer utjämning sker, topparna försvinner och vipps så finns det ingen mening med det där batterier, för när du laddar batteriet så gör alla andra det också, och då blev det inte billigt längre, tvärs om när det är dyrt och alla skall använda sina batterier -- då blir ju belastningen låg och elpriserna sjunker.
Varför skall alla hushåll styra upp sin egen el och lägga 2-300.000 kr i investering? är det inte bättre att elnätsbolagen gör det. Det måste väl vara billigare investering och driftskostnader vid stordrift?
Dessutom är ju effektavgifterna på utrullning som nu ställer allt på ända, nu kan man inte ladda batterier och sin elbil, så får man straffavgifter. Men ladda batterierna på sommaren med egna solceller, säger då folk i tråden!
Jag hoppas att de flesta håller med mig om att det spelar ingen roll vad elen kostar maj - september, det utgör en försvinnande del av den totala elkostnaden på året. Jag behöver el på vintern.
Efter solcellsbatterier tror jag nästa stora grej blir (leasing) el bil och V2G. Leasingbilar brukar ju som bekant ha begränsad milsträcka men inte battericykelbegränsning Om man har en förmånsbil/personalbil med batteri i 2-3 år kan man köra skiten ur batteriet det och använda som andrabil vid behov och sen skeppa iväg det utslitna batterier till begagnatmarknaden, knappt nån värdeminskning då bilen endast har rullat 500 mil/år (obskyr referens till "hemdator" någon?). sen kör man jämt effektuttag; genom att ladda till/från bilen (kan man säga så?)
Jag tror det snarare handlar om att ”alla på en båt inte kan samlas vid samma reling” för då riskerar båten att vattenfyllas.
För stor ”mängd” av massa på fel plats på båten kan vara ödesdiger. Det måste vi lära oss.
Det du beskriver är absolut inget nytt utan något helt naturligt.
Desto fler som satsar på samma sak, desto mer påverkas den marknad man agerar på.
Desto större ”mängd” som utbildar sig till ett visst yrke, till exempel till frisör, desto mer ökar risken att de mättar marknaden på frisörer.
Samma sak gäller solceller, elbilladdning, systemtjänster, styrning av elnätsbelastning efter elpriset, etc.
Problematiken är inte ny, den har funnits i flera år. När vi för 20 talet år sedan, i allt större utsträckning bytte ut direktel till luft/luft värmepumpar som vid stark kyla alltmer övergick till direktel, då minskade vi elenergiuttaget genom elnäten men behöll toppeffektbehovet när det var sträng kyla. Detta blev rimligen ett av stegen mot effektavgifter i elnäten.
I Piteå-Tidningen så fanns exempelvis 2010-03-03 en artikel med rubriken ”Elkraftsexpert kritisk till små värmepumpar” där jag tog upp problemet med ökad ”mängd” luft/luft- värmepumpar.
https://www.pt.se/nyheter/pitea-/artikel/elkraftsexpert-kritisk-till-sma-varmepumpar/l6560d8r
När den ”mängd” av villor i ett bostadsområde har solceller på villataket ökar, då ökar ”mängden” inmatad eleffekt. Till slut så vänder effektriktningen i ett elnät som ursprungligen bara är byggt för en effektriktning.
Fortsätter ”mängden” inmatad eleffekt då att öka. Då kan elnätsföretaget vara tvunget att bygga om elnätet för att t.ex. hantera den varierande leveransspänningen i hela distributionsnätet till ett villaområde.
Då riskerar ”mängden” av villor med solceller på villataket inte bara sänka elpriset, soliga dagar, utan även öka kostnaden för att driva elnäten.
Det är det vi ser idag. Vårt förändrade sätt att styra elanvändning och att t.o.m. mata in eleffekt från villorna har i vissa fall ökat kostnaden för att driva elnäten. Det är då rimligt att summan av kostnader från elnätsföretaget och från elleverantören inte sjunker, i alla fall inte så mycket.
I det faller är det bättre att använda solenergin till det egna huset.
Redigerat:
Det borde man väl fatta innan man köper solpanelerR Rem skrev:Börjar känna mig lite irriterad över elpriset och hur kurvan över dagen ser ut.
Jag har solceller med ca 15 kW kapacitet i bra söderläge. En bra dag producerar jag ca 85 kWh. Produktionen börjar vid kl. 07.00 ungefär och håller på till 18.00 ca.
Detta känns ju ok så långt om det inte hade varit för att solproduktionen ser ut som en bergstopp och elpriset under sammam tid som ett dike. I princip så är elpriset en inverterad version av min produktion. Ofta är priset 0 eller minus mitt på dagen då jag producerar som mest.
Vad är då poängen med solel om man inte kan få betalt för produktionen. Nätägaren är Ellevio och vi är i område 3. Skall det vara så här? Systemet känns riggat för att man inte skall få betalt ...
Det är klart att man kan skaffa ett batteri och ladda under dagen och sen sälja under natten, men det kanske vi kan ta i en annan tråd om nån har tanker om det.
[bild]
[bild]
Hej he-peterH he-peter skrev:
Det är inte utan kostnader om det är obalans mellan tillgång och efterfrågan på effekt i elsystemet.
Här kan du läsa; ”Vad gör Svenska kraftnät när det är minuspriser?”; ”– Svenska kraftnät har i uppdrag att balansera elsystemet i realtid. När det är minuspriser och ett överskott av energi, då är det Svenska kraftnät som reglerar ner systemet så att det blir balans igen. Det gör vi genom att aktivera bud med balansenergi på balansmarknaderna. När det är minuspriser är det ofta mindre tillgång på flexibla resurser i elsystemet och det kan vara svårare att hitta resurser att reglera.”
https://www.svk.se/press-och-nyhete...ch-elpriser/minuspriser-kan-vara-en-utmaning/
Gällande kostnaderna så kan du läsa här; ”Kostnaderna för att skapa balans i elsystemet har sexdubblats mellan åren 2021 och 2023, enligt Svenska kraftnät. Elkundernas nota har ökat till 6 miljarder och spås bli ännu dyrare under året. ”Prognosen för 2024 är omkring 8 miljarder kronor”, berättar Anna Jäderström, tillförordnad avdelningschef Elmarknad hos Svenska kraftnät, för TN.”
https://www.tn.se/naringsliv/34915/...a-for-att-balansera-elsystemet-du-far-betala/
Vilket bolag ger spott plus 25 öre?K Kalbygge skrev:
Hej Martin,M Martin Lundmark skrev:
Minuspris och ett överskott av el är ju inte samma.
Därför skriver ju svk artikeln "OCH" för att båda KAN inträffa samtidigt. Men inte nödvändigtvis.
Minuspriset vet man dagen innan. Obalans ved man inte nödvändigtvis dagen innan.
Martin, Du måste verkligen börja läsa artiklarna någran och tar hänsyn till ord som till exempel kan. Kan betyder, att det inte nödvändigtvis händer.
Sen måste du läsa artiklarna mer någrant, när logiska operatorer används.
Hej he-peterH he-peter skrev:Hej Martin,
Minuspris och ett överskott av el är ju inte samma.
Därför skriver ju svk artikeln "OCH" för att båda KAN inträffa samtidigt. Men inte nödvändigtvis.
Minuspriset vet man dagen innan. Obalans ved man inte nödvändigtvis dagen innan.
Martin, Du måste verkligen börja läsa artiklarna någran och tar hänsyn till ord som till exempel kan. Kan betyder, att det inte nödvändigtvis händer.
Sen måste du läsa artiklarna mer någrant, när logiska operatorer används.
Uttrycket; ”När det är minuspriser och ett överskott av energi,” ingår i citatet från Svenska kraftnät.
Det är inte jag som formulerat det.
https://www.svk.se/press-och-nyhete...ch-elpriser/minuspriser-kan-vara-en-utmaning/
Någonstans är det ett överskott. Annars skulle ingen betala för att bli av med elen. Och då det är minuspris har samtliga aktörer som säljer el satt ett negativt pris. Så det borde stämma ganska bra att när det är ett minuspris så har vi överskott av el.H he-peter skrev:
Däremot så kan vi så klart ha ett överskott även då priset ligger över nollan.
Den kalkylen skulle man vilja se…Johannes.remnegard skrev:
Vilken kapitalkostnad räknar du med?
Jag betalar inte ens 40 000:- om året för elen… och då har jag 170kvm villa + 70kvm varmgarage och laddhybrid som laddas i stort sett en gång varje dygn.
Just nu är elen snorbillig och man förbrukar nästan ingenting. Borde vara i stort sett omöjligt att tjäna några större summor på egenproducerad el. Köpeel kostar typ 8öre kWh när solen står som högst.
Men som sagt, visa gärna kalkylen.
Det är dagen innan, priserna sätts.S sjoelund skrev:
Då är det inte överskott av el, det är inte ens säkert, att det kommer blir överskott av el nästa dag. Tvärtom, budgivningen målsättning är att förhindra, att det kommer blir överskott av el nästa dag. Alla vet då, hur mycket det får mata in i elnätet.
Överskott av el blir det, om producenter inte håller sig, till det som blev avtalet dagen innan. Oberoende av om det är höga, eller låga priser den stunden.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 301 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 301 inlägg
Tycker du själv att du är i position att ställa några som helst krav?R Rasmus S skrev:
Du har till största sannolikhet fått dina solceller installerade med skattepengar redan som det är, precis som de flesta andra. Utöver det har ni 60öringen på det. Om något börjar det bli dags att slopa alla skattelättnader och höja skatten på solel för att återbetala till skattebetalarna någon gång.
Jag laddar vår elbil från solpanelerna, min nätavgift inkl effektavgift i Maj (Ellevio) blev 590 kr. Vad blev din? Solpaneler motverkar effektavgiften, du vet det vaIsarheml skrev:
Tyvärr har subventioner genon olika miljöpolitik rent ut sagt fu*kat privatpersoner. Istället för att subventionera solceller, batterier, elbilar skulle man ha lagt pengarna på att bygga ut stamnätet först. Elsystemet är helt enkelt för överbelastat av elproduktion som är för beroende av väder. Vilket gör vårt elnät oerhört sårbart.
Dem som har köpt elbil och solceller vänta tills effekttarifferna träder i kraft då kommer det att svida. Har man solceller ska man redan nu köpa batteri för att kunna använda sin egenproducerade el detta för att slippa betala nätavgift men å andra sidan kostar en sån investering 100k+ om man vill ha ett någorlunda stort batteri.
Om viska bara sådana tycker jag vi tar bort ROT som kostar skattebetalarna mellan 8-12 miljarder varje år och effekten av den tveksam. Men visst, kul diskussion.S SueCia skrev:Tycker du själv att du är i position att ställa några som helst krav?
Du har till största sannolikhet fått dina solceller installerade med skattepengar redan som det är, precis som de flesta andra. Utöver det har ni 60öringen på det. Om något börjar det bli dags att slopa alla skattelättnader och höja skatten på solel för att återbetala till skattebetalarna någon gång.
Detta var ju en tråd som skapade intresse (och många ovidkommande inlägg).
Efter att ha läst en del så kan jag konstatera att det är mycket åsikter, men inte lika mycket fakta så vi försöker återvända till fakta.
Borde det inte vara så att elförbrukningen är som störst under dagen när folk är vakna och alla företag och industrier kör för fullt? Därmed borde också priset vara dyrare då, inte billigare.
Solen lyser på dagen, ja visst, men om vi tittar på hur mycket av vår elproduktion som kommer från solel så är den så liten så att det inte borde märkas. Bifogar statistik på detta.
Jag kan inte låta bli att få känslan att något är riggat och att man inte har tillgång till alla fakta.
Efter att ha läst en del så kan jag konstatera att det är mycket åsikter, men inte lika mycket fakta så vi försöker återvända till fakta.
Borde det inte vara så att elförbrukningen är som störst under dagen när folk är vakna och alla företag och industrier kör för fullt? Därmed borde också priset vara dyrare då, inte billigare.
Solen lyser på dagen, ja visst, men om vi tittar på hur mycket av vår elproduktion som kommer från solel så är den så liten så att det inte borde märkas. Bifogar statistik på detta.
Jag kan inte låta bli att få känslan att något är riggat och att man inte har tillgång till alla fakta.
Saken är den att saker dom vattenkraft sitter i stora dammar och man kan sälja den kraften lite när man vill. Då kan man sätta det pris man vill.R Rem skrev:
Solel behöver producenterna sälja då solen skiner. Så de sätter ett lågt lägsta pris de kan tänka sig att sälja för. Då blir priset billigt och vattenkraften säljs inte under dagen.
Vindkraft är lite som solel att det måste säljas. Fast det producerar jämnare under dygnet. Och någon vecka väldigt lite. Snabb vecka väldigt mycket.
Under vår och höst är det bara för mig att vara utomhus så känner (gissar) jag om elpriset är billigt eller inte. Blåser det så är priserna i princip alltid låga...
Under vintern är efterfrågan av el större eftersom hus värms med el. Då kan man sälja sin vattenkraft även på dagen eftersom priserna är höga. På natten finns det fortfarande efterfrågan från husen som behöver värmas, men inte industrin. Då är efterfrågan mindre och man får inte lika bra betalt.
Kom ihåg att det inte är någon som sitter och bestämmer priserna. Det är producenterna som bjuder vad de kan tänka sälja sin el för. Så tillgång och efterfrågan styr priset.
Sedan så importerar vi så klart även tyska elpriser. Om vi tar bort 55-öring här hemma spelar det mindre roll om tyska konsumenter får subventioner och det finns ett överflöd av billig el på marknaden.