134 014 läst ·
1 410 svar
134k läst
1,4k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Så länge vissa hävdar motsatsen så lär det fortsätta. De är ju inte lönsamma.X xLnT skrev:
Hävdar man att en kalkyl går ihop som inte gör det får man naturligtvis mothugg…X xLnT skrev:
Det är nog ingen som påstår att man tjänar pengar på att ha bil. Själv har jag den mest för att det inte finns kollektivtrafik som kör mig till platser jag vill till. Tror till exempel inte att de skulle köra mig till mina jaktmarker och inte heller när jag skall hem med bytet. 😂😂X xLnT skrev:
Hävdar man att man tjänar pengar på en förlustaffär får man självklart mothugg.X xLnT skrev:
På fakta. Elpriserna är så låga när solpaneler producerar el att det inte är meningsfullt att försöka producera egen el.X xLnT skrev:
Det är inget raljerande. Varför hävdar man att man får billigare el med solpaneler när det inte är sant?
Man får ju inte billigare el förrän man gjänat in investeringen - vilket är omöjligt.
Jag ser ju åtskilliga inlägg från dig där du inte kommenterar någon kalkyl, utan du bara raljerar negativt.Nissens skrev:
Så länge vissa hävdar motsatsen så lär det fortsätta. De är ju inte lönsamma.
Hävdar man att en kalkyl går ihop som inte gör det får man naturligtvis mothugg…
Det är nog ingen som påstår att man tjänar pengar på att ha bil. Själv har jag den mest för att det inte finns kollektivtrafik som kör mig till platser jag vill till. Tror till exempel inte att de skulle köra mig till mina jaktmarker och inte heller när jag skall hem med bytet. 😂😂
Hävdar man att man tjänar pengar på en görlustaffär får man självklart mothugg.
Vad baserar du på att det inte går ihop sig, vilka parametrar tar du med i beräkningen?
Eller påstår du att det inte finns något scenario där det skulle bli lönsamt?
Har du något som helst syfte med dina raljerande inlägg?
Vad menar du?X xLnT skrev:
Jag raljerar absolut inte. Om du kollar på elpriserna så ser du hur låga de är. Och de är ofta negativa när solpaneler ger som mest el. Det är öppen information.
Det betyder att det är oerhört svårt att få kostnadstäckning för investeringar i solpaneler.
Så, när någon påstår att man har en kalkyl som visar motsatsen så vill man ju gärna se den. Hittills har jag inte sett någon. Har du en så presentera gärna den.
Snittpriset för min el var 68 öre per kWh för helåret 2024. Tillkommer nätavgifter. Det betyder att elräkningarna är så låga att man inte bryr sig.
Jämförelsevis var mitt genomsnittliga elpris extremåret 2022 1,45kr per kWh.
Som sagt, elpriserna de senaste åren har varit och är historiskt låga, och de är dessutom som lägst när solpaneler ger mest…X xLnT skrev:
Eftersom köpt el är billigare än egenproducerad så..X xLnT skrev:
men presentera gärna en kalkyl som visar motsatsen.
Jag har inga raljerande inlägg, är väl allmänt rätt trött på de som ständigt återkommer med att de har låga elräkningar, men de glömmer att berätta om hur mycket de betalar för att få dom. Det är ju barockt att investera hundratusentals kronor för att få lägre siffror på elräkningen…X xLnT skrev:
Sanningen är ju att de betalar mer för sin el än de som köper den. 😊
Vad är ditt syfte med reaktionen på faktabaserade inlägg?
Redigerat:
Jag tror att många ”tror” att solcellsanäggningen höjt värdet på huset med lika mycket som den kostat, och därmed anser man att elen från dem är gratis. Det kan ha varit så 2021-2022 men det är väldigt svårt att både bevisa och motbevisa att det är en sanning idag. Själv skulle jag aldrig köpa ett hus med riskkonstruktion på taket idag.
Inte så viktigt, hur elpriserna liggetr när solceller ger som mäst. Det man måste titta på är hur länge, både på året och på dagen solcellsanläggningen ger ett relevant tillskott till husets elbehov. Till exempel, behöver man 2kw (el) för att värma huset, måste man titta på, hur länge perioden är, där anläggning kan genererar detta.Nissens skrev:
Helt irrelevant, att titta på hur mycket en anläggning peakar en vacker sommardag. Det är ungefär så som att titta på max hästkrafter på bilen.
Om vi köper batteri, skulle vi klarar oss utan i köp av el February till Oktober (inkl).
Tyvärr titta den som är okunnig om solcellsanläggningar på peak effekten. Och när en anläggning "ger som mäst".
Den kunnige titta på effekt vi svag och diffus ljus.
Helt irrelevant, när en anläggning ger som mäst. Det låter kunnig, men visar okunskap.
Missade du ta upp det jag sa om att ekonomi inte var den enda parametern?Nissens skrev:
Vad menar du?
Jag raljerar absolut inte. Om du kollar på elpriserna så ser du hur låga de är. Och de är ofta negativa när solpaneler ger som mest el. Det är öppen information.
Det betyder att det är oerhört svårt att få kostnadstäckning för investeringar i solpaneler.
Så, när någon påstår att man har en kalkyl som visar motsatsen så vill man ju gärna se den. Hittills har jag inte sett någon. Har du en så presentera gärna den.
Snittpriset för min el var 68 öre per kWh för helåret 2024. Tillkommer nätavgifter. Det betyder att elräkningarna är så låga att man inte bryr sig.
Jämförelsevis var mitt genomsnittliga elpris extremåret 2022 1,45kr per kWh.
Som sagt, elpriserna de senaste åren har varit och är historiskt låga, och de är dessutom som lägst när solpaneler ger mest…
Eftersom köpt el är billigare än egenproducerad så..
men presentera gärna en kalkyl som visar motsatsen.
Jag har inga raljerande inlägg, är väl allmänt rätt trött på de som ständigt återkommer med att de har låga elräkningar, men de glömmer att berätta om hur mycket de betalar för att få dom. Det är ju barockt att investera hundratusentals kronor för att få lägre siffror på elräkningen…
Sanningen är ju att de betalar mer för sin el än de som köper den. 😊
Vad är ditt syfte med reaktionen på faktabaserade inlägg?
Hemmasnickrat elsystem är ju det mest ekonomiska alternativet, köper man dessutom sakerna begagnat kan man komma ner riktigt lågt.
Jag tillhör iaf dom som köpt både batteri och solpaneler för helt andra anledningar än att tjäna pengar på dom.
Det är upp till dig att göra det lönsamt, har du fel förutsättningar och detta var enda syftet så ska du avstå, det skulle vara mitt råd.pacman42 skrev:
Nej man vill ju inte ha en bil med fönsterhissar, bara mer som kan gå i sönder.B bhus2021 skrev:Jag tror att många ”tror” att solcellsanäggningen höjt värdet på huset med lika mycket som den kostat, och därmed anser man att elen från dem är gratis. Det kan ha varit så 2021-2022 men det är väldigt svårt att både bevisa och motbevisa att det är en sanning idag. Själv skulle jag aldrig köpa ett hus med riskkonstruktion på taket idag.
HejH he-peter skrev:
Här är en allvarlig problematik
Desto fler (desto större mängd) som på det sättet ”plockar russinen ur kakan” försvårar för vår elkraftförsörjning som helhet.
Det blir på det sättet svårare och dyrare att hålla en elkraftgenerering den tid du inte köper elenergi
Hur skall vi lösa det?
Som jag ser det så har vi ett gemensamt intresse att vår elkraftförsörjning fungerar till ett rimligt pris
I Ny Teknik så kan vi idag läsa; ”Oljeeldade Karlshamnsverket vill bli ”strategisk reserv”
”Det oljeeldade Karlshamnsverket har länge varit Sveriges effektreserv under vintertid. Men kontraktet tog slut den 15 mars i år när lagen om effektreserven upphörde att gälla. I stället införs en ny så kallad ”strategisk reserv” som kan kallas in som en sista åtgärd vid akut effektbrist. Det innebär att fler aktörer kan lägga bud om att bli reserven som räddar elnätet.”
https://www.nyteknik.se/energi/olje...ll-bli-strategisk-reserv-i-elsystemet/4371429
Senare i texten så kan vi läsa; ”Om ni inte får något avtal, vad händer då med Karlshamnsverket? – Som alla andra måste vi få täckning för våra kostnader och helst ska det bli något över till ägarna också. Går det inte ihop, och det inte finns någon ljusning vid horisonten, så är den yttersta konsekvensen att vi måste avveckla verksamheten.”
Elkraftförsörjningen är ett ”långsiktigt projekt” där vi måste tänka flera år i taget.
Om det skall vara ett robust system så kan vi inte bara plocka ut godbitarna, som vi alltmer gör idag, både som privatpersoner och övergripande.
Det som för den enskilde villaägaren är ett bekymmer att elpriset varierar, är egentligen för hela elförsörjningen ett bekymmer, när det gäller att kunna ordna en robust elkraftförsörjning.
Redigerat:
Nu är du ute och vimsar igen, det är på demokratisk väg bestämt att elen ska handlas på en marknad, med detta kommer marknadens villkor och medför att både köpare och säljare ska just plocka russinen ur kakan, det är modellen och bla anledningen till att vi har varierande priser.M Martin Lundmark skrev:Hej
Här är en allvarlig problematik
Desto fler (desto större mängd) som på det sättet ”plockar russinen ur kakan” försvårar för vår elkraftförsörjning som helhet.
Det blir på det sättet svårare och dyrare att hålla en elkraftgenerering den tid du inte köper elenergi
Hur skall vi lösa det?
Som jag ser det så har vi ett gemensamt intresse att vår elkraftförsörjning fungerar till ett rimligt pris
I Ny Teknik så kan vi idag läsa; ”Oljeeldade Karlshamnsverket vill bli ”strategisk reserv”
”Det oljeeldade Karlshamnsverket har länge varit Sveriges effektreserv under vintertid. Men kontraktet tog slut den 15 mars i år när lagen om effektreserven upphörde att gälla. I stället införs en ny så kallad ”strategisk reserv” som kan kallas in som en sista åtgärd vid akut effektbrist. Det innebär att fler aktörer kan lägga bud om att bli reserven som räddar elnätet.”
[länk]
Senare i texten så kan vi läsa; ”Om ni inte får något avtal, vad händer då med Karlshamnsverket? – Som alla andra måste vi få täckning för våra kostnader och helst ska det bli något över till ägarna också. Går det inte ihop, och det inte finns någon ljusning vid horisonten, så är den yttersta konsekvensen att vi måste avveckla verksamheten.”
Elkraftförsörjningen är ett ”långsiktigt projekt” där vi måste tänka flera år i taget.
Om det skall vara ett robust system så kan vi inte bara plocka ut godbitarna, som vi alltmer gör idag, både som privatpersoner och övergripande.
Detta kan man gilla eller ogilla men att påstå att det är ett problem att aktörerna beter sig precis som de ska är ett falskt påstående. För att travestera dina egna uttryck så är det ett försök att både ha kakan och äta den.
Detta är inte helt väsensskilt från när man köper toapapper på rea i en annan butik än den man normalt handlar i och på det sättet missgynnar den man i normalfallet söker service i.
Det är marknadens villkor och leder till specialisering och effektivisering, något som man normalt eftersträvar i samhällen.
Hej djacD djac skrev:Nu är du ute och vimsar igen, det är på demokratisk väg bestämt att elen ska handlas på en marknad, med detta kommer marknadens villkor och med etta att både köpare och säljare ska just plocka russinen ur kakan, det är modellen och bla anledningen till att vi har varierande priser.
Detta kan man gilla eller ogilla men att påstå att det är ett problem att aktörerna beter sig precis som de ska är ett falskt påstående. För att travestera dina egna uttryck så är det ett försök att både ha kakan och äta den.
Detta är inte helt väsensskilt från när man köper toapapper på rea i en annan butik än den man normalt handlar i och på det sättet missgynnar den man i normalfallet söker service i.
Det är marknadens villkor och leder till specialisering och effektivisering, något som man normalt eftersträvar i samhällen.
Att vi ”på demokratisk väg bestämt att elen ska handlas på en marknad” är inte detsamma som att vi ökar robustheten i ett samhälle helt beroende av en fungerande elkraftförsörjning.
Ett behov av robusthet som snarare ökar än minskar.
Du får gärna jämföra att man kan handla” toapapper på rea i en annan butik än den man normalt handlar” med vår elkraftförsörjnings robusthet. Men jag ser absolut inte den likheten gällande driftsäkerhet och robusthet över lång tid.
De beslut som vi tar ”på demokratisk väg”, innebär inte att vi kan ”runda naturlagarna” t.ex. gällande tillgång och efterfrågan på elkraft som idag är svårt och dyrbart att lagra.
Om du ännu inte förstått det, så kan jag berätta är det betydligt svårare och kostsammare att lagra genererad elenergi för landets behov, i till exempel 6 timmar, än att lagra tillverkat toapapper för landets behov gällande motsvarande tidsperiod.
Redigerat: